Epiphone EJ-200 CE Vint Sunburst - Jumbo s knírem

Epiphone EJ-200 - elektroakustická kytara
Epiphone EJ-200 - elektroakustická kytara

Historie této kytary se datuje někam do konce dvacátých let minulého století. U firmy Gibson, která byla průkopníkem kytar s klenutým víkem neboli arch top, si povšimli rostoucího zájmu hudebníků country právě o tyhle kytary s rovným víkem. Určitě k tomu přispěl drtivý nástup konkurenčního Martina a jeho dreadnoughtu. Gibson tedy potřeboval vytvořit něco luxusního a na první pohled neopakovatelného. To se mu povedlo, a tento model se natrvalo zabydlel ve světové produkci. Oblíbilo si jej mnoho předních hráčů a jmenujme alespoň Johna McLaughlina, který modifikovanou a zlatem vykládanou verzi s názvem Our Lady používal v sestavě prvních Shakti.

Jumbo EJ-200 je v podstatě největší akustickou kytarou a mnoha hráčům poskytuje plný, bohatý a hlavně basový základ. První modely byly vyráběny bez výřezu pro levou ruku, ale doba pokročila, technika hry se enormně zvedla, a tak tu máme opravdu krásnou kytaru od firmy Epiphone, která jak již asi každý ví, patří od roku 1957 Gibsonovi. Jedná se tedy o přesnou kopii, nádherně provedenou, detailně zpracovanou a asi desetkrát levnější. Již to by mělo brnknout o senzory méně majetných kytaristů a minimálně vzbudit alespoň jejich zájem. Co tedy dostaneme za desátek originálu? Není toho málo. Kromě toho, že Gibson si hlídá kvalitu i u svých filiálek, a do určité míry tím má trochu navrch oproti čínské nástrojové hegemonii, zde mluví i značka firmy Epiphone. Po úvodním ohledání nástroje, kde jsem neshledal nic negativního, se pustím do detailnějšího popisu.

 

Popis

Oproti dreadnoughtu (nazývaného lidově „déčko“) má tedy každé jumbo oblé kulaté tvary, a pokud je to EJ-200, tedy i odlišnou velikost. To tedy nepřehlédneme. Je to pěkně velká bedna. Dle dokumentace je vrchní deska z výběrového smrku s opravdu hustými lety. Zbytek, tedy dno a luby, tvoří tenká překližka z javoru a světlého rosewoodu, tedy „palisandrového“ stromu, nevím kterého, protože je ho mnoho druhů. Kytara je poměrně lehká a působí, na svoji velikost, fantasticky kompaktním dojmem. Ozvučný otvor je zdoben třemi intarzovanými kruhy, což působí střídmě, ale vkusně. Lemování je z pětivrstvého plastu, což opět navozuje dojem luxusu. Stylizovaný pickguard z umělé želvoviny obsahuje kresby jakéhosi bodláku, který se objevoval již na prvních modelech Gibsonu. Dominantou celé kytary je bezesporu kobylka ve tvaru mohutného kníru chrar1 la Hercule Poirot. To samozřejmě k dvoustovce patří. Zde je to poctivý kus tmavého palisandru, vykládaného umělou perletí. Struny jsou uchyceny klasicky nástrčnými kolíčky ze světlého plastu. Na spodní desce probíhá středem intarzií ozdobný pruh, což působí velice hezky. Krk je z jednoho kusu javoru s palisandrovým hmatníkem a má dvacet poměrně tenkých pražců. Osobně mám u akustických kytar tenčí pražce radši, myslím, že zlepšují ladění. Hmatník je vykládán osmi orientačními značkami ve tvaru korunek, opět z umělé perleti. Známý tvar hlavy je osazen olejovými mechanikami Grover a celý hardware je ve zlatě. Firemní nápis a ozdobná korunka na hlavě je z přírodního abalonu, tzn. pravé perleti. Krk i hlava jsou lemovány plastem. Provedením dvoubarevný brown vintage sunburst.

 

Zvuk

Musím se zmínit, že kytara je stavěna elektroakusticky, a to je, myslím, její pravé poslání. Odpouštím jí tedy nevýrazný, středový zvuk s potlačenými alikvoty a jakousi bezpohlavnost ve výsledném tónu. Ze zkušenosti víme, jak je těžké nazvučit kvalitní akustický nástroj a jak to, co se nám zdá uchvacující, nadělá potom pěknou paseku při výsledku. V dnešní době, kdy vývojová centra výrobců hudebních nástrojů zkouší a laborují vše přes počítač, již asi není těžké si s návrhem výsledného zvuku poradit. To dokazuje i osazení vynikajícím kombinovaným snímačem proslulé firmy Shadow, speciálně vyvinutým pro nástroje Epiphone. V miniaturních rozměrech dostaneme nadupanou technologii, která si poradí s každým problémem při snímání. V názvu Esonic 2 se skrývá precizní ovládací zařízení umístěné klasicky na vrchním lubu. Obsahuje magnetický snímač na konci krku pod strunami a druhý, typický piezzo, v kobylce. Každý má vlastní ekvalizér a ještě je zde ovladač na celkové volume. Kombinací obou dosahujeme opravdu skvělých barev. Můžeme samozřejmě plynule přejíždět ovládacím faderem mezi oběma. Dále je integrován omezovač zpětné vazby, což ocení každý, kdo ví, o čem mluvím. Tvořen je jednoduchým přehozením akustické fáze mezi nástrojem a reproduktorem. Kytara nám tedy při snímání nemá šanci zahoukat. Skvělou pomůckou je zabudovaná miniaturní ladička, kterou lze vypnout. Signál nám převádí soustava maličkých LED světýlek i s ukazatelem zvoleného tónu. Je zde i kontrolka kapacity baterie. Tady na rozdíl od běžných 9V baterií jsou dvě 3V malé placičky, podobné těm používaným v kalkulačkách, uložené v pouzdře ovladače, a jednoduchým vysunutím je lze vyměnit. Neodvažuji se ovšem odhadnout jejích trvanlivost. I když v dnešní technologické digitální revoluci nikdo neví... Snímaný zvuk je brilantní, věrný a každý si vyhraje s nastavením dle svého vkusu. Ještě zmíním dvě výstupní zdířky pro jack 6,3 mm, které umožňují stereofonní snímání. Nástroj je tedy opravdu nadstandardně vybaven.

 

Hratelnost, action, atd...

Hratelnost na nástroji je skvělá, kytara ladí ve všech polohách. Osazená je strunami dobré kvality, síly .012. Malý nedostatek jsem našel na struně e1(index!) na některých pražcích ve vyšších polohách. Struna zde drnčí, což je nepříjemné. Asi by stačilo srovnat trochu průhyb krku. Z Indonésie, kde byl nástroj vyroben, je to sem kousek cesty, a zřejmě jiné klimatické podmínky... Ovšem prodejce by si takovou věc mohl pohlídat, když dává nástroj na test. Action neboli dohmat je jinak na ostatních polohách dobrý a na kytaru se hraje lehce a komfortně. Přispívá k tomu i cutaway neboli výřez pro levou ruku.

 

Závěr

Celkově hodnotím kytaru velmi kladně, je to hezký, dobře provedený nástroj s legendární historií, určený pro využití nejen v country hudbě, pro kterou byl původně vyroben, ale pro využití velmi široké. Velkým plusem je kvalitní snímání, včetně dobré integrované ladičky, zdařilý design a použité materiály. Přiložen je manuál pro snímač, propojovací kabel a seřizovací inbusový klíč na krk. Za necelých deset tisíc korun dostanete nástroj, o kterém si může nechat konkurence jen zdát. Jméno Epiphone je zavázáno své historii a kvalitu si musí hlídat... Vyzkoušejte!

 

Info:

Elektroakustická kytara Epiphone EJ-200 CE Vintage burst, vybavená dvojitým snímáním zvuku Shadow Esonic2

Doporučená maloobchodní cena je 9175 Kč včetně DPH.

 

Plus:

design

provedení

kvalitní materiály

kvalitní snímání

cena

 

Mínus:

nevyvážený akustický zvuk

nedostatky v dohmatu na struně e1

 

Technická specifikace:

délka celková: 1100 mm

délka těla: 532 mm

šířka těla: 430 mm

výška lubu: 122 mm

šířka nultého pražce: 43 mm

šířka na 12. pražci: 55 mm

počet pražců: 20

menzura: 648 mm

mechanika: Die Cast, olejová Grover, zlatá

kobylka: palisandr s umělou perletí

krk: javor s palisandrovým hmatníkem

snímání: dvojitý snímač Shadow, typ Esonic2; stereo výstup

struny: .012

Psáno pro časopis Muzikus