přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukCarl Martin Greg Howe’s Lick Box - špičkový analogový zkreslovací efekt

08.06. | Autor: Tomáš Pavelka | sekce: pro muzikanty - testy

Carl Martin Greg Howe’s Lick Box - špičkový analogový zkreslovací efekt


Greg Howe je virtuózní americký kytarista, skladatel a producent. Věnuje se rocku, hard rocku, jazz fussionu atd. Má vlastní sólové projekty a spolupracuje (spolupracoval) s hvězdami, jako jsou například Richie Kotzen, Rihana, Enrique Iglesias, a hrál na turné s Michaelem Jacksonem. Má široký stylový záběr. Tento úvod je důležitý, protože pak celý článek o jeho signature efektu bude dávat větší smysl.

Greg Howe jednoho dne u kafe požádal Karla z dánské firmy Carl Martin, jestli by mu mohli vyrobit kytarové efekty, které by měly jeho oblíbený zvuk. Potřeboval mít distortion, mid range crunch/overdrive a clean boost. Takže firma se dala do práce a vyvinula jeden trojitý multiefekt podle jeho „zvukového“ přání.

Lick Box jsou vlastně tři špičkové analogové pedály v jedné krabici. Zařízení používá moderní technologii napájení, kdy do krabičky jde klasických devět voltů, ale vevnitř jsou obvody zvyšující napětí na dvanáct voltů pro lepší funkci jendotlivých komponent.

Celá konstrukce je kovová a robustní, tři plechové footswitche, tři modré LED diody a minimum ovládacích prvků. Potenciometry jsou osazeny většími, umělohmotnými „čudly“ se zřetelnou černou ryskou. Vstup, výstup a napájecí konektor. Jednodušeji to nejde.

High Gain

První efekt je high-gain distortion, u kterého ale podle mně to high-gain není nijak moc dramatické. Zkresluje na distortion tak akorát. Tady chci zdůraznit, že je to efekt určený evidentně pro živé hraní. Tedy na hraní při vyšší než malé hlasitosti a při té je již přemíra zkreslení na škodu. Ovládání je jednoduché: Level, Gain, Tone. Zvuk je vyrovnaný, plný, výšky i basy jsou v rovnováze. Nemusíme nic nastavovat a můžeme rovnou hrát. Kytara tedy není přebasovaná ani převýškovaná, zvuk je příjemný, žádné experimenty se nekonají. Při dostatečné hlasitosti chytá kytara krásně zpětnou vazbu. Je to optimální na rychlé sólové licky i hardrockové riffy. Nazval bych to „příjemně znějící distortion“ s dlouhým sustainem.

Crunch

Druhý efekt je z rodiny mid-range overdrivů. Takže overdrive s důrazem na střední pásmo kytarového zvuku. Crunch má o něco méně basů i výšek než předchozí distortion. Ale ne nijak zásadně. Ovládání je opět velmi jednoduché: Level, Gain, Tone. To je základní a dostačující ovládání. Crunch se vyznačuje vysokou dynamikou, hezky reaguje na volume na kytaře, takže ztlumením hlasitosti na kytaře dostaneme skoro úplně čistý zvuk, který si ale zachovává určitý charakter, a když zase přidáme, zvýší se zkreslení i hlasitost. Na blues, blues rock, fussion, jazzrock... vše se s tím dá hrát.

Vždycky když mám dojem, že už bylo v oblasti kytarových efektů vše vymyšleno, přijde nějaký výrobce s něčím novým, s něčím inovativním, s nějakou modifikací. Vypadá to, že lidská kreativita je opravdu nekonečná, a to je dobře. Jenom ty pedalboardy pořád nejsou nafukovaci...

Boost

A poslední z řady je clean Boost. Umí „jenom“ zesílit zvuk, který do něj pustíme. A to o rovných dvanáct decibelů, což je dost. Má jediný ovládací prvek Boost a zesiluje, i když není zapnutý distortion ani overdrive, takže i zcela čistý zvuk. Kdo potřebuje pouze přikrmit (nejlépe lampový) zesilovač, má možnost! Tím dvanáctidecibelovým boostem se dá i z čistého kanálu na zesilovači dostat crunch.

Carl Martin Greg Howe’s Lick Box - špičkový analogový zkreslovací efekt


A co tedy s tím?

OK, tyhle tři běžné efekty nejsou nic, co by již neexistovalo hezkou řádku let, jenže tohle je špičková kvalita (nejkvalitnější součástky, díky kterým distortion moc nešumí), a navíc se to dá zapnout všechno dohromady. Takže např. když nastavíme zkreslení na efektu High Gain tak nějak napůl, ztlumíme kytaru a pošleme to do efektu Crunch, dostaneme další (již třetí) zkreslený zvuk. Crunch z distortionu lehce ořízne basové a výškové frekvence, ale zase přidá středové, zvýší se sustain, agresivita zvuku i hlasitost. Tohle řešení se velmi hodí pro slabší snímače, kdy i na Telecasteru můžeme docílit celkem bez problému mohutné zkreslení a sustain, který bychom jinak těžko dosahovali. Přiznám se, že mě tohle řešení zaujalo a vyhrál jsem si s tím docela dlouho. A bonus je, že jakýkoli zvuk, který dostaneme z Lick Boxu nebo který do něj pošleme z jiných efektů, můžeme pak na sóla vytáhnout Boostem. Jednoduché a účelné.

Závěr

Carl Martin Greg Howe’s Lick Box je špičkový analogový zkreslovací efekt, který jistě najde uplatnění v mnoha rockových i nerockových stylech. Je to takový solidní základ, vhodný téměř pro jakýkoli styl kytarové tvorby. Dostaneme z toho velké, střední i malé zkreslení, plný i nastředovaný zvuk. Je to velmi univerzální zkreslovací zařízení. Bude si rozumět s každou elektrickou kytarou. Snad jen na death metal se to úplně nehodí (tam by to chtělo trochu jiný charakter zvuku) a možná cena bude pro někoho příliš vysoká, ale vzhledem ke kvalitě je přiměřená.

Info:
Carl Martin Greg Howe´s Lick Box je špičkový analogový zkreslovací efekt vhodný do široké škály hudebních stylů. Cena je 7573 Kč.

Plus:
velký rozsah zkreslení
příjemný zvuk
jednoduché ovládání
tři efekty v jednom
dynamický crunch
boost

Mínus:
nelze prohodit pořadí efektů


TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Rozměry 186 x 120 x 55 mm
Hmotnost 820 g
Napájení pouze 9V adaptérem s mínusem uprostřed
Vstupní/výstupní impedance 1 MΩ/200 Ω
Boost 12 dB
Odstup signál/šum 54 dB


www:
carlmartin.com/greg-howes-lick-box/

Psáno pro: časopis Muzikus 2016/12

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Carl-Martin-Greg-Howes-Lick-Box-spickovy-analogovy-zkreslovaci-efekt~08~cerven~2017/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.