ESH Twin Fifty

ESH Twin Fifty
ESH Twin Fifty

Jo, tak tohle se bude přesně hodit k harleyi a corvettě, co mám v garáži, pomyslel jsem si, když jsem tenhle kousek spatřil napoprvé. Přede mnou je totiž něco, co vyhlíží velmi, velmi majestátně - přední panel z broušeného nerezu, uprostřed velice zdařilé odlité kovové logo, kolem něj podlouhlé větrací otvory tvořící písmeno V, mosazné, černě niklované knoflíky... Ne, počkat, tady nejsme v Americe. Řeč je o zesilovači české firmy ESH...

 

Je faktem, že oproti poměrně vysokému počtu kytarových preampů, ať už elektronkových či tranzistorových, je lampových konců, a to obzvlášť v "rozumné" cenové hladině, na našem trhu poměrně málo. Snad i proto byla většina těch současných pořízena "z druhé ruky", což je samozřejmě škoda. Uvidíme, jestli se tato situace v budoucnu změní. I tohle je možná cesta. Vraťme se však k samotnému zesilovači.

Kromě toho, co už bylo řečeno, najdete na předním panelu také pojistky výkonových lamp a LEDky indikující blikáním jejich přepálení - a samozřejmě vypínače - jeden společný síťový a dvakrát Stand by odděleně pro každý kanál. Protože se jedná o dvoukanálový (stereo) výkonový zesilovač, hlasitost (Gain) a korekce (Presence, Resonance) jsou samozřejmě zdvojeny. Gain ovládá citlivost vstupu, Presence přidává středovýškové frekvence a Resonance, což nás velmi zaujalo, přidává naopak frekvence basové. Mimo jiné také tato výbava posouvá zesilovač do té nejvyšší kategorie.

Další velmi užitečnou funkcí je zapínání každého kanálu zvlášť. Převážná většina i mnohem dražších konců má jen jedno Stand by a pak při použití jen jednoho boxu (tzn. jen jednoho kanálu) hrozí, že dojde k poškození konce - jestliže totiž zapomenete stáhnout hlasitost druhého kanálu a zesilovač je stále zapojen na stereo výstup z preampu (což bývá velmi často - kdo by se zdržoval rozpojováním kabeláže v lednici?), běží druhý kanál naprázdno a velmi snadno se tedy odpálí. Při dvojitém Stand by tedy pustíte jen to, co máte zapojené. Nemáte-li zrovna v Tesle švagra, jenž pro vás krade elektronky, jistě tuto funkci velmi uvítáte (nehledě na to, že "odejít" mohou i jiné části). A ještě jedna věc: pokud zapojíte předzesilovač, který je jednokanálový, do kanálu A/Mono, neznamená to, že hraje pouze polovina zesilovače, ale v režimu Mono hrají oba kanály, tzn. plný výkon 2 x 50 W.

 

Dychtivě zesilovač oblézáme ze všech stran, celková konstrukce je velmi bytelná, vnitřek je chráněn i zadním krytem, což také nebývá u všech zesilovačů zvykem. Kromě síťové pojistky a vstupních zdířek najdeme v zadní části zesilovače i jackové výstupy pro zapojení reproboxů. Na každý kanál lze zapojit všechny rozumné impedance (4, 8 nebo 16 W), přičemž čtyř- a osmiohmový výstup jsou zdvojené a lze tedy použít i kupříkladu dva 16W či dva 8W boxy. Zapojit tedy můžete skutečně cokoli a přehledný popis zesilovače vám při zapojování zjednoduší orientaci. Navíc, jako u všech lampáčů, plného výkonu lze dosáhnout na všechny impedance.

Co se vnějšího vzezření týče, zbývá ještě dodat, že výška zesilovače je 3U. To je poměrně dost, je to však podmíněno vnitřním uspořádáním a má to tedy svůj smysl. Všechny lampy v zesilovači totiž stojí, což je jejich "přirozená" poloha, a je to lepší z hlediska trvanlivosti, lépe se odvětrávají a jsou stabilnější. V zesilovači najdete celkem čtyři lampy 5881/6L6WGC a tři lampy 12AX7A. Všechny elektronky mají samozřejmě keramické patice. K chlazení vnitřku zesilovače je použit větráček, který měl, pokud jsme mohli posoudit, naprosto tichý chod. Vůbec je třeba říci, že celkové dílenské zpracování je skvělé a má punc profesionální zakázkové práce, což je patrné nejen z toho, co je vidět na první pohled, ale (po odšroubování spodního krytu) i z pohledu do vnitřku zesilovače.

 

A jak to hraje

Na pomoc k otestování jsme si vzali všechny kytary, které jsme doma našli, takže se nám zde naskládaly dva nástroje z dílny Petra Jurkoviče, Godin, Fender, Stratocaster a Epiphone Les Paul. Jako preampy jsme využili Mesa/Boogie Studio Preamp, preamp z hlavy firmy ESH a vyzkoušeli jsme i propojení s digitálním simulátorem J-Station firmy Johnson (obdoba PODu od Line6).

Myslím, že výše zmiňované přirovnání k harleyi a corvettě vystihuje nejen design, ale i zvuk. Je totiž díky naprosté univerzálnosti zařízení jen a pouze na vás, jestli dáte přednost pohodové spanilé jízdě na harleyi bez přílby nebo to naopak pořádně rozpálíte v nadupané Corvettě tak, že hvízdají pneumatiky. V reálu to znamená, že zesilovač lze použít stejně dobře při nastavení preampu na sametově čistý a kulatý zvuk a hrát poklidné jazzové balady, tak třeba naopak otočit gainy zcela doprava a pomocí linoucího se tlaku "učesat" první řady posluchačů.

Myslím, že největší výhodou z hlediska zvuku je celolampovost zesilovače a variabilita ovládání. Získáte tak velice razantní, teplý, dostatečně brilantní zvuk, kterému nechybí tolik důležitá dynamika. Elektronky 5881/6L6WGC dodávají zesilovači barevný "americký" zvuk množstvím basů a dostatkem harmonických; zároveň je samozřejmě jasné, že výsledná barva zvuku je vždy závislá též na typu a kvalitě použitého preampu. Pokud by si to zákazník výslovně přál, lze však tento konec osadit i elektronkami EL34.

Na čistý zvuk a crunch se nám nejvíce líbilo propojení s předzesilovačem firmy Mesa/Boogie, kterému tento konec opravdu hodně slušel. S jakoukoliv výše zmiňovanou kytarou a při jakémkoliv nastavení se z kompletu linul velice příjemný teplý zvuk, na který bylo opravdu radost hrát. Pokud jste však vyznavači tvrdších stylů a preferujete přece jen větší zkreslení, určitě stojí za to vyzkoušet propojení se zesilovačem ESH, se kterým zněl Twin Fifty též velmi dobře, zvlášť při vyšších hodnotách gainu (je jen škoda, že se tyhle předzesilovače zatím nevyrábí i v rackové verzi). Zvuku nechyběla tolik důležitá dravost a hlavně tón zůstával i přes velké zkreslení stále konkrétní, hutný a "drátový".

Velmi zajímavě hrálo i spojení s digitálním simulátorem J-Station. Je fakt, že díky digitální technologii byl zvuk, aspoň oproti Boogině a ESHi, poněkud tenčí a "placatější", přesto i v tomto případě lampový konec udělal své a simulátoru ve výsledném zvuku výrazně pomohl (zejména směrem k průraznosti). Alespoň částečně se odstranila chemičnost zvuku, přibyla dynamika a určitá razance. Pokud tedy používáte při živém hraní podobný digitální preamp a nejste se zvukem úplně spokojeni, je toto jedna z vhodných variant, jak výsledný zvuk oživit a "zlampovatět".

 

Závěr

Pokud jste se už rozhodli, že svůj aparát sestavíte do racku, a vybrali jste si oblíbený a určitě drahý předzesilovač, nezapomeňte, že je potřeba doplnit sestavu o stejně kvalitní koncový stupeň. Twin Fifty z dílny firmy ESH je jedním z možných řešení, navíc při profi kvalitě a za výbornou cenu. Nádavkem získáte skvělý design, ale co hlavně, díky tomu, že se jedná o český produkt, také bezproblémový servis. Je jen škoda, že podobných výrobků není na našem trhu víc...

 

Info:

ESH Twin Fifty je koncový kytarový zesilovač s výkonem 2 x 50 W. Jeho cena je 26 900 Kč.

Plus:

sám o sobě je naprosto tichý, nebrumí, nešumí

univerzálnost

provedení

zvuk a možnosti nastavení

výkonové pojistky přístupné zpředu + indikace

cena

Mínus:

tuhle těžkou kládu jeden mraveneček neunese, kdo chce mít nejlepší zvuk, musí mít kamarády. V ceně nejsou bedňáci. A tu prsatou motorkářskou krasavici, co by se k tomu tak hodila, si taky budete muset sehnat sami

výškový rozměr 3U

 

Technická data

Kytarový konec 2 x 50 W do racku

Celolampa

2x Standby

Vstupy - Channel A/Mono, Channel B

Výstupy 4, 8, 16 Ohmů/kanál (4 a 8 zdvojené)

Osazení: 4x 5881/6L6WGC, 3x 12AX7A

Ovládání: gain, presence, resonance/kanál

Výškový rozměr 3U

Psáno pro časopis Muzikus