Focal SM 9 - poslechové monitory s přepínatelnou konfigurací

Focal SM 9 - poslechové monitory s přepínatelnou konfigurací
Focal SM 9 - poslechové monitory s přepínatelnou konfigurací

„2 v 1“ zní jako označení instantní kávy nejmenované značky, ale u Focal Professional tohle vyrobili pod označením SM 9. Tedy dvoupásmové a třípásmové poslechové monitory v jedné ozvučnici. Navíc za cenu, že byste za to mohli mít jiných beden docela slušnou hromadu. A ještě se na www stránkách chlubí, že se monitory staly referencí v přesnosti lokalizace zvuku ve stereu a v dynamice.

SM 9

„2 v 1“ je zajímavá myšlenka. Vlastně kdo má pořád vymýšlet nové věci v něčem dávno objeveném, ale marketing zase nové věci chce - tedy minimálně vnutit zákazníkovi.

 

Nápad vyrobit poslechový monitor, který půjde přepínat mezi dvoupásmovou a třípásmovou konfigurací, je určitě alespoň zajímavý. Zajímavé je také to, že nepoužívá bassreflexovou ozvučnici s nátrubkem, ale je zde ozvučnice s přidanou pasivní membránou. Zase to stojí takové peníze, že je asi jedno, jestli je tam navíc membrána, která je dražší než trocha vzduchu v nějaké rouře.

 

SM 9 jsou relativně malé bedny (320 x 490 x 390 mm), zato s hmotností 35 kg každá. Taky se hned na první straně návodu dočtete, že je máte vybalovat z krabice ve dvou.

 

Jedná se primárně o aktivní třípásmové bedny, kdy je použitý osmipalcový basový, šestapůlpalcový středový a jednopalcový výškový reproduktor (typu inverzní kalota). Co se týká materiálu membrán - u basového a středového reproduktoru to výrobce označuje jako „W composite sandwich“, jedná se o kombinaci dvou vrstev skleněných vláken a mezi tím nějaká tlumicí pěna. Totéž je u pasivní membrány. Materiál u výškového reproduktoru je beryllium. Co se týká magnetů u reproduktorů, tak výrobce diskrétně mlčí, ale podle váhy to bude nejspíš všechno feritové.

 

U výkonových zesilovačů udává výrobce výkony 400 W pro basový, 100 W pro středový a 100 W pro výškový reproduktor.

Bedny mají velmi rozsáhlé možnosti ekvalizace. Je zde filtr typu horní propust 12 dB/oktávu s přepínatelnou mezní frekvencí 45-60-90 Hz. Vypnutí je označené jako „full-range“ a prý to hraje od 30 Hz do 40 kHz (±3 dB) jako třípásmové monitory nebo od 90 Hz do 20 kHz (+/-3 dB) jako dvoupásmové monitory. Dále je zde Shelving filtr pro basy (30 Hz-250 Hz/±3 dB) i pro výšky (4,5-40 kHz/±3 dB). Pak je zde parametrický ekvalizér na pásmech 50 Hz/Q = 2, 160 Hz/Q = 1 a 1 kHz/Q = 0,6 - vše se zdvihem ±-3 dB.

 

Na zadním panelu je pak ještě kromě síťového vypínače ještě přepínač vstupní citlivosti (-10 dBV/+4 dBu) a pak už jen XLR konektor pro vstup. Všechny ovládací prvky vypadají robustně, mají aretaci a náznak kroků, ale ani u jednoho zcela neodpovídá pozice nulové polohy popisu u ovládacích prvků. Naprostý detail, ale v téhle cenové třídě bychom ty detaily očekávali pečlivě vyřešené.

 

Na boku monitoru najdete tlačítko Stand-by, tlačítko Focus, kterým přepínáte třípásmový a dvoupásmový režim a tlačítko Direct pro odpojení ekvalizéru. To je velmi rozumný nápad. Zapnutí monitoru z režimu Stand-by je doprovázené krásným cvakáním spousty relé, vypnutí naopak slabým lupnutím. Stejně tak občas lupne přepínání dvoupásmového a třípásmového režimu. Zase jeden z těch detailů, které nevadí, ale v téhle cenové třídě trochu překvapí.

 

Na čelním panelu je kromě reproduktorů už jen kontrolka s LED diodou, která umí svítit zeleně, červeně nebo oranžově, případně v těchto barvách blikat. Jedná se kromě indikace různých poruchových stavů o indikaci činnosti limitéru nebo přebuzení. Bohužel podrobněji popsaná funkce limitéru v návodu uvedena není. Vlastně není uvedena ani informace, že bedny mají vestavěný limitér nebo nějakou jinou možnost omezení výstupního výkonu.

 

Monitory překvapivě nemají možnost odpojení země ground-lift.

 

Konstrukce, technika, provedení

Provedení SM 9, když pomineme některé ty popisované detaily, je velmi pěkné. Ozvučnice je vyrobená z dřevovláknité MDF desky značné tloušťky, uvnitř je řada přepážek a žeber. Žebra jsou překvapivě pouze lepená, u jednoho spoje bylo lepidlo prasklé. Skoro jsem měl pocit, že pro účely testu dorazil nějaký předprodukční vzorek, ale bedny se již druhým rokem vyrábějí. Nicméně tuhost ozvučnice je příkladná.

 

Kvalitu použitých měničů není nutné rozebírat, firma Focal kvalitní reproduktory umí, poctivě jsou dimenzovány magnety a měniče mají velmi nízké zkreslení.

 

Všechny panely s ovládacími prvky i konektor jsou pečlivě utěsněné, což je chvályhodné a u tohoto typu ozvučnice docela nutné. Bohužel překvapivě není žádným způsobem utěsněn koš pasivní membrány, což je další z řady těch detailů, které v této cenové třídě překvapují. Navíc byly poměrně dost povolené šrouby, takže dojem z předprodukčního vzorku nebo z nepodařeného servisního zásahu zůstává.

 

Elektronika obsahuje tři desky plošných spojů a to všechno je napájené velmi masivním toroidním transformátorem. Provedení jednotlivých desek je značně rozdílné. Aktivní výhybka je analogová a je provedená naprosto precizně, kvalitní jsou součástky a spoje, propracované je obvodové řešení.

 

Výkonové zesilovače pracují ve třídě AB, stowattové zesilovače pro středový a výškový reproduktor jsou tranzistorové, s integrovaným budičem. čtyřsetwattový zesilovač pro basový reproduktor využívá řešení označované jako OverTurn, kdy je použito paralelní zapojení řady integrovaných zesilovačů.

 

Deska s řídicí elektronikou (s mikroprocesorem) je provedená na první pohled hůře než ostatní, procesor byl nedokonale upevněn v patici, propojení desek neupevněnými a nesvázanými vodiči do svazků, celkově ten chuchvalec drátů v bedně nevypadá moc pěkně a v dané cenové třídě se nám to opravdu nelíbí. Prostě zase ten dojem předprodukčního vzorku.

Naměřená frekvenční charakteristika
Naměřená frekvenční charakteristika

Zvuk a praktické postřehy

Po stránce zvuku jsou bedny každopádně zajímavé. Vynikající je výškový reproduktor, v kombinaci se středovým reproduktorem přináší velmi neutrální zvuk v pásmu středních a vysokých frekvencí. To vše s velmi nízkým zkreslením, od 600 Hz nepřesáhne zkreslení 0,08 % (pro úroveň vstupního signálu 0,1 V). Takže žádné „usyčené“ výšky nebo „křišťálově čistý zvuk“, nebo jaké ty přívlastky se to vlastně používají. Prostě to hraje neutrálně, na první poslech to vůbec nezaujme, a když začnete ve zvuku hledat, co že tam vlastně chybí, tak zjistíte, že nic. Takhle nějak si kvalitní poslech představuji.

 

Jako dvoupásmové monitory pro blízký poslech je to tedy velmi pěkné, ale s omezením dolní mezní frekvence na 90 Hz. Výrobce to taky v návodu prezentuje jako řešení pro poslech zvuku odpovídající například poslechu v televizi. Tedy zvuk podobné kvality bychom si v televizi rozhodně dali líbit.

 

Pomocná pasivní membrána funguje podobně jako kmitající sloupec vzduchu u Helmholtzova rezonátoru (bassreflexová ozvučnice). Využívá částečně energii vyzařovanou zadní stranou membrány basového reproduktoru. Poddajnost rezonančního systému je daná stlačitelností vzduchu v ozvučnici (podobně jako u bassreflexové ozvučnice) a poddajností samotného uchycení membrány, hmotnost je pak daná hmotností membrány. Lze naladit na nižší rezonanční frekvence při malých rozměrech celého řešení.

 

Třípásmová konfigurace si samozřejmě zachovává tu neutralitu na středech i výškách a přidává k tomu basy, které jsou na můj vkus možná až moc agresivní. Celkově je zvlnění frekvenční charakteristiky na basech trochu horší než u středů a výšek. Bedny mají opravdu nízkou dolní mezní frekvenci, i když 30 Hz udávaných výrobcem se nám naměřit nepodařilo. Ale nebylo to zase o tolik více. Každopádně subwoofer to nepotřebuje, což je při rozměrech SM 9 velmi dobré zjištění. Zřejmě je to důsledek použití (značně těžké) pomocné pasivní membrány. Náš dojem - rezonanční frekvence pasivní membrány je zřejmě zvolená zbytečně nízko, takže vzniká drobný propad na frekvenční charakteristice v pásmu asi 60-70 Hz. Není to moc, ale je to slyšet. Je to škoda, protože přeladění rezonanční frekvence pasivní membrány by problém zřejmě vyřešilo. Stejně jako použití parametrického ekvalizéru na frekvenci například 65 Hz místo dostupných 50 Hz.

 

Ale to je asi jediná vada na kráse, kterou lze vytknout. Bedny umí hrát opravdu nahlas, udávané mezní hladiny zvuku jsou realitou, při hlasitém poslechu si zachovávají ten neutrální zvuk na středech a výškách. Překvapivě byl zvuk při prvním poslechu subjektivně trochu méně dynamický, zvlášť při poslechu jazzových nahrávek, ale tenhle pocit časem zmizel.

 

Celkově byl zvuk SM 9 dost „návykový“ a asi bychom si je nechali postavené na stole dál...

 

Vynikající je lokalizace zvuku při stereofonním poslechu. K umístění beden je v návodu uveden pouze jeden odstavec, kde se píše o poslechové ose shodné s osou výškového reproduktoru. To není žádné překvapení, překvapující spíš je, že prakticky stejně hrají bedny i v poslechové ose třeba na spojnici středového a výškového reproduktoru a velmi podobně i blíž k basovému reproduktoru. Prostě žádné kritické natáčení nebo umísťování. V návodu se také píše o vzdálenosti beden od sebe 1-4 m. Nic víc. To je docela škoda, protože zrovna tohle je dost kritická věc u všech beden. Trocha experimentů v bezodrazové komoře odhalila, že ten 1 m je opravdu dolní mez, poslouchat v menší vzdálenosti skoro nemá smysl, tohle nejsou bedny pro nějaký hodně blízký „near-field“ poslech. Daleko zajímavější a neutrálnější poslech i ve stereu byl při vzdálenosti 1,6 m od sebe. To vše při třípásmové konfiguraci.

Focal SM 9 - poslechové monitory s přepínatelnou konfigurací
Focal SM 9 - poslechové monitory s přepínatelnou konfigurací

Závěr

Malé bedny s velmi příjemným a neutrálním zvukem a značně vysokou dosažitelnou hlasitostí poslechu. Dojem kazí některé konstrukční nedostatky, ale to je důsledek úhlu pohledu v dané cenové kategorii. Kvalitní měniče, zajímavé konstrukční řešení, řada možností ekvalizace, kterou ale asi stejně nebudete potřebovat používat. Mám pocit, že změnu frekvenční charakteristiky v těchto mezích (a postavením beden na stůl samozřejmě nastane) bez slušné měřicí techniky seriózně odhalí málokdo.

 

Díky nízké dolní mezní frekvenci zřejmě nebudete potřebovat subwoofer ani pro míchání rockových nahrávek. Na druhou stranu bez vhodných akustických úprav prostoru- především hodně (opravdu hodně...) zatlumené stěny, ke které budete chtít bedny postavit -, především na nízkých frekvencích nemá použití takového zařízení smysl. Ale cena těchto beden už se cenám akustických úprav docela přibližuje. Cena je 68 000 Kč/kus a vzhledem k některým těm nedořešeným detailům mi to přijde dost.

 

Info:

Focal SM 9 jsou poslechové monitory s přepínatelnou konfigurací třípásmové/dvoupásmové, s ozvučnicí s pasivní membránou. Cena je 68 000 Kč/kus.

 

Plus:

velmi solidní dosažitelná hlasitost poslechu

velmi neutrální zvuk na středech a výškách

velmi kvalitní měniče s nízkým zkreslením

výborná lokalizace zvuku ve stereu, není kritická pozice poslechu

tuhost ozvučnice

 

Mínus:

na basech trochu zvlněná frekvenční charakteristika

chybí ground-lift

netěsnost v upevnění pasivní membrány

řešení některých konstrukčních detailů

řešení vodičů u propojení desek s elektronikou

mohlo by být udáváno více technických parametrů a podrobnější popis technického řešení (např. použití limitéru, podrobnější popis umístění)

cena

 

Technická specifikace:

 

ozvučnice: s pasivní membránou

počet pásem: 3 nebo 2, podle zvolené konfigurace

výškový reproduktor: 1” inverzní kalota

středový reproduktor: 6,5” (165 mm)

basový reproduktor: 8” (200 mm)

pasivní membrána: 11” (270 mm)

zesilovače: třída AB, 400 W pro basový, 100 W pro středový a 100 W pro výškový reproduktor (údaje výrobce)

možnosti ekvalizace: shelving (30-250 Hz/±3 dB, 4,5-40 kHz/±3 dB), parametrické filtry (50 Hz/Q=2/±3 dB, 160 Hz/ Q=1/±3 dB, 1 kHz/Q=0,6/±3 dB)

subsonický filtr: přepínatelný, 45 Hz, 60 Hz, 90 Hz

mezní SPL: 116 dB (peak, 1m) v třípásmové konfiguraci, 106 dB (peak, 1m) ve dvoupásmové konfiguraci

konstrukční materiál: MDF 22 mm a 30 mm

rozměry: 320 x 490 x 390 mm

hmotnost: 35 kg

 

www:

www.focalprofessional.com/en/sm9-line/sm9.php

Psáno pro časopis Muzikus