Engl Gigmaster 30 Head - třicetiwatová celolampová hlava

Engl Gigmaster 30 Head - třicetiwatová celolampová hlava
Engl Gigmaster 30 Head - třicetiwatová celolampová hlava

Engl Gigmaster 30 Head - dokonalá jednoduchost

V řadě Gigamaster máme na výběr mezi patnácti- a třicetiwatovým kouskem, varianty hlava či kombo. My máme na testování k dispozici třicítkovou hlavu.

Hmatáme

Provedení je na první pohled velmi precizní a dokonalé. Vše hezky lícuje, nic nepřečnívá, nic nechybí. Design je elegantně jednoduchý a účelný. Přední panel je vyveden v tradiční englovské černé barvě v kombinaci s šedými popisky a červenými LED diodami. Zadní panel stejně tak. Rozměry jsou menší než klasické, které jsou určené k pokládání na bedny 4 x 12”. Tahle přesně pasuje na moji 1 x 12” bedničku, hezky jim to spolu sluší. Hlava není ani lehká ani těžká, zkrátka akorát.

 

Při bližším pohledu do vnitřku hlavy lze vidět opět velmi čisté provedení, lampy vystupují s plechového soklíku. Pod něj vidět není, hlavu jsem s bál rozebrat, ale nepochybuji, že bychom opět našli jen to nejlepší.

 

Maličkost: s hlavou dostaneme samolepku s logem Engl, dobrý nápad. Větší maličkost: v ceně není nožní přepínač. Pro plné využití možností hlavy je nožní pedál podstatný.

 

Spínáme

Na první pohled zamrzí, že oba kanály mají společné korekce. Je to filosofie Englu (a i dalších věhlasných značek), kterou buď přijmeme, nebo ne. Hrál jsem jak na komba se společnými korekcemi, tak s oddělenými, a ty rozdělené mi prostě přijdou praktičtější. Ale musím uznat, že toto řešení má taky něco do sebe. Odpadá někdy zbytečné řešení korekcí a nastavování a hledání toho správného. Člověk prostě nastaví zvuk a hraje.

 

Co bylo ubráno pro nastavení korekcí, bylo přidáno pro nastavení správné hlasitosti. Nastavení hlasitosti čistého kanálu je prosté, má ho na starosti Input Gain. Hlasitost u zkresleného kanálu už je trochu věda. Nastavujeme ho totiž třemi potenciometry plus potenciometrem Master, takže ve výsledku všemi čtyřmi (!) „hlasitostními kroutíky“ Input Gain, Lead Drive a Lead Volume. První má na zkreslení spíše malý vliv, řídí vstupní úroveň, tedy nabuzení zesilovače. Vlastní nakreslení ovládáme potenciometrem Lead Drive. A konečně Lead Volume nastavuje celkovou hlasitost druhého kanálu. Těmito třemi potenciometry můžeme nastavit širokou škálu zkreslení a hlasitostí, ale celkovou hlasitost řídí poslední potenciometr, a tím je Master. Ten nastaví celkovou hlasitost zesilovače, takže u zkresleného kanálu vlastně funguje zároveň i jako výkonová brzda. Poměr hlasitostí čistého a zkresleného tak nastavujeme pomocí Lead Volume.

 

Přepínáme

Na čelním panelu máme přepínač kanálů Clean/Lead a dvě tlačítka Mid Boost, Gain Boost na nakopnutí zvuku. Ale to není vše, mašinka má totiž ještě dvě možnosti přepnutí, a těmi jsou Reverb a Master Volume Boost (MVB). Ten první je jasný a ten druhý vlastně taky - slouží k nakopnutí celkové hlasitosti o pevně nastavenou úroveň.

 

Všechny funkce můžeme přepínat nožním přepínačem, který zapojíme pomocí vstupů umístěných na zadním panelu. Je velká škoda, že dva posledně jmenované (Reverb a MVB) můžeme přepínat pouze nohou a nikoliv mikrospínači.

 

Při přepínání Boost a přepínače kanálů je z útrob slyšet poctivé cvakání relátek, tedy žádné polovodiče nebo něco podobného.

 

Zapojení beden

Zamotané výstupy - to je kompromis mezi přepínačem impedancí (klasický kruh se zářezem na minci či šroubovák) a mezi variabilitou výstupů. Ne každému to sedne. Ač zvyklý na „mincovník“, mě se to líbí. Jak vidíte z tabulky technických specifikací, variant připojení je dost. Bohužel nelze připojit řtyřohmovou bednu, a to ani u patnáctiwattové verze. To je škoda, zvlášť pokud počítáme s tím, že hlava je určena pro tišší hraní, a tedy v doprovodu s menší bedničkou.

 

Efektová smyčka

Kromě společných korekcí je druhým typickým rysem Englu sériová efektová smyčka bez možnosti nastavení úrovně. Pokud chceme do smyčky něco zapojit, musíme se nejprve pomodlit, aby to šlapalo. No, teď trochu kecám, ono stačí si to prostě předem vyzkoušet... Klasické podlahové krabičky (Boss, Ibanez...) hrály bezvadně, vše bylo v pořádku. S multiefektem už bylo nutné doladit úroveň efektu v závislosti na aktuálně nastavené hlasitosti komba. Osobně vždy preferuji možnost regulace úrovně a možnost přepínání kombinace sériová/paralelní smyčka. Ale berme to tak, jak to je. Filosofie Englu je nabídnout dokonalou jednoduchost. Jako u společných korekcí, je nutné uznat, že to má něco do sebe. Co se ušetřilo na vybavení smyčky, mohl výrobce věnovat důležitějším oblastem. Opět není pochyb, že takový přístup bude mít hodně zastánců.

 

Do „rodiny“ Englů patří velká řádka velkých jmen. Na webu jich je více než 100x a najdeme tu jména jako Steve Morse, Paul Stanley, Glenn Tipton, Marty Friedman, a samozřejmě nechybí Ritchie Blackmore. Pár z nich jsou sice tzv. „jména s opakováním“ (nějak často je vidíme i u dalších značek), ale bezpochyby je Engl skvělý v tom, že vychází vstříc i méně známým muzikantům.

 

Hrajeme

Po zapnutí jsem si nevšiml žádných lupanců a podobně podivných pazvuků. Pokud po chvíli hraní přiblížíme ruku k přední mřížce (ne nadarmo se jí říká gril), ovane nás závan teplého vzduchu. Lampy hřejí a srdce zaplesá. Překvapující je Stand By, po jehož vypnutí okamžitě nastává ticho. Standardně po jeho přepnutí bedny ještě chvíli šumí a pomalu se zavírají.

 

Čistý kanál dává pěkný lampový tón, který je podle očekávání temnější než třeba Fendery. Nastavením Input Gain můžeme zvuk lehce nabudit nad „větší než čistou úroveň“. Pro čistý kanál využijeme tlačítko Gain Boost. To nastaví jemnou míru zkreslení, kanál se stává příjemně nakřáplým. Spíš než blues je to cesta AC/DC. Při jeho sepnutí se hlasitost je nijak výrazně nemění. Naopak Mid Boost už hlasitost čistého kanálu nakopne nahoru, takže nepotřebujeme „nabuzovadlo“. Jak bylo popsáno výše, celkovou hlasitost řídíme knoflíkem Master.

 

Čistý kanál je fajn, ale teprve po přepnutí na zkreslený kanál se projeví ten očekávaný luxus. Tón je krásně pevný, zní přirozeně, má velkou (!) dynamiku, osobitou barvu. To, co z hlavy leze, je sám o sobě už hotový zkreslený zvuk z velkým Z. Ekvalizér má dobře nastavená pásma, pohráním si se středy můžeme posunout projev do pily nebo spíš k basům. Bezvadné je, že se zkreslení dá nastavit od malého až po velké a v celé škále zní přirozeně. Hrát kila, vyhrávky či sólo je skutečně radost. Zase, fungují tlačítka, zde Mid Boost a Gain Boost, a platí pro ně to samé, co pro čistý. Snad jen s tím rozdílem, že zde už ani jedno nemá takový vliv na hlasitost. Takže pokud chceme hrát sóla, bude potřeba buď aktivace přepínače Master Volume Boost nebo krabička.

 

Příjemné je, že Master nastaví celkovou hlasitost, a to i když pomocí Lead Volume a Lead Drive nastavím velkou pilu. To je dobré na domácí cvičení, nepotřebuju výkonovou brzdu.

 

Na zadním panelu je příjemné Made in Germany. Snad není všem evropským dnům konec...

 

Závěr

Hlavní dva postřehy, tedy společné korekce a ochuzená efektová smyčka, jsou typické rysy všech černošedých aparátů. Je to daná cesta, kterou bud vezmeme za svou, nebo ne. A ono to má určitě všechno svůj smysl. Protože ten zvuk, který z hlavy leze, zvlášť ze zkresleného kanálu, je skutečně skvělý.

 

Zkrátka, Engl má jasnou filosofii v tom, co chce dělat. Dělá si to po svém, a dělá to dobře. A mimochodem, dělá to v Německu :-)

 

Info::

Kytarová hlava 30W, plně lampová, dva kanály, s velkou variabilitou přepínání nastavení. Doporučená cena XXXXXX Kč.

 

Plus::

pevný a dynamický zvuk

přepínače Boost

provedení

made in Německo

potenciometr Master

signalizace pojistky

manuál (měl jsem jen anglický)

 

Mínus::

společné korekce

nejde čtyřohmová bedna

nožní přepínač není v ceně

vybavení FX smyčky

 

Technická specifikace:

 

počet kanálů: 2x clean, lead

ovladače: Input Gain, Lead Drive, Bass, Middle,Treble, Reverb, Lead Volume, Master

přepínače na předním panelu: Mid Boost, Gain Boost, Clean / Lead, Power, Stand By

zadní panel: Line Output, FX smyčka (Send, Return), Footswitch (Fx On/Off & Reverb, Mid Boost & Mid Gain, Clean & Lead)

povolené impedance beden: 1 x 8 Ω, 2 x 16 Ω, 1 x 16 Ω, 2 x 8 Ω

výstupní výkon: cca 30 W na 8 Ω nebo 16 Ω

vstupní citlivost: čistý kanál: -20 dB

vstupní citlivost: FX smyčka-10 dB až +10 dB

výstupní úroveň: FX Send-10 dB až +5 dB

lampy: 1x ECC 83 (12AX7), 4x EL 84 (6BQ5) párovaná čtveřice

kontrolka aktivace pojistky: ano

spotřeba: 138 W

rozměry hlava: 49.5 x 24 x 25 cm, 12 kg

rozměry kombo: 1x1249.5 x 45 x 25 cm, 18 kg

reproduktor (pouze kombo): 12” Celestion

 

Koukněte na Muzikus 2003/07, kde Standa Jelínek prověřil starší sourozence z rodiny Englů.

Psáno pro časopis Muzikus