přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraESP EC-1000 Piezo - akustický rejstřík v elektrické kytaře

12.09. | Autor: Vladimír Dvořák | sekce: pro muzikanty - testy

ESP EC-1000 Piezo - akustický rejstřík v elektrické kytaře


Jak zařadit party akustické kytary do živých provedení jinak plnokrevných rockových songů? Jak co nejrychleji přejít z jednoho zvuku ke druhému? Jak zabránit zpětným vazbám akustické kytary při pulzující basové kytaře a bicích? Možná, že kytara v dnešním testu napomůže k zodpovězení podobných otázek.

Testovaný kousek ESP EC-1000 po vybalení z kartonové krabice bezpochyby zaujme překrásnou plamínkovou kresbou javorového dřeva vrchního topu těla v klavírově lesklém, modře průhledném laku. V kombinaci s černým hardwarem a s luxusním sedmivrstvým hraněním těla a hlavy velmi elegantní. Celý nástroj je jakousi tvarovou variantou kytar Gibson Les Paul Custom. Napovídá tomu umístění snímačů, ovládacích prvků, ladicích mechanik nebo orientačních značek na hmatníku. Liší se dvěma výkroji (pro snadnější hru v nejvyšších polohách a pro kulatější hudebníkovo břicho) v poněkud užším, avšak lehčím, těle.

Konstrukce

Dřevěný materiál a konstrukce rovněž nezapřou svůj vzor. Javorová deska na mahagonovém základu těla. Mahagonový, zde ze tří kusů slepený a do těla vlepený, je i krk s palisandrovým hmatníkem. Dva snímače typu humbucker ani ovládací prvky na první pohled nenaznačují nic mimořádného. Gibsonovská menzura 24,75”, podobná kobylka. Ale tady už lze zaznamenat nenápadné odlišnosti. Ze spodní strany kobylky vede do korpusu kytary kablík, prozrazující, že právě tady se bude odehrávat snímání „akustického“ zvuku. S tím souvisí zařazení hned dvou jackových výstupů z nástroje a šachta pro 9V baterii. Naopak zamykací ladicí mechanika, grafitový nultý pražec nebo 24 pražců nejsou sice úplně běžné, ale ani nijak zvlášť překvapující.

Zvuk

Před samotným zapojením do aparatur (viz dále), krátký pohled do charakteristiky kytary napovídá o nekompromisním výběru snímačů. Kobylkový JB (SH-4), i krkový ’59 (SH-1) tvoří léty ověřený klasický humbuckerový tandem stáje Seymour Duncan. Ani akustický kobylkový snímač není žádná sázka na neznámou - Powerbridge TOM je opět od uznávaného jména, tentokrát však ze světa akustického snímání, od firmy Fishman.

Pojďme si ještě ujasnit funkci dvou nabízených signálových výstupů z kytary. Jack 1, umístěný blíž ke spodnímu vyklenutí těla kytary (je zkrátka níž), je jako jediný zdroj (když jack 2 není zapojen), určen pro zvuk elektromagentických i piezosignálů. Jaký typ zrovna chcete použít, volíte třípolohovým minipřepínačem. Nahoru - magnety, střední poloha - oba signály, dolů - piezo. Jack 1 se dá však použít i jako stereo zdířka, kdy špička (tip) přísluší k magnetickým snímačům a kroužek (ring) k tomu akustickému. Použitím „ypsilonového“ kabelu se otevírá možnost použití dvou různých aparatur. Jedné pro elektrifikovaný zvuk, druhé pro „akustický“ zvuk. Další variantou je zapojení pomocí dvou mono kabelů současně zapojených do obou zdířek - jack 1 (piezo) a jack 2 (magnet).

Historicky bylo piozelektrického jevu využito v léčitelství nebo lékařství ájurvéda (ayurveda) v Indii. Krystaly turmalínu se přikládaly na bolavá místa podél páteře nebo na akupresurní body. Tlakem se zahřívaly a léčily některé neduhy. Piezoelektrický jev byl tedy vypozorován a snad nějak využíván v indické vědě starověku před staletími a tisíciletími. (zdroj: Wikipedie)

Pro první zvukový test volím mono kabel do jacku 1. Aparatura Marshal 2203 / Marshall 4x 12 EVM12L. Snímače Seymour Duncan dodávají kytaře plný, šťavnatý zvuk. JB u kobylky patří podle mého názoru k nejpovedenějším snímačům všech dob. Ve zkreslených zvucích nenajdete asi moc kultivovanějších a zpěvnějších konkurentů.

EC-1000 má středně silné pražce, dohmaty jsou jisté i při rychlejším hraní. Tóny jsou pak zvukově konkrétní a kvalitní snímač je dovede čitelně převést. „Padesátdevítka“ je neméně legendární snímač, není tak silný jako JB, ale o to medověji, samozřejmě i v souvislosti s umístěním u krku, dovede podat jakoby přidanou prostorovost celé škále různě nakreslených zvuků. Výborná je tato kombinace obou snímačů, a už jen jako klasická elektrická kytara je EC-1000 velmi povedená, i když se oba humbuckery v tomto případě nedají rozpojit do jednocívkových variant. Přepnutím na „akustický“ kobylkový snímač se celý zvuk posune naprosto jinam.

A hned dodávám, vůbec ne špatně. Narozdíl od magnetických snímačů má piezosnímač jen ovladač hlasitosti, a ten je nutno při hodně zkreslených zvucích pro dosažení relativně nezkresleného výrazně stáhnout. Pak se dá na vhodné aparatuře dosáhnout velmi pěkných skoro „čistých“ zvuků, které s překvapivou přesvědčivostí dokážou opravdu nahradit part akustické kytary. A to vše při jednom nastaveném zvuku na aparatuře, žádné další kanály, jumpy atd. Další velmi zajímavou zvukovou variantu tvoří možnost kombinovat signál magnetických snímačů s piezosnímačem. A to nejen v polozkreslených zvucích. Piezosnímač přidává do charakteru elektromagnetických humbuckerů zvláštní atak na výškách a současně jakousi vzdušnou prostorovost v basech. A velmi zajímavě to funguje u překvapivě hodně zkreslených a podladěných kytarových partů, kdy je hutná „masáž“ zkonkrétněna piezovýškami a hutná podladěnost dostává díky piezu i prostorový basový rozměr. Vše samozřejmě závisí na míře přimíchání piezosignálu k tomu původnímu.

ESP EC-1000 Piezo - akustický rejstřík v elektrické kytaře


Použití

Zapojení do dvou jackových zdířek přináší podle mě víc komplikací než užitku. Při použití dvou mono kabelů se při přepínání zdroje signálu třípolohovým minipřepínačem piezo pouze vypíná, zatímco magnetické snímače hrají bez ohledu na volbu minipřepínače stále. Je to sice varianta, ale (alespoň mnou očekávaná) možnost minipřepínačem určit směrováním piezosignálu do jiné, například akustické, aparatury a magnetického signálu do zkreslené aparatury s možností využít buď jednu, druhou nebo obě (tak jak dovolují tři polohy minipřepínače)nenastane, je dosažitelná až pomocí „Y“ stereokabelu a zapojením do zdířky Jack1.

Závěr

ESP EC-1000 Piezo je velmi zajímavá, velmi flexibilní kytara s nevšedními kombinačními zvukovými variantami a především s povedeným jakoby akustickým zvukem. Kdo řeší zařazení akustických pasáží do kytarově hustých nadupaných aranží, asi by ji měl zkusit.

Info:
ESP EC-1000 Piezo je univerzální nástroj kombinující jakostní rockový zvuk s kvalitním zvukem instalovaného piezo snímače. Cena je 47000 Kč.

Plusy:
výborný zvuk
zpracování a materiál

Mínusy:
diskutabilní varabilita dvou jackových výstupů


TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

tělo/top mahagon/javor
krk mahagon (ze tří kusů)
hmatník palisandr
barevné provedení See Thru Blue
profil krku úzké U
počet pražců 24
šířka nultého pražce 42 mm
elektromagnetické snímače Seymour Duncan JB (kobylka), ’59 (krk)
snímač piezo Fishman Powerbridge TOM
napájení 9V baterie
ovládání 1x Volume,1x Tone (elektromagnet),1x Volume (piezo), 1x třípolohový přepínač elektromagnet. snímačů, 1x třípohový mini toggle switch (elektromagnet / elektromagnet + piezo / piezo)
hmotnost 3,5 kg


www:
www.espguitars.com/products/19098-ec-1000-piezo

Psáno pro: časopis Muzikus 2017/09

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/ESP-EC1000-Piezo-akusticky-rejstrik-v-elektricke-kytare~12~zari~2017/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.