Hammond XK-1 - jednomanuálové varhany

Hammond XK-1 - jednomanuálové varhany
Hammond XK-1 - jednomanuálové varhany

Vážené dámy a pánové, dovolte mi přivítat na českém trhu proslulou a legendární firmu Hammond. Ano, je tomu skutečně tak. Po několikaleté absenci jsou již i u nás konečně k dostání výrobky této světoznámé firmy. V dnešním testu si ze stáje Hammond-Suzuki představíme nejmenšího zástupce této značky XK–1.

V letošním roce oslavíme 75. výročí varhan, které přivedl na svět pan Laurens Hammond. Jeho původním záměrem bylo nahradit velké kostelní varhany nástrojem menším, který by se dal dobře transportovat. Tak jak to už někdy chodí, dopadlo vše trochu jinak. Hammondovy varhany se staly mezi klávesovými hráči za ty rok tak oblíbené, že je dnes můžeme zaslechnout snad ve všech hudebních žánrech od jazzu až po rock.

 

První seznámení s XK–1

Po rozbalení krabice na mne dýchla nostalgie časů minulých. XK–1 svým designem připomínal všechny ty staré a krásné nástroje s dřevěnými bočnicemi, se kterými se dnes setkáváme spíše ojediněle. Kromě nástroje byly v krabici ještě manuály v české a anglické verzi a síťový kabel.

 

Vzhled nástroje je zpracovaný velmi profesionálně. Bočnice a horní část nástroje jsou sice provedeny v plastu, ale velmi věrně napodobují masiv z mahagonu. Všechny ovládací prvky nástroje XK–1 najdete na čelním panelu nástroje. Vlevo, hned vedle klaviatury, najdete dvě kolečka – Pitch Band/Modulation. Vedle nich jsou dvě sekce – – Vibrato/Chorus a Leslie. Obě sekce mají po třech tlačítkách. Nad každým tlačítkem je umístěna ledka pro indikaci zapnutí dané funkce. Nad kolečky a sekcemi je umístěno devět táhel pro ovládání harmonických tónů registrace v reálném čase. Táhla jsou označena v následovném pořadí takto: dvě hnědá 16’/5 a 1/3’, dvě bílá 8’/4’, jedno černé 2 a 2/3’, jedno bílé 2’, jedno černé 1 a 3/5’/1 a 1/3’ a jedno bílé 1’. Zbývající ovládací prvky jsou umístěny nad klaviaturou, která má šedesát jedna kláves. Prvky jsou seřazeny zleva doprava následovně: tři knoflíky – Master Volume, Tone a Overdrive, pod nimi tři tlačítka – Control, Tone Type a O.D. On. Poslední jmenované tlačítko má ještě ledku. Hned vedle jsou další dvě sekce. První, Drawbar Select, se třemi menšími tlačítky Upper/Pedal/Lower s LED indikací. Druhá, Percussion, má k dispozici čtyři velká bílá tlačítka – Second//Third/Fast/Soft rovněž s LED indikací. Přesně uprostřed je umístěn displej nástroje. Hned vedle něj najdeme knoflík Value. Dále dvě tlačítka Bank a Rec/Jump, sekci Combination Presets s dvanácti tlačítky s ledkou, která jsou rozmístěna ve dvou řadách nad sebou. Další dvě tlačítka jsou určena pro Menu/Exit a Play. Poslední tři tlačítka s ledkou na pravé straně nástroje jsou Extra Voice/Reverb, Manual Bass a Split. Uspořádání tlačítek je logické a na první pohled velmi přehledné.

 

Na zadním panelu nástroje, hned vedle nápisu XK–1, najdete MIDI trojici, tentokráte ve složení Out, In 1-Pedal, In 2-Lower. Dva vstupy pro externí ovladače – Root Switch a Ext. Pedal. Hned vedle najdete speciální osmipinový konektor – Leslie Spin, který vám umožní připojení Leslie boxu. Nechybí samozřejmě dvojice Line Out – R, L-Mono a vstup pro sluchátka. Poslední v řadě je kolébkový vypínač Power On a přípojka pro síťový kabel napájení. Všechny jackové vstupy nástroje jsou provedeny ve standardním rozměru 6,3 mm.

 

První dojem

Po zapnutí tlačítka Power On na mě zamrkal XK–1 svým oranžově podsvíceným, dvouřádkovým displejem a pozdravil sloganem „Hammond Organ Music’s Glorious Voice“. Navolil jsem první banku a jal se přehrávat jednotlivé presety. Vybrat si můžete celkem z dvanáct bank – Default, Jazz, Gospel, Rock, Theatre, Tibia, Church, Lo & Hi, Intro1, Intro2, Demo Song a B–3. Tyto presety jsou nastaveny přímo od výrobce, takže nemusíte sáhodlouze hledat ani nic nastavovat. Prostě jednoduše vyberete banku, potom preset, který se vám líbí a hrajete.

 

I přesto, že výběr firemních presetů je dostačující a slouží jako základní vzor nastavení, můžete kterýkoliv z nich upravit dle svých představ. K dispozici máte devět táhel pro oba manuály i basový pedál, perkusivní sekci, Overdrive, Reverb, Chorus/Vibrato a samozřejmě Leslie efekt. Ovládání a nastavení nástroje je pro jeho logické uspořádaní příjemné a bezproblémové. Nastavení požadované barvy zabere zkušenému hráči skutečně jen chviličku. Se všemi prvky můžete pracovat dle libosti v reálném čase, tedy během hry. Samozřejmostí je uložení vašich nastavení do paměti pomocí tlačítka Adjust Preset. Jelikož je nástroj vybaven RAM pamětí, která je napájena baterií, doporučuji pravidelné ukládání vašich nastavení. Pokud přece jen někdy zapomenete některé své nastavení uložit, nemusíte zoufat, protože nástroj vás na displeji včas upozorní na výměnu baterie. XK–1 umí také Back-Up, což je vlastně uložení nastavení těsně před vypnutím. Toto poslední nastavení se aktivuje po opětovném zapnutí nástroje. Pokud se budete chtít vrátit k továrnímu nastavení, není nic jednoduššího než provést Reset nástroje a vše se nastaví tak jako při prvním spuštění.

 

Pokud budete náhodou potřebovat jinou zvukovou barvu a nemáte k dispozici další nástroj, máte možnost si vybrat z osmi nevarhanních zvukových barev. K dispozici jsou tři elektrická piana, dva klavisety, jeden vibrafon a dva syntezátorové zvuky.

Popisovat detailněji nastavení nástroje by bylo v tuto chvíli nad rámec našeho testu a vydalo by na samostatné číslo.

 

Klaviatura

Hra na klaviaturu XK–1 je velmi příjemná. Svým vzhledem připomíná varhanní manuál. Dohmat oproti klasickým varhanám je mírně tužší a hlubší. Pokud budeme využívat ke hře varhanní barvy, je nástroj, tak jak jsou varhaníci zvyklí, bez úhozové dynamiky. Pokud vyberete některý z osmi nevarhanních zvuků, budete mít k dispozici i rychlostní úhozovou dynamiku. Klaviaturu nástroje můžete použít ve dvou režimech. První je Manual Bass, který vám umožní hrát zvuky pedálu v nejnižší, levé části klaviatury. Druhý je klasický Split, který vám rozdělí klaviaturu na dvě části – Lower (spodní) a Upper (horní).

 

MIDI

Pomocí tohoto jazyka můžete komunikovat s jinými přístroji, nástroji a zařízeními, což už je dnes ve světě hudebních nástrojů jakýsi standard.

Komunikaci si rozdělíme do tří skupin. První nám rozšíří možnosti varhan jako takových. Můžete komunikovat třeba s basovým pedálem nebo řídit samotné Leslie. Pomocí druhé můžete nahrávat svoji hru na nástroj v reálném čase do počítače či externího sekvenceru a zpětně přehrávat. Také můžete pomocí speciálních systémových zpráv zálohovat třeba kompletní nastavení své XK–1. Třetí a poslední možností je využití nástroje jako master keyboardu pro řízení externího zvukového modulu, syntezátoru nebo sampleru. Vše najdete detailně popsáno v manuálu k nástroji.

 

Volitelné vybavení nástroje

K nástroji si můžete dokoupit další externí příslušenství, které vám pomůže rozšířit možnosti XK–1. Nožní spínač FS–9H, pedál pro zesílení nástroje V–20R, basový pedál XPK–100, Leslie box 2101 MK2, speciální osmipinový kabel pro propojení nástroje s Leslie boxem LC–8–7M a MIDI kabely. Basový pedál a Leslie box lze volit libovolně. Vše záleží na peněžence zákazníka.

 

Demo skladby

Obvykle se o demo skladbách nerozepisuji, protože je to vždy jen jakési lákadlo na zákazníky a samozřejmě pomůcka pro prodavače v obchodech s hudebními nástroji, kteří nemusí být zrovna klávesisté. Dnes ale udělám výjimku. Vyposlechl jsem všech osm demo skladeb nástroje, které trvají více než dvacet minut. Všechny byly skvěle vybrány a hlavně virtuózně natočeny. Plně ukazují možnosti a drobné nuance nástroje v různých žánrech, kterých může hráč na XK–1 využít. Všem těm, kteří si hammondky chtějí pořídit a nikdy s nimi nepřišli do styku, bude toto demo víc než dobrou nápovědou, co vše v sobě nástroj skrývá.

 

Závěr

Hammondovy varhany XK–1 jsou výborným nástrojem v poměru výkon – cena, které jsou určeny pro všechny klávesisty, kteří se nespokojí s pouhou imitací „hammondek“ na svých „synťácích“ a samplerech. Je to prostě řešení bez kompromisů! Model samotný v sobě snoubí staré i nové technologie a je velmi přívětivý a jednoduchý po stránce obsluhy. I přesto, že je tento model z rodiny hammondů nejmenším, jeho zvukové možnosti jsou víc než skvělé.

 

Jednu drobnou výtku bych přeci jen k pánům vývojářům od „pana Suzukiho“ měl. Myslím si, že zálohování pomocí systémových dat je dnes již přežitkem. Nástroji by určitě slušelo rozhraní pro flash paměť či SD kartu. Tento krok by určitě nástroj o moc neprodražil a uživatelé by svoje nastavení mohli ukládat či měnit kdykoliv a kdekoliv.

 

Ale protože to je skutečně jen drobný detail, nelze nástroji nic jiného vytknout. Takže díky, pane Suzuki, že jste zachoval značku Hammond. A vy určitě neváhejte a běžte si XK–1 vyzkoušet k svému prodejci hudebních nástrojů. Určitě nebudete litovat. n

 

Info:

Hammond XK–1 jsou nejmenší jednomanuálové varhany s rozsahem 61 kláves, 9 táhly pro oba manuály i basový pedál a dalšími 8 zvuky. Doporučená cena na pultech obchodů je i s DPH 35 900 Kč.

 

Plus:

příjemné a intuitivní ovládaní nástroje

výborné zvukové možnosti při tvorbě varhanních barev

možnost připojení externích zařízení – Leslie efekt, basový pedál

bohatá MIDI výbava

 

Mínus:

absence rozhraní pro externí médium

mírně tužší klaviatura s hlubším ponorem

 

Technická specifikace:

klaviatura: 61 waterfall kláves s rychlostní úhozovou dynamikou

polyfonie: plná

tahové ovladače: 1 sada/9 táhel pro ovládání registrace

presety: 12 x 11 presetů s možností úpravy – Presets Control (uživatelské nastavení) Upper Drawbars, Lower Drawbars, Percussion, Int. Zone, Ext. Zone, Effects a Extra Voice

další zvuky: 8 zvuků – E.Pf 60s, E.Pf 70s, E.Pf 80s, Clavi 1, Clavi 2, Vibes, Saw Lead a Funny Lead

displej: dvouřádkový – s možností zobrazení různých informací

rozdělení klaviatury: Split, Manual Bass/možnost nastavení – Map Low, High, Split Point a Lower Octave

efekty: Internal Leslie – On, Fast, Brake, Digital 2 Rotors Leslie Presets - 122, 147, 760, 710, 825 (adjustable); Vibrato a Chorus – V1, V2, V3, C1, C2, C3, rychlost – pět nastavení (6,10 Hz–7,25 Hz) Depht – 15 kroků, Chorus Emphasis (adjustable); Overdrive – Digital Overdrive; Equalizer – třípásmový; Reverb – 10 Programs Sustain, 5 Lengths (Pedal)

laděn: íjemné ladění A 430–450 Hz, transpozice –6/+6 – půltónové kroky

přípojka Leslie: osmikolíková přípojka umožňující přímé propojení s reprosystémem Leslie 21

MIDI: In 1/Pedal, In 2/Lower, Out, šablony tři sady Int. Zone a Ext. Zone

další vstupy a výstupy: AC-Inlet, Expression Pedal (Phone jack), Foot Switch,line out L/Mono R Headphones

rozměry: 1160 x 334 x 110 mm (šířka, hloubka, výška)

hmotnost: 13,5 kg

 

Historie v kostce. Firma The Hammond Clock Company byla založena v roce 1928 a zabývala se výrobu hodin. V roce 1933 přešla na výrobu elektrických varhan a o čtyři roky později, v roce 1937, se přejmenovala na The Hammond Instrument Company. Až teprve v roce 1953 se objevilo v názvu slovo varhany – The Hammond Organ Company. Nejznámějším výrobkem této firmy se stal dnes již legendární nástroj B–3. V roce 1986 koupila značku i název Hammond japonská firma Suzuki, která pod značkou Hammond-Suzuki dodnes vyrábí jejich digitální klony. Odborníci tvrdí, že model New B–3, který je hybridní, při správném nastavení není k rozeznání od původní B–3. Jak tedy praví klasik: „Král je mrtev, ať žije král.“

Psáno pro časopis Muzikus