muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraIbanez ATK 300 - velmi schopná prdelatá krasavice

22.3.2010 | Autor: Michal Samiec | sekce: pro muzikanty - testy

Ibanez ATK 300

Je vždy příjemným retrem testovat nástroj, kterému se povedlo etablovat se v hráčském povědomí a lety poctivé služby si vydobýt označení „slušná basa“. Ibanez ATK 300 se vyrábí již od devadesátých let a první kousky tohoto modelu, vyrobené ještě ve staroslavném Nipponu, jsou opečovávané a ceněné příslušnice arzenálu nemalého počtu basistů. Pravda, na světových podiích se s ATK, snad kromě obstarožních rádoby punkerů Offspring, nesetkáte, ovšem od Lubů až po Hrčavu má basička nemálo příznivců, dlouhá léta je společnicí například Mardoši z Tatabojs. Jak se tahle prdelatá krasavice za ta léta změnila? Odpověď na tuto a mnohé další otázky naleznete v tomto testu.

Popis, vzhled...
Co na Ibanezu ATK 300 upoutá oko na první pohled, je opravdu macaté tělo, snad jedno z největších, s jakým se u standardně vyráběných modelů setkáte. Je vyrobené z lehkého jasanu, oproti původním japonským modelům je o něco lehčí, ovšem co v dnešní době, plné vyhublých krasavic, jejichž hrudní košík připomíná valchu, taky čekat, že?
Design je originální, připomíná Musicmany. Další dominantou těla je obrovská litá kobyla, která nabízí dvě možnosti uchycení strun, normálně shora anebo skrze tělo. Krk je javorový, hmatník taktéž, do ruky je poněkud silnější, ovšem nízký průřez (21 mm na prvním pražci) umožňuje velmi pohodlnou hru. Hlava je osazena tovární mechanikou, která připomíná klasické Klusony, sympatické je i černé přelakování. Snímač je třícívkový, cívky lze přepínat malou páčkou u kobylky. Basa je osazena aktivkou, která se ovládá čtyřmi potenciometry: celková hlasitost, basy, středy a výšky. Celkové zpracování je na velmi slušné úrovni, Ibanez si hlídá kvalitu, i když se ATK v jeho vlasti už dávno nevyrábějí. Jako příjemný bonus výrobce natahuje struny Elixír, jsou to čtyřicítky, dobře hrající a dlouho držící. Pokud vám vyhovuje tovární tloušťka strun, po zakoupení této basy ještě minimálně čtvrt roku ušetříte za další potah. Po vybalení z krabice stačilo basu doladit a zapojit, žádné další úpravy (broušení pražců atd.) nebyly potřeba.

Hratelnost a zvuk
Od začátku, pokud nemáte a priori nic proti velikosti této basy, se na ni hraje velmi příjemně. Bez zapojení produkuje vyvážený a poměrně silný sound, znělý v celém spektru. Díky větší prdelce je vhodně zavěsit ji spíš níže a hezky se do ní opřít, doporučuji nejlépe prsty či trsátkem. I slap jí jde příjemně, v prostoru mezi krkem a snímačem se snadno najdou i méně zkušení mlátiči. Ty správné koule basa dostane po zapojení, tělo dává tušit, jak asi basa bude znít. Zvuk je plný, tlustý, díky třícívkovému snímači a dobře konstruovanému ekvalizéru z nástroje dostanete celou škálu libých tónů. V kostce by se zvuk dal shrnout, že je to od bručivého Precisiona až po navařeného MusicMana skoro úplně všechno. Basu jsem prohnal přes několik aparátů, od klasiky Ampeg SVT 3 přes Marshall VBA 400 a MesaBoogie V12 Titan až po levný Ashdown MAG 300, malá komba Laney a Fender. Všude byl zvuk velmi slušný, pevný, basový, ale průrazný. Z tlusté basy prostě leze tlustý zvuk, se všemi jeho klady. Nástroj se velice dobře prosadí v jakékoli muzice, zvuk je čitelný a přehledný, díky dobrému EQ lze doladit drobné nuance. Pokud si rádi hrajete s tónem i během produkce, ATK vás určitě nezklame. Mimo soutěž: největší pošušňání mi basička nabídla s Lemmyho podpisovým Marshallem a ještě více se zkresleným Gallien Krueggerem 2001 RB a osmidesítkovou bednou. Námrd jako prase, vnitřnosti ničící basová hradba, chlupaté akordové vyhrávky a tappovaná sólíčka s krásnou zpětnou vazbou, ale to už se dostáváme k pavilonu opic. Pokud hrajete grindcore nebo jinou prasečinu, téhle basy se vůbec nebojte.

Závěr
Celkově musím říct, že basa se cítí jako doma v tvrdé muzice, můžete se do ní opravdu opřít a ona ještě bude ráda. Cokoli od bigbítu přes punk až po metal, HC a další brutální odnože jí velmi sluší. Jako doma ovšem může být i v country nebo reagge, tedy všude tam, kde je potřeba držet pořádný spodek. Umí ovšem i precizní prstovku, dlouhé tóny palcem i procítěnou jazzovou dynamiku. Takže pokud drtíte Precisiona a chtěli byste něco víc nebo jste stejně jako já příliš chudí na to, aby vás zdobil originální Stingray, doporučuji Ibanez ATK vaší pozornosti. Je to dobře znějící nástroj za slušné peníze.
Michal Samiec

info
Ibanez ATK 300 je precizně vyrobená basa s dobrým zvukem, vhodná spíše pro tvrdší muziku. K dostání je za 15 760
Kč včetně DPH.

plus
provedení
zvukové možnosti
osvědčená kvalita

minus
ne každému musí vyhovovat velké tělo

Technická specifikace:

krk: typ ATK4, javorový, lepený ze tří kusů
cenzura: 864 mm (34”)
šířka na nultém pražci: 42,5 mm
šířka na 22. pražci: 63 mm
rádius: 305 mm
tělo: lehký jasan
hmatník: javor, 22 jumbo pražců
kobylka: typ ATK4, rozteče 19 mm, možnost uchycení strun skrz tělo
snímač: třícívkový ATK
ekvalizér: ATK 3-band, basy, středy, výšky, třípolohový přepínač cívek
struny: Elixir

Psáno pro: časopis Muzikus 2009/03

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Ibanez-ATK-300-velmi-schopna-prdelata-krasavice~22~brezen~2010/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.