Cort Larry Coryell LCS-2

Cort Larry Coryell LCS–2
Cort Larry Coryell LCS–2

Po testu kytary Cort Joe Beck Signature se do rockové školy CTJ zatoulal další nástroj firmy Cort, kterým je model LCS-2, což je nástroj ze série Larry Coryell Signature. Nástroj nám připadal natolik zajímavý, že jsme se rozhodli jej otestovat a představit širší jazzové veřejnosti.

 

Nástroj mě zaujal už i tím, že jsem před několika lety viděl hrát v jakémsi klubu mistra Larry Coryella na jakousi ošklivě červenou kytaru, a tehdy jsem si myslel, že to bude nějaký na míru postavený nástroj od některého ze špičkových kytarářů. Nápis Cort na hlavě nástroje mi tehdy nic neříkal. Kytara hrála skvěle, ale z toho jsem spíš vinil Larry Coryella.

Nyní stejně ošklivý nástroj máme s kolegou před sebou a pitváme ho. S firmou Cort vás seznámil kolega Luboš Malý v čísle 10, takže snad jenom tolik, že firma je korejská, ale oproti jiným nevyrábí kopie a plagiáty, nýbrž své vlastní modely. Jejich stáj tvoří vedle Larry Coryella též Joe Beck, kytarový mág Hiram Bullock a stařičký basista od Jimiho Hendrixe Billy Cox.

 

A teď k nástroji

Velikost korpusu odpovídá velkým lubovým gibsonům, i když proporčně je poněkud jiný. Korpus je vyroben pochopitelně z překližky, což nelze dle našeho názoru v případě elektricky snímaných nástrojů jednoznačně považovat za nedostatek. Vrchní deska je vyrobena ze smrkové překližky, luby a zadní deska jsou z javoru, tedy standardní materiály. Ozvučnicové otvory jsou ve tvaru písmene f a vrchní deska je podložena dvěma javorovými trámky. Oproti všem levným nástrojům, které jsme kdy měli v ruce, je tato kytara význačná tím, že podobně jako nejdražší modely (Gibson, Guild, apod.) je spojnice mezi krkem a korpusem tvořena masivním špalkem v délce hmatníku, což nástroji zajišťuje delší sustain, zejména ve vyšších polohách, a omezuje sklon lubovky ke zpětné vazbě.

 

Nyní tedy ke krku

Materiál, ze kterého je krk postaven, je javor, bohužel ze dvou kusů, ovšem provedení spoje je tak dokonalé, že to naprosto nevadí. Palisandrový hmatník s bodovými intarziemi má dokonalé lemování. Hlavice je překlížená mahagonovou destičkou s podpisem Larry Coryella a označením firmy. Hmatník má menzuru 24,75 palce a je osazen pražci medium. Výztuha krku funguje jako u těch nejdražších nástrojů a průhyb lze perfektně nastavit. Šroub je zakrytován obyčejným plastovým krytem černé barvy. Nultý pražec je z černého plastu, struny lehce zapuštěny.

 

Osazení

Struník je kovový, zdobený ve standardním provedení a kobylka je dřevěná. Zásadní vadu spatřujeme v tom, že nastavovací šrouby přesahují hranu kobylky a je to krásná past na roztržení ruky, jinak je řemeslně velice dobře zpracovaná. Kombinací kovový struník - dřevěná kobylka výrobce dosahuje lepší zvukové vyrovnanosti a menší náchylnosti k vazbě při zachování sametově kulatého zvuku dřevěné kobylky. Horní část kobylky by bylo možné vyměnit za kovovou, čímž by se zvuk stal středovější a vytlumenější (podobně jako např. Gibson ES 175). Úchyty na popruh jsou výborně udělané a přišroubované s filcovou podložkou. Mechanika je bez označení, ve tvaru zvonců, nedá se příliš dobře seřídit, což při použití silných strun zase tolik nevadí.

 

Elektrická část

Je tvořena dvěma snímači označenými Duncan Design. Jedná se o humbuckery, které mají slabý signál a nevyrovnaný zvuk. Se snímači Seymour Duncan mají společný možná jen ten design, i když i to je otázka. Jsou řemeslně hezky udělané, dále je pitvat nemá smysl. Klasické zapojení s třípolohovým přepínačem a dvěma páry potenciometrů volume a tone pro každý snímač zvlášť je dobře provedeno a kvalitní vodiče jsou přichyceny suchým zipem z vnitřní strany desky kytary. Potenciometry mají hladký průběh a není jim co vytknout.

Závěrem k popisu lze říct, že samotný nástroj bez elektrické části je nádherně provedený z kvalitních materiálů, v perfektním laku a dokonalém řemeslném zpracování (vykládání a lemy jsou opravdu zážitek). Nástroj, tak jak je, tzn. bedna s krkem bez osazení, je na úrovni nástrojů od 100 000 Kč výše. Názor na barvu je věc individuální, kytaru lze zakoupit v odstínech violin burst, natural a black. Nám se zdá, že nevkusný červený burst, který zvolil i Larry Coryell, je pro tuto kytaru nejvhodnější.

 

Zvuk a zkušenosti s hraním

Nástroj byl testován na komba Polytone, Johnson a Peavey. Hodně času jsme věnovali též hraní na neozvučený nástroj. Před samotným hraním byla kytara osazena hlazenými strunami GHS 0.013 a bylo nutno ji seřídit (action, tj. dohmat a průhyb krku).

Široké zvukové spektrum, nízký sklon k vazbě, tónová vyrovnanost, srovnatelná se špičkovými americkými nástroji a dokonale ladí. Člověk při hře nemá pocit, že musí tón z nástroje ždímat, jako tomu často u lubových nástrojů bývá, tato kytara prostě hraje sama. Při srovnání s dražšími nástroji kytara zaostává pouze v nižší hlasitosti a barvě zvuku vinou snímačů.

 

Závěrem

V 70. letech firma Ibanez vyráběla napodobeniny gibsonů zhruba za čtvrtinu nebo pětinu ceny a my jsme byli malí a chudí a nekoupili jsme jich vagón. Dnes jsou Ibanez drahé nástroje a kouzlo této láce se vytratilo. Pokud nechcete opakovat stejnou chybu, kupte si skutečně profesionální jazzovou kytaru Cort za cenu tří jatečních vepřů, tzn. pětinu ceny jiných nástrojů. Pan Joong K. Park by musel být opravdový blázen, aby ceny a kvalitu držel na této úrovni nějak přehnaně dlouho. Asi prorazí na trhu, koupí Daewoo a kytara bude stát 3000 dolarů na to šup, že milý pane Joongu?

 

Info:

Cort Larry Coryell Signature LCS-2 je typická lubová jazzová kytara v profesionální kvalitě. Její cena je 19 900 Kč.

Plus:

dokonalé provedení a použité materiály

skvělý zvuk

neuvěřitelná cena

Mínus:

snímače, mechanika, kobylka, ale vše přebíjí cena

Psáno pro časopis Muzikus