Epiphone AJ 200 E-VS a AJ 200 SCE - elektroakustické westernové kytary se snímači

Epiphone AJ 200 E-VS a AJ 200 SCE - elektroakustic
Epiphone AJ 200 E-VS a AJ 200 SCE - elektroakustic

O kvalitě z produkce nashvillské divize firmy Gibson Musical Instruments už jsem psal na stránkách Muzikusu asi před čtyřmi lety, když jsem testoval elektro-"akustický" hybrid Epiphone typu SST z modelové řady Chet Atkins Signature.

Rok nato jsem psal o kovové i nylonové verzi hybridů zn. Gibson, z nichž byly Epiphony podle Chat Atkinse klonovány. Hybridní konstrukce tohoto druhu jsou velmi zajímavé a podle mého názoru mají slušnou budoucnost. Sám se teď s Petrem Procházkou zabývám zrodem vlastní signatury, speciálního hybridu, jehož koncept má pracovní název Nyloncaster. V mém případě si tento koncept vynutila praxe. Ale ne každému hybridy vyhovují. Proti gustu žádný dišputát. Akustika je holt akustika. To vědí i u Epiphonu. Takže pro část konzervativní akustické populace jsou tu k dispozici modely Epiphone AJ 200 E-VS a AJ 200 SCE, jejichž kvalita je na štítku výrobce proklamována už od roku 1873.

 

Dreadnought s cutaway Epiphone AJ 200 SCE

Z této řady jsem k testu obdržel nástroj sériového čísla SM 04010570 Made in Korea. Vrchní deska je ze smrkové překližky, osazená palisandrovou kobylkou se strunovým můstkem buď z kosti, nebo (vzhledem k ekologickým předpisům) z její velmi věrné plastové imitace. Kolíky pro držení strun jsou z bílého plastu s černými tečkami. Luby a spodní deska jsou (pro tuto třídu typicky) z mahagonu. Vnitřní žebrování a odlehčené luby jsou gibsonovského střihu a hlásí, že ani tento typ uvedených značek se tradičně do dvou let asi jen tak snadno nezbortí. Rozeta kolem rezonančního otvoru je ze čtyř okruží - dvou tenkých bíločerných, mezi nimiž je jeden silný proužek decentní výložky. Pickguard na ochranu vrchní desky proti šrámům od hrotu trsátka je z jednovrstvého tmavého plektru v dolní části s velmi šmrncovním logem značky Epiphone.

Palisandrový krk i hmatník je zakončen pro Epiphone typicky tvarovanou hlavou. V její spodní části je známý zvonečkový kryt z tmavého plastu s nápisem Gibson, pod nímž je matka od výztuhy truss rod pro seřizování předpětí krku. Na západě tomu sympaticky nepokrytě říkají "curvature". Na vršku černé hlavy je opět světlé logo Epiphone. Ladicí mechanika no name je blízká nejspíš Gotohům.

Plusem provedení tohoto nástroje určitě jsou velmi kvalitní plasty a výborné zpracování s čistou povrchovou úpravou a zjevně kvalitním tvrdým lakem, jehož vrstva hlavně na vrchní desce (kvůli její lepší resonanci) není zbytečně silná. Barva laku vrchní desky je koňaková, ale na zbytku korpusu je transparentní. Okraje korpusu mají barevné provedení troj odstínového sunburstu, tónovaného spíše dočerna a vzbuzujícího dojem 60. až 70. let. Nástroj má aktivní ozvučení zn. Shadow s výklopným systémem (tzv. kolébka na 9V baterii) s ovládacími prvky na víku, kde jsou tahové potenciometry pro volume a ekvalizaci - basy, dvoje středy (dělené) a nakonec výšky, dále přepínač fáze a led-diodový indikátor stavu baterie.

Hraje to podle očekávání standardně. A to jak na sucho, tak přes combo (Marshall Acoustic Soloist AS80R). Dík velmi silným strunám (odhadem .012) má velký akustický výkon, ale tyto zřejmě jen přepravní a pro hru nepřátelské struny (neladí a moc špiní) doporučuji ihned sundat a vyměnit za kvalitní .010. Kytara na ně výkonově má, takže hra pak bude příjemnější a zvuk dynamičtější, protože pak se ukážou i (tvrdým potahem nyní příliš zbytečně potlačené) rejstříky nástroje. Jinak mám pocit, že konkrétně tento kus už asi nepůjde nijak moc seřídit "do ruky". Na můj vkus má například příliš vysoký dohmat, i přestože plastové kobylkové sedlo je poměrně nízké a prakticky už na něm není co zbrousit za účelem dosažení (pro většinu kytaristů s výrazovým feelingem) tolik potřebného nižšího dohmatu.

Epiphone AJ 200 E-VS a AJ 200 SCE - elektroakustic
Epiphone AJ 200 E-VS a AJ 200 SCE - elektroakustic

Klasický dreadnought Epiphone AJ 200 E-VS

Druhý testovaný nástroj má sériové číslo EA03125310 a je vyroben v Číně. S výrobky z této provenience mám v posledních letech převážně velmi příjemné zkušenosti.

Korpus lacinějšího z dvou modelů řady AJ 200 E je mahagonový včetně krku. Smrková vrchní deska má na tuto cenovou třídu dobrou kresbu s hustými léty, a jak známo, vyšší podíl zimního dřeva skýtá i větší dispozice pro lepší resonanci vrchní desky a tím i výsledného zvuku celého nástroje. Pokud se to tedy jinde nepokazí. Ale klídek, tady k tomu evidentně nedošlo. Strohá kobylka je mořena do tmavého odstínu se zbytečně vysokým můstkem z horšího plastu než u dražšího cuttawaye, takže tento můstek bych pro sebe ihned zespoda zbrousil o několik milimetrů a tím docílil nižší tzv. action, což je vzdálenost strun od pražcových drátů. Co to dělá, ví také každý. Přijde na styl a na gusto. Ve většině detailů se tento model podobá dražší verzi SCE-VS.

Strojky ladicí mechaniky jsou možná o trochu obyčejnější, ale chodí skvěle a drží ladění. Vzhled a kvalita laku i plastů jsou (kromě kobylky) opět překvapivě dobré. Koňakový tón laku vrchní desky je tady o něco světlejší, opět s úpravou sunburst (dvoubarevný a hodně dočerna) na okrajích korpusu.

Hmatník je tu z tmavého palisandru (předchozí model byl na hmatníku světlejší). Polohy jsou i zde značeny klasicky - dot (na ploše hmatníku velké bílé a na boku malé černé ve světlém lemu z příjemně působícího plastu). Konce pražcových drátů jsou velmi dobře zakončeny, takže tu nehrozí žádné odřeniny na bocích prstů levé ruky. Celkově čistá práce. Šroubky krytu výztuhy truss rod jsou pro křížový šroubovák a matka je imbusová, přičemž imbus-klíč je u obou těchto modelů součástí dodávky. Strap-buttons na popruh jsou u obou modelů už standardně velmi solidní.

A velmi solidní je i celkový dojem z provedení této kytary. Vypadá fakt jako vyrobená v Americe. Čínská technologická kázeň tu funguje na 100 % a podle zbytků vídeňského vápna uvnitř těla je znát, že ani tenhle lacinější model není žádná bublina z lisostřiku, ale že ji při výrobě párkrát měl někdo v ruce. I přepravní kartony jsou dobré a připsány jsou i nějaké praktické informace.

Také tento model má v kobylce své piezo ozvučení, ale pasivním snímačem Shadow. A teď o tom, co se mi už nejednou stalo: Tenhle lacinější model s pasivním snímačem hraje lépe než ten dražší s aktivní elektronikou. Přes totéž kombo byla lacinější pasivita o poznání lepší a bylo to znát i nasucho. Důvodem by podle mého mohla být tenčí vrchní deska ze zvukově dost dobré překližky. Zborcení bych se nebál - překližka jednak drží sama o sobě a konstrukce žeber a paprsků, která je použita zde, podle mého udrží i víc. Tvrdé přepravní struny ladily stejně špatně jako ty předchozí. Ale to je běžná lehce řešitelná kosmetika. Pocit ze hry je velmi příjemný a určitě se ještě zlepší po individuální úpravě a seřízení. Krk o profilu asi tak C skvěle padne do ruky jako u většiny modelů Gibson. Rádius hmatníku je o chlup zaoblenější, než bývá u gibsonů zvykem, ale pro mou levačku je to darebně málo. Možná i proto není u nás doma v tom lese kytar žádný gibson. Přesto můj subjektivní pocit z kontaktu s modelem AJ 200 EV-S je hodně pozitivní. Tahle kytara se chová vstřícně a přátelsky hned na první dotek. "A vovo tom to je..."

 

Korejsko-čínský účet

Obě kytary bych stylově odhadoval do tvrdší country, bluegrassu nebo newgrassu. Lacinější z nich je přímo ideální do boje - na festivaly, jamy, sleziny ve zpívaných hospodách - bez obav a strachů z rizika. Ani u nás ve zkušebně (bývalý kryt CO v lese) bych se jí nebál nechávat. Obě kytary mají ručně podepsaný certifikát kvality z výstupní kontroly. Proti kvalitě v téhle cenové kubatuře nic, ale jejich momentální seřízení bych já tedy nepodepsal a hned bych ho předělal.

Ačkoli ctím i baťovské rčení mého otce: "Nemám na to, abych si kupoval laciné věci", tady v tom případě bych osobně volil levnější čínský model, který je podle mne prostě lepší. Platí tu i jeden jasný parametr, a to je poměr cena /výkon. A ten hovoří jasnou řečí: Užitná hodnota je skoro stejná, ale při poloviční ceně. No, nekupte to!

 

Epiphone AJ 200 SCE

info

- elektroakustická westernová kytara typu dreadnought s aktivním snímačem, odvozená od značky Gibson. Made in Korea.

Cena 10 500 Kč vč. DPH.

 

Plus:

solidní konstrukce

materiály a zpracování

dobrá značka za přijatelnou cenu

 

Mínus:

velmi špatné struny a seřízení

nemožnost dalšího snížení dohmatu

 

Epiphone AJ 200 E-VS

info

- nižší model této řady a pasivním snímačem. Made in China. Cena 5 790 Kč vč. DPH.

 

Plus:

solidní konstrukce

materiály a zpracování

dobrá značka za přijatelnou cenu

užitná hodnota (skvělý poměr cena/výkon)

 

Mínus:

tovární neseřízení (ale s možností úpravy dohmatu)

velmi nekvalitní neladící laciné struny

Psáno pro časopis Muzikus