přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukFocal Alpha 65 - dvoupásmová soustava aktivních monitorů

22.05. | Autor: Václav Vlachý | sekce: pro muzikanty - testy

Focal Alpha 65 - dvoupásmová soustava aktivních monitorů


Genelec sídlí ve Finsku, Dynaudio pochází z Dánska a Tannoy byl založen v Anglii. Což takhle podívat se také do Francie? Nelákám vás pochopitelně na Riviéru ani na Montmartre, ale do oblasti blízkých poslechových polí nahrávacího studia.

Mám totiž před sebou elegantní dvoupásmovou soustavu aktivních monitorů Alpha 65, kterou jsem před chvílí pracně vyprostil z dokonale provedených transportních obalů. Vysypaly se na mne odtamtud i dva přístrojové kabely (speciální síťová vidlice BS1363 s pojistkou pro anglické sousedy), manuál a samolepicí pryžové podložky. Proč nejsou součástí monitoru? Aha, firma počítá s tím, že v některých instalacích může být výhodnější otočit boxy tweetrem dolů a potom si nožičky nalepit, kam je libo.

Oproti sérii Focal CMS vychází řada Alpha cenově zhruba na polovinu. Současná technologie výroby studiových monitorů má u firem s rozsáhlým vývojem a konstrukčním zázemím docela sympatický trend. Pro konstrukce méně nákladných sérií se totiž začínají využívat špičkové technologie, které se už předtím objevily u drahých a „vypiplaných“ modelů. Pro uživatele z toho vyplývá příjemné zjištění, že za výrazně nižší cenu může získat vynikající monitor, který nehraje o moc hůř než slavný šampión z první, profesionální ligy.

Šestiapůlpalcový reproduktor monitoru Alpha 65 doplněný palcovým tweetrem napovídá, že naše francouzská rodinka vychovala ještě menšího (pětipalcového) bratříčka a hrdě se hlásí i k většímu (osmipalcovému) sourozenci.

Tweeter

Všechny tři modely řady Alpha využívají stejný model výškového driveru. Audiofily vychvalovaná a ve studiích často diskutovaná hliníková membrána tweetru zní velmi impozantně a průzračně, zvlášť pro žánry na bázi elektroniky, jako je třeba techno, house či hip hop. Tweeter v pětašedesátce je buzen zhruba dvojnásobným výkonem zesilovače (třída AB), než je tomu u menší Alphy 50, takže ve vrchním frekvenčním pásmu rozhodně strádat nebudete. Kopulovitá membrána má klenbu otočenou dovnitř - je to relativně moderní řešení, které využívá například i špičkový model od firmy KRK Exposé E8B. Focal je průkopníkem právě v konstrukci těchto tweetrů, i když první modely s obrácenou kopulí se objevily již na počátku 60. let (viz rámeček Výškové drivery...). Konstrukce přináší řadu výhod v oblasti směrové charakteristiky i celkové brilanci.

Woofer

Prakticky každý nový driver pro spodní frekvenční pásmo funguje tak trochu jako automobil v záběhovém režimu. Ať už je membrána vyrobena z kevlaru nebo z různých kombinací sklotextilních materiálů (polyglass - to je náš případ), její závěs je bez „rozběhání“ příliš tuhý na to, aby systém předvedl optimální výkon ihned po vybalení z krabice. Středobasový reproduktor zkrátka pracuje obdobně jako každý z nás po návratu z dovolené a trvá mu několik hodin (dnů či týdnů), než začne fungovat tak, jak se od něj očekává.

Materiál použitý na membránu tohoto reproduktoru je velmi tuhý a má minimální rezonance, což je důležité z hlediska neutrálního studiového poslechu. Stejně jako u vysokotónového budiče Alphy 65, je montáž šasi driveru k přední desce MDF provedena přes vynilové lůžko.

Focal Alpha 65 - dvoupásmová soustava aktivních monitorů


Konstrukce boxu a bassreflex

Na vysoké kompaktnosti celé konstrukce se rovněž podílí mírně vyklenutý, drážkovaný vynilový panel vyztužující boky reproduktorové skříně (samotná deska MDF má tloušťku 15 mm). Přední, vynilový bassreflex se dvěma otvory má uprostřed prosvícené bílé logo Focalu, které dotváří velmi estetický vzhled reprosoustavy.

Z hlediska ideálního vyvážení spodního okraje frekvenčního pásma jsou laděné bassreflexové otvory na čelní stěně nepochybně výhodnější, protože změnou vzdálenosti od čelní stěny se účinnost subbasů nemění tolik jako u portů situovaných dozadu. Celková hmotnost celého páru je něco málo pod dvacet kilogramů.

Frekvenční korekce na zadním panelu

Letmý pohled na zadní panel může nezasvěceného uživatele „zaskočit“ svým rozsahem. Možnost dorovnání frekvenčního průběhu o 12 dB na basech a 6 dB na výškách se dá už sotva nazývat jemnou nuancí frekvenčního průběhu. Rozhodně nefandím napravování akustických problémů místnosti tím, že se ekvalizuje relativně vyrovnaný průběh monitorů, a tak mě dost zajímalo, jak se bude korekce při přehrávání hudby chovat v praxi.

Při středně hlasitém poslechu se výše uvedená korekce netváří až tak urputně. Filtr nastavený v režimu Shelving funguje plynule v rozsahu ±6 dB pro frekvence do 300 Hz a ±3 dB na druhém konci frekvenčního spektra pro frekvence nad 4,5 kHz. Je to nakonec čistě vaše rozhodnutí, v jakém rozsahu budete tyto filtry využívat (pokud vůbec). Na můj vkus byla brilance vrchního pásma až příliš výrazná, takže se mi při audiotestech hodily spíš záporné hodnoty nastavení.

Vzhledem k tomu, že je možné každý monitor nastavovat individuálně, dá se požadované doladění frekvenčního průběhu provádět i pro nesymetrický poslechový prostor, který můžete v běžných domácích studiích najít takřka všude.

Kromě frekvenčních korekcí lze ještě skokově provést změnu citlivosti o 6 dB. Monitor nemá plynulé ovládání úrovně, a tak jste naplno odkázáni na regulaci hlasitosti v DAW nebo na mixážním pultu.

Focal Alpha 65 - dvoupásmová soustava aktivních monitorů


Výškové drivery s klenbou otočenou dovnitř (inverted dome) vynalezl počátkem šedesátých let průkopník v oblasti poslechových monitorů pan Winslow Burhoe a následně je začal využívat v hi-fi monitorech EPI 100 určených především pro domácí poslech. Původní konstrukce měla kopulku papírovou, ale v roce 1981 vyvinula francouzská firma Focal konstrukci na bázi moderních technologií využívanou u špičkových monitorů na celém světě dodnes. Nejde jen tak o nějaký módní výstřelek, ale o seriózní konstrukční řešení, které přináší oproti klasickým vnějším klenbám řadu výhod. Na schematickém nákresu (viz obrézek) vidíte, že kmitačka obrácené kopulky není spojena s klenbou na okraji, ale je značně posunutá k jejímu středu. Lepší mechanické vyvážení zajišťuje skvělou linearitu, umožňuje rovnoměrnější pohyb kopulovité membrány s vyrovnanějším vyzařováním a vyšší účinností, což se v praxi projevuje jako velmi brilantní a věrný přenos všech detailů na nahrávce. Od monitorů, které využívají tento typ konstrukce, lze očekávat skvělý přednes celého vrchního frekvenčního spektra v širokém vyzařovacím úhlu s mimořádnými dynamickými vlastnostmi.

Pohotovostní režim

Pokud se rozhodnete, že si při míchací pauze dáte o jedno kafe navíc, monitory se zhruba po půl hodině (Francouzi evidentně nikam nespěchají) iniciativně přepnou do pohotovostního režimu Standby a rozsvítí se červená LED dioda na zadním panelu. (Radost z tohoto, na první pohled dokonalého, vynálezu mi kazí pomyšlení, že jeden se vypne vždy o chvíli později...) Snížením odběru ze sítě na méně než půl wattu (Francouzi evidentně chtějí i ušetřit) tak jistě výrazně přispějete k lepšímu životnímu prostředí na naší planetě (smajlík?).

Jak jsem to slyšel...

I když monitory pro blízké poslechové pole lze samozřejmě využívat i v multikanálovém režimu, moje poslechové testy patřily klasickému stereofonnímu páru. Pro akusticky dobře upravenou studiovou místnost, která zní o něco živěji ve vrchním spektru, jsem nakonec u Alphy 65 ubral zhruba 2 dB na výškách u obou monitorů. I když byly basy a nižší středy u většiny nahrávek relativně vyrovnané, při poslechu bez subwooferu jsem se neostýchal přidat si na spodní část spektra 3 dB. Přes zařazené korekce jsem měl naprosto detailní přehled o tom, co se v nahrávce děje - vrchní spektrum zní totiž jako pod lupou...

Neuhlídané sykavky jsou na tomto typu poslechu natolik markantní, že bych je asi při opakované mixáži už takhle nenechal. Nepříliš zdařilé úpravy bicích nástrojů či kytar ve vyšších středech znějí přes Focalky o něco „výhružněji“, než jsem očekával (obrácená klenba u tweetru v kombinaci s hliníkem odvádí „zatraceně dobře“ svou práci).

Každý máme sice trochu jiné uši, ale většina posluchačů by asi souhlasila s hodnocením, že mixáž, která zní na většinu nearfieldů ve vrchním pásmu příjemně, je na pětašedesátkách ještě příjemnější, zatímco nepříjemné frekvenční zdvihy a rezonance vycházejí u Alphy 65 podstatně výrazněji.

Focal Alpha 65 - dvoupásmová soustava aktivních monitorů


Jazzové nahrávky, o kterých jsem byl přesvědčen, že jsou až příliš syté ve spodních středech, hrály na tento systém velmi vyrovnaně a příjemně. Ne že by mě to nepotěšilo, ale kdybych na Focalky přešel z nějakého méně brilantního studiového poslechu, zřejmě by nastaly právě opačné problémy - nové mixáže by mohly inklinovat k tupějšímu zvuku, protože výšky z těchto monitorů znějí „až příliš krásně“. Určitou daní, kterou platíte u každého brilantního a detailního poslechu (patří sem i vynikající Genelec), je také rychlejší sluchová únava. Dlouho trvající mixáž na neutrální nearfieldy typu NS-10 má zkrátka své opodstatnění.

Resumé

Pro kontrolní poslech smíchaných snímků nebo během nahrávacích frekvencí jsou monitory Focal Alpha 65 ve studiu neocenitelným kontrolním nástrojem a v kombinaci s vhodným subwooferem může systém nabídnout plnohodnotný, detailní i impozantní poslech.

A ještě malá poznámka na závěr: Jako autorovi článku mi každý další test přinese několik telefonátů či e-mailů typu: „Tak mi je tedy doporučujete, nebo ne?“ Viděl bych to takhle: Místo otázky Který? bych při výběru studiových monitorů kladl spíše otázku Jak? Dobře provedené mixáže nejsou rozhodně zásluhou příslušného modelu. Ať už mícháte na cokoli a po čase si zvyknete na příslušný zvuk, dá se po akceptování daných akustických nuancí i z relativně nevýrazných monitorů vytěžit maximum. Zkušenosti a orientace v daném hudebním žánru spolu s porovnáváním vaší mixáže s vynikajícími nahrávkami jsou tou správnou cestou, nikoli značka poslechových monitorů.

Info:
Focal Alpha 65, prostřední model z profesionální série Focal Alpha, je aktivní, dvoupásmový studiový monitor pro blízké poslechové pole. Cena je 8690 Kč za kus.

Plusy:
kompaktní a robustní provedení
elegantní vzhled
čistý, detailní přednes
excelentní směrové vlastnosti

Mínus:

až příliš brilantní poslech pro některé akustické žánry
zbytečně široký rozsah frekvenční korekce
není k dispozici plynulé nastavení citlivosti


TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Frekvenční rozsah v pásmu ±3 dB 40 Hz–22 kHz
Výkon zesilovačů 105 W (70 W + 35 W) – třída AB
Maximální SPL 106 dB
Vstupní porty symetrický XLR (10 kΩ), nesymetrický RCA (10 kΩ)
Regulace citlivosti skoková (0 nebo +6 dB)
Automatické vypnutí z aktivního módu po 30 minutách při absenci signálu
Frekvenční korekce 0–300 Hz@±6 dB, 4,5–22 kHz@±3 dB, filtr typu shelving
Indikace provozní LED dioda = logo na předním panelu, standby = LED dioda na zadním panelu
Síťový vypínač na zadním panelu
Basreflexový port přední, dvojitý (vinyl)
Osazení 6,5“” středobasový reproduktor, 1“ tweetr (vnitřní klenba)
Materiál boxu deska MDF 15 mm, vinylová vyztužení
Rozměry 348 x 252 x 309 mm
Hmotnost 9,4 kg


www:
www.focal.com

Psáno pro: časopis Muzikus 2016/11

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Focal-Alpha-65-dvoupasmova-soustava-aktivnich-monitoru~22~kveten~2017/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.