Ibanez Fat Cat Distortion FC10

Ibanez Fat Cat Distortion FC10
Ibanez Fat Cat Distortion FC10

Zajímavé srovnání zvuku tohoto japonského zkreslovače nabízí Pro Co Rat. Oba efekty mají podobný charakter zkreslení a některé odkazy na webu tvrdí, že jsou naprosto identické. Zatímco dodnes populární Krysa je zabudovaná do ošklivé plechové krabice, Tlustá Kočka bydlí v pěkné zelené skříňce s typickým designem 80. let. Ovládání je stejné jako u všech podobných efektů, třemi potenciometry Distortion, Tone a Level. Zkreslení Tlusté Kočky je vhodné pro jedno- i dvoucívkové snímače, výborně znějí střední hodnoty Distortion. Knoflíkem Tone se doleva ubírají, doprava přidávají kmitočty, které zvuk ztenčují. Dobré výsledky dává nastavení knoflíků pro zdůraznění sóla. Což znamená méně zkreslení, parametr Tone mírně vpravo a větší úroveň Level. Pokud si vzpomínám na svou vlastní Krysu, kterou jsem si kdysi přivezl z USA, vyznačovala se jednou vlastností, kterou má i Kočka. Při větším vytočení parametru Distortion doprava až naplno se zvuk zahlcuje a tak trochu připomíná staré nahrávky Black Sabbath, což je nejvíc patrné v basech. Ibanez FC10 tak rozhodně patří k efektům s retro zvukem, na které se musí umět hrát. Název krabičky mi připadá docela vtipný. Ale zatímco na pódiích vídám novější verzi Krysy s turbodmychadlem (Turbo Rat), zelený živočich vzniklý genovou manipulací je v našich krajích raritou. Za všechny krysí hráče z řad českých kytaristů bych rád jmenoval Petra Brandu (Vrať se do hrobu, Rock'n'Roll Gang). Kočičí přístroj je osazen obvodem JRC5534DD, osmi tranzistory a čtyřmi diodami. Zapnutí indikuje červená LED, napájení je z 9V baterie nebo AC adaptéru. Výměna baterie je velice jednoduchá a rychlá. Cena, za kterou tuhle bestii seženete, může být různá. Určitě stojí za částku 1000 Kč, stejně jako další krabičky z 80. let minulého století, které přicházejí znovu do módy. Výrobní číslo zkoumané Tlusté kočky je 353684 (viz Ibanez PT-909).

Psáno pro časopis Muzikus