muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraCrate V30 Class A

27.9.2004 | Autor: Tomislav Zvardon | sekce: pro muzikanty - testy

Crate V30 Class A

Crate V30 Class A

Zajímavou novinkou na trhu je bezesporu řada kytarových celolampovým komb, označená jako V Serie. V této řadě najdeme (tuším) celkem pět typů, které se od sebe neliší jenom výkonem (5W, 15W, 30W a 50W), ale i výbavou. Tak například VFX 5112 obsahuje navíc interní efektový procesor, což může být velmi zajímavé. Naopak společnými znaky pro tuto sérii je hlavně originální design a výběr materiálu, jako jsou lampy, reproduktory atd. K otestovaní jsme dostali do redakce kombo, které bych v této sérii asi nazval zlatou střední cestou. A to typ 3112, což je aparát o výkonu 30 W pracující v třídě A.



Crate V30 Class A

Crate V30 Class A

Pár technických dat a vybavení
Kombo o rozměrech 53 x 44 x 25 cm a váze kolem 20 kilogramů je osazeno jedním 12" reproduktorem Celestion s označením Seventy 80 (80 W) a bohužel bez možnosti připojení dalšího boxu (jedině byste tento reprák odpojili a zapojili si vlastní box). Protože ve firmě Crate technici aspoň trochu přemýšlejí, opatřili kombo opravdu masivním koženkových uchem, které se příjemně drží, aniž by se do rukou zařezávalo. Ono sice 20 kilo není taková váha, ale když to táhnete ve tři ráno po koncertě do třetího patra - a to třikrát týdně, tak se to řádně pronese. Celé kombo vypadá na první pohled opravdu robustně, žádné tlačítko či poťák zbytečně nikde nevyčnívá, a dokonce i lampy jsou dobře uschovány v útrobách komba a navíc chráněny kovovou mřížkou. Nemusíte se tedy bát tolik poškození a zadní prostor u repráku s klidem využít pro úschovu třeba footswitche, šňůry, lahváče nebo čehokoliv jiného, aniž byste celou cestu na koncert museli trnout, jestli kombo přežije. Zvlášť když vašeho dopravce přezdívají Niki Lauda a on má pocit, že jeho ford Tranzit z roku 73 je moderní offroad! Celkovému, spíše jednoduchému, zato velmi účelnému designu, určitě přispívají také stříbrné kovové knoflíky umístěné na horní straně V30.
V30 je celolampový jednokanálový zesilovač pracující ve dvou režimech, a to buď clean (čistý kanál) či overdrive (zkreslený). Korekce (basy, středy a výšky) jsou tedy pochopitelně pro oba režimy společné. Předzesilovač disponuje třemi lampami 12AX7A, konec je osazen čtveřicí EL84, vše od firmy Goove Tubes. Pokud máte zájem o podrobnější informace, navštivte stránky firmy Crate, kde vše potřebné najdete. Co se týče možností a ovládání obou režimů, disponuje clean, kromě výše zmiňovaných korekcí, pochopitelně ovladačem Volume (hlasitost) a tlačítkem Boost. Ten umožňuje zvýšit výstupní úroveň o 10 dB. Na konci můžeme zvuk upravit stisknutím dalšího tlačítka Presence (zvětšuje výstupní úroveň vysokých frekvencí o 8 dB). Režim overdrive má k dispozici Gain a Level a opět možnost použít jeden ze dvou tlačítek: jak Boost, tak Presence. Přičemž Boost můžeme aktivovat spolu s přepnutím režimu clean a overdrive pomocí nožního ovladače, který je součástí příslušenství komba. Neměl bych ještě opomenout na pružinový reverb, jehož nastavení je stejně jako u korekcí společné pro oba zmiňované režimy. Ten však nelze pomocí footswite aktivovat. K dalšímu vybavení komba patří ještě navíc line out a line in, které mohou sloužit nejen jako linkový výstup či vstup, ale i jako efektová smyčka.

Zvuk a herní vlastnosti
K testu jsem si přivzal své dřevěné pomocníky, jimiž byly Fender Statocaster, lubovka z dílny Petra Procházky a kytara ESP Viper (stylizované esgéčko s EMG humbackery). Obecně lze říci, že všechny tyto typy nástrojů si zachovaly téměř při jakémkoliv nastavení aparátu svůj osobitý charakter včetně přepínaní jednotlivých poloh snímačů. Volím tedy nejprve čistý kanál (režim clean). Z aparátu lze dostat hodně skleněný, brilantní, pro lampu tolik charakteristický teplý zvuk, který mi přišel, nejspíš za přispění EL34, spíše měkčí. I při spojení s hodně uječenými singl snímači na fenderu mi zvuk nedrásal tolik uši a zachovával si svou určitou kulatost. Při hraní v kapele "krejt" nádherně prolezl mezi ostatními nástroji a hezky se na ně vázal. Problém trochu nastal, když si kolega kytarista vytáhl svůj Twin, který bohužel drobečka V30 zcela polknul a pohltil do sebe. Barevně mi čistý kanál něčím trošinku připomínal legendární kombo Marshall Bluesbreaker a mému kolegovi něčím i Vox VC-15. (Za to ale ruku do ohně nedám, protože ho doma nemám, abych to mohl porovnat.). Velmi užitečnou a příjemnou funkcí (opět konstruktéři přemýšleli a mysleli na muzikanty) může být výše zmiňovaná funkce Boost, která zvedne hlasitost o 10 dB. Pokud použijete např. strata nebo obecně singly a "nevyhulíte" aparát zcela na maximum, zůstane zvuk při aktivaci Boost pořád čistý, jen se zvedne hlasitost a vylezou spíše vyšší frekvence. To se dá výborně použít například při sólech a vy tak nemusíte zapojovat před vstup volume pedál či jiný efekt. Když už mluvím o krabičkách, výborně zněl režim clean ve spojení s TS9. Teď tedy kanál nazvaný overdrive. I když už samotný název může dávat docela jasně najevo, jaký typ zkreslení by se měl z aparátu ozývat. Ale i vyznavači velkého zkreslení, nezoufejte. Právě šíře spektra gainu (úrovně zkreslení) si zaslouží opravdu pochvalu a dělá z V30 univerzální aparát. Pro lepší představu bych ho rozdělil do tří skupin. Pokud navolíte ovladače v rozmezí od cca nuly někde po trojku, můžete dostat (samozřejmě s ohledem na výběr typu snímačů) buď druhý čistý kanál, či hodně zpěvný měkký crunchový zvuk. Skvěle zněl v tomto nastavení strat. Dobře účinná se jevila i možnost funkce Boost, kdy se při aktivování pochopitelně zvedlo o něco i zkreslení. Při dalším otáčení knoflíku Gain někde k polovině spektra jde vyždímat z V30 řekněme hadrockové, rovněž velmi příjemné a zpěvné zkreslení, při němž zůstávaly všechny tóny pořád konkrétní a hezky se na sebe vázaly. Pokud budete otáčet Gainem stále víc doprava, a navíc to zkombinujete s humbuckery, můžete z aparátu dostat až téměř nabroušenou metalovou pilu. Tady už se mi zvuk příliš nelíbil. Přece jen se o něco ztenčil a tón se stával méně konkrétním. Ale to je jen můj názor, takže bych doporučil si aparát na vlastní uši vyzkoušet - stojí to určitě za to.


Díky spíše měkčímu zvuku se na aparát hrálo velmi příjemně a ani při větších hlasitostech nekladl zesilovač příliš velký odpor. Pokud máte rádi barvu EL 34 (Marshall, Vox, Matchless atd.), myslím, že budete spokojeni.

Ještě něco na závěr
Škoda jen, že můj celkový hodně dobrý dojem z toho aparátu kazí dvě maličkosti. Tou první je fakt, že pokud vám odejde pojistka, musíte kvůli výměně odšroubovat asi šest šroubů zadní stěny, abyste se dostali do útrob zesilovače, kde je ukryta. Dost těžko si tenhle proces dovedu představit při hraní. Druhá věc, která mi však vadila daleko víc, je podezřelé přehřívání zesilovače, a to tak, že na kovové ovladače se téměř nedala položit ruka a azbestové rukavice jsem ve výbavě nenašel. Přesto však, pokud sháníte menší kombo pro klubové hraní, může být Crate V30 velmi dobrým řešením.



info
Crate V30 je celolampové kytarové kombo pracujicí v třídě A. Cena je 27 880 Kč.

plus
zvuk
široké spektrum gainu
provedení a design

minus
přehřívání
nemožnost aktivace reverbu na footswitchi
výměna pojistky


Psáno pro: časopis Muzikus 2004/08

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Crate-V30-Class-A~27~zari~2004/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.