Ibanez AD9 - analogový delay

Ibanez AD9 - analogový delay
Ibanez AD9 - analogový delay

Analog delay Ibanez AD9

Opakovat se není vždy na škodu

Za posledních několik měsíců prošla mýma rukama v podstatě kompletní řada krabiček „series 9“ firmy Ibanez. Kromě několika málo nových modelů se většinou jedná o reedice pedálů, které si získaly věhlas v minulých dekádách a později byly z nějakého důvodu staženy z výroby. To je případ i modelu AD9, tedy analogového efektu typu delay. Přestože trhu již pěknou řádku let dominují delaye digitální, najde se mnoho kytaristů, kteří vždy raději dají přednost analogové variantě. Mají k tomu dobrý důvod. Co že je špatně na digitálním delayi? Standardní digitál je, zjednodušeně řečeno, příliš dokonalý. Pokud chcete, aby „opakovačky“ zněly co nejpodobněji původnímu signálu, pak je digitální delay přesně pro vás. Velké množství kytaristů se ale shodne na tom, že mnohem muzikálněji a zajímavěji zní, pokud se opakovaný signál od původního liší. Většinou máme na mysli rozdíl frekvenční (úbytek jak výšek, tak často i basů), nejrůznější zkreslení či „zprznění“ tónu.

 

Právě to umí nejlépe analogové delaye. Je to sice známkou jejich konstrukční nedokonalosti (krystalicky čisté opakování z nich nedostanete), ale spočívá v tom také jejich kouzlo. A tak dnes na trhu s efekty pozorujeme velký comeback analogových delayů. I výrobci digitálních modelů se často snaží onu „krásnou nedokonalost“ simulovat, ale proč nesáhnout po opravdovém analogu? Jednou z variant je právě AD9 a s digitálem si ji opravdu nespletete. Zvuk „opakovaček“ je radikálně odlišný od původního signálu, obzvláště výšky ubudou opravdu dramaticky. Mnozí očekávají od analogových delayů degradaci zvuku s každým dalším opakováním. Ta není u AD9 nikterak znatelná - pokud tedy chcete, aby každá další „opakovačka“ zněla „zprzněněji“, pak se poohlédněte jinde. Pokud je ale vaším cílem pouze hřejivý zvuk „analog delay“, pak si AD9 určitě vyzkoušejte. Maximální čas ozvěny je 300 ms, což je i na analogový delay relativně málo (konkurenční modely mívají 550-600 ms). Hodí se výborně pro slap-back (extrémně krátká doba ozvěny) a určitě potěší příznivce rock ‘n’ rollu, rockabilly nebo country.

 

Díky zastřenějšímu zvuku téměř nikdy nezní rušivě - ozvěny se výborně pojí se zvukem kapely. Při nastavení delších časů je frekvenční degradace výraznější. Mnohými vyhledávaná auto-oscilace (self-oscillation), které u některých modelů dosáhnete při maximálním nastavení parametru feedback (zde se jmenuje Repeat), není u AD9 v základním nastavení možná. Na internetových fórech jsem se sice dočetl, že manipulací s trimry uvnitř pedálu auto-oscilaci vyvolat lze, ale to přenechám dobrodružnějším z vás. Ibanez AD9 momentálně pořídíte za 3864 Kč, a pokud dokážete žít s maximální délkou ozvěny 300 ms, mohu tento model jen doporučit.

Psáno pro časopis Muzikus