Činely Anatolian (2. díl) - pokračování testu tureckých činelů

Činely Anatolian (2. díl) - pokračování testu ture
Činely Anatolian (2. díl) - pokračování testu ture

Dnes budeme pokračovat v exkurzi po nabídce nové činelové značky na našem trhu - turecké firmy Anatolian.

Minule jsme si stačili něco říct o výrobní strategii a zaměření firmy, popsat základní charakteristiku jednotlivých řad a v rychlosti projet album mých dojmů z jednotlivých modelů v kategoriích ride a crash. Ve druhé z nich ještě chvíli zůstaňme.

 

Crash

Kappadokia Crash 17" a 18" (4260 Kč, 4680 Kč)

Překvapily mě rychlostí, s níž po úderu reagují. Stejně jako většina ostatních činelů v této řadě jsou o trochu výše laděné, než by odpovídalo hmotnostní kategorii. O obou se dá říct, že je to dobrý Crash, který není právě "jemnostslečna", ale nepostrádá potřebnou muzikalitu pro použití ve většině stylů. V jazzu si ho umím představit i jako alternativní ride.

U 18" velikosti se v dozvuku při razantnějším úderu objevila trochu známá "sklovitost".

 

Traditional Crash 18" (4680 Kč)

Velká škoda, že firma zatím nenabízí verze crashů v kategorii Thin... Tento činel by potom musel být naprostou lahodou pro všechny, kdo požadují velejemnost, sypkost a "vzdušný" průběh. To všechno v sobě má i tenhle činel, jen jej hmotnostní kategorie, v níž byl vyroben, stahuje přece jen trochu k zemitému údělu crash-ride činelů. Přesto byl z testovaných 18" mému srdci nejblíže.

Dobře použitelný je i jako ride, ani rychlejší patterny se neslévají a díky poměrné nízkému ladění a lahodně znějícímu pupku vůbec nepůsobí v kategorii Ride jako chudý příbuzný.

20" verze musí být naprosto ideální Light Ride pro akustický jazz apod. Teď už chápu, proč jsou v kategorii Ride v nabídce spíše heavy hmotnosti. Jazzman si snadno vybere velký Crash. Jen proto věčná škoda, že nabídka tu končí u 20"...

Traditional Crash 15" (3490 Kč)

Jasný vítěz kategorie Crash. Na svůj rozměr nečekané hluboko laděný činel má příjemný a poměrné dlouhý sustain, minimální nárazový tón a několik barev v závislosti na způsobu a síle úderu. Při silnějším "natření" se krásné rozsvítí, zároveň ale působí velmi kultivovaně. Skvělý činel!

 

Splash

Ultimate Splash 8" (1810 Kč)

Trochu mi svou "svítivostí" připomněl Zildjian A Custom, ale oproti němu má v dozvuku více kovového zázněje.

Není to zcela má představa o činelu tohoto typu, zároveň však nese známky určitého výrobcova záměru, takže bych ho asi neoznačoval za špatný, spíš za činel, který asi není úplně pro mě...

 

Kappadokia Splash 8" (1790 Kč)

Tento činelek mě bavil o poznání víc. Sušší a trochu orientálně tříštivý charakter s rychlou reakcí i dozněním. Je krátký tak akorát, aby se na vhodném místě objevil a zase zmizel. Dojem zcela bez kazu.

 

Baris Splash 8" (1670 Kč)

Má stejně jako Ultimate v dozvuku trochu železné příměsi a není tak tříštivý jako předchozí model, ale nijak mě neurazil. Mezi čtyřmi testovanými 8" činely by obsadil pěkné třetí místo...

 

Traditional Splash 8" (1790 Kč)

Vizáží i zvukem značně evokuje Splash Zildjian K Regular. Attack, difuzi i ladění má velmi příjemné a určitě bych si ho dokázal v soupravě představit.

 

Kappadokia Splash 12" (2640 Kč)

Tenhle činelek je už spíš v charakterové kategorii crash. Svůj splashový původ ale nezapře v rychlém odeznění.

12" jsem měl vždycky velmi rád právě pro zvláštní hraničení mezi crashem a splashem a pro velmi vděčné využití ve zvuku soupravy. Tenhle činel moji představu splňuje dostatečně.

 

Baris Splash 12" (2450 Kč)

Ještě typičtější Mini-Crash než jeho předcházející kolega. Má plnější tělo a delší dozvuk. Možná jen ve zvuku obsahuje až příliš nárazového tónu, což je způsobené jeho poměrně vysokou hmotností.

 

Traditional Splash 12" (2640 Kč)

Zato tento činelek nabíhá pozvolněji a s rozmyslem. Příjemný vzdušný průběh, jak se na Splash sluší a patří. Váhově směřuje téměř k Paper Thin.

Při hře na víc činelů se svým zasyčením krásně propojí mezi ně a plní funkci zvukového tmele. V testovaných 12" v něm nalézám vítěze!

 

Ultimate 12" Splash (2690 Kč)

Zvukový průběh má podobný jako Baris, ale neobsahuje naštěstí tolik nárazového tónu. Řadím za Traditional na druhé místo.

 

China a Swish

Ultimate 18" China Boy (5870 Kč)

Na čínu má až moc nárazového tónu. V soupravě si ji ale umím představit, k ní bych ovšem volil ještě druhý, výrazně odlišný model.

 

Traditional 18" China (5110 Kč)

Ani tento kousek bohužel úplně neodpovídal mým představám o ideální číně. Částečně však dojem vylepšilo to, že má díky povrchové úpravě bez lakování naturální a sušší reakci.

Z vizuálního hlediska mě překvapila nezvykle malá plocha ohrnutého kraje, čítající zhruba 3 cm, což je běžnější spíš pro modely Swish.

 

Ultimate 22" China (8250 Kč)

Toť jest jiné kafe! Hřmotný brutální činel (co také čekat od 22" koláče?) s výrazně tříštivým charakterem a vyrovnaným poměrem attacku a doznění.

Při použití crashovým úderem jde o velmi vhodný činel do všech nekompromisních a naléhavých situací, jako ride ale může posloužit i v tišší hudbě a krásně vyzobává i velmi rychlé patterny. Při užití tympánových paliček různých tvrdostí pak z tohoto nástroje můžete vyždímat celé obrazy a nálady. Použitelnost je od metalu až po soudobou vážnou hudbu...

 

Ultimate 14" China (3570 Kč)

Ve studiu občas používám dnem obrácené malé číny místo crashů a tenhle je jasně určený podobnému účelu.

Zvukově je to vlastně jakýsi velmi zlobivý a potměšilý Crash, který si své "keeennnggg" ve zvuku kapely vždycky prosadí - a přitom jsou jeho attack i sustain velmi blízko tradičnímu crash činelu.

Do zvuku soupravy tak dostanete správného "zlobiče", jenž může být leckdy charakteristickým prvkem celé nahrávky. Velmi zajímavé.

 

Traditional 14" China (3400 Kč)

V této verzi je rozměr 14" už příliš málo. Činel zní příliš vysoko, a přestože v sobě obsahuje většinu kladů, vyjmenovaných u 18" kolegyně ze stejné řady, volil bych ho spíše jako alternativu ke klasičtěji pojaté číně nebo do páru s velkým crashem jako Trash-hat.

 

Ultimate 20" Swish (6810 Kč)

Vítěz téhle kategorie. Posloužit může stejně jako alternativní zastřený ride, hluboká tříštivá čína i efektový činel na nejrůznější potřeby typu "brutal noise". Krásně se s ním hrají halftimové patterny, kdy se tenhle činel čtvrťovými údery přes ohraj rozezní do velmi kolorativní zvukové hmoty.

 

Hi-hat

Ultimate 12" Regular Hi-hat (5380 Kč)

Mám rád malé hihatky a v poslední době používám především "dvanáctky". Mohou ve svém zvuku obsáhnout jak rozezlenou pootevřenou ďáblici, tak poslušnou kratinkou domácí puťku. Mimo jiné můžeme jejím použitím nabourat již poněkud omšelý a oposlouchaný obraz klasické bicí soupravy. Proto jsem také při testování hned sáhl po tomto malém rozměru. A hned napoprvé jsem byl dostatečně uspokojen.

Přestože charakterem spíš průraznější a drzejší mrška, ani stopy po kovových záznějích a podobných nešvarech, provázejících ostřejší typy hihatek.

Ladění, další prubířský kámen, také vychází ve prospěch Ultimate. Na poslech bych spíš tipoval 13", nebo 14", pootevřená dokáže vyprodukovat stejné "tělo" jako klasické větší verze.

 

Kappadokia 12" Hi-hat (5280 Kč)

Na téhle už je přece jen menší rozměr znát. Jak se ukázalo, většina činelů z řady Kappadokia je trochu výše laděných a tak se není ani tady čemu divit.

Tím bych ale nerad tento nástroj zavrhl. Naopak, při použití jak druhá Hi-hat na bowdenu, nebo jen v uchycení napravo od hráče může být dostatečně rozpoznatelná od hlavní hi-hatky a splní dobře funkci alternativního koně.

 

No a tím jsme se dostali vlastně až na samý konec dvoudílného výletu do světa zvuků jménem Anatolian. Pokud vás test navnadil k dalšímu prozkoumání těchto činelů, splnil svůj hlavní účel, protože postihnout v tomto rozsahu dojem z široké nabídky firmy je neuskutečnitelné. Jestliže se mi i přesto podařilo přenést můj dojem z činelů Anatolian až k vám, jsem tomu velmi rád.

 

Info:

Anatoljan jsou činely tureckého malovýrobce, které nesou všechny znaky pečlivé ruční výroby.

 

Plus:

špičkové muzikální a inspirující činely

skvělé modely za příznivé ceny

 

Mínus:

absence Light a Thin modelů v kategoriích Ride a Crash

některé číny mají příliš "gongový" zázněj a výrazný nárazový tón

Psáno pro časopis Muzikus