Hughes Kettner Bassbase 400

Hughes Kettner Bassbase 400 - basový zesilovač
Hughes Kettner Bassbase 400 - basový zesilovač

Hughes s Kettnerem jsou zpátky! Po několikaleté absenci na našem hudebním tržišti se tito dva výtečníci vracejí do Čech, Moravy a Slezska, aby předvedli, jaké nové návykové záležitosti nám připravili. Samozřejmě opět v dávce větší než malé. Pokud jste se už s komby a zesilovači Hughes & Kettner setkali a ať už se Vám líbí nebo ne, jistě mi dáte za pravdu, že se jedná o trochu jinačí šálek kávy, než je v kraji zvykem. Ať už je to design, ovládací prvky, nebo prostě zvuk, vždy se alespoň trochu produkty této firmy vymykají tomu, co jsme si zvykli běžně potkávat na našich podiích. A právě BassBase 400 je příkladem par excellence.

 

Tak tedy přistupme k bližšímu ohledání toho, čemu jsem si za těch pár společných chvil, kdy jsme si spolu hráli, zvykl říkat Modrooká kráska. Již však dosti mých citových výlevů, zde jsou suchá technická data.

BassBase je basový zesilovač vyšší střední třídy. Jak číslice v názvu napovídá, poskytuje poměrně velmi slušný výkon 396 W RMS do čtyř ohmů, tzn. 260 W RMS do ohmů osmi. V režimu Dynaclip je zesilovač schopen dodávat až 612 W ve čtyřech ohmech, respektive 390 W v osmi ohmech. V Input sekci zesilovače se vstupním odporem 470 kOhm s možností útlumu o 10 dB pracuje elektronka ECC 83, nebo chcete-li, 12AX7A. Samozřejmostí v této třídě zesilovačů je DI Out XLR balancovaný o odporu 200 ohmů, "vystoupit" z tohoto smrtícího stroje lze také linkovým jackem, umístěným na zadním panelu zesilovače. Nechybí rovněž vypínání uzemnění Ground Lift, přepínač Mute pro použití ladičky a footswitchem ovladatelná efektová smyčka s vtipně pojmenovaným potenciometrem Dry-Wet. Dry znamená více signálu nezefektovaného, a tedy logicky Wet bude signál šťavnatější a všemi efekty prohnaný. Primárními pro zpracování signálu vaší basy ovšem zůstávají tradiční korekce Bass a Treble a dále parametrický Varimetric ekvalizér. Varimetric EQ pracuje ve dvou frekvenčních pásmech: 80 Hz -400 Hz -1 kHz a 0,5 kHz - 4 kHz - 15 kHz. Nastavené frekvence lze dále ovládat Level potenciometrem o rozsahu -15/+15 dB. Specialitou tohoto přístroje je tzv. Notch filter, zařízení, o němž výrobce udává, že jeho účinek je běžným uchem těžko posouditelný, leč při živém hraní naprosto nepostradatelný. Notch filter totiž ořezává frekvence, které při živém hraní způsobují nežádoucí rezonance, například vibrace podlahy. Ovšem očekávat, že si tato vychytávka umí poradit i s rachotícím struněním bubínku, který ten magor při Vašem sólu zase zapomněl vypnout, je stále příslovečná hudba budoucnosti. Tak, to bude o funkcích BassBase asi vše. Snad jen pro pořádek; nechybí samozřejmě sluchátkový výstup, barevné LEDky, informující o průběhu signálu, kontrolky ochrany a Dynaclip módu, jehož zapnutí eliminuje zkreslení na koncovém stupni a zároveň přidává řádově 20 % výkonu.

A nakonec zadní panel: zleva doprava, jak jinak, zásuvka pro připojení do sítě, konektory jack pro separátní footswitche ovládající efektovou smyčku a ekvalizér, linkový a "ladičkový" výstup a již zmíněná efektová smyčka s možností útlumu -10 dB. Nakonec samozřejmě výstupy pro box, jak je dobrým zvykem, XLR a Speacon o minimálním odporu 4 ohmy. Zbývá už jen dodat, že toto všecko se skrývá v bytelné kovové krabici o velikosti 2 HU, respektive 550*450*230 mm, snadno zabudovatelné do racku. Řemeslné zpracování je bezchybné, vždyť BassBase je made in St.Wendel/Germany. Možná stále ještě některé z vás zajímá, proč jsem si tento zesilovač pojmenoval Modrooká kráska. Ano, správně, proč tak něžné jméno pro ocelovou krabici? Zcela určitě pro věc, která mě, kromě zvuku, o kterém bude řeč za chvíli, na této mašince uchvátila ze všeho nejvíc. Ano, je to vzhled. Jak fotografie napovídá, určitě není sporu o tom, že BassBase je přístroj pokročilého designu, který se naprosto vymyká linii tmavých a často bohužel také nepřehledných zesilovačů. Proti všem zvyklostem v této třídě výrobků běžným,

Hughes & Kettner představili přístroj v nádherném stříbrném šasi, s velkými černými potenciometry, které umožňují rychlé a přesné nastavení požadovaných parametrů. Někomu to samozřejmě vyhovovat nemusí, ale třeba já osobně mám velký pracky a špatný voči, tak mi ty velký poťáky udělaly móóóc velkou radost. Ovšem, tento elegantní vzhled ještě nedělá z BassBase Modrookou krásku. To hlavní se děje až po zapnutí celé té nádhery. Škoda jen, že černobílé vydání Muzikusu Vám to, prozatím, není schopno ukázat.

Po sepnutí spínače Mains se totiž rozzáří nádhernou a očím příjemnou modrou barvou pruh s popisem potenciometrů. Přeji vám všem to vidět na setmělém pódiu. No prostě paráda.

 

Ale jak to vlastně hraje?

Abych pravdu řekl, dost těžce se popisuje dojem, který jsem získal hned po zapnutí aparátu a vlastně jsem si jej udržel po celou dobu testu. "To hraje jako kráva!" I ostatní basoví kolegové, kteří měli s BassBase tu čest, popustili uzdu vášním a emotivně hodnotili slovy jako " Dost dobrý. To má koule! Naprosto skvělý!" nebo se zmohli pouze na neartikulované výkřiky nadšení. Vraťme se však k věcnému hodnocení. BassBase poskytuje naprosto přirozený, krystalicky čistý zvuk, který zcela uchovává charakteristiku, sound nebo feeling (jak je libo) vaší basy, a to při jakékoli hlasitosti. Skoro se nabízí říci, že BassBase "pouze" zesiluje to, co mu pan basista nabídne. A to platí se všemi plusy i mínusy. Dobré nástroje a hráči zde mají prostor pro vyjádření veškerého svého potenciálu, těm horším však BassBase neodpustí jediný špatný tón.Tomuto zesilovači je naprosto jedno, kolik strun má basa, kterou zesiluje, v jakém je ladění, jakou technikou je hrána. Prostě věrně zesiluje to, co se mu do vstupu nahrne. Kombinace lampového předzesilovače a plně funkčního ekvalizéru nabízí nejširší možnou škálu nastavení. Jednoduché a intuitivní ovladače vám již při prvním setkání dovolí nastavit rychle a přesně právě ten váš sound. A to vše prakticky nulovým ziskem šumu a zkreslení i při připojení rozsáhlé efektové cesty. Lampa v předzesilovači nabízí určité zkreslení v módu Tube saturation, avšak to pouze zvuku přidá středy, lehce jej "přiteplí a zachlupatí". Z téhle mašiny prostě overdrive nevydupete. BassBase je určen hlavně hráčům, kteří vyžadují za všech okolností přesný a konkrétní zvuk, který věrně zachovává charakteristiku nástroje, s nulovým zkreslením v jakékoli úrovni hlasitosti, s přesným a jednoduchým ovládáním. BassBase bych proto doporučil technicky založeným basistům, milovníkům slapu, tappingu, hammeringu a všech jiných -ingů, prostě basoví inženýři. Skvěle zpracovává také zvuk kontrabasu se snímačem. Je prostě dokonalý. Tedy skoro dokonalý. Ptáte se, proč jen skoro, vždyť po technické stránce nelze BassBase nic vytknout, snad jen že nezdraví a nepřenáší se sám. A modří už vědí. BassBase není ničím charakteristický, tedy kromě technické dokonalosti. Je přesně takový jako vy a vaše basa. Nic ke zvuku nepřidá a nic mu neubere. To je samozřejmě pro někoho plus a pro někoho ne, záleží na vašem úhlu pohledu a poslechu. Má osobní představa ideálního zvuku basy je ale poněkud jinde. Nic se ovšem nemění na faktu, že BassBase je dle mého špičkový zesilovač s obrovskými možnostmi, který si určitě zaslouží pozornost každého basisty.

 

Info:

Hughes & Kettner BassBase 400 je basový zesilovač s velkými možnostmi nastavení a intuitivním ovládáním. V České republice je k mání za cenu 41 900 Kč.

Plus:

vynikající zvuk

skvělý design

široké využití

jednoduché ovládání

Mínus:

špatně zkresluje

stříbrná barva

vyšší cena

Psáno pro časopis Muzikus