Ibanez SW35 a SW80 - test basových kombíček

Ibanez SW35 a SW80  - test basových kombíček
Ibanez SW35 a SW80 - test basových kombíček

„Dobrý den, vezmu si osmdesát nějakých slušných basů. Ano, to vypadá dobře, tak mi to zabalte. A nebo víte co? Dejte mi ještě tak pětatřicet, to se neztratí.“ Kdyby se aparatury kupovaly na váhu, takhle nějak bych si od ženy za pultem objednal dvě basové dobroty od Ibanezů.

Když se řekne Ibanez, vzpomenu si na svou první slušnou baskytaru ATK. Kdykoli se mi od té doby dostalo nějaké „átékáčko“ do ruky, měl jsem z něj stále stejný pocit - dobře hrající a taky pěkně těžká basa. Uvidíme, jak na tuto moji ojedinělou zkušenost s firmou Ibanez navážou testovaná comba.

 

Sound Wave 35/80

Dostal jsem k otestování dvě téměř shodná komba, lišící se pouze výkonem, velikostí, váhou a několika detaily. Nejlepší tedy bude vzít je obě najednou. Mile mě překvapila nabídka funkcí, která je v této cenové kategorii spíše výjimkou. Začneme od předního panelu zleva doprava. Nástrojový vstup, LED dioda, pod ní je tlačítko Compression, následuje Gain, tlačítka Distortion a Evenlope, Treble, Hi-Mid, Low-Mid a Bass, opět tlačítka Shape a Roll Off, Volume, zdířky Line Out, Footswitch, Phones a Aux.

 

Vzadu nalezneme kolébkový vypínač a přívodní kabel. U SW35 je pevný, u SW80 byl použit standardní třípinový Eurokabel. Shora poměrně bytelné bedýnky je umístěno obvyklé plastové madlo. Díky chytrému přístupu konstruktérů je také možné si celý, koženkou potažený, box naklopit. Tím máme za sebou popis a pojďme se podívat, co to dělá.

 

Po zapnutí nás přátelsky přivítá zelená dioda, která současně se změnou barvy signalizuje také přebuzení. Není to náhlé bliknutí, spíš plynulý přechod barev, takže můžeme dosáhnout poměrně přesného vybuzení vstupu, aniž bychom nechtěně kreslili. Korekce mají obvyklý zdvih +/- 12 dB. Frekvenčně jsou nastaveny na 150 Hz, 300 Hz, 700 Hz a 1,8 Hz. Tedy tam, kde se na baskytaře většinou dějí důležité věci. Všechny knoby mají aretaci nulové polohy a příjemný šestihranný retro design. Pak máme k dispozici funkce Shape a Roll Off. První z nich upraví zvuk do klasického „véčka“, tedy trochu sebere středy a přidá basy a výšky. Druhá ořeže vysoké frekvence, pokud nejsou žádoucí. Současným použitím obou těchto funkcí dostaneme dokonalý reggae sound. Nadstandardní výbavu doplňuje Distortion, kterým dosáhneme celkem zdařilého „chlupaťáku“ a funkce Evenlope Filter, což je v podstatě Auto-Wah. Velice příjemná je možnost ovládat efekty během hraní footswitchem, který ovšem není součástí balení a je třeba ho samostatně dokoupit. Ale na druhou stranu, to už bychom toho za tuhle cenu chtěli opravdu moc. Pokud budeme kombo používat i k nočnímu cvičení, je tu sluchátkový výstup, který po zasunutí malého jacku automaticky vyřadí reproduktor. A komu je doma smutno, může si v teple svého obýváku snadno zahrát s přáteli, k tomu je implementován aux s laditelným vstupem. Já jsem si takhle na zkoušku pozval třeba KJ Sawku nebo JoJo Mayera, oba to jsou moji dobří známí, jen o tom neví.

Ibanez SW35 a SW80  - test basových kombíček
Ibanez SW35 a SW80 - test basových kombíček

Zvuk

Obě komba mi doma hrála příjemně, pokud jsem kroutil korekcemi, tak spíše ze zvědavosti, už základní rovný zvuk byl poměrně kvalitní. Při používání vestavěných efektů mě bavil zejména Evenlope, reagoval citlivě a barvou by obstál i před leckterou samostatnou krabičkou. Nejméně mě nadchnul kompresor, ale není to vysloveně vada tohoto komba, vestavěné kompresory - nejen u levnějších komb - většinou kvalitou moc neoplývají. SW30 hrálo tak, že mi při cvičení nic nevadilo, desetipalcový reproduktor hrál konkrétně, výkon na doma, ale třeba i pro hru s kamarády v restauračním zařízení nebo na zahrádce u grilu, je zcela dostačující. SW80 je o poznání větší a těžší macek, je v něm patnáctka a výškový reproduktor. Zvuk je silnější na basech, kulatější a sametovější, ale jinak se obě komba kromě výkonu nijak zvlášť neliší.

 

Hodnocení

Obě komba hrají v poměru k ceně velmi dobře. Primární určení obou aparatur je buď na cvičení nebo v případě silnějšího SW80 zejména začínajícím hudebníkům. Pokud si váš kamarád bubeník nebude plést bicí soupravu s posilovnou, mohlo by vám odvést dobrou práci ve zkušebně nebo i v malém klubíku. Pokud hrajete třeba folk nebo jiné akustické žánry, budete mít aparát rádi, navíc výrobce nezapomněl ani slabší třicítku vybavit výstuopem Line Out, takže ji snadno použijete i při vystoupení se zvukařem. Jednoznačným kladem je skvělá vybavenost a vestavěné efekty. Jako nevýhodu bych viděl nutnost dokoupení footswitche.

 

Info:

Ibanez SW35 a SW80 jsou nadstandardně vybavená basová komba s cenou 3890 Kč/5960 Kč včetně DPH.

 

Plus:

skvělá výbava

slušný zvuk

aux

 

Mínus:

footsvitch není v základní výbavě

SW80 je na svůj výkon poměrně velké

 

výkon: 35/80 W

reproduktor: 10/15”

ovládání: Gain, Volume, Bass, Lo-Mid, High-Mid, Treble

spínače Compression, Shape, Roll-Off, Distortion, Envelope

vstup Aux In

vstup pro footswitch (ovládá funkce Distortion a Envelope)

sluchátkový výstup

Line Out

vstup pro footswitch

kabinet umožňující sklopení dozadu

 

Jason Statham v žádném ze svých filmů zatím nehrál na hudební nástroj. Nejblíže tomu byl patrně ve filmu Crank 2, kde v jedné scéně drží brokovnici podobně jako mnoho basáků baskytaru při odchodu z pódia. V kuloárech začíná prosakovat, že Crank 3 bude z hudebního prostředí.

Psáno pro časopis Muzikus