Death by Audio Deep Animation - analogový, originálně pojatý envelope filter

Efekt Deep Animation hrdě reprezentuje firmu s tímto destruktivně až strašidelně znějícím jménem. Jde o inspirativní ničítko zvuku, se kterým si muzikant rozhodně vyhraje. Ale ne vždy ho za to budou spoluhráči milovat.

Death by Audio Deep Animation - analogový, originálně pojatý envelope filter
Death by Audio Deep Animation - analogový, originálně pojatý envelope filter

Deep Animation je trochu bláznivý envelope filtr zkombinovaný s overdrivem, fuzzem a octaverem produkující širokou škálu zvuků, které má a někdy nemá hráč pod kontrolou.

Envelope filtry bývají dle mé zkušenosti často frustrující efekty. Laborujete s knoflíky, a ne a ne najít uspokojující nastavení. Dá práci nastavit efekt tak, aby se filtr skutečně otevřel a naplno kvákl, najdete to, ale s pocitem, že to ještě není úplně ono, hledáte dál, až ztratíte, co jste našli...

 

Takové podobenství života

Dezignéři efektu Deep Animation to kytaristovi či basákovi (protože oba stejně jako klávesista mohu efekt využít) na jednu stranu usnadňují tím, že dávají k dispozici pouze dva knoflíky, kterými má hledat tu správnou pozici. Ale na druhou stranu jej následně popletoutím, jaké další funkce a vlastnosti do krabičky schovali. Slovo schovali sedí, protože z popisu knoflíků na efektu úplně chytří nebudete.

Poměrně veliká krabice s velmi bytelným kovovým šasi není překvapivě nijak těžká. A to nám ještě uvnitř za čtyřmi šrouby spodního krytu výrobce štědře daroval baterii.

Na horní hraně efektu máme vstup pro devítivoltový adaptér. Vstup pro nástroj, výstup směrem do zesilovače a ještě jednu zdířku. Je to vstup nazvaný Trig (trigger), jehož účelem je spouštět amplitudu obálky filtru jiným nástrojem, než je ten, který jsme zapojili do hlavního vstupu.

 

Čím budeme kroutit

K ovládání máme čtyři knoflíky. Nejjednodušší je prostřední Volume, k tomu není potřeba nic vysvětlovat. Napravo je otočný přepínač o šesti polohách nazvaný Frequency Selector, kterým vybíráme šest druhů filtru/ovedrivu, které se liší v zásadě tím, jakou frekvenci ovlivňují. Horní velký knoflík je potenciometr Sensitivity. Tím vybíráme frekvenční pásmo, ve kterém efekt kvákne, přesněji asi určujeme práh, frekvenci, kdy efekt nebude kvákat a kdy už zabere a amplituda vyskočí nahoru. Druhý velký knoflík Intensity ovlivňuje zároveň několik vlastností: rezonanci efektu, jeho intenzitu, a protože efekt se chová zároveň také jako overdrive či fuzz, určuje knoflík také míru zkreslení. Právě dva potenciometry Sensitivity a Intensity jsou ony dva knoflíky, kterými hledáme správnou polohu, ve které filtr zabere.

 

Na co šlapat

Efekt má dva nožní spínače. Bypass, kterým jej zapínáme a vypínáme a pak tlačítko Up/Down. To určuje směr, kterým se filtr pohybuje po frekvenčním pásmu. Neradujme se ale, že tady vybíráme mezi klasickým envelope filtrem a takzvaným obráceným envelope filrem, protože takhle to úplně nefunguje. Při poloze Up efekt produkuje víceméně jen zkreslení, případně subbasy, i když stále docela nevyzpytatelně.

Protože máme šest typů filtru, které vybíráme otočným přepínačem, a dvě polohy nožního přepínače, získáváme dvanáct typů zvuků, které Deep Animation nabízí. Vše jsem vyzkoušel s elektrickou kytarou i baskytarou.

Death by Audio Deep Animation - analogový, originálně pojatý envelope filter
Death by Audio Deep Animation - analogový, originálně pojatý envelope filter

Hluboké nastavení

Polohy 1 a   jsou určené basovým frekvencím. Zejména v poloze 1 efekt přidává subbasy a je schopen extrémně rozdunět aparát, až se to mému baskytarovému kombu moc nelíbilo. S basou v poloze 1 a přepnačem v poloze down hledáme kváknutí horko těžko, místo něj přijde jakési přebuzené zkreslení. Efekt se velmi temně začíná rozkvákávat až v poloze 2. Lépe je to slyšet s kytarou, kde produkuje použitelné temné „wow“.

 

Střední frekvence

Polohy 3 a 4 jsou určené pro střední frekvence. Na trojce s basou konečně dostaneme envelpe filtr. Míchá se nám se zkreslením, podle toho, jak nastavíme ovladač Intensity. S kytarou nám to už krásně kváká.

Při trojce v poloze Up stojí za pozornost kytara - máme tu ovedrive zvýrazňující střední frekvence.

V poloze 4 s přepínačem na Up z basy leze jakýsi lo-fi syntetizátor. A když sešlápneme do polohy Down, máme už konečně pořádný envelope filtr, rozeznívá vyšší středy. Pěkně zní při slapu.

S kytarou reaguje čtyřka v poloze up jako zajímavý dynamický ovedrive, silou úhozu ovlivňujeme míru zkreslení. A kytara na čtyřce v poloze down je velmi dobrý envelope filtr. Při některých nastaveních zabírá drive ve stejné chvíli jako filter. Efekt skvěle reaguje na dynamiku hry.

 

Podobné ovlivnění modulace zapojením zdroje rytmu umí Ring Thing od Electro Harmonix, taky dost bláznivý efekt.

 

Vysoké frekvence

Pátá a šestá poloha ovlivňují vysoké frekvence. Pětka při poloze up pro baskytaru je ostrý ovedrive, a když přepneme na Down, sedí skvěle popis v návodu efektu, který říká, že tu máme „bright quack“. Bohužel ale nemůžeme jen tak přecházet mezi up a down, protože v nepoměru jsou hlasitosti obou poloh. S kytarou máme v poloze up zase dynamický overdrive, který zabírá podle síly úderu a zároveň podle toho, kam jsme nastavili polohu pro kváknutí. Kvákat začne až v poloze down. Je to pěkné vysoké kvákání.

Basa v šesté poloze s přepínačem na up produkuje zajímavý zvuk připomínající polknutí. Při poloze down dostaneme envelope filtr reagující ve vysokých frekvencích. Ocas kváknutí se rozplyne ve vysokých neslyšitelných frekvencích. S kytarou na šestce máme vysoký overdrive a pak v poloze down vysoké stále použitelné kvákání.

 

Trigger zamená spoušť, jako u pistole

Vstup trigger nám umožňuje zapojit do efektu jiný nástroj, nebo spíše zdroj zvuku, který bude určovat, kdy envelope filtru začne reagovat. Nástroj zapojený ve vstupu input (tedy kytara nebo basa) zůstává ovlivněný efektem, ale už víceméně jen jeho zkreslovací částí (ovedrive, fuzz, případně octaver při hlubokém nastavení). Když do triggeru zapojíme bicí smyčku, asi je lepší jednodušší, můžeme pozorovat, že efekt jakoby kváká ne v závislosti na tom, co hrajeme na kytaru/basu, ale v momentě úderu automatického bubeníka. Vznikají tak efekty podobné phaseru nebo tremolu, přičemž bicími ovlivňujeme jejich rytmus. No šel jsem spát hodně pozdě...

 

Info:

Deep Animation je analogový, originálně pojatý envelope filter určený pro kytaru, baskytaru i klávesy, který k efektu automatického kvákání přidává ovedrive až fuzz nebo také sub basy. Je to docela nevyzpytatelná laboratoř pro zvukové experimentátory.

 

Plus:

originální přístup výrobce

produkuje originální zvuky

nevšední možnost ovlivňovat filtr jiným zdrojem zvuku

efekt reaguje na dynamiku hry

 

Mínus:

flustrující hledání toho správného zvuku

 

Technická specifikace

Vstupy input, trig
Výstup out
Ovládání knoflíky Intensity, Sensitivity, Volume a šestipolohový selector frekvence
Nožní přepínače bypass a up/down
Rozměry 150 x 116 x 64 mm

 

www.deathbyautio.com

Psáno pro časopis Muzikus