IK Multimedia Sampletank II XL

IK Multimedia Sampletank II XL
IK Multimedia Sampletank II XL

Italská firma IK Multimedia byla založena v Modeně roku 1996. Od počátku se věnovala vývoji hudebního softwaru a s postupem času si některé její produkty vydobyly významnou pozici na trhu. Dnes to platí zejména pro kytarový amp simulátor AmpliTube a soubor mastering procesorů T-RackS.

IK Multimedia Sampletank II XL
IK Multimedia Sampletank II XL

SampleTank je k mání od roku 2000 jako plugin sampler pro VST, RTAS a MAS. Kompaktní design a snadné ovládání byly jeho hlavními přednostmi, jinak ovšem ničím zvlášť pozoruhodným nevynikal. Myslím, že ani jeho free verze (přehrávač s omezeným výběrem zvuků), která je dodnes ke stažení na webu, není dostatečně přesvědčivým zdrojem motivace k nákupu.

S potěšením proto mohu konstatovat, že SampleTank 2 na první pohled svědčí o rozsáhlé a podstatné revizi, jež mu dokořán otevírá cestu mezi špičkové konkurenty.

 

První verze programu zdůrazňovala multitimbrální kapacitu, osm audio výstupů a rychlý výběr z velkého množství zvuků. Každý zvuk mohl mít svou sadu programovatelných efektů (max. 4) a čtyři individuálně definované makro ovladače pro editaci vybraných parametrů.

SampleTank 2 tuto původní koncepci rozšiřuje především o možnosti detailní editace.

 

Nejnápadnější na monitoru je barevně prosvětlený "displej", v jehož levé polovině je zobrazen šestnáctikanálový multitimbrální mix. V něm je možno ke zvolenému zvuku přiřadit MIDI kanál, hlasitost, pan, omezit polyfonii a určit audio výstup. Jsou tu i funkce Solo a Mute.

Audio výstupů může být až šestnáct (8 x stereo). Jejich reálný počet samozřejmě závisí na vlastnostech hostitelské aplikace. Nejvyšší polyfonie každého instalovaného SampleTanku je 256 hlasů. Její omezení na jednotlivých nástrojích přispívá ke snížení zátěže CPU (jako většina současných plug-in instrumentů je i ST2 vydatným požíračem výkonu počítače).

Vpravo vedle mixu je okno pro browser (prohlížeč), v němž jsou k nalezení všechny zvukové programy utříděné v kategoriích na disku. Musí být všechny soustředěny v jediné složce, vyhrazené právě pro ST2 - mimo ni se prohlížeč nikam nedostane.

Při pravém okraji displeje je ještě pár tlačítek pro přístup na globální parametry, konverzi formátů a hlavně pak pro vyhledávací systém. Ten prohlíží databázi presetů podle zadaného klíčového slova. Ta se zadávají při ukládání programu, může jich být několik, a pro vyhledávání jsou rozhodující, bez ohledu na vlastní název programu.

 

Zvukový preset

Architektura přehrávače je relativně jednoduchá - samply nahrané do RAM procházejí víceméně standardní DSP sestavou: filtr, obálky, LFO, modulátory - celkem asi padesát programovatelných parametrů.

Multivzorek může obsahovat až 128 klávesových zón, každá může mít až osm zón rychlostních. Je pravda, že se dnes běžně setkáváme s kapacitami pro 128 rychlostních zón, ale nejčastěji - když už vůbec - se užívají zóny dvě až čtyři, větší počet je opravdu výjimečný. Při programování nového zvuku (import WAV, AIFF, SDII) obstará systém automatickou rovnoměrnou distribuci do klávesových zón podle základního tónu (vyčte jej z odpovídající zkratky v názvu souboru nebo z analýzy jeho dat). Do názvu souboru je nutno podobně uvést i údaj pro maximální úhozovou rychlost, která vzorek spustí (např. sample-C3-v64.wav a sample-C3-v127.wav umístí dva vzorky do klávesové zóny kolem C3 s rychlostním přepínáním v polovině rychlostního rozsahu). Manuální korekci struktury multivzorku SampleTank neumožňuje, chybí mu příslušný editor. Podobně chybí i přístup na úpravu audio dat - případné smyčky musí být definovány předem a ST je pouze odečte z údajů v importovaném souboru. Klávesové zóny mohou být zobrazeny v diagramu klávesnice na monitoru a odtud se dají vybírat stiskem myši pro editaci playbackových parametrů. Každá klávesová zóna může mít vlastní nastavení DSP systému, které se však shodně vztahuje i na všechny rychlostní zóny ve zvolené oblasti.

Grafické klávesnici také chybí simulace rychlosti úhozu, takže dovede spustit pouze první z rychlostních zón - chcete-li slyšet ostatní, musíte je spouštět úhozem na připojenou fyzickou MIDI klávesnici.

Subtraktivní cut-off filtr s resonancí má přepínatelné režimy LP, HP, BP a strmost 6, 12 nebo 24 dB.

Obě obálky (ENV1, ENV2) jsou shodného typu AHDSR, nastavují se pomocí potenciometrů, bez grafického zobrazení. První moduluje amplitudu zesilovače, druhá je určena pro filtr a výšku tónu (pitch envelope). Časové segmenty dosahují až délky 30 vteřin.

Dva LFO s rozsahem kmitočtu 0-40 Hz a volitelným vlnovým průběhem (trojúhelník, obdélník, pila, sinus, sample&hold) jsou určeny pro hlasitost, výšku tónu, filtr a pan.

Úhozová rychlost (velocity) může mít vliv na hlasitost, filtr, ladění, resonanci, amplitudu LFO1 a úroveň sustain ENV2.

Portamento pracuje v režimech poly, mono a mono legato.

Dodatečná modulační kapacita je velmi rozsáhlá - všechny parametry a ovladače systému mohou být externě řízeny prostřednictvím přiřazených MIDI Ctrl. Externí Pitch Bend je však vyhrazen pouze pro ohýbání tónu a tlaková citlivost podle všeho není implementována vůbec (!).

Významnou zvláštností ST jsou Makro ovladače. Každý preset může mít definovány až čtyři. Jejich účinek se vztahuje na zvolené nejcharakterističtější parametry konkrétního zvuku. Mnohdy umožňují i morfování (sdružené ovládání několika parametrů ve vzájemném vztahu). Makro ovladače bohužel najdete jen u továrních zvuků. ST nenabízí možnost jejich definice pro nově vytvořené programy a konverze z jiných formátů.

Nejcennějším přínosem k nové verzi SampleTank jsou tři samostatné playbackové oscilátory tvořící zdánlivě obdobný systém, jaký nabízí NI Kontakt.

Základem je standardní resampling - změna přehrávací rychlosti mění současně tempo i výšku tónu včetně všech vyšších harmonických kmitočtů.

Další oscilátor nabízí granulární resyntézu, která dovoluje měnit ladění i tempo nezávisle na sobě. Funguje to podobně jako u NI Kontakt, ovládání granulace je však o něco drsnější, což má za následek relativně nápadnější zkreslující efekty.

Vynikající je ovšem třetí syntezátor, označený jako STRETCH (Sampletank Time REsynthesis TeCHnology). Je to opravdový unikát, pravděpodobně také založen na granulární syntéze, ale transpozice ani časová komprese/expanze nijak zřetelně nepoškozují původní akustický charakter zvuku. Kromě toho dokáže nezávisle transponovat i harmonické frekvence, což dovoluje velmi výrazné změny brilance a barvy, které nepůsobí jako digitální efekt - přirozený charakter je v mimořádně velkém rozsahu zachován. Nic podobného konkurenční Kontakt neumí.

 

SampleTank navíc také neomezuje playback na jediný z nabízených oscilátorů - mohou být použity všechny najednou vedle sebe: každá klávesová zóna je v tomto ohledu samostatná.

STRETCH se vynikajícím způsobem uplatní při přehrávání grooves nebo drum loopů, jejichž tempo dovede velmi jednoduše přizpůsobit tempu sekvenceru, aniž by se to na zvuku nějak významně odrazilo. Harmonické změny kromě toho znamenají také obrovský přínos pro expresivní výraz akustických barev, neocenitelný zejména u dechových nástrojů, ale také u pian a smyčců. Kromě barevných proměn se tu uplatní i ovládání délky náběhových transientů, jež mohou přesvědčivě simulovat změny interpretační razance.

Podobně jako Kontakt provede i ST před granulární syntézou analýzu audiomateriálu v RAM, jejíž délka závisí na objemu použitých vzorků. Výsledky jsou však automaticky připsány na harddisk, takže při opakovaném použití už na analýzu není třeba čekat.

Sběrnice hostitelského systému může automatizovat hlasitost, pan a čtyři makro ovladače. Všechny ostatní parametry jsou však navíc automatizovatelné záznamem v MIDI stopě.

 

Multiefekt

Integrovaný efektový procesor nabízí pět algoritmů pro každý preset v multitimbrálním mixu. Prvním z nich je vždy ekvalizér (low/high shelf s parametrickým středem) s jednoduchým kompresorem. Pro další sloty existuje výběr z dvaatřiceti nabídek (viz tabulku). Nabídka je opravdu témeř vyčerpávající, efekty mají až osm programovatelných parametrů a vesměs se dají označit za vynikající.

Zvláštní zmínku zaslouží simulace kytarových zesilovačů, reprosoustav a elektronkových zkreslení, které pocházejí ze sestavy AmpliTube. Sada ekvalizér/kompresor/limiter je zase převzata z T-RackS.

Kapacita systému stačí i na velmi dobrý výsledný mastering - podmínkou rozsáhlého využití je ovšem jako vždy výpočetní schopnost CPU, neboť celkem může každá instance ST instalovat až 80 efektových algoritmů.

 

Zvukové presety

Testoval jsem verzi SampleTank 2 XL. XL je zkratka pro Extra Large, což symbolizuje mimořádný objem přiložených zvukových presetů. Celkem osm CD-ROM disků obsahuje více než 4,5 GB materiálu, konkrétně asi 1500 továrních presetů (prodává se i levnější verze s výběrem cca 500 zvuků).

Při tak rozsáhlé nabídce je samozřejmé, že kvalita jednotlivých presetů do jisté míry kolísá, většina z nich nicméně úspěšně dostojí i profesionálním nárokům.

Trochu mi vadí, že po editaci je nutné uložit výsledek jako nový preset, ten původní tovární není možné přepsat, uživatel může obhospodařovat pouze dceřinné varianty. Nepříjemné je to zejména při importu z cizích formátů (SampleCell nebo Akai). Ačkoliv se importuje přímo z pluginu, výsledek je rovnou uložen na disk - a teprve odtud jej můžete načíst do sampleru. Většinou ho ovšem chcete ještě upravit, pak budete asi používat upravenou variantu (ta originální zůstane nadále v browseru) a postupně se tak může zhoršovat jeho přehlednost.

SampleTank používá pro ukládání dat specifický formát: každý preset je tvořen třemi neprůhlednými soubory, audio data jsou soustředěna pohromadě podobně jako třeba v souborech SoundFont. Je to sice dobrá ochrana proti hackerům, ale systém "dceřinných" presetů mi z praktických důvodů nepřipadá jako nejšťastnější. Jedinou výhodou je, že se tak šetří kapacita harddisku, neboť audio data zůstávají v jediném souboru.

 

Závěrem

Nová verze SampleTank pozvedla tento software na úroveň první ligy. Připočíst se dá i takřka bezkonkurenční nabídka továrních presetů. Další jsou k dispozici zdarma na uživatelském webu, nebo k zakoupení na CD-ROM od řady renomovaných producentů. Import SampleCell a Akai tuhle nabídku ještě dál rozšiřuje.

SampleTank 2 je určen pro MacOS 9.x i X a Windows 98SE/ME/2k/XP. Doporučená minimální konfigurace: procesor PowerPC G4 nebo Pentium IV, 512 MB RAM. Existuje pouze jako plug-in pro tyto podporované platformy: VST, RTAS, MAS, DX. AU.

 

Info:

Soft sampler s granulační resyntézou a velmi kvalitním multiefektem, 1500 nebo 500 zvukových presetů, Mac i Windows. Doporučená maloobchodní cena 15 990 Kč.

Plus:

snadné ovládání

makro kontroléry

granulární resyntéza (STRETCH)

multiefekt

Mínus:

editace multivzorku

chybí wave editor

není implementována tlaková citlivost virtuální klaviatury

ukládání presetů

 

Nabídka efektů

reverb, ambience, reverb delay, spring reverb, delay, filter, envelope filter, multi filter, wah-wah, chorus, multi chorus, phaser, AM modulator, FM modulator, flanger, envelope flanger, auto pan, tremolo, rotary speaker, Lo-Fi, distorsion, phonograph, bit crusher, overdrive, preamp simulator, preamp tone control, cabinet simulator, parametric eq, channel strip, compressor, limiter, time slicer.

 

Presety

Browser je všechny nabízí rozdělené do čtrnácti složek.

Bass: velký výběr akustických, elektrických i elektronických basových zvuků.

Brass: saxofony (soprán, alt, tenor), trumpety, trombóny, žesťové sekce nejrůznějších sestav a barev, ornamenty a fráze.

Drums: rozsáhlý výběr bicích sestav od klasických po současné včetně elektronických - jazz, rock, pop, hip-hop, techno, drum'n'bass a další.

Loops: hip-hop, house, techno, trance, rytmizované sekvence akustických sad i různých více či méně exotických perkusí.

Ethnics: mimořádně rozsáhlá nabídka etnických nástrojů a perkusí z celého světa - Evropa, Afrika, Jižní a Severní Amerika, Střední i Dálný Východ. Jedinečný soubor akordeonů a harmonik.

Kytary: akustické (12strings, steel, nylon, mandolina, banjo) a velká nabídka elektrických, při nichž se velice dobře uplatňují efektové simulace (overdrive, emulace zesilovačů a repro).

Orchestra: výběr kompletních ansámblových zvuků, kombinovaných smyčcových sestav a orchestrální perkuse.

Organ: elektrické, elektronické i akustické varhany v nepřeberných variantách.

Percussion: živě nahrané fráze a sekvence, desítky rozličných nástrojů a stylů.

Piano: pět velmi dobře nasamplovaných koncertních klavírů, pianino, honky tonk a vyčerpávající nabídka elektrických a elektronických pian a dalších perkusních kláves.

Synths: klasické analogové i digitální zvuky, bass, lead, pads a mnoho kompozitních barev - k jejich rozmnožení přispěje i přehrávání v režimech granulární resyntézy.

Strings: kontrabasy, cella, violy, housle, sólo i v sekcích, marcata, pizzicata, spiccata, komorní ansámbly, kvartety.

Vocals: klasicky znějící sbory, sóla, popové vokály, zpívané fráze.

Woodwinds: fagoty, klarinety, flétny, hoboje, anglické rohy, zobcové flétny, okaríny a mnoho dalších.

Psáno pro časopis Muzikus