muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukFocal CMS 50 - dvoupásmové aktivní studiové monitory

5.11.2010 | Autor: Miroslav Stružinský | sekce: pro muzikanty - testy

Focal CMS 50 - dvoupásmové aktivní studiové monitory

Focal CMS 50 - dvoupásmové aktivní studiové monitory

Pokud se člověku do ruky dostane výše zmíněný studiový monitor, patrně první věc, která mu vytane na mysli po otevření transportního obalu, je něco ve stylu přezdívky jednoho mého kamaráda - „small stone“.

Tento na pohled nevýrazný, decentní malý monitor, nejmenší z výrobního programu zmiňované firmy, váží totiž téměř osm kilo. Co se týče mechanického provedení, nikde se nešetřilo.

Koncepce CMS


Řada studiových monitorů CMS je primárně určena pro použití se subwooferem. Avšak ani u nejmenšího nabízeného monitoru to neznamená, že by nedokázal obstojně, s ohledem na svou velikost, hrát sám. Díky tomu, že celá skořepina je vyrobena z hliníku, odpadl konstrukční problém s chlazením a v útrobách obou nabízených CMS monitorků trůní klasické zesilovače ve třídě AB slušných výkonů. I vstupní obvody, kmitočtové korekce a veškeré nastavovací prvky jsou zajištěny analogově, použité operační zesilovače osobně považuji za dobrý standard.
Standardem a firemní vlajkou společnosti Focal zůstává i zde instalovaná inverzní kalota, která má jistě své opodstatnění a vliv na kvalitu výsledného zvuku v daném pásmu. Basové a středové pásmo obstarává pětipalcový středobas postavený na technologii Polyglass umístěný v bassreflexové ozvučnici. Nátrubek je řešen z technického pohledu velmi hezky, ústí je štěrbina pod reproduktorem, hrdlo uvnitř je kulaté, vnitřní objem je velmi dobře zatlumen.

Na čelní straně monitoru pak najdeme volume s indikací limitace, mute, vzadu přepínače na notch filtr 160 Hz, kvůli řešení častých obtíží s odrazy o stůl nebo blízké plochy. Dále pak horní propust, korekci nízkých kmitočtů pod 450 Hz a vysokých kmitočtů nad 4,5 kHz. Samozřejmostí je přepínač vstupní citlivosti. Pro připojení je možné využít buď symetrický XLR konektor nebo nesymetrický cinch.

Síťové napětí použité rozvodné sítě se přepíná otáčením čtvercového držáku pojistky ze zadní strany monitoru, což je docela elegantní a hezky vypadající řešení.

Technické řešení


Co se týče mechanického provedení monitoru, mohu říci za sebe jediné, co už jsem zmínil v úvodu - je vynikající. Ozvučnice je odlitá z hliníku, velmi robustní, masivní, povrchová úprava je odolná. Možná by někoho napadlo, že skořepina bude trpět parazitními rezonancemi. Opak je pravdou, je naprosto inertní. Skořepina se skládá ze dvou dílů, předního a zadního, které do sebe naprosto přesně zapadají a jsou staženy přes těsnění čtveřicí masivních inbusových šroubů metrického závitu průměru šest. Toroidní trafo a elektronika koncových zesilovačů jsou uvnitř na zadní skořepině, trafo je připevněno taktéž metrickým šroubem průměru osm a dobře stíněné ocelovým krytem. Výhybka a kmitočtové korekce jsou zvnějšku zadní skořepiny pod hliníkovým krytem s popisky.

Měniče jsou umístěny na přední skořepině, středobasový měnič má přídavný magnet kvůli zlepšení stínění magnetického pole.

Na zadní stěně monitoru je v horní části ponechána štěrbina jako madlo, které je velmi pohodlné a velmi užitečné, protože se tak dá touto celkem nelehkou věcí snadno manipulovat.
Oba dva měniče jsou chráněné mřížkou, což vnímám z praxe pozitivně. Mřížka je navíc předepnutá lehce dovnitř, takže rozhodně nemá tendenci nějak rezonovat.

Jak již bylo zmíněno, k nastavení monitoru lze použít několik přepínačů, například dolní mezní kmitočet. Ten se nastavuje na -3 dB/45 Hz, -3 dB/60 Hz, -3 dB/90 Hz a fullrange. Můj osobní postřeh je, že při nastavení na fullrange zvuk lehce získá dynamiku projevu oproti nastavení na některou z možných horních propustí. To se bohužel týká i dynamiky zvuku v pásmech, do kterých by filtry neměly zasahovat, doporučuji proto tento efekt ověřit. Nicméně pokud nebudeme chtít monitoru zamezit hrát nízké kmitočty cíleně, například kvůli připojení subwooferu, můžeme jej nechat hrát fullrange, problémy mu to rozhodně nedělá.

Zmiňovaných 55 Hz jako dolní mezní kmitočet monitor splňuje s poklesem -6 dB. Pokles -3 dB má dle naměřených dat na cca 60 Hz, i tak je ale shoda s údaji výrobce uspokojivá.

Pokud bych měl hodnotit rozptyl frekvenční charakteristiky uvnitř přenášeného pásma, +/-3 dB opravdu souhlasí s údaji udávanými výrobcem v celém pásmu.

Výkonové zesilovače jsou takzvaně jednočipová hotová řešení, 50 a 80 W, nicméně to v dané cenové relaci není nic nenormálního, dokonce ani daleko dražší výrobky uvnitř nic jiného nemají. Tyto obvody mají tu výhodu, že díky množství interně řešených ochran mají poměrně slušnou spolehlivost, která z nich v kombinaci s cenou dělá atraktivní volbu pro konstruktéra. Aktivní výhybka a korekce jsou řešeny za pomoci NE5532 a 5534, což osobně kvituji s povděkem, tyto typy operačních zesilovačů patří k tomu lepšímu, co je v různých zařízeních k vidění.

Zvuk


Co se týče poslechových dojmů, poslouchalo se ve standardní místnosti bez jakýchkoliv akustických úprav, s množstvím nábytku a rozměry cca 7 x 6 metrů. Monitory byly umístěny cca 50 cm od zadní stěny, což se ukázalo jako kritické. Počátečnímu nadbytku vyšších basů ale pomohl notch filtr na 160 Hz, který celý zvuk výrazně zlepšil.

Tímto bych chtěl poukázat, i když se to týká většiny monitorů umístěných v blízkosti stěny, na důležitost a nevyhnutelnost tohoto efektu. Řešením by bylo umístění zvukově pohltivého kmitacího panelu za bedny, jehož zhotovení není nijak složitou záležitostí.

Nízkých kmitočtů je na takto malý monitor celkem dost. Co je hlavní - i když jsou v nahrávce mnohem nižší kmitočty, které leží mimo pracovní pásmo monitorů (například varhany) a hlasitostí nešetříme, pak CMS50 hraje stále čitelně. Za to patří Focalu uznání. Z tohoto monitoru tento fakt činí velmi vhodného adepta na bezproblémové připojení k subwooferu, bez nutnosti odfiltrovávat nízké kmitočty. Stačí jen naladit subwoofer.

Obdivuhodná je i dynamika transientních zvuků ve vyšším pásmu. Například hlasité cvakání hodinového mechanismu ze skladby Regression kapely Dream Theater a podobné zvuky znějí skutečně nadprůměrně reálně.

Kde dynamika zvuku lehce chybí, jsou kupodivu střední kmitočty. V první řadě ale chci na obhajobu Focalu říci, že to není nijak zvlášť velký problém, a už vůbec ne vzhledem k ceně a mechanickému provedení. Co se týče prostoru pro optimální poslech, chovají se CMS 50 jako správné nearfield monitory. Zvuk se nemění ani při větších poslechových úhlech, co se týče horizontální roviny. Vertikálně je situace o něco horší, ale to je pochopitelné.

Zvuk je celkově zprvu nevýrazný, tedy myšleno pozitivně neunavující. Rozhodně je však vzhledem k fyzikálním zákonům, a tedy i velikostem měničů velmi dobrý. Když odcházíte po delším poslechu domů, nebudete mít rozhodně pocit, že vás zvuk unavil a že vás z něho prostě bolí hlava.

Celkový dojem

Dojem od začátku, kdy monitor prvně držíte v rukou, až do konce poslechu se dá charakterizovat asi tak, že i přes fyzickou velikost monitoru máte pocit, že před vámi stojí solidní výrobek. Zařízení se zvukově nevnucuje. Trochu lepší dynamika v oblasti středů by tento monitorek klasifikovala o hodně výše, jelikož by pak celek vzhledem k jeho účelu nebylo o co vylepšovat. Lepšího podání stereo prostoru lze dosáhnout přetočením monitorů přes poslechovou osu, což je starý a i zde fungující trik.

Velice dobře se bedny chovají i při nižších poslechových hlasitostech, pro které jsou, z hlediska velikosti, vlastně určené. Při snižování hlasitosti nemizí ani nízké kmitočty, ani vysoké, zvuk zůstává neutrální, příjemný. Snad jen při vyšších hlasitostech trochu přebývají nízké kmitočty, tento neduh by ale určitě šel řešit vestavěnou korekcí.

Závěr


Focal CMS 50 jsou monitory, které si rozhodně můžete dát i „k počítači“ a kamkoli, kde budou rozměrově výhodné. Lze je poslouchat téměř z jakékoli vzdálenosti a i poslechová pozice není ppříliš kritická. Zvuk je příjemný, nevýrazný v dobrém slova smyslu, dobře čitelný. Mechanické zpracování je vynikající, u této třídy monitorů nevídané. V podstatě každý z kolegů, který je viděl, byl jen zpracováním tak potěšen, že by si je prý koupil domů.

Monitory by jistě byly velmi vhodnou volbou do sestavy, kde je prostor limitujícím faktorem, ale zároveň nechceme dělat zvukové kompromisy.

Cena cca 12 550 Kč s DPH za kus je více než oprávněná a vzhledem k zpracování a zvukovým charakteristikám myslím velmi příznivá.

info
Focal CMS50 jsou dvoupásmové aktivní studiové monitory. Cena 12 536 Kč s DPH za kus.

plus
zvuk
nekompromisní mechanické provedení
součástky použité ve výhybce a zesilovači

minus
oproti dražší konkurenci menší dynamika v pásmu středů

konstrukce: aktivní monitor
ozvučnice: bassreflex
počet pásem: 2
výškový reproduktor: inverzní kalotový, 1”
basový reproduktor: 5“
magnetické stínění reproduktorů: ano
zesilovač pro výškový reproduktor: 50 W
zesilovač pro basový reproduktor: 80 W
vstupní impedance: 20 kΩ cinch, 47 kΩ XLR
rozměry (v x š x h): 289.5 x 190 x 201 mm
hmotnost: 7,7 kg

Bassreflexem se kompenzuje propad výkonu reproduktoru na určité basové frekvenci, kteroužto vlastnost má každý z principu konstrukce. Vyrovnaní se provádí tak, že v bedně se vytvoří sloupec vzduchu, který rezonuje právě na oné frekvenci. Takže to lze vyřešit například novodurovou trubkou od WC uřízlou přesně na délku tak, aby sloupec vzduchu rezonoval jak potřebujeme a tím reprák výkonově podpořil . Díra v bedně pak je, světe div se kulatá.

Psáno pro: časopis Muzikus 2010/04

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Focal-CMS-50-dvoupasmove-aktivni-studiove-monitory~05~listopad~2010/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.