Engl Thunder 50 - jednoduchost a síla v německém podání

Engl Thunder 50 - jednoduchost a síla v německém podání
Engl Thunder 50 - jednoduchost a síla v německém podání

Pod označením Thunder 50 nabízí německá firma Engl celolampové kombo s výkonem padesát wattů. Aparáty Engl se v poslední době těší stále větší oblibě u kytaristů zejména moderních stylů, i když svými možnostmi jsou téměř univerzální.

Nabízejí kvalitu, razanci a moderní zvuk, který se v žádné kapele rozhodně neztratí. Ne nadarmo jsou tyto aparáty někdy nazývány "evropské Mesa/Boogie".

 

Design

Při prvním setkání s Thunderem 50 vás zřejmě překvapí jeho velikost. Jedná se o vcelku malé, ale zjevem nápadné kombo s rozměry 52,5 x 45 x 25 cm a váhou dvacet dva kilogramů. Nemohu popřít, že se po pár minutách nošení dost pronese, jak bývá dobrým zvykem u celolampových aparátů. Design celého komba je opravdu zdařilý. Kombinace černé koženky a stříbrného kovu vypadá velmi moderně a předznamenává, pro jaký typ muzikantů bude určen. Celá přední část komba je kryta bytelnou kovovou mříží, kterou neprorazí ani nespokojený fanoušek útočící na váš aparát železnou tyčí. Za mříží tak může v poklidu vykonávat svoji práci reproduktor (120 Celestion Vintage 30), který se stává nutnou součástí většiny současných kvalitních reproboxů a komb. Ovládací panel je stříbrný a jsou na něm umístěny černé ovladače.

 

Ovládání a korekce

Kombo je vybaveno standardními ovládacími prvky zahrnujícími sedm ovladačů. Jedná se o tříkanál, což znamená, že můžeme pracovat s třemi odlišnými zvuky: clean, crunch a lead. Úplně vlevo se nachází ovladač gain, který udává míru zkreslení. Vedle něj jsou umístěny korekce, neboli ovladače sloužící k úpravě barvy zvuku (basy, středy a výšky). Zde si člověk musí trochu pohrát s nastavením potenciometrů, neboť Engl si zakládá na výrazných středech a zvuk může při špatném nastavení znít příliš agresivně a vysoko. Osobně jsem docílil mohutného plného zvuku, když jsem vytočil basy až skoro na maximum a středy společně s výškami zanechal někde pod polovinou.

Tady se dostáváme k jednomu z nedostatků tohoto aparátu. Jelikož má Thunder jen jedny korekce a jeden gain společný pro všechny kanály, dostává se muzikant do situace, kdy musí uvážlivě pracovat s nastavením zvuku a udělat jakýsi kompromis, aby docílil toho, že bude čistý i zkreslený zvuk v souladu a zároveň bude vyhovovat i jeho zvukovým představám. Není nic horšího, než když si člověk vymodeluje krásný zvuk jednoho kanálu a při přepnutí na druhý kanál zjistí, že ten je téměř nepoužitelný. Nicméně i tento problém se dá s trochou trpělivosti při nastavování adekvátně vyřešit tak, aby byl spokojen účinkující i posluchač.

Vedle korekcí se nacházejí další dva ovladače. Zde je třeba předeslat, že Thunder je dodáván ve dvou variantách (Thunder 50 a Thunder 50 Reverb). Jedna obsahuje reverb a lead volume. Druhý typ má místo reverbu crunch volume a v tomto provedení jsem měl také možnost kombo hodnotit. Myslím si, že je to velmi výhodná varianta, protože každý zkreslený kanál má svůj vlastní ovladač hlasitosti, čímž je zmírněn dopad společných korekcí a je vyřešen problém s hraním doprovodu a následným přepnutím na sólo.

Kombo samozřejmě disponuje ovladačem celkové hlasitosti (Master Volume) a zcela vpravo se nacházejí poslední dva ovladače, jimiž jsou Power a Stand By. Poslední zmíněné tlačítko bývá součástí lampových aparátů a slouží k tomu, aby nedošlo k poškození lamp (například vytažením kabelu z kytary). Při vytahování kabelů nebo jiné manipulaci můžeme nechat zapnutý Power, který nažhavuje lampy, a vypínáme pouze Stand By.

Na zadní straně komba je k dispozici několik jacků pro připojení footswitche (nožní přepínač), efektů do smyčky a reproboxů.

 

Čistý zvuk

Nyní se dostáváme ke zvukovým možnostem komba. Co se týká čistého zvuku, hodnotil bych ho za dostačující, avšak nijak výjimečný. Čistý kanál je závislý na nastavení gainu, takže se můžeme pohybovat od jemných průzračných tónů, ideálních na rozložené akordy, až po silné, razantní, lehce nakreslené zvuky. Záleží také na typu kytary. Z klasického fendera jistě dostanete mnohem hezčí čistý zvuk než například z ibanezky s humbuckery, na kterou jsem kombo zkoušel já. Nicméně bych toto kombo asi nedoporučoval zrovna zarytým vyznavačům funku. Myslím, že hlavní přednost Engla tkví právě v tom druhém (zkresleném) kanálu, ale k tomu se dostaneme později.

Čistý zvuk je také ovlivněn již zmíněným omezením společných korekcí pro všechny kanály, takže i když vyrobíme dokonalý čistý zvuk, musíme počítat s tím, že přepnutím na zkreslení se stejnou úrovní gainu už nemusíme dostat požadovaný zvuk. Určitou volbou, která se mi osvědčila, je použití kompresoru, který reguluje výstupní signál (například MXR Dyna Comp). Tím se dá docílit spojení zvonivých funkových doprovodů s průraznými zkreslenými power chordy.

 

Zkreslený zvuk

Co se týká zkresleného kanálu, zde nemám snad nic, co bych mohl tomuto malému buldokovi vytknout. Jedná se opravdu o velmi povedené zkreslení, které v sobě skrývá neuvěřitelnou tvrdost a hutnost. Thunder sice v podstatě hraje na jednom charakteristickém zvuku, zato však je tento zvuk velice příjemný a atraktivní. Je až překvapivé, jak se z tak malého přístroje dere taková energie. Jak již bylo řečeno, jsou k dispozici dva zkreslené kanály. Opět hraje největší roli nastavení gainu. První kanál je klasický crunch, který na nižších hodnotách gainu vytváří známý nakřáplý zvuk typický pro bluesová sóla. Osobně jsem nikdy tento kanál příliš nepoužíval, ale po otočení gainu úplně doprava mne překvapil zvuk, který už se hodí na mnohem tvrdší styly. S tímto nastavením jdou skvěle hrát tvrdé rockové až metalové doprovody a i pro mne se stal nejpoužívanějším doprovodným zvukem. Druhý zkreslený kanál Lead můžete používat výhradně na sóla. Tady se jedná o mnohem větší zkreslení, které výborně zní na sóla a disponuje krásnou, krystalickou barvou zvuku. Sice zde úplně nedosáhnete zvuku motorové pily, ale zase se vám nestane, že by se vám zvuk ztratil pod náporem ostatních, stejně rozvášněných muzikantů. Lead lze samozřejmě použít i na doprovody a ti, kterým by nestačilo zkreslení crunche, budou určitě spokojeni s touto variantou perfektně se hodící na tvrdé riffové doprovody.

 

Využití

Engl Thunder 50 je ideální volbou pro ty muzikanty, kteří chtějí kvalitu a účelovost za dobrou cenu a zároveň si hned nemusejí pořizovat dodávku na převážení obrovských reproboxů. Thundera jednoduše hodíte do kufru kteréhokoli auta (snad s výjimkou Smarta) a můžete vyrazit. Tento aparát se výborně hodí do zkušebny a nemá žádný problém s ozvučením jakéhokoli klubu u nás. Pro ty, kteří by požadovali ještě hutnější a silnější zvuk, není problém přikoupit reprobox a připojit ho ke kombu.

 

Závěr

Závěrem bych chtěl podotknout, že ačkoli s kombem nemůžete dosáhnout takových výsledků a takového prostorového zvuku jako s kombinací hlavy a boxu, tak s Englem Thunderem vám zvuk rozhodně v kapele nezanikne a bude vám vždy oporou. Jeho cena se mi zdá odpovídající. Vyzkoušel jsem téměř všechny varianty celolampových komb ve stejné cenové i výkonostní kategorii, ale tento aparát si mne jednoznačně získal svou všestranností.

 

Info:

Engl Thunder 50 je tříkanálové celolampové kytarové kombo s výkonem 50 W. Je vyrobeno v Německu a jeho cena je 25 000 Kč (varianta s reverbem stojí 27 300 Kč).

 

Plus:

zvuk

poměr výkon/cena

rozměry

 

Mínus:

společné korekce

 

Technická specifikace:

výkon: 50 W

kanály: Clean, Crunch a Lead se společnými korekcemi

výstupy: speaker (2 x 8 Ohm, 2 x 16 Ohm), FX loop (paralelní/sériová), footswitch

reproduktor: 1 x 12" Celestion Vintage 30

rozměry: 52,5 x 45 x 25 cm

váha: 22 kg

lampy: pre-amp 3 x ECC83, konec ECC 83 a 2 x 5881

Psáno pro časopis Muzikus