Cympad - jsou "uřvané" činely minulostí?

Cympad - jsou "uřvané" činely minulostí?
Cympad - jsou "uřvané" činely minulostí?

Také si vaši spoluhráči neustále stěžují, že ve zkušebně není přes činely slyšet vůbec nic jiného, a zvukaři na koncertech a ve studiích mají problémy s levnějšími a méně kvalitními „plechy“ u vaší soupravy? Nebo je problém srovnat a optimalizovat zvuk soupravy tak, aby ta krásná nová čína nezabila zvuk přechodů? Možná by tu bylo řešení...

Cympad. Je to vlastně na první pohled malá, zcela neškodná kulatá věc, která ale, světe div se, skutečně dokáže zpříjemnit život, troufám si říct, všem bubeníkům, a nejen jim. Za tu dobu, co tato zvláštní „tlumítka“ používám, jsem se dočkal nejedné pochvaly ze stran spoluhráčů nebo i zvukařů, jak na podiích, tak při studiové práci.

 

Revoluce, nebo bublina?

Tahle zvláštní podložka pod činely je relativně nováčkem ve výbavě dnešních bubeníků. Jakási pěnová kolečka si v hojném zástupu oblíbili hráči po celém světě a po dlouhodobém testování jsem pochopil, že k tomu nějaký ten důvod měli. Znáte to, přijedete do prostoru, tak trochu vám to evokuje tělocvičnu nebo hangár, ale co. Postavíte soupravu, natěšeni na zvukovku praštíte plnou silou do činelu a... Problém je na světě.

 

Zvukař se může potrhat, aby v podobném prostoru tak nějak obstojně podobné kousky sejmul a ze soupravy přitom lezlo ještě něco, co připomíná muziku. Co s tím?

 

O co vlastně jde?

Cympady jako takové jsou skutečně mladou záležitostí, což dokazuje i fakt, že světlo světa spatřily v lednu roku 2005, kousek od naší hroudy, ve Švýcarsku. Za relativně krátkou dobu si šedá kolečka různých průměrů získala důvěru nejednoho frajera s paličkami. Prostě si vyberete průměr Cympadu podle toho, jak moc potřebujete činel „zklidnit“, a použijete ho místo spodní podložky. Kupodivu to nemá stejný efekt, jako kdyby se přes oblíbený činel přehodila deka. Kolečko totiž není z obyčejného molitanu.

 

Průměr se volí samozřejmě na základě vlastností místnosti, ve které má k vaší umělecké produkci dojít, nebo velikosti činelu samotného. Případně podle potřeb zvukaře, nebo spoluhráče, který stojí k vašim crashům nejblíž...

 

Zvláštní je, že vyvolený kousek osazený Cympadem neztratí skoro nic ze svého charakteristického zvuku ani barvy jako takové. Pouze se tak nějak oříznou ty nepříjemné frekvence činelu a dosáhne se daleko větší konkrétnosti. U malých splashů to samozřejmě není potřeba, ale např. většina testovaných ridů, i z nižších řad a od různých firem, ztratila svůj nekonkrétní a „rozplizlý“ zvuk, při rychlejší hře. Naopak, každé cinknutí vyniklo znovu a znovu, údery se nepojily v jeden dlouhý „zvuk“ (dingdingdingdiiiiiii...). O poznání lépe se činel choval i při hře na pupek.

 

Je to vlastně ušlechtilejší řešení neustálých problémů v podobných situacích. Člověk nemusí na oblíbené činely lepit kobercovku, která navíc nevypadá úplně nejelegantněji, nebo používat moongely a podobné záležitosti. Použitím správného Cympadu se dá i předejít zbytečnému upravování zvuků ve studiu po natočení a ušetřit tak nějakou korunu. Někdo tlumítka používá i místo plexiskel na pódiu, o šetření sluchu ani nemluvě. Zápory se hledají skutečně nesnadno, protože když vám tlumení nevyhovuje, prostě ho sundáte a činel nebude vypadat, jako když po několika týdnech strhnete obdélník lepicí pásky. Činel je zároveň ochráněn před přímým kontaktem se stojanem, protože Cympad bez problému přilne, a zvláštní buničina přesto nechá vašeho miláčka dýchat.

 

Dodávají se v krabičce, ve které jsou od každého průměru (s výjimkou 40 mm) dva kusy. Nejmenší Cympady je možné koupit balené zvlášť, i jako náhradu za klasické činelové podložky. Stejně tak lze samozřejmě dokoupit samostatné průměry, které se danému bouchači nejvíce hodí.

 

Jak to asi (ne)zní?

Přímo na webových stránkách výrobce pana Reta Hirschiho je k nalezení audiotest, prováděný na crashi od firmy Paiste (Dimensions Medium) a lze docela snadno rozpoznat nuance na činelu bez Cympadů a potom s nimi. Do testu jsou zahrnuty všechny vyráběné průměry. Přesto bych doporučoval vyzkoušet tlumítka na činelech, na které sami hrajete, protože např. u mě (všechny činely Anatolian) se chovají trochu jinak. Záleží také na vlastnostech „plechů“ jako takových. Ručně tepané samozřejmě nereagují stejně jako činely soustružené.

 

Info:

Cympad jsou praktická „tlumítka“ pod činely, oříznou nepříjemné frekvence a přezvuky, zároveň ale činel „nezabijí“, zachovají jeho původní barvu. Bohužel zatím Cympad nemá distribuci v ČR, takže k dostání např. přes internetové stránky výrobce (www.cympad.com).

 

Plus:

různé průměry

chrání činel před kontaktem s HW

zkonkrétní zvuk horších a levnějších činelů

vhodné na živé koncerty, do studií, zkušeben

 

Mínus:

nedá se předpokládat reakce konkrétního činelu (potřeba vyzkoušet)

menší průměry jsou náchylné ke ztrácení :-)

 

Určitě to funguje lépe než stoprocentní ovčí vlna, která by se určitě dala nacpat pod pupek činelu se snahou o podobný efekt. Ta se vám na druhou stranu hodí do dodávek, u kterých například profukují dveře a během přejezdů tak riskujete nejednu nemoc. Bezesporu doporučuji.

 

Momentálně se vyrábí 6 různých velikostí, a to v průměrech:

40 mm

50 mm

60 mm

70 mm

80 mm

90 mm

Psáno pro časopis Muzikus