Gretsch Catalina Ash - není jasan jako jasan

Gretsch Catalina Ash - není jasan jako jasan
Gretsch Catalina Ash - není jasan jako jasan

V květnovém Muzikusu vyšel vcelku veskrze pozitivní test na celojavorovou bicí soupravu Gretsch Catalina Maple. Zmínil jsem se v něm o ještě levnější sesterské soupravě, která je vyrobena z jasanu. Kromě materiálu, konfigurace a rozměrů bubnů se jedná vlastně o totožný nástroj, čili nynější test je testem víceméně srovnávacím. Bohužel se nepodařilo testovat obě soupravy vedle sebe, kdy by rozdíl ve zvuku šel lépe popsat. No a nemaje sluchovou paměť podobnou té fotografické, pokusím se prostě popsat zvuk Catalina Ash. Jenom doufám, že se vedle tohoto testu znovu neobjeví reklama na soupravu jinou, se sloganem "není jasan, jako jasan..."

První dojmy

Tentokrát jsem dostal soupravu netknutou a zabalenou, čili mě čekalo to "potěšení" všechno pěkně vybalit a smontovat. To je ovšem na druhou stranu ten nejpříhodnější způsob, jak se s nástrojem opravdu dobře seznámit a podívat se mu doslova pod kůži. Bubenická policie nelhala, čínské tovární blány Gretsch stojí skutečně za pendrek a bylo mi doporučeno na ně vůbec nehrát, protože jako rezonanční fungují dost dobře a budou tedy uschovány pouze k tomu účelu. Místo nich jsem nafasoval zdvojené Evans Genera G2 Clear a na velký buben Evans EMAD s vyměnitelnými tlumicími skružemi. Se spodní blánou malého bubnu se stala přesně stejná věc jako při testu Catalina Maple - při napínání vyjela z obruče a putovala do popelnice.

Jinak dojmy z bubnů jsou stejné jako minule. Dobré řemeslné zpracování, kvalitní lak zachovávající částečně kresbu dřeva, dobrá mechanika, vše potřebné kvůli izolaci podloženo plastem. Od špičkových řad odlišuje vizuálně Catalinu Ash opět pouze dvakrát osm šroubů velkého i malého bubnu a nedotažené vnitřky korpusů, které nejsou zrovna hladce vybroušeny a nejsou nalakovány. Zato nesou každý malou nálepku s nápisem "pass", ale bez data. No, přinejmenším spodní blána malého bubnu by projít kontrolou nemohla, a jak se později ukázalo, ani struník malého bubnu, a možná ani vnitřek malého bubnu, který byl něčím v jednom místě upatlaný. To jsou věci, kde se evidentně šetřilo a být to bez předchozí zkušenosti s Catalina Maple, první dojem by byl asi nic moc.

Kde se naopak nešetřilo ani náhodou, a pro mě docela čínsky nepochopitelně, bylo zabalení všech součástek. Všechno mělo svůj plastový pytlíček na zip, dokonce i jedna každá klipsa pro stahování ráfku velkého bubnu. Jinak jsem také díky manipulaci se všemi blánami zjistil, že u některých tom tomů je výměna vrchních blan díky zavěšení za ladicí šrouby trochu ztížená.

Lakovaný povrch všech bubnů i ráfků velkého bubnu (v tomto případě Cobalt Blue) vypadá pěkně, ale opticky vyzní nejlépe pouze na silném denním světle, jinak je tmavý a vypadá spíše černě, kresba dřeva se v něm ztrácí. A jen tak mimochodem, některé bubny byly tmavší než ostatní.

 

Popis a zvuk

První jsem dal dohromady malý buben 5 x 14", zvědav, jestli bude lepší než ten javorový. Nebyl. A "That Great Gretsch Sound" se nekonal. Konal se sice zvuk agresivní a jasný, ale zcela bezpohlavní a takový placatý, bez těla. Tento virbl zní opravdu lacině, ale na druhou stranu je mu nutno přiznat například výrazně ostrý rim shot. Takže komu stačí rána, která se prosadí a nejde o barvu a charakter, fajn. Samotný struník, jak jsem výše naznačil, byl mimo buben pokroucený, špatně sletovaný, ale při namontování a napnutí to, zdá se, nevadilo. Citlivost bubínku byla dost slušná a struník nijak zvlášť nepřezníval. Struník má větší výřezy pro plastový pásek, než je šířka pásku, což jej může vychylovat mimo střed, ale má i otvory pro šňůrky, které by případně tento malý problém eliminovaly. Mechanizmus struníku je příjemná vintage verze s vertikálně odklopnou prohnutou páčkou. Jednoduché, účelné a spolehlivé. Nejlépe zní tento virbl našponovaný, jinak nemá ve zvuku vůbec žádné tělo. Je to prostě takovej uřvanej práskač.

Velký buben 18 x 22" má ladicí šrouby s hlavami pro ladicí klíč, teleskopické nohy s vyšroubovatelnými špicemi a poměrně masivní ukotvení pro double tom tom držák.

Všechny klipsy ráfků jsou podloženy gumou. Přední blána, tovární černá s logem a tlumicí skruží, byla bez otvoru. Opět se jedná o velmi "ukázněný" basový buben, bez dunění a přeznívání, který spíše tucá, ale basy má docela hutné a energie dostatek, aby se prosadil. Celkový zvuk je hutný a plný, s velkým atakem. Na bezproblémové nazvučení, myslím, ideální kopák. A na čtyři do podlahy. Tuc, tuc, Méďa Béďa...

Floor tom - kotel 14 x 14" je na nožičkách a ty jsou sympaticky uzamčeny v držácích principem sevření na větší ploše, což je daleko pevnější a bezpečnější. Zvukově se mi zdál ještě více kontrolovaný než javorový.

Tom tomy 7 x 8", 8 x 10" a 9 x 12" jsou zavěšeny za ráfky pomocí čtyř, v případě 7 x 8" tří ladicích šroubů. Drží spolehlivě a při hře se nehoupou. Jejich držáky mají kulové klouby pro neomezené nastavení a jsou naprosto spolehlivé. Držák tom tomu 7 x 8" je v ceně včetně adaptéru pro přichycení k činelovému stojanu. Vlastně celý komplet i s tom tomem je bonus zdarma, jako byl v případě Catalina Maple druhý kotel. Co se týče této konfigurace, zdá se mi ta javorová se dvěma kotli univerzálnější, přestože tom tom 7 x 8" funguje překvapivě dobře. Překvapivě proto, že jsem již potkal pár osmiček, i dražších, které byly zvukově docela tupé. Tahle se prosadí a patřičně naladěna zní hutně. Stejně takový je i zvuk všech ostatních tom tomů a kotle a je opravdu velmi slušný. S blanami Genera G2 zní hutně, s kontrolovaným přezněním, kterého je až pomálu. Zvuk je jasný, silný a průrazný. Řekl bych, že oproti javoru jasnější a živější, ale to bych skutečně musel mít obě soupravy vedle sebe. Všechny čtyři bubny znějí velmi vyrovnaně a výborně se pojí s velkým bubnem. Od ideálního naladění na základní fundamentální zvuk se nedá, kromě kotle, zcela vzdálit, protože napnuté bubny už moc "pinkají", zatímco příliš povolené houkají. Ovšem optimální zvuk je opravdu zadostiučiňující a celá souprava hraje, s výhradami k malému bubnu, skutečně dobře, hutně a plně. Opět se mi jeví jako ideální pro nazvučení, kdy při dobrém naladění by neměl být absolutně žádný problém. Všechny tom tomy mají opět dva "výfuky" s logem Gretsch na dvou odlišných stranách, takže logo by mělo být vždy vidět.

 

Závěr

Takže vyvstává otázka - jasan, či javor? Myslím si jednoznačně, že zde půjde spíše o konfiguraci a rozměry než o zvuk, protože obě soupravy hrají přes rozdíl v barvě zvuku podobně dobře. Jen je zapotřebí ještě trochu investovat do dobrých blan. No a Catalina Ash je za ty peníze jednoznačně se svými šesti bubny dobrá zpráva, souprava použitelná v rocku, funky, popíku a ve všem podobném. Howgh.

 

Info:

Gretsch Catalina Ash je souprava šesti bubnů vyrobená v Číně z jasanového dřeva. Rozměry jsou 18 x 22", 14 x 14", 9 x 12", 8 x 10", 7 x 8" (jako bonus zdarma plus držák a adaptér) a dřevěný malý buben 5 x 14". Povrchy jsou lakované. Cena bez hardware je včetně držáků tom tomů a adaptéru 15 980 Kč. Více informací na www.gretsch.com.

 

Plus:

prvky, jaké lze spatřit u vyšších řad

lakované korpusy

slušný, jasný a průrazný zvuk

šest kvalitních bubnů za velmi slušnou cenu

 

Mínus:

špatné blány

nevybroušené a nevylakované vnitřky korpusů

výrazově chudý malý buben

překroucený (špatně letovaný) struník

 

Technická specifikace:

materiál: jasan

počet vrstev dřeva: velký buben - 7, malý buben - 9, tom tomy a floor tom - 6

povrch: lak

barvy: Cherry Red a Cobalt Blue

rozměry: 18 x 22", 14 x 14", 9 x 12", 8 x 10", 7 x 8", m.b. 5 x 14"

ráfky: zesílené ocelové o síle 2,5 mm, velký buben dřevěné lakované

způsob upevnění tom tomů: zavěšení za ráfky pomocí tří (7 x 8") a čtyř (8 x 10" a 9 x 12") ladicích šroubů

počet ladicích šroubů: velký buben, malý buben a floor tom 2 x 8, tom tomy 9 x 12" a 8 x 10" 2 x 6 a tom tom 7 x 8" 2 x 4

blány: tovární průhledné, přední blána velkého bubnu s logem černá a s tlumicí skruží, hrací blána také s tlumicí skruží, malý buben hrací blána pískovaná

Psáno pro časopis Muzikus