Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary

Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary
Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary

Na mezinárodním veletrhu hudebních nástrojů Summer NAMM 2016 firma Ibanez představila šest nových modelů řady Artwood Vintage Thermo Aged. Tedy nástrojů vyrobených z tepelně uměle zestárlých materiálů. V dnešním testu se zaměříme na dva z nich. Tvarem těla jsou oba grand concert bez výřezu a bez ozvučení, materiálem a dalšími drobnostmi se však liší.

AVC9 je s tmavší ozvučnou deskou, s matným lakem, bez bílého lemu hmatníku a hlavy krku. Orientační značky na hmatníku jsou jednoduché, hlava je ke krku přiklížena šikmým spojem mezi prvním a třetím pražcem. AVM10má světlou vrchní desku, lesklý lak, bílou lemovku kolem hlavy a krku, bohatší orientační značky, krk z jednoho kusu. Palisandrová kobylka s kompenzovaným kostěným pražcem je identická s „devítkou“, navlas stejně vyhlížející otevřená, chromovaná ladicí mechanika je však tady značková - Grover. Počet pražců je opět stejný, rovných dvacet. „Desítka“ je o poznání těžší než její tmavší matná kolegyně a má i poněkud menší plastový „želvovinový“ chránič vrchní desky pod rozetou.

 

Dle firemních materiálů je thermo aged patentovaný, za vysokých teplot probíhající vysoušecí proces, ne nepodobný pečení nebo pražení. Pečená či pražená vrchní deska spolu se stejně upraveným dřevem žebrování má zvyšovat hlasitost a rozšiřovat frekvenční rozsah, zatímco u zadní desky s výztuhami má mít tento proces ve výsledku široce otevřený, rezonanční zvuk se svěží projekcí tónů. Z obrázku je posun znázorněn v nárůstu blíže neupřesněných basů a výšek.

 

Konstrukce

Obě kytary jsou konstrukčně velmi podobné, rozměrově dokonce totožné, a to i v případě mahagonového krku s palisandrovým hmatníkem. Liší se menzurou, materiálem vrchní desky a použitím „vypečeného“ dřeva. AVC9 - technologie tepelně uměle zestárlého dřeva je uplatněna v případě mahagonu u masivní horní desky a u smrkového žebrování ve tvaru X. Boky a zadní deska jsou z tepelně neupravovaného mahagonu. Menzura je 634 mm. AVM10 - „vypečená“ je nejen smrková vrchní deska se žebrováním, ale i luby a zadní deska z mahagonu včetně vnitřních výztuh. Menzura je 651 mm.

Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary
Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary

Zvuk

Kytary jsou shodně dodávány bez pevného kufru v papírových krabicích. Po vybalení jsou však okamžitě připraveny k akci, a to včetně ladění. Shodný je i profil krku, udávané písmeno V je však měkčí, bez výrazného hřbetu, a tak první uchopení kytar je i stejně příjemné.

 

AVC9 - zvuk se odehrává především ve středech, je na výškách sympaticky nepřecinkaný, v basech čitelný a pevný. Barevně je od středů vyrovnaně rozprostřen jak k vysokým, tak nízkým frekvencím a podobně vyrovnaně i doznívá. Dynamicky je „devítka“ trochu perkusivní, po výrazném úhozu je, jinak velmi pěkné a plynulé doznění, svou hlasitostí od úhozu jakoby lehce odtržené. Svým charakterem zvuku se neztratí mezi ostatními nástroji, i při razantnějším stylu hraní se nehltí, je stále srozumitelná. Komfort hraní je, řekl bych, nastandardní, dohmat je příjemný. Poměrně tenké pražce pak umožňují přesvědčivý stisk a čitelnost všech strun i ve vyšších polohách. Pohyb ruky po krku nástroje je bezproblémový, dotyk s nelesklým lakem navozuje pocit bezprostředního kontaktu s dřevem kytary. Za zmínku stojí velmi dobré ladění a kvalita použitých strun, kde géčko svou tupostí jasně kazí jinak poměrně živý zvuk ostatních.

 

AVM10 - zvukově jakoby kultivovanější projev, především při prstovém způsobu hraní. Pravděpodobně smrková vrchní deska může za vyšší podíl jiskřivých, ale nerozmazaných výšek. Středy nejsou tak dominatní, avšak nechybí, a jsou naopak vhodně zasazeny do celkové barvy zvuku. Basy jsou měkké, jasně čitelné. Dynamicky je úhoz více svázán s dozníváním hraných tónů, u prstového způsobu hraní působí projev svou vyrovnaností dokonce až jakoby zkomprimovaným dojmem. Při agresivnější hře se více prosazují vysoké tóny, basy je tak trochu dohánějí. Na rozdíl od „devítky“ se, myslím, „desítka“ více hodí k sólovým vystoupením, hraní rozložených akordů a sól jí sluší víc než razantní beglajty. Ačkoliv lesklý lak není na dotek tak příjemný jako ten matný, do dřeva zapuštěný, je pocit při hře přirozený a komfortní. Dohmat je opět téměř ideální, ladění bezproblémové, struny v tomto případě také.

Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary
Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary

Závěr

Obě kytary jsou svým řemeslným zpracováním bezchybné, žádné ostré hrany pražců, žádné drnčení, žádná chyba v laku. Jsou senzačně nastaveny, svým luxusním dohmatem jsou vstřícné k různým technikám ve všech polohách a velmi pěkně ladí. To všechno samo o sobě už zasluhuje pozornost. A nakolik se na zvuku projevuje pečení použitého dřeva, zkuste posoudit v některé z prodejen sami.

 

Info:

Ibanez AVC9 a AVM10 jsou kytary nižší až střední třídy bez ozvučení a kromě bezchybného zpracování, zajímavého materiálu a příjemného zvuku nabízejí i bezproblémové ladění. A to v této kategorii není málo. Ceny jsou: AVD10 18 110 Kč a AVC9 12 530 Kč.

 

Plusy AVC9:

průrazný středový zvuk

ladění

dohmat

zpracování

příjemný lak

 

Mínus:

neznělá struna G (kvalita strun)

 

Plusy AVM10:

příjemný, měkký zvuk bohatý na alikvóty

ladění

dohmat

zpracování

 

Mínus:

při hlasité akordové hře decentní rezerva v basech

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Model AVC9 AVM10
Tvar těla grand concert grand concert
Vrchní deska solid mahagon thermo aged solid smrk sitka thermo aged
Výztuhy smrk thermo aged smrk thermo aged
Zadní deska, luby mahagon solid mahagon thermo aged
Krk, profil mahagon, měkké V mahagon, měkké V
Hmatník palisandr palisandr
Kobylka palisandr palisandr
Počet pražců 20 20
Ladicí mechanika chromovaná, otevřená 18 : 1 chromovaná Grover, otevřená 18 :1
Povrch matný lak lesklý lak
Menzura 634 mm 651 mm
Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary
Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary

Torrefied tonewood

Petr Procházka & Petr Grötzbach

 

Ačkoli je technologie tepelné úpravy dřeva v současné době prezentována mnoha kytarářskými firmami jako novinka, tento proces byl používán už Vikingy v 8. století při konstrukci lodí. Stovky let staré jsou zmínky houslařů o staření dřeva, ať už tepelně anebo chemicky. Rozvoj této technologie na průmyslové úrovni začíná ve 30. letech 20. století v Holandsku a Skandinávii - dřevostavby, sauny, podlahy... Současná technologie byla patentována v roce 1990 pod názvem Thermowood. Koncem 90. let 20. století se Thermowood stává tématem výzkumu pro využití v oblasti kytar, v prvních letech 21. století se začíná prakticky využívat při jejich výrobě.

 

Postup staření zahrnuje tři kroky, trvající vždy několik hodin:

1) Předsušení - při teplotě cca 120 °C se vlhkost dřeva přiblíží hranici 0 %.

2) Vysokoteplotní modifikace - při teplotě více než 200 °C buď ve vakuu anebo v tlakové páře (dle zvolené metody) dochází k chemickým změnám:

a) krystalizace celulózy (změna akustických vlastností, odolnost vůči dřevokaznému hmyzu);

b) redukce hemicelulózy (zásadní omezení reakce na změny vlhkosti - omezení až zamezení schopnosti absorbovat vodu);

c) krystalizace ligninu (zpevnění dřevních vláken);

d) odpařování taninu a pryskyřic (odolnost vůči dřevokaznému hmyzu, zlepšení povrchové úpravy - nedochází k průniku, tzv. krvácení, do laků).

3) Stabilizace materiálu na běžné hodnoty vlhkosti 4-8 %.

Materiál získá - teoreticky - vlastnosti odpovídající stáří stovek let. Větší tvrdost, nižší hmotnost, minimální reakci na okolní vlhkost, tmavší zabarvení, ale také větší křehkost a nižší schopnost odolávat dlouhodobému zatížení. Nástroje mají vyšší výkon, delší sustain a barevnější zvuk, odpovídající vyhranému nástroji.

Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary
Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary

Přirozený proces stárnutí dřeva je k materiálu šetrnější, změny nastávají postupně a odpovídají vlastnostem daného kusu materiálu. Výsledné vlastnosti jsou stabilnější, a to především v otázce mechanické únosnosti. Technologicky zestařené dřevo tedy není totéž co staré dřevo.

 

Použití zestařeného dřeva se při výrobě kytar neomezuje pouze na rezonanční desky a těla, ale také na krky, hmatníky či kobylky. V segmentu levnějších nástrojů nelze očekávat, že bez změny konstrukce, dojde k zásadnímu zlepšení akustických vlastností, benefitem je především rezistence vůči vlhkosti - nemění se průhyb rezonanční desky a tím i výška dohmatu, desky vlivem vlhkosti nepraskají a mají během ročních období stále stejné akustické parametry, pražce nevylézají z hmatníku...

Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary
Ibanez AVC9 a AVM10 - akustické kytary

U kvalitních nástrojů je možné předpokládat využití všech pozitivních vlastností této technologie. Podle dlouhodobých referencí dochází u některých akustických nástrojů z tepelně upraveného dřeva k předčasnému zborcení rezonanční desky, to nelze ani předpokládat, ani tomu nijak zabránit, jde o reakci konkrétního kusu materiálu. Nesporné klady modifikovaného dřeva přesto hovoří pro jeho využití při výrobě hudebních nástrojů.

Psáno pro časopis Muzikus