Event ASP8 - aktivní dvoupásmové nearfield monitory

EVENT ASP8 - aktivní dvoupásmové nearfield monitory
EVENT ASP8 - aktivní dvoupásmové nearfield monitory

Vybavení režie poslechovými monitory lze řešit různě. v profesionálních podmínkách, kde je k dispozici odpovídající kubatura prostoru, jsou nezbytné velké a výkonné monitory s plnohodnotným přenosem akustického pásma, doplněné alternativním poslechem na nearfieldy, které přicházejí ke slovu většinou ve fázi zpracování nahrávky.

Do miniaturních domácích režírovacích "komůrek" umístěných v těžce vybojovaném koutečku pod schodištěm, patří nepochybně malé nearfieldy; pokud byla hudbu milující manželka natolik shovívavá, že uvolnila část prostoru na půdě za komínem, nebo dokonce kus vlhkého sklepení, dá se uvažovat i o jejich doplnění nějakým vhodným subwooferem. Mezi těmito dvěma extrémy se pohybují všichni šťastlivci, kteří mohou poslouchat muziku v místnostech vybavených monitory v únosných cenových relacích, které se kvalitou poslechu přibližují k velkým, plnohodnotným systémům, přestože se velikostí a výkonem řadí spíše k nearfieldům (někdy se pro ně používá termín "poslech pro střední akustické pole"). Myslím, že právě do této kategorie lze bez nadsázky zařadit i aktivní model Event ze série Studio Precision: ASP8.

Dvupásmové modely ze série ASP zatím spatřily světlo světa celkem ve čtyřech variantách: větší monitor je osazen 8" wooferem, menší systém má 6,5" woofer - oba systémy se nabízejí v aktivním (biamp) nebo pasivním provedení. Hned na začátku by se slušelo udělat si jasno v tom, jaký je u Eventu rozdíl mezi sérií TR a ASP: Zatímco řada TR je určena spíše pro domácí poslech, kde se na věrnost zvuku nekladou příliš velké nároky, je řada SP kvalitativně (i cenově) naprosto jinde. Zatímco u modelů TR je ideální vyladění basreflexu, čitelnost detailů ve stereu a neutralita poslechu až na druhém místě, SP patří bezvýhradně k zástupcům profesionálních monitorů s vynikajícím přenosem celého akustického spektra.

Testovaný osmipalcový model ASP8 přináší plný a velmi čitelný zvuk s obrovskou výkonovou rezervou. Na celkové kvalitě zvuku se totiž podílí řada technických vylepšení: nová konstrukce neodymiového driveru (soft dome), který má oproti předchozím modelům vyrovnanější frekvenční i vyzařovací charakteristiku, woofer s nižšším zkreslením a vysokou účinností, dvojitý basreflex se speciálním vnitřním prodloužením přispívající k výbornému průběhu ve spodním pásmu, a především nový výkonový zesilovač (zatím nejvýkonnější, jaký firma zkonstruovala). Zatímco u pasivních verzí PSP se doporučuje zesilovač s výstupem 4 ? o výkonu zhruba 150 W (200 W ve špičkách), jsou aktivní verze napájeny výkony 200 W pro spodní pásmo a 80 W pro tweeter.

 

Konstrukce boxů, instalace a korekce kmitočtového průběhu

Poměrně robustní boxy vyrobené z panelů MDF mají povrchovou úpravu s imitací dřeva, čelní panel je v černém lesklém laku připomínajícím povrchovou úpravu koncertních křídel. V manuálu se uvádí možnost vertikální i horizontální instalace boxů. Z hlediska kvalitnějšího sweet spotu (ideální poslechová pozice) a fázových záležitostí bych se přikláněl spíš k první variantě. Pro horizontální pozici doporučuje firma umístit drivery ve stereu vždy na vnější okraje, ale je to otázka vzdálenosti mezi oběma monitory - jestliže jsou blíž k sobě, pak je tento způsob na místě - pokud je rozteč širší, bude určitě z hlediska stereofonního obrazu výhodnější umístit drivery naopak směrem dovnitř, jinak bude ve středu stereobáze vznikat nepříjemný hluchý prostor.

Vzhledem k čelním basreflexům Event uvádí, že je možné soustavy umístit těsně u zdí nebo dokonce zabudovat do výklenků, pro vyrovnaný poslech ve spodním spektru je vždy lepší umístit monitory dál od zdí i od rohů místnosti. Reprosoustavy pro montáž do výklenků (soffit) by měly mít zcela odlišný průběh na basech a monitory, které nejsou pro tuto instalaci konstruovány, přináší na basech naprosto nevyzpytatelné chování (zcela jistě jejich nadměrné zdůraznění). Pokud se umístění monitorů v blízkosti stěn nevyhnete, bude rozumné ubrat zisk ve spodním pásmu na příslušné korekci; ta je regulovatelná v rozsahu +/-3 dB, stejně jako korekce vrchního spektra (umístění monitorů vzhledem k odrazným plochám v místnosti).

Jestliže budou nearfieldy umístěné až nad úrovní uší, měly by být do poslechové pozice nakloněny pod příslušným úhlem, stejně jako se natáčejí ke středu do ideální poslechové pozice.

 

Konstrukce

Obě aktivní verze série Studio Precision mají plynulé nastavení vstupní citlivosti v rozsahu 20 dB. Vstup je symetrický pro XLR i TRS (paralelní propojení) a k užitečným doplňkům patří i možnost zařazení filtru - horní propusti na 80 Hz (konfigurace surround). Na zadním panelu je také síťový vypínač, LED dioda pro indikaci provozu a indikátor clip patří rovněž ke standardnímu vybavení.

Elektronika bi-amp verze je řešena aktivním crossoverem 4. řádu, který je nastaven na obvyklou dělíicí frekvenci 2,6 kHz. Pro srovnání: crossover u pasivní verze má téměř stejný dělicí kmitočet, ale protože se jedná o výhybku 2. řádu, je jeho strmost 12 dB/oktávu. V praxi to znamená, že se u pasivní verze do tweeteru dostává větší výkon v oblasti vyšších středů, a zjednodušeně se tedy dá říct, že v aktivním provedení si toho nechá tweeter líbit mnohem víc.

ASP8 mají poměrně dobrou ochranu proti vysokofrekvenčním interferencím (vysílače, mobily, PC...) a drivery mají magnetické stínění (mohou se umístit v blízkosti klasických monitorů CRT, aniž by se deformoval obraz). Oba drivery jsou důkladně chráněny i proti poškození: proudové jištění na výstupu zesilovačů, ochrana proti přehřátí, odpojení driverů při zapínání a vypínání sítě (neslyšíte lupance), vnitřní pojistky. K ochraně wooferu přispívá i subsonický filtr, který odřízne frekvence pod účinností systému. Kmitačka palcového tweeteru je vybavena ferofluidním chlazením, woofer má polypropylénovou membránu na gumovém závěsu. Oba drivery mají neodymiový magnetický systém.

 

Zvuk a možnosti poslechu

Povídat si o konstrukci, parametrech a vybavení monitorů je jedna věc a poslechnout si je na vlastní uši je věc druhá. Někdy se všechny detaily a nuance, které poslech kvalitních monitorů provází, jen těžko popisují slovy a otřepané fráze o vynikající čitelnosti detailů, přirozeném zvuku, výborné lokalizaci a vyrovnaném přenosu celého audiospektra už dnes nikoho příliš neberou. Podobné vlastnosti patří ke kvalitním studiovým monitorům automaticky, a pokud je monitory nemají, není celkem co řešit.

Myslím, že by mělo postačit, když nezaujatí odborníci, kteří už nějaký ten monitor slyšeli, staví ASP8 na rovinu osvědčeným nearfiedům firem DynAudio, Genelec apod. Není nad to, vzít si vlastní testovací CD a projet si důvěrně známé nahrávky v prostředí dobře akusticky upravené režie. ASP8 mají naprosto čistý přednes s obrovskou výkonovou rezervou, a proto fungují výborně prakticky na kterýkoli hudební žánr, včetně moderních hip hopových či techno nahrávek. Ani rockeři nebudou mít při kontrolním poslechu v režii pocit, že je zvuk jejich nástrojů tenký a neprůrazný. U kvalitních hudebních snímků jste u ASP8 vystaveni neustálému pokušení přidat si hlasitost a vychutnat si tu čistotu, hutnost, kontrasty a další atributy dobře provedené nahrávky.

 

Info:

Event ASP8 jsou studiové aktivní dvoupásmové nearfield monitory s osmipalcovým wooferem. Maloobchodní doporučená cena je 19 790 Kč/ks včetně DPH.

 

Plus:

velmi vyrovnané frekvenční spektrum, skvělá lokalizace a rozlišení

nápadité a funkčně zdařilé provedení basreflexů

robustní a elegantní design

korekce obou pásem a nastavitelná vstupní úroveň

velká výkonová rezerva a nízké zkreslení

výborná vyzařovací charakteristika

fóliová ochrana předního panelu při přepravě

relativně nízká cena v porovnání s obdobnými modely

 

Mínus:

některé stěží akceptovatelné rady v manuálu

k jednotlivým kusům není přiložena naměřená frekvenční charakteristika a chybí údaj maximálního SPL

 

Technická specifikace:

woofer: 8" s polypropylénovou membránou, neodymový systémem (magnetické stínění) a gumovým závěsem

tweeter: 1" soft dome s ferofluidním chlazením a neodymovým systémem (magnetické stínění)

frekvenční rozsah: 35 Hz-20 kHz (+/-3 dB)

výkony zesilovačů: 200 W (woofer) a 80 W (tweeter)

dělicí frekvence crossoveru: 2,6 kHz (24 dB/oktávu)

nastavitelné funkce: vstupní citlivost, korekce pro vrchní pásmo (+/-3 dB), korekce pro spodní pásmo (+/-3 dB) a filtr - horní propust 80 Hz (12 dB/oktávu)

vstupy: symetrické XLR a TRS

indikace: LED dioda pro zapojení do provozu a clipping

ochranné funkce: ochrana proti VF rušení, magnetické stínění, proudové jištění na výstupu, tepelná pojistka, odpojení driverů při zapnutí a vypnutí, subsonický filtr a pojistky

rozměry monitoru: 32 x 41 x 30 cm

Psáno pro časopis Muzikus