Gibson Les Paul Junior - Billie Joe Armstrong Signature

Gibson Les Paul Junior - Billie Joe Armstrong Signature
Gibson Les Paul Junior - Billie Joe Armstrong Signature

Když jsem byl naposledy v New Yorku, měl jsem po několika dnech pocit, že snad neexistuje jiná kytara než Les Paul Junior. V každém klubu, který jsem navštívil, visel totiž téměř všem kytaristům na krku právě tento model.

Můj kamarád Bradley Stratton mi vysvětlil, že junior je nyní ve státech nejvíce "in". O tom jsem se ostatně v dalších dnech přesvědčil sám v místních bazarech s kytarami. Starého Gibsona Juniora, který by stál méně než šest tisíc dolarů, jsem tam totiž nenašel. Obrovská poptávka po starých gibsonech juniorech a velká popularita skupiny Green Day byl zřejmě důvod, proč se firma Gibson rozhodla uvést na trh novou signovanou kytaru Gibson Billie Joe Armstrong Signature Les Paul Junior.

Starý Junior z roku 1956, jenž je hlavním nástrojem frontmana americké kapely Green Day, stál za vzor novému modelu firmy Gibson s názvem Billie Joe Armstrong Signature Les Paul Junior. Kytara, kterou nyní seženete ve třech barevných provedeních (Vintage Sunburst, Ebony a Classic White), provází Billieho od počátků jeho tvorby. Konstruktéři Gibsonu ji nechali v původní podobě. Zasáhli pouze do "vnitřností" snímače.

 

Vzhled

Tělo kytary, které je lepeno ze tří kusů honduraského mahagonu, bylo u testovaného nástroje v barvě Vintage Sunburst. To znamená, že v barevné škále chyběla typická červená složka. Gibsonovský "účkový" lepený krk, který příjemně padnul do ruky, vyrobili v továrně podle Armstrongova modelu z roku 1956. Na něj byl přilepený hmatník z prvotřídního palisandru, osazen dvaadvaceti pražci o šířce 2,4 mm a deseti kulatými orientačními značkami z perleti.

Krkem procházela napínací výztuha, jejíž ovládací matici jsem našel pod umělohmotnou krytkou na hlavě kytary. Hlava měla typický tvar, jaký známe u výrobků této značky. Na její přední straně byla nalepena vrstva černého plastu se zlatým nápisem Gibson Les Paul Special a na zadní straně výrobce vyrazil výrobní číslo. Místo, kde se krk stýká s hlavicí, pak ještě zdobil vlastnoruční podpis Billiho Joe Armstronga.

 

Hardware

Stejně jako vzhled zůstala na signovaném modelu původní i konstrukce kobylky. Jde vlastně o "kobylkostruník" bez posuvných kamenů pro dolaďování oktáv jednotlivých strun. To může na první pohled působit zvláštním dojmem, ale odpověď na otázku, proč Gibson osazuje tuto novou kytaru takovým pravěkým zařízením, lze najít ve firemním prospektu: "Prostě to funguje - pokud je kobylka umístěna přesně, pak není důvod s čímkoli hýbat. Tento systém je nezničitelný, odolný a pevný a navíc stoprocentně funkční." A musím dodat, že je to pravda, protože kytara dokonale ladila. Stejně archaická zůstala i ladicí mechanika s malými bílými "peckami".

Jedinou změnu tak doznal snímač. Původní Les Paul Junior býval totiž osazován jediným kobylkovým snímačem P-90, který je obrovsky dynamický a zvukově barevný. Při větších hlasitostech se ale mohou objevit problémy se zpětnou vazbou, nebo "singlovým" brumem. Tyto drobnosti u nového signovaného modelu vyřešili pracovníci Gibsonu konstrukcí nového snímače H-90, který má dvě cívky, přitom zachovává výhody singlu, tedy jasný zvuk, dynamiku a průraznost.

Vzhledem k jednomu snímači jsou na kytaře ovladače pouze dva - hlasitost a tónová clona. Barevné provedení knoflíků se liší podle provedení kytary.

 

Zvuk

Abych se přiznal, miluji zvuk snímačů P-90, ale moc se mi nelíbí P-100, které sice nebručí, ale chybí v nich některé barvy "nedokonalých pédevadesátek". Měl jsem proto obavu, jak bude znít nový pseudo singl H-90.

Ale hned první zahrání rozptýlilo všechny moje obavy. Krásný plný, vyrovnaný a hlasitý zvuk této kytary na sucho se projevil i po zapnutí do aparátu. Gibsona jsem zkoušel na staré marshally, Fendera Bassmana a Voxe AC-30. Se všemi si rozuměl jak na čistý, tak i na zkreslení.

Čistý zvuk táhl, "twangoval" a výborně reagoval na dynamiku. Vzdáleně mi trochu evokoval zvuk telecasterů. Zkreslený zvuk byl pak krásně kulatý, ale zároveň průrazný a dokázal zachovat čitelné všechny struny i při velkém nabuzení. Kytara se rovněž chovala výborně při sólech a skvěle na ni šel hrát slide.

Nástroj se mi osvědčil i ve zkušebně s kapelou. Ohromně výborně totiž reagoval při použití knoflíku volume. Když byl můj Marshall přebuzený a nakreslený, stačilo jen stáhnout volume a z kytary lezly úžasné plné čisté zvuky. Pokud se volume naopak přidávalo, sound se zakulacoval a kytara měla v sobě potřebný rockový drive. Navíc mi za celou dobu nezačalo vadit, že tento nástroj nemá více snímačů. Bylo neuvěřitelné, kolik barev dokázal vykouzlit jeden singl H-90. To jsem si pak vzpomněl na citát svého oblíbeného kytaristy Davida Brysona z kapely Counting Crows, který je velkým propagátorem juniorů: "Kdybyste chtěli vzít všechny moje kytary a použít je jako podpal na oheň, zachránil bych Juniora. Je to nejjednodušší kytara - jeden knoflík volume, druhý tone, jeden snímač, ale dokážu na ni zahrát každou píseň z našeho setu. Dostanu z ní čistý i nakřáplý zvuk, teplý a kulatý, špinavý - prostě cokoliv."

 

Závěr

Kytara je určená nejen těm, kteří chtějí dosáhnout skvělého zvuku kytaristy kapely Green Day, ale i milovníkům rocku, punku či americké country. Je neuvěřitelně pohodlná, lehká, a navíc výborně hraje. Dalším plusem je i to, že je tento signovaný model dodáván s luxusním kufrem, vystlaným plyšem ve stylu leopardí kůže.

Jediným nedostatkem tak zůstává pouze cena, která činí 49 900 korun. Na druhou stranu levněji tento typ kytary neseženete. Originál z padesátých let totiž přijde na tisíce dolarů a 65 900 korun stojí u Gibsona její Custom Shopové provedení.

 

Info:

Gibson B. J. Armstrong Signature Les Paul Junior je kytara vyrobená podle vzoru starého juniora z roku 1956. Cena je 49 900 Kč.

 

Plus:

zvuk

vzhled

univerzálnost

váha

ladění

 

Mínus:

cena

 

Technická specifikace:

tělo: mahagon

krk: mahagon

hmatník: palisandr (u modelu VS, EB), eben (CW)

menzura: 24 a 3/4 "

počet pražců: 22

snímač: kobylkový stacked humbucker H-90

 

Kytaru Les Paul Junior začal Gibson vyrábět v roce 1954. Byla určena začátečníkům či do kytarových škol a Gibson ani nezastíral, že jde o levný model. Tomu ostatně odpovídal i netvarovaný korpus, čistě základní vybavení a jeden snímač P-90. V ceníku Gibsonu ze září 1954 je cena Juniora uvedena 99,50 dolarů. Pro srovnání Gold Top tehdy stál 225 dolarů. Dnes, po třiapadesáti letech, zvedl zájem o tento model cenu Gibsona Juniora více než šedesátkrát.

Psáno pro časopis Muzikus