CME GPP-3 - tři stabilní programovatelné pedály

CME GPP-3 - tři stabilní programovatelné pedály
CME GPP-3 - tři stabilní programovatelné pedály

Nožní pedály jsou kapitolou samy pro sebe. Jaký pedál je lepší? Který pedál bude kompatibilní s mým nástrojem? Mohu nastavit polaritu pedálu? Jak je pedál zajištěn, abych jej při hře nohou opakovaným sešlapáváním neodsunoval? Jak mám uspořádat více pedálů tak, aby vždy byly jednotlivé pedály stejně daleko a nemusely nohy zkoušet, kde opravdu pedály jsou? Odpovědí na většinu těchto otázek může být CME GPP-3 - tři pedály v jedné bytelné skříni.

Jednotlivé pedály mají shodné rozměry a rozestoupení jako u standardizovaných akustických klavírů. Není tedy potřeba jednotlivé pedály pod nástrojem hledat, stačí správně umístit celý box. Poměrně značná hmotnost (4kg) zaručuje, že ani při divokém stylu hry se nebudou pedály posouvat a nebudete je tedy muset nohou stále honit.

 

Co vysílá?

Asi každého napadne otázka, jaká data vlastně jednotlivé pedály vysílají. Všechny tři pedály jsou programovatelné. Z továrny přicházejí s přednastavenými MIDI kontroléry číslo (zleva) 67 - Soft Pedal, 66 - Sostenuto Pedal a 64 - Sustain Pedal. Levý a střední pedál se chovají jako přepínač (je použit typ konektoru TS), takže vysílají hloubku parametru pouze 0 a 127. Pravý pedál je kontinuální (použit typ konektoru TRS), takže vysílá všechny hodnoty od 0 až do 127 (nebo je možné nastavit rozsah pravého pedálu). Co na tom vidím nelogického? Vzhledem ke konvencím se dá předpokládat, že pravému pedálu bude nejčastěji přiřazen právě kontrolér 64, tedy Sustain pedál. Kolik znáte MIDI nástrojů, které mají Sustain pedál kontinuální? Velká většina nástrojů reaguje na kontrolér 64 jen jako na spínač, tedy hodnoty 0 a 127. Některá digitální piana používají tři nebo čtyři hloubky pedálu. Ale celý rozsah nemá snad žádný nástroj. Proto dnes považuji za zbytečné, aby Sustain pedál vysílal kontinuální data. Dá se spíš předpokládat, že si nastavíme na prostřední nebo levý pedál GPP-3 jiný MIDI kontrolér, než jaký je přednastavený. Zde bych si naopak dokázal představit i kontroléry jako Brightness (ostrost zvuku) nebo Modulation (při hře na hammer klaviaturu, které občas nemají vůbec žádná kolečka, by se to hodilo speciálně). U kontrolérů, jako je Brightness, které mají offsetovou hodnotu 64, je ale potřeba si uvědomit, že pokud nedržíte pedál stisknutý, vysílá hodnotu 0 (ačkoli, dá se mu jednoduše změnit polarita, takže umí ve stavu nestisknutém vysílat i hodnotu 127), proto jsou úplně ideální právě takové kontroléry, které mají offsetovou hodnotu 0. Ale hlavní zádrhel tkví v tom, že střední a levý pedál GPP-3 vysílá pouze hodnoty 0 a 127, takže jakýkoli skutečně kontinuální kontrolér nemá smysl na tyto pedály mapovat. Ideální je tedy taková volba, kdy levý nebo prostřední pedál fungují jako spínače (třeba smyček) nebo přepínače. Ač je tedy programování pedálů možné, v podstatě jej asi stejně využije jen málokdo a většina bude zůstávat u předdefinovaných kontrolérů 67; 66 a 64. Ačkoli jsem poměrně velký odstavec věnoval tomuto nelogickému faktu pedálu, jsem přesto přesvědčen, že speciálně pro digitální piana plní pedál svůj účel bezvadně.

 

Programování

Samotné programování je velice jednoduché. Po zapnutí pedálu stiskneme všechny tři pedály a podržíme stisknuté asi tři vteřiny. Začnou svítit všechny tři LED diody u pedálů. Následně začnou ledky blikat a pedál je připraven k přiřazení hodnoty. Poté stiskem jednoho pedálu zvolíme, kterému z nich chceme nastavit novou hodnotu. Jednotlivými pedály volíme číselnou hodnotu s tím, že levý pedál přepíná "stovky" (tedy pouze 0 a 1), střední pedál "desítky" (0 až 9) a pravý pedál "jednotky" (0 až 9). Tímto postupem přiřadíme kterémukoli pedálu libovolné číslo MIDI kontroléru.

 

Výstupy

Všechny potřebné výstupy z pedálů jsou k dispozici. Je možné zvolit jak výstupy přímo z jednotlivých pedálů pomocí konektorů jack 6,3 mm, a řídit tak až tři zařízení najednou. K dispozici je i klasický pětikolík MIDI out pro vysílání hodnot všech třech pedálů do jednoho MIDI zařízení. V tomto případě musí být pedál napájen z externího AC adaptéru (není součástí balení). Poslední možnost je přímé propojení s počítačem pomocí USB, které slouží také jako napájení. Pro USB připojení není potřeba instalovat žádné ovladače v operačních systémech Windows XP (a vyšší) a Mac OS X. Zařízení je automaticky rozpoznáno, ovladače nainstalovány přímo ze systému a zařízení se zobrazí jako USB Audio Device. Do MIDI a USB výstupů jsou vysílány vždy všechny tři pedály. Pro potřebu rozdělení těchto signálů je nutné nastavit filtr na přijímači (tedy MIDI zařízení a softwaru v počítači).

 

Závěr

CME GPP-3 považuji za výborný pedál pro použití s digitálním pianem. Při jeho zapojení do jiných typů nástrojů (syntezátorů, samplerů, ROMplerů) již může koncepce levého a středního pedálu zvoleného jako přepínače trošku omezovat.

 

Info:

CME GPP-3 je programovatelný trojpedál se dvěma spínači a jedním kontinuálním pedálem. Doporučená maloobchodní cena je 2690 Kč včetně DPH.

 

Plus:

tři pedály pohromadě

bytelné provedení

možnost pedály programovat

propojení přes jack jako klasické pedály, MIDI i USB

skvělá odezva

 

Mínus:

levý a střední pedály jsou pouze spínače

nelogicky vysílá kontinuální data pouze pravý pedál

 

Technická specifikace:

počet pedálů: 3

počet spínačů: 2

počet kontinuálních pedálů: 1

zapojení jako Pedal: ano

MIDI zapojení: ano

USB zapojení: ano

defaultní vysílaná hodnota levého pedálu: MIDI kontrolér 67 (Soft Pedal)

defaultní vysílaná hodnota prostředního pedálu: MIDI kontrolér 66 (Sostenuto Pedal)

defaultní vysílaná hodnota pravého pedálu: MIDI kontrolér 64 (Sustain Pedal)

kompatibilita: Windows XP a vyšší, Mac OS X

napájení: USB nebo AC adaptér

rozměry: 373 (š) x 278 (h) x 97,5 (v) mm

hmotnost: 4 kg

 

Při vědomí, že Sustain Pedal ve velké většině funguje jako spínač, se dá ušetřit řada zbytečně vysílaných MIDI událostí. V sekvenceru je možné všechny události, které jsou nižší nebo rovny 63, nastavit na hodnotu 0; a události, které jsou větší nebo rovny 64, nastavit na hodnotu 127. Pak stačí ponechat pouze přechodové události 0 a 127 a ostatní vymazat. Sníží se tak vysílaný objem MIDI dat a přitom zvuk zůstane naprosto stejný.

Psáno pro časopis Muzikus