muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraFishman Fluence - aktivní kytarové snímače

18.7.2016 | Autor: Vladimír Dvořák | sekce: pro muzikanty - testy

Fishman Fluence - aktivní kytarové snímače


Aktivní kytarové snímače Fishman
Fluence Modern Humbucker Ceramic
Fluence Modern Humbucker AlNiCo
Fluence Single Width For Strat


Myslím, že o situaci, jakou je posuzování kytarových snímačů, je hned na začátku zapotřebí napsat:  Je to ošemetná záležitost. A to i v případě, kdy se na test sešly hned dva páry neuvěřitelně si podobných kytar. Mimochodem, velmi podařených nástrojů Ibanez.

Pro srovnání humbuckerů čili dvoucívkových snímačů byly k dispozici dvě kytary ARZIR20FB-DBS, vycházející z nástrojů typu Gibson Les Paul. Od toho se lišily v drobnostech. Lehce tenčí tělo, zamykací ladicí mechaniky, ale třeba jen společná tónová clona, což se ukázalo být právě trochu omezující možnosti testovaných snímačů (viz dále).

Moje prvotní domněnka, že zvuková varianta Voicing II zní u každého snímače jako jeho pasivní klon a je možná pasivní doslova (tedy v tom smyslu, že nepotřebuje napájení), se ukázala chybnou. Napájení potřebují obě varianty.

K porovnání singlového snímačového osazení byly k dispozici dva nástroje osvědčené řady Roadstar, tyto v moderní současné verzi RC330T-BBS. Kytarová dvojčata u obou verzí byla v povrchové úpravě „jednovaječně“ dokonale totožná. Drobné rozdíly bylo možno skrze transparentní lak zaznamenat pouze v kresbě, a tedy v odlišné struktuře, dřeva. Přesto, anebo možná právě proto, hrály už nasucho poměrně odlišně. Zkrátka ošemetná situace. Berte proto, prosím, moje dojmy z porovnání jako čistě subjektivní, kdokoli to může hodnotit jinak.

Popis

Fishman jako značka kytarově akustických snímacích systémů je už dávno uznávaným pojmem. Snad proto se firma rozhodla docela rázně vstoupit do plně elektrifikovaného kytarového světa. Ambiciózní aktivní snímače řady Fluence umožňují totiž při hře volitelnou variantu k základnímu zvuku. U všech typů snímačů řady Fluence nabízí k hlavnímu zvuku (Voicing I) při hře přepínatelnou jakoby projevem pasivní (z prvního předběžného poslechu) zvukovou variantu (Voicing II). Přepínání se děje povytažením potenciometru tónové clony. Napájení je standardní, běžnou 9V baterií, ačkoliv i tady je možnost výběru. Fishman nabízí jako doplněk k montáži svých aktivních snímačů speciální krytky. Jsou to ty plastové destičky, co normálně na zadní straně kytary překrývají vydlabanou šachtu s potenciometry (to v případě kytar typu Gibson Les Paul), anebo krytky překrývající šachtu s pružinami tremola (to pro nástroje typu Fender). A právě tyto dvě typové krytky, plus jednu univerzální, nabízí Fishman jako možnost odlišného způsobu napájení, tedy bez nutnosti dlabat do těla kytary další šachtu pro běžnou 9V baterii. Krytky Fishman totiž obsahují lithiový akumulátor s USB konektorem pro připojení nabíjecího síťového adaptéru, jenž je dodáván v sadě s krytkou. LED dioda v krytce signalizuje, kdy se má začít nabíjet i kdy je už nabito.

Testované snímače jsou černé humbuckery typu Modern Ceramic (na testované kytaře u kobylky), Modern AlNiCo (u krku) a bílé v setu tří jednocívkových snímačů Single Strat. V produkční řadě Fluence jsou, kromě různě barevných provedení u humbuckerů, nabízeny ještě typy Classic Bridge a Classic Neck (s jednou řadou přiznaných jader magnetů v kovovém krytu) a sedmistrunné verze snímačů Modern.

Konstrukce

Dvoucívkové „hambáče“ jsou uvnitř zalitého plastového pouzdra vybaveny magnetovými „kolejnicemi“ podle typu buď keramickými nebo ze slitiny AlNiCo (Ceramic VIII resp. AlNiCo V). A samozřejmě předzesilovačem. Připojení každého snímače se děje prostřednictvím dvou plochých konektorů. Snímače je možné zapojit do jednocívkových konfigurací. Přiloženým 25K potenciometrem s vypínačem pro tónovou clonu na kytaře lze pak jeho povytažením aktivovat přepnutí mezi dvěma zvuky snímače (Voicing I a II), nebo aktivaci potlačení vysokých frekvencí (HF Tilt). Pomocí jumperu je navíc možné potlačit výstup hlavního zvuku snímače (Voicing I) o 6 dB.

Fishman Fluence - aktivní kytarové snímače


Snímače v jednocívkové sadě to mají podobné, pochopitelně však bez rozpojení do jednocívek, ale i bez potlačení výstupu snímače.

Při zapojení do kytar typu Les Paul je možné přepínače u dvou tónových clon využít jednu pro přepnutí zvukových variant (Voicing I nebo II) a druhou pro potlačení výšek (HF Tilt). Pak se taková změna děje u obou snímačů najednou. Nebo lze tyto možnosti kombinovat. Například ten, kdo se obejde bez potlačení výšek, může volbu zvuků (Voicing I a II) nechat na odpovídajících tónových clonách a pak jen třípolohovým (u Fendera pětipolohovým) přepínáním volby snímače volit jiné varianty. U testovaných kytar typu Les Paul je však jen jedna tónová clona (viz výše), takže přepnutí do alternativních zvuků (Voicing II) se vztahuje na oba snímače současně. Testované kytary Roadstar se singlovými sety měly přepínač také jen u jedné tónové clony, takže to bylo podobné - všechny snímače do Voicingu II najednou. Jak je zřejmé, díky možnostem je prostor pro experimentování široký.

Zvuk

Nejdůležitější je ovšem zvuk. Pro lepší porovnání byla jedna z kytar typu Les Paul osazena standardem mezi aktivními snímači, modely EMG. U kobylky podle všeho typ 81, u krku pravděpodobně typ 60, oba tedy s keramickými magnety. „Osmdesátjednička“ je při porovnání kobylkových snímačů osvědčenou klasikou, má vyrovnaný, středový, nadupaný zvuk, v sólech dává znatelně tlustší zvuk než pasivní konkurenti. Modern Ceramic je v základním zvuku (Voicing I) přibližně stejně silný, ovšem výraznější na vyšších středech, lehce méně výrazný v nižších středech a basech. Faktem ovšem je, že podobné rozdíly bylo možno zaznamenat při porovnání u obou kytar už nasucho, bez zapojení do aparatury. Výrazný atak je aktivním snímačům vlastní a v případě frekvenční odezvy Modern Ceramic to oproti EMG znamenalo vyšší čitelnost při rychlých bězích či hammeringových pasážích. V sólech se snímač chová podobně „tlustě“ a bez problémů se tak prosazuje i v místech, kde se s pasivními snímači „přehazuje“ na sólový, většinou hlasitější, kanál zesilovače.

Voicing II je jednoznačným plusem systému Fluence. Při jeho aktivaci ten samý snímač najednou začne při lehce nižším gainu pumpovat na basech, při stále tlustém sólovém a srozumitelném zvuku. Basy jsou mohutnější, prostorné a jakoby s neznatelnou prodlevou za pevnými středy a neagresivními výškami. S nižším gainem se zvyšuje dynamika a zvukově opravdu působí dojmem pasivního snímače. Výborný zvuk.
Modern AlNiCo se svým umístěním ke krku vyloženě hodí. Nezní zahuhlaně na basech, není tak silný jako jeho keramický kolega u kobylky, avšak je o to vřelejší. Odezva a čitelnost jsou podobné. O vliv jeho Voicingu II na základní zvuk se dá říci to samé jako o Modern Ceramic. Při nižším gainu lepší dynamika, prostorné basy. Nejen pro bluesové hraní (bottleneck apod.) a práci s potenciometrem hlasitosti na kytaře velmi příjemné. Jedna z uváděných předností aktivních snímačů je jejich neporovnatelně menší náchylnost k nabírání rušivých vlivů problematické sítě, stmívačů světel apod. Humbuckery Fluence jsou v tomto směru oproti EMG odolnější, posbírané ruchy jsou výrazně tišší.

Fishman Fluence - aktivní kytarové snímače


Aktivní Strat set byl na kytaře Ibanez Roadster porovnáván s klasickými pasivními snímači, kterými je standardně osazeno jeho firemní dvojče. Přesto i tady byla „originálu“, tedy pasivnímu snímači, více podobná základní zvuková varianta Voicing I. Ta je u aktivních snímačů Fishman Strat jakoby učesaná, frekvenčně nepatrně užší, více posazená na středech, aniž by však ztratila charakter jednocívkových snímačů. Voicing II posouvá zvuk směrem k basům a nižším středům, zvuk je širší, zemitější. Výšky jsou méně agresivní, ale stále čitelné, a například v lehce nakreslených sólech se Voicing II skvěle prosazuje. V úrovni nabraných ruchů je pak už aktivní set Strat Fluence Fishman s klasickými jednocívkovými snímači nesrovnatelný.

Podle mého názoru řada Fluence výrazně rozšiřuje možnosti nástroje, a kdo rád za tímto účelem kombinuje během hry zvuk snímačů, má možnost barevnou variabilitu svého nástroje znatelně obohatit.

Info:
Snímače Fishman řady Fluence jsou aktivní snímače s dvěma při hře volitelnými variantami zvuku. Výrazně rozšiřují zvukové možnosti nástroje a zásadně snižují hladinu nežádoucích brumů. Ceny jsou následující: XXXX Kč.

Plus:
čitelný, jasný zvuk
vřelé „pasivní“ zvukové varianty
odolnost vůči brumům

Mínus:
chybí údaje o maximální výstupní úrovni signálu
hlídání baterií


TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Modern Humbucker Ceramic Modern Humbucker Alnico Single Width For Strat
Rezonanční špička Voice I 720 Hz 630 Hz 4 kHz
Rezonanční špička Voice II 1,3k Hz 550 Hz 3 kHz
Magnet Ceramic VIII AlNiCo V Alnico IV
Výstupní impedance 2 kΩ 2 kΩ 2 kΩ
Spotřeba 2,5 mA 2,5 mA 2 mA
Výdrž baterie 200 h 200 h 250 h

Psáno pro: časopis Muzikus 2015/11

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Fishman-Fluence-aktivni-kytarove-snimace~18~cervenec~2016/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.