Ibanez FLMINI a TRMINI - japonské zmenšeniny starších, slavnějších, a hlavně větších bratříčků

Ibanez FLMINI a TRMINI - japonské zmenšeniny starších, slavnějších, a hlavně větších bratříčků
Ibanez FLMINI a TRMINI - japonské zmenšeniny starších, slavnějších, a hlavně větších bratříčků
Ibanez FLMINI a TRMINI - japonské zmenšeniny starších, slavnějších, a hlavně větších bratříčků
Ibanez FLMINI a TRMINI - japonské zmenšeniny starších, slavnějších, a hlavně větších bratříčků

V dnešním testu se podíváme hned na dvě krabičky Ibanez. Flanger Mini a Tremolo Mini. Jsou to vlastně zmenšeniny větších, řekněme standardních krabiček. Hlavní rozdíl je tedy ve velikosti, a kvůli tomu odpadává možnost vložit do efektu 9V baterii.

Abych se přiznal, baterie již téměř nepoužívám, a když přeci jen, tak jedině do kvákadla (tam vydrží půl roku). Začnu krabičkou Ibanez Tremolo Mini.

 

TRMINI

Efekt tremolo je nejstarší kytarový efekt, který byl kdy vyroben a použit (viz https://www.premierguitar.com/articles/19777-a-brief-history-of-tremolo?page=2). Typ efektu tremolo se masově rozšířil až po roce 1955 díky aparátům Fender, kde byl tento efekt zabudován přímo v kombu Tremolux. Pak se tremola dávala i do dalších aparátů. (Malá odbočka: Název tremolo je trochu zavádějící, protože třeba na kytarách může být „tremolo“ páka, která způsobuje úplně něco jiného než efekt tremolo, protože páka „tremolo“ na kytaře mění výšku tónu.) Efekt tremolo můžeme slyšet v poslední době často ve filmech Q. Tarantina. Co to vlastně dělá? V pravidelných časových intervalech to mění hlasitost. Na těch starých kombech to mělo dva potenciometry: „rychlost“ a „intenzitu“. Moderní Tremolo Mini firmy Ibanez umí ještě strmost náběhu, tedy jak moc prudký bude nárůst, ale i doběh efektu (na efektu má ovladač název Wave, tedy jak strmá bude vlna). Důležitý parametr je intenzita tremola, tady má ovladaž přesné a správné označení Depth neboli hloubka. Depth nám určuje, jak bude velký (hluboký) rozdíl hlasitosti mezi maximem a minimem. Depth se mi nejvíc líbil cca uprostřed nebo trochu doleva, kdy rozdíl mezi hlasitostí nebyl až tak propastný. S dalšími parametry (rychlost a náběh vlny) to chce experimentovat. Efekt tremolo je pro mě velmi inspirativní, a to především díky tomu, že vytváří rytmus. Pak se akordové riffy nebo vybrnkávané rozklady díky rytmu tremola rovnou dají považovat za základ tempa skladby. I když je to velmi starý efekt, stále je velmi inspirativní a funguje na mě jako živá voda.

 

Mimochodem

aneb krátká historie pedálů Ibanez. Zhruba v roce 1965 začal v Japonsku Nisshin Onpa vyrábět a dodávat kytarové komponenty dalším firmám. Pak v roce 1970 začal vyvíjet a vyrábět kytarové efekty pod svou vlastní značkou Maxon. A na efekty Maxon prodal licenci také firmě Ibanez. Jednalo se především o tyto: Tube Screamer TS-808, TS9, Flanger FL9, Chorus CS9 a Analog Delay AD9. Těchto pár efektů mělo celosvětově zásadní vliv na kytarový zvuk. Dnes už je to historie a klasika, která se stále vyrábí a stále se na ni hraje.

(zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez#Effect_pedals)

 

FLMINI

Efekt flanger efekt je pro mnoho muzikantů trochu nepochopená, záhadná věcička. Proč? Protože efekt flanger je proti chorusu víc intenzivní, a když se na něj hraje samostatně, tedy jen kytara a nic okolo, je ten efekt těžko stravitelný. Jiná situace nastává, když použijeme flanger jen na jeden nástroj v celé kompozici. Najednou to začne dávat smysl a do standardní nahrávky to přidává další texturu (dimenzi), především zdánlivou nepravidelností modulace. Flangery se původně používaly hlavně ve studiu, především na koncích skladeb nebo na dlouhé breaky bicích. Jako kytarový efekt flanger významně proslavil Eddie Van Halen, kdy flanger použil ve skladbách Unchained, Hear About It Later a dalších. Ibanez Flanger Mini má minimalistické ovládání (některé flangery mají více potenciometrů). Tady máme tři: Speed, Depth a Regen. Doporučuji pro začátek nastavit všechno doprostřed a pak teprve experimentovat, a hlavně to chce hrát do nějaké muziky. Pak je flanger opravdu kouzelný.

 

Závěr

Obě krabičky jsou v rámci své kategorie to nejlepší, co se dá v současnosti koupit. Jsou velmi kvalitně zpracované a mají bezchybný, inspirativní zvuk. Takové efekty by neměly chybět v pedalboardu žádnému tvůrčímu kytaristovi.

 

Info:

Ibanez TRMINI a FLMINI jsou japonské zmenšeniny starších, slavnějších, a hlavně větších bratříčků. Malé rozměry ale neznamenají, že mají horší zvuk. TRMINI pořídíte za 2620 Kč a FLMINI za 3150 Kč.

 

Plus:

made in Japan

velmi kvalitní zpracování

výborný zvuk

 

Mínus:

vyšší cena

 

Technická specifikace

napájení 9V adaptérem (není součást balení)
rozměry 60 x 93 x 56 mm
hmotnost 270 g

 

https://www.ibanez.com/usa/products/model/mini_series/

Psáno pro časopis Muzikus