ESI K.ON - klaviatura s kladívkovou mechanikou

ESI K.ON - klaviatura s kladívkovou mechanikou
ESI K.ON - klaviatura s kladívkovou mechanikou

Firma ESI není mezi výrobci řídicích klaviatur žádným nováčkem. Nicméně do vyvážene klaviatury s kladívkovou mechanikou (simulující klaviaturu klasického klavíru) se pustila poprvé.

Otočné ovladače

K.ON pochopitelně není pouze a jen klaviaturou, ale jak je dnes již zvykem, jedná se o plnohodnotný MIDI kontrolér, pomocí kterého lze vysílat všelijaké MIDI události. V této části se K.ON v podstatě shoduje s konkurenčními MIDI kontroléry. K dispozici je tedy osm otočných ovladačů s nekonečnou dráhou. Každému ovladači lze přiřadit dva různé parametry, respektive každému ovladači je jeden parametr pevně přiřazen výrobcem a druhý parametr je uživatelsky volitelný. Přepínání mezi továrními a uživatelskými parametry pro otočné ovladače se děje pomocí jednoho tlačítka pro všech osm ovladačů společně, takže lze použít pro všech osm ovladačů buď pouze tovární parametry, nebo uživatelské (ty se pochopitelně mohou třeba částečně shodovat s továrními). Otočné ovladače jsou bohužel krokové, poměrně nízké a široké. Do ruky sice samotný ovladač padne docela dobře, ale malý prostor mezi nimi pohodlné ovládání znemožňuje. A přitom je na nástroji k dispozici tolik místa! Nad každým ovladačem je malá LED dioda, která se rozsvítí v případě, kdy ovladačem pohybujeme (nebo pokud jsme s ním hýbali naposled - de facto tedy zobrazuje, že hodnota tohoto parametru je právě zobrazována na displeji).

 

Táhla

Pod osmi otočnými ovladači je osm sliderů, jimž jsou továrně přiřazeny dva prametry (hlasitost - Volume 1 až 7 nebo 8 až 15 - včetně devátého slideru), a nebo je opět možné přiřadit vlastní parametr. Stejně jako u otočných ovladačů se přepínají parametry pro všechny ovladače společně, a není tedy možné současně nastavovat výstupní hlasitost například pro knály 5 a 10 nebo na jednom slideru nastavovat výstupní hlasitost dané stopy a na jiném uživatelsky zvolený prametr. To by šlo opět pouze při takovémto vlastním uživatelském nastavení. Nad všemi osmi slidery je opět LED dioda, která ukazuje, že hodnota tohoto parametru je aktuálně zobrazována na displeji. Vlevo od těchto osmi táhel je ještě deváté, které graficky „zařezává“ s tlačítky pro přepínání zvolených parametrů pro otočné ovladače nebo táhla. Tomuto ovladači je přiřazena hlavní výstupní úroveň a nebo řídí výstupní úroveň kanálu 8, případně je také uživatelsky definovatelný. Táhla jsou poměrně hodně tuhá. Prohlubeň na nich je téměř nulová a pohyb s nimi je dost nepohodlný a nepřesný.

Graficky bohužel není horní deska vyřešena zrovna šťastně. Popisky sliderů totiž vizuálně patří spíše k otočným ovladačům, což může na první pohled poněkud mást. Po delším užívání si ale pochopitelně lze bez problémů zvyknout.

 

Tlačítka

Vpravo od sekce s ovladači je trojmístný displej, který zobrazuje aktuální hodnotu vysílaného prametru, případně další informace o nastavení. Pod displejem je další otočný ovladač shodný s ostatními. Pomocí tohoto ovladače můžeme volit hodnotu nastavovaného parametru (například pokud některému slideru přřazujeme určtý kontinuální MIDI kontrolér). Pod ovladačem je dvanáct oválných tlačítek, pomocí nichž lze nastavit hodnotu přímo číselně (0 až 9) a nebo zvýšit/snížit hodnotu o 1 pomocí tlačítek +/-. Ještě více vpravo je dalších deset tlačítek, která se používají při programování klaviatury a ovladačů. Samozřejmostí jsou funkce, jako například dělení nebo vrstvení klaviatury, jakož i transpozice, nastavení citlivostní křivky klaviatury, ale i vysílání čísla programu nebo resetovací události, zapnutí GM, GS nebo XG. Poslední sekcí je šestice tlačítek pro řízení pohybu v sekvenceru (Go To Start, Fast Backward, Fast Forwarde, Record - s vlastní červenou LED diodou, Stop a Play - s vlastní modrou LED diodou). Tlačítka dělají při stisknutí hodně velký kravál.

 

Kolečka

Vlevo od samotné klavitury jsou dvě kolečka s typickými funkcemi, totiž kolečko pro ohýbání tónu (PitchBend), které se po uvolnění poměrně rychle a plynule vrací do střední polohy a kolečko pro řízení hloubky modulace, to z nějakého důvodu na začátku své dráhy cvaká a evidentně překonává nějakou překážku. Logicky zde firma ESI použila i jinde používané komponenty. Kolečka jsou tedy poměrně malá a na místo typické prohlubně pro palec mají naopak vyvýšený hrbolek, jak je u ESI zvykem. Je možné, že tento typ ovladačů někomu vyhovuje. Mně osobně nikoli.

 

Klaviatura

Tím se dostáváme k samotné klavituře. 88 kláves je rychlostně citlivých, nikoli však pochopitelně tlakově, jak u kladívkových klaviatur bývá. Klaviatura je na můj vkus poměrně měkká, ale samotné dosednutí klávesy až dolů zase není příliš přesvědčivé. Po stisknutí a následné uvolnění klávesy, narazí tato do horního plstěného pruhu, od kterého se odrazí a několikrát kmitne. Myslím, že toto kmitání je značně přehnané a klávesa při zdvihu dost vibruje, což znemožňuje opětovný přesný stisk. Rychlé repetování jednoho tónu je téměř nemožné, a pokud se to podaří, bude asi hodně nepřesné. Klávesy se navíc odrážejí každá jinak. Na klaviatuře jsou klávesy, které se neodrážejí skoro vůbec (zejména některé černé), a jiné, které se vracejí třeba i pětkrát.

 

Design

Bočnice ESI K.ON jsou plastové. I když je plast lesklý, působí to poněkud laciným a subtilním dojmem, ačkoli design kladívkových mechanik obvykle vyznívá spíše robustně. Je nutno říci, že na fotkách vypadá dojem hůře než v reálu. Hliníkový čelní panel už situaci nezachrání. Přesto celý design na mě působí, jako by si K.ON chtěl hrát na něco, co není.

 

Zadní panel

Pohled na zadní stranu řídicí klaviatury K.ON by mohl být nadějný. Nabízí totiž čtyři sloty, do kterých lze vložit různé rozšiřující karty pro rozšíření. Zatím je k dispozici pouze karta ze základní výbavy, která nabízí zdířku pro napájecí konektor 9V DC, konektor pro USB (slouží pro přenos dat nebo je možné přes něj nástroj napájet), dva konektory pro pedály (Sustain a Damper) a pětikolík MIDI out. Je otázkou, jaké další karty bude firma ESI v budoucnosti nabízet, zda se bude jednat třeba o zvukovou kartu nebo dokonce nějaké syntezátory, jako je tomu u firmy CME.

 

Závěr

ESI K.ON mě bohužel o svých kvalitách nepřesvědčil. Zásadní problémy vidím v kvalitě zpracování, použitých materiálech, podceňované ergonomii a nakonec v designu, který se to vše snaží zachránit lacině působícími pozlátky. Ani cena není výrazně odlišná od konkurenčních řídicích klaviatur. Nalákat by tedy mohl snad jen dodávaný software. Kromě ovladačů je v balení sekvencer Cubase LE 4, který lze použít pro základní záznam MIDI a audio dat, a nebo lze využít cenově zvýhodněných upgradů na vyšší verze Cubase.

 

Info:

ESI K.ON je vyvážená klaviatura s kladívkovou mechanikou, simulující klaviaturu klasického klavíru. Doporučená maloobchodní cena je 13 940 Kč včetně DPH.

 

Plus:

nižší cena

v budoucnosti slibovaná možnost rozšíření pomocí karet

možnost přiřazení libovolného kontroléru všem ovladačům

 

Mínus:

měkká a příliš pružná klaviatura

neergonomičnost

nevzhledný design

špatné mechanické zpracování

 

Technická specifikace:

počet kláves: 88

kladívková mechanika: ano

počet táhel: 9

počet otočných ovladačů: 8

možnost přiřazení kontroléru ovladačům: ano

tlačítka pro řízení sekvenceru: ano

číselná tlačítka: ano

displej: třímístný

USB: ano (přenos dat i napájení)

MIDI: výstup

možnost připojení pedálů: 2 (Sustain a Damper)

Psáno pro časopis Muzikus