Gibson Les Paul Junior Special a Junior Special w/HB´s

Gibson Les Paul Junior Special a Junior Special w/
Gibson Les Paul Junior Special a Junior Special w/

V roce 1955 uvedla americká firma Gibson na trh model kytary Les Paul Junior s jedním snímačem P-90. Následující rok svůj katalog rozšířila o další nástroj - Les Paul Special, který byl osazen již dvěma snímači. Přestože byly oba výrobky adresovány spíše začátečníkům a z tohoto důvodu konstruovány jako levný nástroj, oblíbila si je spousta kytaristů. Dodnes se za původní modely platí obrovské sumy. Firma Gibson se proto rozhodla spojit všechny důležité prvky obou kytar do jedné s názvem Les Paul Junior Special. Navíc v nedávné době rozšířila svůj katalog o další variaci Les Paul Junior Special w/HB's.

 

Gibson Les Paul

Junior Special

Jak již je výše uvedeno, kytara Gibson Les Paul Junior Special vychází ze dvou předchůdců. Tvarem korpusu připomíná Les Paul Junior, osazením snímačů a kloubovým přepínačem zase model Les Paul Special. Stejné je také použité dřevo těla a krku - mahagon.

 

Vzhled

Přestože se nejedná o repliku konkrétního nástroje, udržuje si Les Paul Jr. Special nádherný retro vzhled. Vypadá opravdu jako kytara vyrobená někdy v padesátých letech minulého století. Tělo, které je lepeno ze tří kusů honduraského mahagonu, je zezadu mírně vyfrézované (jak to známe především u stratů), aby lépe přilnulo k tělu. Na něj je nanesený bezbarvý lak, který pěkně zvýrazňuje kresbu dřeva.

Typicky gibsonovský lepený krk je vyroben podle modelu Les Paul z roku 1960. Na něj je přilepený hmatník z prvotřídního palisandru, který je osazen dvaadvaceti pražci o šířce 2,4 mm a deseti kulatými orientačními značkami z perleti. Na fotografiích ve starších katalozích firmy Gibson jsou tyto značky u modelů Jr. Special ve tvaru lichoběžníku. Zřejmě se letos výrobce vrátil k designu z padesátých let, anebo začal šetřit.

Krkem prochází napínací výztuha, jejíž ovládací matice je uschována pod umělohmotnou krytkou na hlavě kytary. Při seřizování nástroje mě zarazilo, že zmíněná matice byla zalakovaná.

Hlava má typický tvar, jaký známe u výrobků této značky. Na její přední straně je nalepena vrstva černého plastu se zlatým nápisem Gibson Les Paul Special a na zadní straně je vyraženo výrobní číslo.

 

Hardware

Konstruktéři firmy se zřejmě snažili spojit staré prvky s novými tak, aby vznikl co nejlepší nástroj. Proto osadili kytaru novější mechanikou a snímači, které se za těch padesát let vyvíjely spíše než tvary kytar. Nejvýraznější změnou je použití odlišných snímačů. Legendární jednocívkové singly P-90 byly nahrazeny typem P-100 (u kobylky i u krku). Tyto snímače, které jsou uzavřeny v černém plastovém obalu s jednou řadou pólových nástavců, mají dvě vertikálně seřazené cívky, z nichž jedna je tzv. "parazitní". Tím pádem nešumí ani při zkreslení, a přesto, že se jedná o humbuckery, zvukem připomínají zvuk singlů. K jejich ovládání slouží čtyři černé potenciometry (2 x tone a 2 x volume) a nezbytný třípolohový přepínač rovněž s černým plastovým lemem. Na přední straně těla samozřejmě nechybí kryt, jehož tvar je pro kytary Jr. Special charakteristický.

"Předpotopní" kobylka z padesátých let byla nahrazena osvědčeným typem Tune-O-Matic ve stříbrném provedení. Stejná zůstala pouze ladící mechanika ve stylu vintage, která nese název Gibson Deluxe.

 

Zvuk

Kytaře jsem sice musel před testováním seřídit dohmat, ladění a vyměnit struny, ale výsledek stál za to. Již "nasucho" hrála velmi pěkně. Měla hlasitý, vyrovnaný a barevný tón. Svým jemně plechovým zvukem vzdáleně připomínala zvuk dobra. K testování jsem používal dvě celolampová komba Fender (59'Bassman a Blues Deluxe) a efekty Ibanez TS-9 Tubescreamer, ProCo RAT II a Boss OD-1.

Sám vlastním stejně konstruovaného Gibsona Les Paul ze sedmdesátých let, a proto jsem čekal, že Les Paul Jr. Special bude hrát podobně. Opak je pravdou. Přestože má kytara krásný zvuk, její charakter není typicky gibsonovský. Zvukem, "zvoněním" snímačů i twangem připomíná spíše telecastery. Na čistý zvuk hrála pěkně brilantně, nádherně reagovala na dynamiku při hře prsty i trsátkem. Snímače se výborně projevovaly i se zkreslením. Akordy byly čitelné, neslévaly se a tón byl během sól medově bluesový. Její (v dobrém slova smyslu) jemně plechový zvuk byl trošičku slyšet i při zapojení do aparátu, což kytaře dodávalo typický charakter, jaký známe z nahrávek amerických kytarových skupin. Úplně nejvíc mě však kytara dostala při hře technikou slide. Tón byl plný, dravý a výborně se prosadil mezi jinými nástroji. Těžko se mi s ní loučilo.

Když jsem pátral po kytaristech, kteří používají tento nástroj, narazil jsem na mnoho známých jmen muzikantů a kapel, jakými jsou například Keith Richards, Bonnie Raitt, Jeff Trott a Todd Wolfe (oba Sheryl Crow), Dan Vickrey (Counting Crows), Chris Whitley aj. Všichni jmenování mají ve své muzice prvky blues, rocku či country - a to jsou přesně styly, do kterých se tato kytara výborně hodí.

 

Gibson Les Paul

Junior Special w/HB's

Model Gibson Les Paul Junior Special w/HB's vychází ze svého již výše zmiňovaného předchůdce. Jak je patrné z názvu, hlavní rozdíl tkví ve snímačích. Místo předešlých P-100 použil výrobce na tento model dva klasické anilkové humbuckery 490R a 498T, známé například z modelů Gibson Les Paul Standard či Les Paul Custom.

 

Vzhled a hardware

Přestože je tvar okopírovaný přesně podle Jr. Special, na první pohled kytara vypadá jako Les Paul Studio. Při bližším zkoumání jsou vidět rozdíly. Tak především Jr. Special nemá vypouklou přední část těla a navíc je jeho zadní strana jemně vyfrézovaná. Chybí na něm také plastový ochranný kryt, který obvykle bývá umístěn pod snímači.

Mahagonové tělo i krk je na tomto nástroji pokryt neprodyšnou vrstvou černého laku. Z tohoto důvodu jsou plastové úchytky snímačů a přepínač v barvě slonové kosti. Mechanika je, stejně jako kovové pouzdro humbuckerů, opět stříbrná. Palisandrový hmatník zde bohužel nemá tak pěknou hustotu dřeva, jaká byla u předchozího modelu. Dvacet dva pražce a deset orientačních značek zůstává.

 

Zvuk

Zvuk nasucho již více připomíná klasické gibsony, což se potvrdilo i po zapojení do komba. Snímače produkují hlasitější a podstatně kulatější a měkčí zvuk, který stejně jako v předchozím případě výborně reaguje na dynamiku hry. Zvuk tohoto nástroje je podle mého názoru univerzálnější. Sahá od čistých kulatých jazzových poloh až po ty nejtvrdší rockové. Zkreslený zvuk pěkně táhne, v akordové hře je konkrétní a v akustické vazbě jde automaticky o oktávu výš. Přesto je tón na rozdíl od vyšších modelů Standard a Custom o něco tenčí, zvonivější a nemá tak pevné středy, což má zřejmě na svědomí několika milimetrová absence dřeva na přední straně těla. Ale v tom bych neviděl žádný problém. Kytara se dobře prosadila v kapele a při dlouhém hraní byla šetrnější k páteři, než její těžší "kolegyně".

 

Závěr

I když patří kytary Les Paul Jr. Special a Les Paul Jr. Special w/HB's k levnějším produktům firmy Gibson, jedná se o kvalitní nástroje, které vycházejí z tradice. Domnívám se, že mohou být atraktivní jednak pro ty, kteří touží po této značce a nemají peníze na dražší model (Standard, Custom...) a jednak pro ty, kteří Gibson vlastní, ale chtějí ještě jinou zvukovou alternativu.

Les Paul Jr. Special je kytara, která si i přes široké uplatnění v mnoha hudebních žánrech neustále uchovává svůj charakteristický zvuk. Její velkou předností je v dnešní době velmi populární vintage vzhled.

Novější model s dvoucívkovými snímači flexibilitu svého předchůdce ještě zvyšuje. Les Paul Jr. Special w/HB's je opravdu univerzální nástroj, který se hodí snad do všech hudebních stylů. Jestli nevěříte, běžte si jej vyzkoušet do prodejny Praha Music Centrum, která oba nástroje k testu laskavě zapůjčila.

 

Info:

Gibson Les Paul Junior Special (32 900 Kč) a Les Paul Junior Special w/HB's jsou kytary, které navazují na tradici svých předchůdců z padesátých let minulého století. Částečnou modernizací se snaží oslovit i dnešní kytaristy. Cena v Praha Music Center je 37 900 Kč.

Plus:

cena (vzhledem k tomu, že jde o značku Gibson)

charakteristický zvuk (u modelu Les Paul Jr. Special)

univerzálnost zvuku (u modelu Les Paul Jr. Special w/HB's)

malá váha

retro design (u modelu Les Paul Jr. Special)

Mínus:

absence pevného kufru

Psáno pro časopis Muzikus