Ibanez RG321MH - je libo superstrat bez tremola?

Ibanez RG321MH - je libo superstrat bez tremola?
Ibanez RG321MH - je libo superstrat bez tremola?

Kytary ze sérií RG jsou pravděpodobně všem šestistrunným muzikantům všeobecně známy. Donedávna si v těchto sériích člověk představil pouze kytary s dvouzvratným tremolem, dnes Ibanez tento typ kytar zpřístupňuje i kytaristům, kteří si oblíbili pevné kobylky.

Koncepce

Na první pohled má tahle kytara všechny poznávací znaky klasických superstratů (u Ibanezu najdeme superstraty především v sériích RG Prestige a RG Tremolo). Druhým pohledem zjistíte, že rozdíl je právě v kobylce. Už podle této specifikace se dá zhruba vytušit, co se dá od kytary očekávat.

 

Vzhled

RG321MH působí na jedné straně decentně, na druhé straně nepostrádá originalitu. Korpus má zajímavou barvu - zdálky se zdá černá, zblízka je to modravá metalíza. Tmavý hmatník je zdůrazněn světlými linkami lemování, snímače jsou vsazeny do elegantních chromovaných rámečků.

 

Konstrukce

Mahagonový korpus běžného strat tvaru s rohy typicky špičatými pro Ibanez je spojen čtyřmi šrouby s krkem typu Wizard II. Hlava v tomto případě není přiklížena pod druhým pražcem, jak mají ve zvyku ostatní výrobci, ale je součástí krku. Hmatník z palisandru je pobit "jumbo" pražci a umožňuje hru ve dvou oktávách. Orientační značky najdeme jak na hmatníku (vzhled perleti), tak na boku krku v lemování. Tvar hlavice umožňuje průtah strun přímo k mechanikám, což si někteří kytaristé na kytarách Ibanez pochvalují. Mechaniky nejsou nikterak dále specifikované a kromě nich na hlavici najdeme ještě logo a krytku seřizovacího táhla.

Na opačném konci jsou struny uchyceny v jednoduché mechanice (hardtail kobylka). Ukotvením strun na rubové straně korpusu a jejich vedením skrz tělo automaticky předpokládáme lepší sustain.

Dva snímače typu humbucker, konkrétně INF3 (krk) a INF4 (kobylka) pocházejí ze série "infinity" snímačů, které pro své kytary vyrábí sám výrobce. Přepínač snímačů nabízí pět poloh. Zde můžeme sledovat maximální kreativitu firmy Ibanez, kde se nespokojili s kombinací snímačů "buď krkový, nebo kobylkový, případně oba", ale vmísili do mezipoloh ještě jedno paralelní zapojení krkového snímače a spojení sousedících cívek snímačů.

 

Pocit ze hry

Vzhledem k tomu, že se jedná o superstrat, jsou moje dojmy pozitivní. Této konstrukci nejde nic vytknout, hraje se pohodlně, kytara je vyvážená. Velmi dobře se ruka pohybuje po "rychlém krku". Kytara byla dobře seřízena, dohmat by se ještě dal mírně snížit, ale i v dodaném nastavení vyhovoval. Dílenské zpracování bylo perfektní, pražce zabroušené. Malý problémek byl pouze ve zkřivené ose knoflíku Tone. K téhle vadě, myslím, při převozu a manipulaci s kytarou asi nedošlo, takže to bude nejspíš chyba už z výroby. Pravděpodobně indonéská výroba, odkud kytara pochází, nedisponuje až tak pečlivou výstupní kontrolou. Škoda, protože je to pouze drobná a napravitelná vada (na rozdíl od vad laků) a tvoří zbytečný škraloup na jinak dobrém dílu.

 

Zvuk

Díky pětipolohovému přepínači a daným kombinacím snímačů se samo o sobě dá předpokládat, že zvuk kytary bude relativně dost variabilní. To se potvrdilo. Skoro bych řekl, že na čistém zvuku byla univerzálnost kytary ještě znatelnější než na zkresleném.

Krkový snímač se tradičně hodil k čistému zvuku lépe než kobylkový, ale kombinace obou snímačů speciálně při doprovodech hraných celými akordy byla nejlepší volbou, protože generovala širší spektrum zvuku (kobylkáč zde přidal trochu cinkavějších výšek, které u samotného krkového snímače chyběly). Obě mezipolohy (paralelní zapojení krkového a spojení krajních cívek snímačů) měly zvuk s perkusivním nádechem a zněly zajímavě především u vybrnkávaných pasáží a nebo třeba staccat na tlustých strunách.

Co se týče zkresleného zvuku, řekl bych, že kombinací různých zapojení snímačů a různé úrovně zkreslení se dá zvuk této kytary napasovat do jakéhokoli stylu (například i blues nebo funky...) s tím, že to napasování je takové neutrální. Samozřejmě ve všech rockových stylech se s touhle ibanezkou budete cítit jako ryba ve vodě. Kdybych měl stručně charakterizovat zkreslený zvuk tohoto RG, pak bych asi použil výrazy "ukřičený, dravý". Sustain je slušný. Knoflík Volume snižuje úroveň signálu po celé své dráze a funkčně v pořádku je i knoflík Tone, nicméně v tomto případě je jeho krajní poloha s potemnělým zvukem nepoužitelná.

 

Info:

RG 321 MH je univerzální kytara, která se uplatní v různých stylech, zejména v rocku. Široké zvukové možnosti jsou dány použitím snímačů INF a možností použít jejich kombinace. Doporučená maloobchodní cena je 8350 Kč.

 

Plus:

zvukové možnosti

sustain

zpracování (až na problém s osou knoflíku Tone)

 

Mínus:

menší zvukové možnosti knoflíku Tone

svým způsobem univerzálnost

 

Technická specifikace:

menzura: 648 mm/25,5 "

radius hmatníku: 400 mm

profil krku: ploché tenké "D"

materiál hmatník: palisandr

materiál krk: javor

materiál tělo: mahagon

ovládací prvky: Volume, Tone

elektronika: pasivní

snímače krk: Ibanez INF3 (HB)

snímače kobylka: Ibanez INF3 (HB)

počet pražců: 24

typ pražců: jumbo

kobylka: pevná (hardtail)

počet strun: 6

Psáno pro časopis Muzikus