Event 20/20 Bas V3 - aktivní poslechové monitory

Event 20/20 Bas V3 - aktivní poslechové monitory
Event 20/20 Bas V3 - aktivní poslechové monitory

Tuším v roce 2000 jsem měl možnost ve velmi pěkných poslechových podmínkách slyšet dvoupásmové aktivní monitory Event 20/20 BAS a nehrálo to vůbec špatně, i když ten ozvučovaný prostor byl docela dost velký. Tehdy jsem těm bednám nevěnoval moc pozornost, jen jsem vzal v úvahu, že k aktivním 20/20 BAS (Bi-Amplified System) existuje i pasivní verze 20/20 a že se tou řadou firma Event dost chlubí.

Inovaci V2, která následovala od roku 2002 jsem neměl možnost slyšet, ale údajně to bylo osazené stejnými reproduktory a modifikovanými zesilovači. Pak dlouho nic. Nyní následuje 20/20 BAS V3, která podle výrobce navazuje na charakter zvuku původního modelu, ale konstrukce je nová a údajně přebírá některá řešení z modelu Opal, který je u firmy Event „vlajkovou lodí“ v poslechových monitorech. Škoda, že není možnost postavit vedle sebe nový model V3 a původní 20/20.

 

Event 20/20 BAS

Dvoupásmová aktivní reprobedna se 180 mm (7,1”) basovým a kalotovým 1” výškovým reproduktorem. Klasická konstrukce, žádné výstřelky ani zvlášť inovativní řešení, bass-reflexová ozvučnice s poměrně velkým nátrubkem vyvedeným na přední straně. U basového reproduktoru udává výrobce jako materiál membrány polypropylen s nějakou minerální výplní, u výškového reproduktoru pak celkem standardně používané hedvábí.

 

20/20 V3 tedy navazují na původní 20/20 z roku 1995. Jestli si dobře pamatuji, tak původní verze stála o trochu víc. Že by zde fungoval trend moderní doby, tedy úspora nákladů, označovaná krásným „světovým“ a často používaným termínem „cost-down process“? Opravdu je škoda, že nemám možnost porovnat původní a novou verzi. Výrobce (i prodejce) se samozřejmě na svých stránkách chlubí tím, že je zachován neutrální charakter zvuku původních 20/20, samozřejmě s využitím výsledků vývoje za tu řadu let a s použitím některých řešení z nejdražší řady Opal, kterou Event nabízí. Jedná se zřejmě o řešení elektroniky výkonových zesilovačů, protože výrobce se u monitorů chlubí především velmi nízkým zkreslením. To je chvályhodné, protože to je určitě parametr, který má pro charakter zvuku opravdu dost zásadní význam. Jen bych na stránkách výrobce uvítal více udávaných technických parametrů místo některých údajů z kategorie „reklamní text“. Na stránkách prodejců bych ty reklamní údaje buď zredukoval nebo alespoň lépe přeložil do češtiny... Jo, a zkratka BAS, která dřív vyjadřovala „Bi-Amplified System“ prý dnes znamená „Big Ass Sound“. No comment.

 

Technika, trend moderní doby = ušetříme

První dojem -standardní bassreflexová konstrukce, v podstatě standardní osazení reproduktory. Bedny jsou tak rozumně velké i pro blízký poslech. Na čelní straně je kromě reproduktorů a velmi slušně naddimenzovaného bassreflexového nátrubku už jen svítící logo Event. Provedení v podstatě běžné, ozvučnice jsou vyrobené z MDF desek, na první pohled relativně malé tloušťky asi 15 mm.

 

Mezní hladiny zvuku (mezní hladiny akustického tlaku, SPL) jsou obvykle udávané jako krátkodobé špičky (peak) a pro dlouhodobé zatížení (long term). Krátkodobé špičky bývají omezené mechanickými vlastnostmi kmitajícího systému reproduktoru (mezní výchylkou) a dlouhodobé zatížení pak mezním oteplením cívky reproduktoru. Doby testů mohou být specifikovány normami, například IEC 268-5 nebo IEC 60268-5 a dalšími, ale řada výrobců testy dle těchto norem neprovádí a časové intervaly pro testy si volí sama. Důsledkem pak často bývají výrazně optimističtější udávané údaje. U seriózních výrobců bývá slušnost kromě udávaných parametrů zveřejnit i podmínky příslušného testu...

 

Na zadní straně minimalismus - jen XLR konektor pro vstup, i když je tam záslepka, kde se zřejmě předpokládal buď konektor cinch nebo jack. Pak samozřejmě ovládání vstupní citlivosti a ekvalizace HF Shelv a LF Shelv, konektor pro síťovou šňůru, vypínač a relativně masivní chladič výkonových zesilovačů. Pro mě by mohl klidně fungovat ještě větší minimalismus a obešel bych se bez té ekvalizace na nízkých a vysokých frekvencích. Ale na druhou stranu, pásma jsou zvolena rozumně, funguje to pěkně a doba si to zřejmě žádá. XLR konektor na vstup je podle mého názoru zcela postačující řešení.

 

Pro mě drobná vada na kráse - potenciometry na ekvalizaci nemají aretaci v nulové poloze a regulace citlivosti by si zasloužila alespoň náznak nějakých pevných kroků. Na druhou stranu u obou beden sedělo velmi dobře nastavení úrovní s nakreslenými značkami, takže i nastavení „na oko“ funguje.

 

Ten trend „ušetříme“ mě v poslední době zajímá čím dál víc, tak jsem pochopitelně neodolal a bedny rozebral (prodejce jásá...). A byla řada překvapení, zvlášť když si uvědomím cenovou kategorii beden. Jsou použity kvalitní měniče. Magnetické stínění, poměrně robustně dimenzované magnety (a zřejmě i možnost chlazení), magnety jsou feritové, což je v kategorii „ušetříme“ jednoznačně plus. U výškového reproduktoru je ferofluidní chlazení. Takže tady to na nízké zkreslení opravdu vypadá. Výkonové zesilovače jsou postaveny diskrétním způsobem, tedy tranzistory, žádné integrované řešení. Podle použitých součástek je udávaný výkon asi realitou, jsou použity kvalitní kondenzátory (!) ve výhybce a vlastně všude, dokonce jsou i vhodně teplotně dimenzovány. Transformátor je toroidní, což v této kategorii opravdu není standard, a kupodivu je i velmi rozumně výkonově dimenzovaný. Výrobce zřejmě opravdu využíval některá řešení z řady Opal.

 

Původní rozmrzelost nad tloušťkou 15MM stěn z MDF je pryč, bedna je velmi poctivě vyztužená vnitřními příčkami, zesilovač je vlastně v samostatném uzavřeném prostoru a je oddělený příčkou od části s reproduktory. Bassreflexový nátrubek je velmi poctivě předimenzovaný, není žádný problém s „foukáním“ a pazvuky ani při vyšších hlasitostech. Bedna je také příkladně vytlumená.

 

Takže pokud je tohle trend „ušetříme“, tak proti tomu nemám absolutně nic. Ve vývojovém oddělení firmy Event se asi opravdu přemýšlelo hlavou.

 

Ferofluidní chlazení u reproduktorů je způsob chlazení kmitací cívky, který se používá obvykle u výškových reproduktorů. Kapalina se nachází v mezeře magnetického obvodu reproduktoru a zajišťuje lepší odvod tepla z kmitací cívky reproduktoru. Kapalina obsahuje částečky feromagnetického materiálu (kovu), takže se vlastně sama „udrží“ působením magnetické síly v prostoru kmitací cívky reproduktoru.

Event 20/20 Bas V3 - aktivní poslechové monitory
Event 20/20 Bas V3 - aktivní poslechové monitory

Zvuk a praktické postřehy

Výrobce se chlubí neutrálním zvukem, a hlavně nízkým zkreslením. Zvuk má opravdu slušně neutrální charakter, udávaný frekvenční rozsah 35 Hz-20 kHz/±2 dB je ale velkým optimismem, realita je trochu horší. Tolerance ±5 dB je už ale dosažitelná, drobný propad ve frekvenční charakteristice je v oblasti 4,5 kHz, což bych hádal na vliv difrakcí na velkém bassreflexovém nátrubku, který je umístěn blízko basového a hlavně výškového reproduktoru. Výhodou vyvedení nátrubku na čelní stranu je naopak možnost snadného umístění beden v blízkosti stěny. Nepatrný náznak „hučení“ na basech, především v oblasti 100 Hz, by možná spravilo naladění bassreflexového nátrubku ještě na nižší frekvenci, ale jsou to v podstatě jen detaily, které vyniknou přímým srovnáním s bednami obvykle vyšší cenové kategorie. Nízké zkreslení je asi opravdu cennou devizou těchto monitorů, použití zřejmě kvalitních měničů a slušná konstrukce výkonových zesilovačů je znát.

 

Bedny hrají s nízkým zkreslením i dost nahlas, mezní hladina zvuku 108 dB je reálná, i když v dané cenové třídě se najdou i hlasitější typy. Pro dosažení nízkého zkreslení použitých reproduktorů je zřejmě důsledkem jejich nižší citlivost. Výrobce nikde nedefinuje poslechovou osu, což je škoda. Osvědčila se (tradičně) osa výškového reproduktoru, ještě o trochu lepší výsledek poslechu v malé vzdálenosti je na spojnici basového a výškového reproduktoru. Bedny celkem bez problémů zvládly (hlasité) ozvučení nepřetlumeného prostoru asi 7 x 6 m bez nějakých problémů se zkreslením.

 

Závěr

Pokud se má moderní trend „ušetříme náklady“ projevovat takhle, tak s tím nemám problém. Při konstrukci 20/20 BAS V3 se přemýšlelo, byly použity kvalitní komponenty a výsledkem jsou v dané cenové třídě bedny se slušně neutrálním zvukem, nízkým zkreslením, a to vše při relativně malých rozměrech. Malé rýpnutí k designu - bedny nejsou navrženy jako pár, bassreflexový nátrubek je vždy na pravé straně výškového měniče. To jsou problémy... Cena 9 990,Kč s DPH za kus je podle mého naprosto přiměřená.

Info:

Event 20/20 BAS V3 jsou aktivní poslechové monitory osazené 7,1” basovým a 1” výškovým měničem. Cena je 9 990 Kč s DPH za kus.

 

Plus:

slušně neutrální charakter zvuku

nízké zkreslení

kvalitní komponenty (měniče, součástky)

tuhost ozvučnice (příčky)

 

Mínus:

nestyděl bych se udávat více technických parametrů a méně reklamního textu

byla by vhodný náznak aretace v nulové poloze ovládacích prvků

výrobce neudává poslechovou osu

 

www:

www.eventelectronics.com/2020BAS

Psáno pro časopis Muzikus