Hrál jsem na korejskou super basu! LTD DeLuxe J1004

Hrál jsem na korejskou super basu! LTD DeLuxe J100
Hrál jsem na korejskou super basu! LTD DeLuxe J100

ABYCH SE PŘIZNAL, NESETKAL JSEM SE JEŠTĚ SE SITUACÍ, KDY BYCH SLYŠEL OD NĚKTERÉHO Z MUZIKANTŮ: MÁM, POŘÍDIL NEBO HRÁL JSEM NA KOREJSKOU SUPER BASU! NAOPAK, REGISTROVAL JSEM SPÍŠE TENDENCE LOKACI VÝROBY PŘÍLIŠ NEZDŮRAZŇOVAT A TÉMĚŘ PEJORATIVNÍ "MADE IN KOREA" NA SVÉM NÁSTROJI TRPNĚ PŘEHLÍŽET. MŮŽU VÁM GARANTOVAT, ŽE POKUD NARAZÍTE NĚKDY NA TUHLE KRASOTINKU, ROLLS ROYCE MEZI TRABANTY - OBRAZNĚ ŘEČENO, BUDETE MÍT ŠANCI STEJNĚ JAKO JÁ PROHLÁSIT: "HRÁL JSEM NA KOREJSKOU SUPER BASU!"

 

Jelikož mne tento nástroj opravdu hodně zaujal, zapátral jsem trochu v historii jeho vzniku. Dle dostupných pramenů se jedná o basu navrženou samotným viceprezidentem (a velkým rockerem, jak je zdůrazněno) ESP - USA Josem Ferrem, který se nechal při konstrukci svého modelu inspirovat již existující ESP - J BASS. Dceřiná společnost LDT uznala, že se jedná o nápad více než dobrý a prototyp následně zařadila s důrazem na cenovou dostupnost do výroby.

Hned po vybalení z ochranného obalu mne sic čekalo nemilé překvapení v podobě uvolněné, pravděpodobně grafitové, výztuže, krk měl svou podobou ne daleko ke sportovnímu lučíku, ale imbus - klíče byly součástí výbavy a několik opatrných pohybů při ústí svorníku dalo vše do pořádku.

 

Po několika vylouděných tónech jsem zjistil úžasnou věc. Je to pravděpodobně první nástroj typu jazz bass, alespoň co si já pamatuji, který se nepřevažuje na hlavu a tím dává hráči to pravé pohodlí při hře. Dílem tomuto může přispívat skutečnost, že hlavice, i když vzdáleně připomíná již notoricky známé tvary fenderů, je podstatně menší, ale také mechaniky, vyrobené z mně neznámé ultra lehké slitiny či kovu, a v neposlední řadě již zmíněný grafit.

 

Provedení

Tělo je vyrobeno ze dvou kusů jasanu a přeplátováno nádhernou deskou vlnkovaného javoru, která dodává nástroji tu pravou eleganci. Ta je na svrchní části, až na její levou stranu, zcela rovná a také výřezy zadní části, přizpůsobivše se anatomii hráčova těla, jsou proti ostatním nástrojům tohoto typu mírně odlišné a řekl bych, dovedeny k dokonalosti. Hrany korpusu jsou ukončeny umělohmotnou lemovkou a celý je pokryt silnou vrstvou pevného laku. Masivní kobylka firmy Hipshot nám dává možnost dvojího uchycení strun, a to klasickým způsobem přímo na kobylce s výhodou rychlé výměny nebo systémem string-thru-body, tedy skrz tělo nástroje. První dva ze čtveřice ovladačů manipulují hlasitostí dvou aktivních EMG snímačů a druhé, opatřené aretací, s frekvencemi basů a výšek EMG BT 3 aktivního ekvalizéru. Ten je napájen 9V baterií, která je skryta pod umělohmotnou krytkou na zadní části těla. Na ní též můžeme nalézt samolepku s upozorněním, že nad kvalitou bdí bystré oko amerického inspektora. Tato informace je stvrzena jeho vlastnoručním podpisem .

Krk je vyroben již klasickou kombinací dřev javoru a palisandru. Je opražcován tlustými tvrdými dráty a plastovým nultým pražcem.

 

Zvuk

Při testování nástroje jsem se snažil, aby přišla do kontaktu s co nejrozmanitějším hudebním prostředím počínaje např. divadelním orchestrem, domácím studiem až třeba po tvrdě rockovou produkci, kde se mi tedy její účast zamlouvala asi nejvíce. Její pevný tón s hutnými spodky se nikterak neztrácel v kontextu s "kytarovými stěnami" , což někdy bývá, jak jistě někteří víte, poněkud problematické. Napomáhat tomuto faktu může zejména váha nástroje, pevný lak ale hlavně bezesporu téměř ideální systém EMG technologie, která se na výsledném zvuku nástroje podílí asi nejvíce. To má samozřejmě svá pro i proti. Například můžete mít stejně jako já pocit, že zvuk je až příliš vyrovnaný, jakobyste hráli přes limitér - a tímhle nemusí dokonalost EMG vyhovovat každému. U samotné hry jsem měl osobně trochu problém při snaze vyloudit co nejkvalitnější tón, nejlepšího výsledku jsem docílil jen při maximálním ataku pravé ruky. Po delší době hry je to sice záležitost mírně frustrující, ale došel jsem k názoru, že jde spíše o zvyk než zápor nástroje.

 

Závěr

Pokud bych si ještě mohl malinko rýpnout, basa, zejména při nastavení výšek ekvalizéru, nabírá soundu mírně plechového, ale tuto záležitost by mohl vyřešit čas a správné vyhrání nástroje (samozřejmě věříme-li na tuto muzikantskou pověru). Nástroj disponuje doživotní zárukou, takže rozhodnete-li se pro její koupi, máte jistotu, že se jí jen tak nezbavíte.

 

Info:

LTD J 1004 Deluxe je čtyřstrunná aktivní baskytara. Její cena je 41 600 Kč. Distribuuje Music City, Drozdov 20, 267 61 Cerhovice, tel: 602 374 182, e-mail: musiccity@seznam.cz

 

Plus:

provedení, možnosti uchycení strun, nástroj je skvěle vyvážen

zvuk

design

 

Mínus:

struny na testovaném nástroji, hlavně s přihlédnutím k jeho cenové relaci

pouze papírový obal ve výbavě

Psáno pro časopis Muzikus