Digitech BP80

Digitech BP80
Digitech BP80

Nedávno obohatil americký výrobce řadu kytarových, potažmo baskytarových, podlahových multiefektů nižší cenové kategorie o model navazující na své předchůdce s označením RP (BP) 50. Na našem trhu se objevily tyto efekty, označené RP (BP) 80, krátce po letošním frankfurtském veletrhu a distributor je poskytl redakci k otestování. Vzhledem k mému zaměření mi byl zapůjčen k vyzkoušení basový model BP80.

 

Na první pohled je zřejmé, že se vývojáři Digitechu s tímto modelem moc "nenadřeli". S trochou nadsázky by se dalo říci, že vzali "střeva" z BP50 a krabici s pedálem od staršího efektu BP200 - a nový model byl na světě. Ve skutečnosti jde opravdu o BP50 s přidaným pedálem; a není to vůbec špatný nápad - vcelku vydařený předchozí model levného multiefektu jako by po možnosti ovládání některých parametrů v reálném čase pomocí pedálu přímo volal.

V principu je BP80 jednoduchým programovatelným multiefektem s integrovaným bicím automatem a ladičkou s možností kalibrace, vybavený programovatelným (i kalibrovatelným) pedálem, dvěma nožními spínači (volba presetu metodou listování) a dvousegmentovým LED displejem v bytelné krabici z tvrdého plastu (metalická povrchová úprava se snaží vzbudit kovový dojem). Má sympatické rozměry 20 x 16 x 5 cm a váží necelý kilogram. Celkové uspořádání ovládacích prvků a konektorů na zadním panelu je patrné z obrázků. Mono vstup a mono/stereo výstup jack 1/4", stereo sluchátkový výstup 1/8" jack, napájet lze šesti tužkovými bateriemi typu AA nebo (lépe) pomocí přiloženého adaptéru.

Výrobce sice tvrdí, že jde o "Modeling Bass Processor", toto tvzení je ovšem nutné brát s rezervou - pod pojmem "modeling" si totiž každý může představit něco trochu jiného. Osobně se domnívám, že pravý "modeling" je dosti náročná a složitá metoda matematického modelování analogového zařízení, například elektronkového zesilovače nebo třeba klasických Hammondek. Výsledné digitální zařízení (nebo software) pak generuje virtuální cestou zvuk víceméně identický s originálem. Dnes je takových HW i SW spousta, jsou většinou dosti drahé, ale fungují vesměs dobře. V levnějších multiefektových zařízeních je nutné brát deklarovaný "modeling" spíše jako cestu, jak pomocí algoritmů použitého procesoru napodobit zvuk či charakteristiku uvedeného zesilovače, komba nebo boxu.

S jistotou je tomu tak i v případě BP80, což ovšem nijak nesnižuje jeho použitelnost a hodnotu poměru výkon/cena. Považte, co vše za cenu těsně pod pět tisíc nabízí.

Efektová část obsahuje celkem osm modulů (plus celkovou hlasitost a volbu pro pedál), které lze všechny použít v jednom programu. V paměti přístroje pak lze uložit vedle 40 továrních dalších 40 vlastních programů. Jednotlivé moduly mají různý potenciál editace efektu v rozsahu přednastavených hodnot.

Vytvářet, modifikovat, kopírovat a následně ukládat až 40 vlastních presetů lze jednoduchým a přehledným postupem pomocí tlačítek na horním panelu. Podrobný popis postupu a možností editace i celkového ovládání je popsán v přiloženém českém manuálu, u něhož nutno ocenit vcelku kvalitní překlad.

 

Závěr

BP80 se zdá býti povedeným zařízením, nabízejícím ve své kategorii nadstandardní možnosti, kvalitu a počet efektů. Každému basistovi, který chce zkusit trochu experimentovat se zvukem a má omezené finanční prostředky, vřele doporučuji začít právě s tímto přístrojem. Minimálně se naučíte základy tvorby a použití efektů a možná začnete lépe a radostněji cvičit i hrát - no a "vo tom to je"!

 

Info:

Digitech BP80 je basový digitální podlahový multiefekt s expression pedálem, vestavěným automatickým bubeníkem a ladičkou. Použitím 24bitového převodníku Delta Sigma je zaručena vysoká základní kvalita zvuku. Předností je zabudovaný multifunkční pedál. Cena: 4990 Kč.

Plus:

expression pedál

vestavěný bicí automat

cena

Mínus:

kvalita a použitelnost některých efektů

pouze dvoumístný displej

 

Přehled možností

1.Preset Level - úroveň hlasitosti presetu - hodnota 0-99

2.Fretless/Wah - simulátor zvuku bezpražcové kytary a Wah efekt, ovládatelný pedálem - 30 typů Fretless s hodnotou úrovně 0-9, 3 typy Wah efektu. Efekt bezpražcové basy je vytvářen různou měrou snížení hodnoty Attack (náběh) a nepovažuji jej za příliš vydařený a použitelný. Wah efekty jsou naopak velmi dobré a ve spojení s pedálem uspokojí i náročnější hráče.

3.Compressor - úprava dynamické úrovně signálu. K dispozici je deset základních hodnot hraniční frekvence, pod níž je signál komprimován (50, 63, 80, 100, 160, 250, 400, 630 Hz, 1 a 1,6 kHz a Full Range), každá s hodnotou úrovně 0-9. Jeden ze základních efektů pro basovou kytaru, zde ve velmi slušné kvalitě.

4.Amp/Stompbox Modeling - v nabídce je celkem 11 napodobení různých značek zesilovačů či komb a 5 napodobení různých zkreslovacích krabiček. Každá volba má opět volitelnou hodnotu úrovně 1-9. Velmi subjektivní přístup k tomuto efektu omezuje možnost nějakého smysluplného hodnocení, je třeba vyzkoušet. Ke každému z uvedených 16 typů lze jednoduchým postupem při startu přístroje přiřadit navíc napodobení různě osazených reproboxů - od 1x 15" po 8x 10" (nelze vybírat, typ boxu je každému typu pevně přiřazen!). Tím lze optimalizovat zvuk při zapojení přímo do mixu nebo do sluchátek.

5.EQ - třípásmový ekvalizér, zde poněkud poddimenzovaný, s nejasnými dělícími frekvencemi. Každé pásmo - Bass, Mid, Treble - s hodnotami 1-9 (schéma jako na potenciometru, tedy 5 = nulová korekce). Asi jeden z nejvyužívanějších a nejpotřebnějších efektů obecně, tedy i zde.

6. Noise Gate - šumová brána. Tento modul obsahuje dva efekty - Silencer, tedy klasickou bránu šumu (hodnotou 1-9 se volí hodnota prahu brány), a AutoSwell, automatická simulace náběhu hlasitosti (hodnotou 1-9 se vybírá attack time, čili spouštěcí doba náběhu). Šumová brána je při citlivém nastavení velmi užitečný efekt, omezující na minimum nežádoucí zvuky a ruchy, vznikající při hře. U funkce AutoSwell lze očekávat jen minimální, občasné využití.

7.Chorus/Mod - sada modulačních efektů. Většina z nich je, myslím, dostatečně "profláknutá", tak jen schematicky - Chorus, Flanger, Phaser, Vibrato, Synthtalk, Octavider, Envelope Filter, Detune, Pitch Shifter a Whammy. Všechny efekty nabízejí vždy nastavení typu 1-9, u efektu Whammy se používá pedál. Vybrat lze vždy jen jeden efekt z tohoto modulu, nelze tedy kombinovat například chorus s oktáverem! Kvalita efektů je na slušné úrovni odpovídající kategorii přístroje (s výjimkou efektu Synthtalk, který považuji za nevydařený a nepoužitelný), u oktáveru je přiřazována jedna oktáva dolů (opět si dovolím pozastavit se nad využitelností oktávy dolů a nad tvrdošíjností, s níž je u všech basových efektů podobného typu nabízena, ačkoliv nesporně logičtější a využitelnější oktáva nahoru je zcela opomíjena!).

8.Delay - na výběr jsou tři typy delaye (Mono, Analog a Ping Pong), každý má 9 společných variací hodnoty feedback a úrovně, druhý parametr nastavuje délku zpoždění v rozmezí hodnot 1-99 (10 ms-2 s). Při použití pedálu v konfiguraci Delay lze plným sešlápnutím nastavit funkci Infinite Repeat, tedy nekonečné smyčky délky 2 sekund.

9.Reverb - celkem 6 typů reverbu (Room, Hall, Plate, Church, Arena, Spring), každý s hodnotou úrovně 1-9. Hodně slušná kvalita a tím i použitelnost.

10.Expression Pedal - u vybraných efektů lze volitelně některý z parametrů ovládat v reálném čase pedálem, u něhož je navíc možná kalibrace minimální a maximální hodnoty. Při pečlivém nastavení lze prací s pedálem "vyždímat" z přístroje opravdu maximum a leckdy s příjemně překvapivými výsledky. Prostě - za pedál má BP80 jedničku s hvězdičkou!

11.Drum Machine - funkce automatických bicích paternů je určena pro cvičení, a z tohoto pohledu nabízí víc než dostatečnou paletu 30 různých rytmů (+ 1x metronom) většinou dvoutaktového schématu s možností nastavení tempa (1-99) a hlasitosti (1-99). Velmi užitečná záležitost k procvičování tempa, nácviku doprovodných figur a sól, eventuálně při realizaci vlastních nápadů. Za tuhle vcelku jednoduchou vychytávku dávám druhou jedničku.

12.Automatická ladička - stiskem a přidržením obou nožních spínačů zároveň se aktivuje režim ladičky, v němž je (zcela logicky) odpojen výstup. K optické orientaci slouží systém třinácti LED diod (zelená středová signalizuje správné ladění), referenční ladění je standardně A (440 Hz), je možné jej změnit na A=A , A=G nebo A=G . Nastavení se zachovává i po vypnutí (!). Pro rychlé doladění při vystoupeních naprosto vyhovující.

Samozřejmě je k dispozici i režim Bypass, aktivovaný krátkým sešlápnutím obou nožních spínačů.

Psáno pro časopis Muzikus