Digidesign ProTools HD

Digidesign ProTools HD - pokračování vývoje systém
Digidesign ProTools HD - pokračování vývoje systém

Není na světě rozšířenějšího HDR systému, než jsou ProTools, a stejně tak jsou ProTools rozšířenější než všechny ostatní systémy dohromady. Podle firemních materiálů platí toto tvrzení již od začátku devadesátých let, nemluvě o tisícovkách nových uživatelů ProTools LE a ProTools FREE, kteří se s produkty Digidesign seznámili teprve během několika posledních let.

 

Nový systém Digidesign ProTools přichází s přívlastkem HD pro "high definition" - vysoké rozlišení. Už součástí předchozího systému byla možnost 24bitového záznamu, stejně jako například převodník Digi 001 je od svého uvedení před více než třemi lety připraven na vzorkovací kmitočet až 96 kHz. Nejnovější ProTools HD s dvojicí vlastních převodníků jdou zase o krůček dál, v případě rozhraní 192 I/O až na vzorkovací frekvenci pro DVD - 192 kHz.

Začněme ale po jednotlivých komponentech, které hardwarový celek ProTools HD tvoří. Systémy jsou navíc hned tři a stejně jako je výrazně odlišný jejich výkon, liší se i svoji cenou. Výhodou ovšem je, že podobně jako předchozí ProTools MIX, nebo ještě starší ProTools III, jsou i ProTools HD modulární. Vždy tedy existuje možnost za čas přikoupit další převodník, procesorovou kartu, nemluvě o řadě doplňků přes synchronizér až po nějaký ovládací pult, jako jsou ProControl a Control 24.

Základní části systému ProTools HD tvoří:

- karta HD Core

- karta HD Process (dvě v rámci ProTools HD 3, jedna v systému HD 2, resp. žádná u ProTools HD 1)

- audio převodník (192 I/O nebo 96 I/O, prodávaný zvlášť)

- kabel DigiLink (pro připojení převodníku na kartu HD)

- kabel TDM Flex (pro propojení dvou karet HD)

- a konečně software ProTools (nyní ve verzi 5.3)

Výkon ProTools HD 1:

- až 96 stop (44,1 nebo 48 kHz)

- až 48 stop (88,2 nebo 96 kHz)

- až 12 stop (176,4 nebo 192 kHz)

pro záznam a přehrávání 16 a 24bitového záznamu.

Výkon ProTools HD 2/3:

- až 128 stop (44,1 nebo 48 kHz)

- až 64 stop (88,2 nebo 96 kHz)

- až 24 stop (176,4 nebo 192 kHz)

pro záznam a přehrávání 16 a 24bitového záznamu.

 

Interface 192 I/O

Stejně jako v případě předchozích verzí ProTools MIX nebo ProTools III jsou převodníky, nebo lépe řečeno audio rozhraní, samostatnou položkou. Zatímco původní modely nabízely obdobné technické parametry a teprve u nových verzí přišla volba mezi 16, 20 a 24 bitovým rozlišením, u ProTools HD je primárním parametrem maximální dostupná vzorkovací frekvence.

Podobně jako nejexkluzivnější převodníky ostatních firem i 192 I/O nabízí konverzi různých vzorkovacích kmitočtů v reálném čase a Soft-Clip limitér na každém vstupu. Samostatně spínaný obvod pro limitaci špiček od úrovně -4 dBFS dokáže eliminovat přebuzení, stejně jako jej lze při správném nastavení úrovně využít pro simulaci saturace analogového pásku během záznamu.

Zadní panel převodníku 192 I/O umožňuje připojení několika desítek audio kanálů v různých signálových formátech, i proto jsou všechny osmikanálové páry nikoliv na samostatných zdířkách, ale společně vyvedeny na 25pinových konektorech D-Sub. Celkem je k dispozici osm kanálů pro analogový vstup, výstup, digitální TDIF, AES/EBU a ADAT. Poslední volný slot navíc umožňuje rozšíření o další expanzní modul. Těchto osm audio kanálů může být v podobě analogového výstupu (D/A), vstupu (A/D) nebo vstupu i výstupu v trojici formátů AES/EBU, TDIF a ADAT. Cena expanzí se pohybuje v rozmezí od 46 000 do 60 000 korun.

 

Interface 96 I/O

Na přesnou polovinu ceny velkého bratra přijde 96 I/O. Porovnání technických parametrů i pohled dovnitř však prozradí, že se nejedná o odlehčenou verzi 192 I/O, jako spíš variantu na předchozí "top" model 888-24 I/O. Tento původní převodník je stále v aktuální nabídce pro systém ProTools MIX a pořád za cenu přes 170 000 Kč. Proto je 96 I/O velmi lákavá nabídka, která v našich končinách dvojnásob nedá příliš prostoru pro úvahy o maximalistickém využití vybájeného rozlišení 192 kHz.

Šestnáct dostupných kanálů je možné využít v libovolných kombinacích následujících formátů. Osm analogových (pouze symetricky zapojené 1/4" konektory jack), dále osm kanálů v optické podobě ADAT (TOS-link), a po jednom stereofonním páru AES/EBU a S/P DIF. Pohled na čelní panel také v porovnání s převodníkem 192 I/O prozradí zredukovaný počet metrů úrovně. Zatímco dražší model zobrazuje na všech šestnácti kanálech vstupní i výstupní úroveň současně, u převodníku 96 I/O je nutné mezi ukazateli Input/Output přepínat.

 

Legacy I/O

Pod označením Legacy I/O, tedy ve smyslu převodníků "z dědictví" nebo "pozůstalosti", je v kontextu nových ProTools HD označena pětice starších rozhraní Digidesign. Jsou to čtyřiadvacetibitový dvourackový modul 888-24 I/O, dále dvacetibitový, rovněž osmikanálový převodník 882-20 I/O a poněkud méně rozšířený 1622 I/O (ten vedle samotné dvojice výstupů disponuje šestnácti nástrojovými vstupy, zejména pro připojení zvukových modulů, samplerů a dalších hudebních nástrojů). Čtvrtým a pátým převodníkem, které i po příchodu ProTools HD ještě mohou najít uplatnění, jsou Digidesign 24-bit ADAT Bridge, resp. původní model s názvem Original ADAT Bridge I/O. (Bez podpory zůstala pouze první dvojice osmikanálových šestnáctibitových převodníků 888 I/O a 882 I/O).

Libovolný z pěti uvedených převodníků lze za určitých limitací v rámci ProTools HD stále použít a jejich podpora ze strany Digidesign může být alespoň částečně příspěvkem k výrazné finanční investici do nového kompletu. Ačkoliv je lze použít pouze v rámci projektů s vzorkovacím kmitočtem 44,1 nebo 48 kHz, dalších osm nebo šestnáct audio kanálů v rámci každého z nové dvojice převodníků může v mnoha studiích přijít vhod.

 

Sync I/O

Prakticky nezbytnou součástí jakékoliv studiové sestavy ProTools je synchronizér. Prapůvodní dvojici synchronizačních jednotek pro "podélný" LTC kód SMPTE (SMPTE Slave Driver-SSD) a vertikální video kód VITC (Video Slave Driver-VSD) nahradil v rámci ProTools MIX dvojnásobně drahý Universal Slave Driver (USD). Nejnovější Sync I/O, stvořený jako součást ProTools HD, přichází za identickou cenu 97 200 Kč.

Společně s podporou pro synchronizační pulzy Word Clock o kmitočtu až 192 kHz přináší pouze předělaný design podle ostatních periferií nové řady HD. Sám totiž zvládne propojit a řídit téměř jakékoliv studiové zařízení. Jenom tedy ve zkratce výčet podporovaných formátů: LTC, VITC, MTC, Super Clock, Word Clock, 9ti pin, bi-phase, řízení GPI a pilotní kmitočet (známý ze starších analogových audio rekordérů jako Nagra apod.).

 

MIDI I/O

Současný úspěch firmy Digidesign je daný i skutečností, že zatímco většina softwarových vývojářů roky nabízela MIDI sekvencery a teprve po mnoha letech začala přidávat audio stopy, původní ProTools odjakživa sloužily výhradně pro audio záznam. Jednoduchému MIDI se dostávalo postupné vylepšení v třetí a čtvrté verzi, aby od doby ProTools 5.0 neměly daleko k dostatečně vybavenému sekvenceru. Takto slouží již třetím rokem a naštěstí pořád bez ambicí nahradit plnohodnotné sekvenční MIDI notátory jako Cubase nebo Logic.

Odpovědí na otázku, proč nenabídnout zákazníkům vlastní hardwarové řešení v podobě multikanálového MIDI rozhraní, je Digidesign MIDI I/O. 19" modul o výšce jedné jednotky je vybaven plnou desítkou MIDI okruhů s indikátory aktivity na vstupech i výstupech. Pro připojení "extra" zařízení přijde vhod zdvojení devátého a desátého okruhu v rámci čelního panelu, stejně jako potěší bezproblémové napájení ze sběrnice USB. Toto rozhraní je navíc v případě požadavku na větší počet MIDI okruhů možné řetězit, maximálního počtu 640 kanálů lze dosáhnout spojením čtveřice těchto jednotek MIDI I/O. Každá přijde na necelých 28 000 Kč.

 

Mikrofonní předzesilovač PRE

A doposud poslední prvek z nové řady hardwarového příslušenství ProTools HD-dvouracková jednotka osmi modulů s mikrofonními předzesilovači a linkovým výstupem. Její použití na ProTools HD není vázáno, i když právě tento SW je vedle MIDI jednou z možností "dálkového" ovládání. Každý kanál je vybaven trojicí vstupů pro přizpůsobení impedance na mikrofonní, linkovou nebo nástrojovou úroveň. Samostatný výstup (Send) a vstup (Return) do signálové cesty pak nabízí "Insert" pro připojení dalšího zařízení. Samozřejmostí je phantomové napájení (48 V), možnost otočení fáze, filtr nízkých kmitočtů (pevně nastavený na 75 Hz se strmostí 18 dB/oktáva) a Soft-Clip limitér. Za kvalitu se platí, v případě PRE to je 115 750 Kč. Každý z osmi kanálů tak vychází na necelých patnáct tisíc.

 

Software

Stejně jako na rozlišení 192 kHz musel Digidesign uzpůsobit vlastní ProTools, byli k přeprogramování svých aplikací donuceni i tvůrci všech "3rd party" plugin. V současné době jich je již přes desítku, i když se zdá, že si některé firmy dávají na čas. Doposud HD verze svých efektových algoritmů přinesly například firmy McDSP (Analog Channel, Compressor Bank, Filter Bank), Waves (první společnost, která s Digidesign začala spolupracovat na vývoji plugin již v roce 1993), Antares (oblíbený "dolaďovač" Auto-Tune 3 a simulace mikrofonů Mic Modeler TDM), Bomb Factory, DUY, Line 6 (AmpFarm) nebo Emagic. V případě posledně jmenované německé firmy se jedná o softwarovou propojku ProTools HD Extension. Ta v rámci počítače Apple propojuje sběrnice ProTools se sekvenčním programem Logic Platinum 5.

 

Upgrade

Stejně jako při přechodu ProTools III z hardwarových karet sběrnice NuBus na PCI a uvedení systému ProTools 24 MIX je součástí ceníku a obchodní politiky Digidesign možnost upgrade výměnou hardwarových komponentů. Zvýhodněná nabídka pro majitele libovolné z trojice sestavy ProTools 24 MIX, MIX plus a MIX 3 platí do konce června letošního roku. Jinak je ovšem systém "hardware exchange" dostupný i prakticky na jakoukoliv "historickou" sestavu Digidesign včetně ProTools III, Project, Session 8, Audiomedia III nebo Digi 001.

 

Závěrem

V době, kdy se zahraniční hudební produkce pomalu, ale jistě posouvá na rozlišení 192 kHz/24 bitů, byl příchod nového hardware pro nejrozšířenější HDR systém nutností. ProTools HD se neprodávají přímo po stovkách, ale každý větší západní studiový komplex je v přípravě, nebo již po výměně alespoň jedné sestavy na verzi HD. V Abbey Road jich od letošního jara funguje dokonce pět. S postupem doby navíc jistě přibudou další hardwarové doplňky, stejně jako prakticky neustále vznikají nové softwarové verze samotných ProTools. Digidesign tak mají opět předplacenu vedoucí pozici na špici světového pelotonu.

 

Info:

ProTools HD jsou logickým pokračováním vývoje předchozího systému ProTools MIX. Podle typu použitých převodníků pracuje s rozlišením až 192 kHz/24 bitů. Ceny vč. DPH 22% jsou:

sestava ProTools HD 3: 556 500 Kč

sestava ProTools HD 2: 463 600 Kč

sestava ProTools HD 1: 370 880 Kč

jarta HD Process: 185 440 Kč

převodník 192 I/O: 185 440 Kč

převodník 96 I/O: 92 700 Kč

expanzní karta 192 I/O A/D: 60 120 Kč

expanzní karta 192 I/O D/A: 55 430 Kč

rxpanzní karta 192 I/O Digital: 46 260 Kč

synchronizér Sync I/O: 97 200 Kč

osmikanálový mikrofonní předzesilovač PRE: 115 750 Kč

MIDI interface (10 In/10 Out) MIDI I/O: 27 720 Kč

Plus:

nový "studiový standard"

podpora rozlišení až 192 kHz / 24 bitů

možnost použití původních převodníků

možnost rozšíření převodníku 192 I/O o další moduly

možnost přechodu na nový systém výměnou staršího hardware

jednoduché zapojení a instalace

výborná cena převodníku 96 I/O

design nového hardware

Mínus:

ne zcela lidová cena, velmi přijatelná však v profesionálních podmínkách

Psáno pro časopis Muzikus