Dynaudio BM6A

Dynaudio BM6A
Dynaudio BM6A

Firma Dynaudio Acoustics už léta patří k naprosté špičce v produkci studiových poslechových systémů a svoje postavení si čas od času ověřuje uvedením nějaké nové revoluční technologie apod. Takovým černým koněm posledního vývoje spolupráce firmy s neméně proslulým výrobcem profesionální audiotechniky - TC Electronics - je uvedení revolučního digitálního monitorového systému AIR ve formátu 5.1.

 

O jeho kvalitách lecos napoví instalace v prominentních světových studiích (Abbey Road, Paragon Studios, Vienna Symphonic Library aj.) a další podrobnosti osvětlí test v Muzikusu 8/2003. Ze závěru testu je patrné, že cenová dostupnost této vícekanálové sestavy míří zřejmě jen ke špičkám tuzemských studií. Pro ty ostatní by mohlo být zajímavé použití identických klíčových komponentů AIR sestav, totiž reproduktorů, v cenově podstatně dostupnějších monitorových systémech BM6 a BM15 a v jejich aktivních verzích BM6A a BM5A. Ta menší, s označením BM6A, je předmětem dnešního testu.

Filosofie firmy Dynaudio při konstrukci měničů vychází ze snahy o co možná nejvýraznější vybočení z konvečních technologií s co největším uplatněním poznatků posledního vývoje materiálů v konstrukci reproduktorů. Také proto se vývojáři firmy vyhnuli klasickým prvkům - jako jsou např. tlakové reproduktory, horny, pokovené membrány či jejich středovky apod. Naopak použití ultralehkých hliníkových cívek se znatelně zmenšenou hmotností oproti klasickým měděným materiálům umožňuje na druhou stranu zvětšení průměru a hloubky cívek s následným zvýšením dynamického rozsahu a transparentnosti přenosu. Se stejnou pozorností se lisují membrány z patentované směsi polypropylénu a hořčíkového křemičitanu, jenž svou lehkostí a zároveň pevností vyhovuje velmi přísným nárokům na absolutní minimum nekompaktnosti membrány reproduktoru. Už tato revoluční řešení přinášejí extrémně rychlou reakci; a konstrukce např. středobasových měničů s bezešvou membránou (formovanou jakoby z jednoho kusu) v kombinaci s umístěním cívky vně magnetu (ne jako klasicky uvnitř) s daleko homogennějším magnetickým prostorem v oblasti pohybu cívky dále umocňují věrnost a čistotu přednesu už - tak říkajíc - od projektantova stolu.

Model BM 6A je aktivní dvoupásmová biampingová (dva zesilovače) reprosoustava bassreflexového typu, určená pro kritické aplikace v nejrůznějších odvětvích zvukového průmyslu. Je vybavena jedním výškovým měničem Dynaudio-Esotec o průměru 28 mm (1,1") a jedním středobasovým reproduktorem s nezvykle velkým (výše zmíněným) - zde 75mm - rozměrem středové cívky a s celkovým průměrem 175 mm (6,5"). Dělící kmitočet je elektronickou výhybkou 4. řádu, tedy s poměrně velkou strmostí (24dB/okt.), nastaven na 2200 Hz, a takto rozdělený signál je přiváděn ke dvěma jakostním 100W zesilovačům MOSFET a dále k jednotlivým reproduktorům. Přední stranu monitoru zaplňují dva již zmíněné reproduktory, v pravém dolním rohu dva LED indikátory - pravý po zapnutí svítí červeně a po zpožděném připojení reproduktorů zezelená, zatímco levý červeně signalizuje limitaci signálových špiček, a tím předchází netransparentnosti přednesu měničů a jejich možnému poškození. V levé části čelní masky reproboxu přibližně mezi oběma drivery je umístěno jednoduché červenobílé logo firmy... a to je vše. Až na kovový, jednoduše třícípý, chránič svrchlíku výškového měniče, žádná další, byť jen kosmetická, ochrana reproduktorů - velmi sympatické, a přesto elegantní - nic navíc. Zadní strana je z větší levé části obsazena mohutným chladičem zesilovačů, zatímco v menší pravé části jsou odzdola nahoru postupně: volič napájecího napětí 115/230 V, s pojistkovou komorou a spínačem kombinovaná zdířka pro síťový kabel, vstupní symetrický canon konektor s popiskou zapojení jednotlivých "pinů", páčkový přepínač úrovně vstupního signálu - symetrický (+4 dBm) a asymetrický (-10 dBm) a dva otočné trimry pro jemnou korekci (potlačení o max. 4 dB) hloubkového a výškového filtru. Basreflexový otvor, zde poněkud atypicky nekruhový, tvoří úzká obdélníková štěrbina v samé horní části zadní stěny boxu. Celá skříň je s ohledem na zabudované zesilovače poměrně hluboká, vnitřní objem je udáván 9,5 l. Z technických specifikací je dále zřejmé, že frekvenční rozsah je v rozmezí 41 Hz-21 kHz, max.akustický tlak ve vzdálenosti 1 m od páru BM6A v okamžité špičce je 118 dB. V této souvislosti je zajímavý údaj citlivosti pasivní varianty tohoto boxu (jen 86 dB), mimo jiné svědčící o dobře zvolené technologii výroby reproduktorů (viz výše) a samozřejmě o pečlivě odvedené konstrukci zesilovačů.

Použití je, jak už bylo zmíněno, velmi variabilní - od alternativního poslechu v blízkém poli v kombinaci s hlavním, rozměrově mohutnějším, monitorovým systémem v těch největších hudebních režijích přes uplatnění jako hlavního poslechu v menších a domácích studiích anebo jako součást vícekanálových poslechových systémů. Vzhledem k mimořádné brilanci a konkrétnosti se doporučuje použití BM6A jako zádních reproboxů v poslechovém systému typu 5.1, další doporučenou instalací je referenční stereo monitoring s doplněním o aktivní subwoofer BX30A s rozšířeným frekvenčním rozsahem směrem k basům - až na 22 Hz!

Zvukový test probíhal jak na smíchaném zmastrovaném i nezmastrovaném materiálu, tak na dílčích zvukových operacích při korekčních a dynamických úpravách syrového zvukového zdroje před záznamem a po něm. Po prvním zapojení a aktivaci BM6A jako nearfield stereo monitorů je nejdříve nutno doladit umístění boxů a případně korigovat filtry na podmínky konkrétní poslechové místnosti. Už při prvním poslechu však bylo zřejmé, že se jedná o výjimečně konkrétní a živý přednes - v případě našeho testu bylo nutno ho upravit lehkým potlačením vysokých frekvencí asi na polovinu dráhy (cca -2 dB). Velmi zvláštní bylo porovnávání různých zvukových produkcí z již hotových CD nosičů, u některých z nich se projevily chyby až po poslechu z těchto neúprosných malých ďáblíků. BM6A podle mého názoru nejsou určeny pro komerční "odpočinkový" stereo poslech, a v mnoha případech pak může takto zřejmá transparence nedostatků znamenat i určité rozčarování z dříve jinak dokonalé nahrávky. Nejdřív jsem trochu s nedůvěrou přistupoval k takto nekompromisně pojatým reprodukcím, než jsem si na dalších monitorech ověřil (i když ne tak zřetelnou) pravdivost identifikace oněch nedostatků. Ač rozměrem nevelké, netrpí zavíráním se do středů při hlasitějším projevu a absence dunivých zamlžených basových frekvencí srozumitelnosti projevu jen pomáhá. Pocit, že jednotlivé nástroje či zpěv vás oslovují přímo z membrán reproboxu, je (i s jejich přesnou lokalizací v hloubce a stereováze prostoru) udivující. Zvláště pak po prvním přepnutí zpět na "klasiku" mezi nearfield monitory - Yamahu NS 10M, kdy začnete hledat mezi kabely závadu, než vám dojde, že žádná není. Naproti tomu zvuk smíchaného (ale nezmastrovaného) materiálu se mi zdál v podání BM6A mnohem lepší, což mohu snad v našem studiu přičíst určité preferenci "velkých" monitorů (Tannoy) při "míchačce" před již zmíněnými NS 10M, které používáme spíše pro kontrolní ověření prioritních zvuků při méně kvalitním poslechu. U zpracovávání každého jednotlivého zvuku je i minimální pohyb v korekcích barvy a dynamiky jasně identifikovatelný, což usnadňuje jeho čitelnost a umístění mezi ostatní zvukové zdroje. Samotné míchání je tak snadnější a rychlejší. Charakter vysokých frekvencí a celkový projev je přes vysokou detailnost neagresivní, což prodlužuje sluchovou pohodu studiových inženýrů. Jednoznačným kladem je i koncepce a provedení zesilovačů. Kdo někdy hledal kvalitní a rychlý zesilovač pro studiový poslech, ví své. Nekompromisní kvalita při výrobě (tyto monitory se zvlášť nepárují), výše zmíněný náročný výrobní proces (s minimálním tolerančním polem) umožňují párovat jakýkoliv jednotlivý aktivní reprobox s druhým s maximální povolenou odchylkou ą1,5 dB! Závěrem musím podotknout, že pro alternativní poslech se podle mého názoru BM6A - jako nearfield monitory - hodí mnohem více než tradiční NS 10. Nejen proto jsem se s nimi tak trochu s lítostí loučil. Cena 24 990 Kč se mi (s ohledem na celkovou bi-amp koncepci, kvalitu provedení a především zvuku) zdá odpovídající.

 

Info:

Dynaudio BM6A jsou aktivní nerafield monitory s dvěma zesilovači (bi-amp). Cena je 24 990 Kč.

Plus:

zvuk (detailní, transparentní)

koncepce (bi-amp)

provedení (konstrukce, jednoduchá instalace)

Mínus:

absence větší rezervy výkonu na basech

Psáno pro časopis Muzikus