Bugera Trirec - velmi dobře vybavený celolampový zesilovač

Bugera Trirec - velmi dobře vybavený celolampový zesilovač
Bugera Trirec - velmi dobře vybavený celolampový zesilovač

Bugera Trirec

Vstup jen pro tvrďáky a na vlastní nebezpečí!

Pro podladěné kytary potřebujete správně naladěný zesilovač. Teprve pak budou dobře naladěni i posluchači. A proto je tu Bugera Trirec.

Celolampová kytarová hlava Bugera Trirec je novějším přírůstkem ve výrobním programu Bugera. Ač vychází z lety osvědčeného konceptu, přidává i další funkce pro náročného kytaristu.

 

Evoluce podle Bugery

Koncepce, ovládací prvky i název samozřejmě zkušenějším dají jasně najevo, že Bugera Trirec vychází z Mesa Boogie Dual/Triple Rectifieru. V následujícím textu se tak budou objevovat i přirovnání ke koncepci a zvuku tohoto slavného zesilovače. Inženýři od Bugery ale v tomto případě přidali několik funkcí navíc, které původní Dual/Triple Rectifier nemá. V zásadě se ale jedná o velmi podobný lampový zesilovač s výkonem sto wattů a třemi základními zvukovými kanály.

 

Tři režimy usměrňovače? K čemu je to dobré?

Název Trirec je nejspíše zkrácenou verzí názvu Triple Rectifier. Tento název zde označuje pravděpodobně tři možnosti technického řešení napájení anod elektronek. V nejčastěji používaných lampových kytarových zesilovačích je použito pro usměrnění křemíkových diod, méně často (zejména u starých zesilovačů z padesátých a šedesátých let, třeba Vox, Fender, ale i Marshall JTM45) se pro usměrnění používá usměrňovací elektronka. Zesilovače typu Dual/Triple Rectifier mají uvnitř obě varianty, přepínačem si volíte tu, která je ve výsledku vašemu uchu bližší.

 

U zesilovačů Dual/Triple Rectifier přepínáte mezi lampovým usměrňovačem a křemíkovým, u Bugery Trirec máte ještě třetí variantu, aby byl název správně, tedy oba usměrňovače fungují souběžně. K čemu je to dobré? Na křemíkových diodách je velmi malý úbytek napětí, zdroj je „tvrdý“, výsledný zvuk je pevný s výraznějšími ataky. U lampového usměrňovače je výraznější pokles napětí při větším odběru (když pořádně hrábnete do strun). To se projevuje měkčím zvukem, lehce potlačenými ataky a větší kompresí zvuku. Samozřejmě toto je výrazné zejména v okamžiku, kdy zesilovač hraje na větší výkon, kdy se nefláká, ale plně pracuje. Pokud budete mít celkovou hlasitost hodně dole, samozřejmě ani tato příjemná vlastnost lampového usměrňovače se neprojeví. A stowattový lampový zesilovač při velkém vybuzení umí být hodně hlasitý a při velkém vybuzení si možná vyslechnete pár nelichotivých slov od zvukaře... Nicméně všechny tři režimy u Bugery Trirecu jsou, a tak je na vás, kterému režimu dáte přednost. V obou základních režimech usměrňovače také bude z důvodů, popsaných výše, jiný maximální výkon zesilovače. Zatímco v režimu křemíkového usměrňovače dostanete až 115 wattů, v režimu lampového usměrňovače „jen“ 95 wattů...

 

Tři kanály a jejich osm režimů

Bugera Trirec má tři odlišné zvukové kanály, čistý a dva zkreslené. Čistý je ručně přepínatelný do režimu Crunch, kdy získáte agresivnější crunch s menším zkreslením pro doprovody. Byť je čistý kanál slušný, kvůli němu si Bugeru Trirec určitě pořizovat nebudete. Zesilovače Dual/Triple Rectifier se proslavily zejména v tvrdých a nejtvrdších metalových stylech, samozřejmě i Bugera Trirec nejvíce cílí na kytaristy z této oblasti, nejlépe pokud i kytaru podlaďují, klidně i hodně pod běžné ladění. Dva zkreslené kanály tak pokrývají spektrum od sametového lead zvuku s velkým sustainem po metalovou doprovodnou řezničinu. Oba kanály (2 a 3) mají, stejně jako jejich předloha, přepínače voicingu Classic, Vintage a Modern, změny ve zvuku jsou velmi výrazné, zatímco Classic (u předlohy Raw) je režim s nejmenším zkreslením, Vintage poskytuje slavný „krémový“ lead zvuk původních zesilovačů Recto, Modern je agresivní metalový nářez.

 

Samozřejmě tyto režimy volíte pouze ručně na panelu, mezi jednotlivými režimy jsou hlasitostní rozdíly, není tedy z principu možné měnit tyto režimy pomocí nožního spínače. Celkově pokrývá Bugera Trirec všechny stupně zkreslení, mezistupňů pro experimenty máte hodně.

Bugera Trirec - velmi dobře vybavený celolampový zesilovač
Bugera Trirec - velmi dobře vybavený celolampový zesilovač

Infinium a Varipower

Toto jsou funkce, které na předlohách nejsou. Obě jsou provázané, obě řídí procesorová deska systému Infinium, který možná znáte i z jiných zesilovačů Bugera. Infinium je inteligentní systém řízení předpětí (a tedy proudu) koncovými elektronkami. Umí během provozu vyhodnocovat stav lamp a jednak nastavit vhodnou hodnotu předpětí automaticky, jednak umí odpojit elektronku se špatnými parametry za provozu a umožní tak dohrát akci. Jelikož je každá koncová elektronka řízena individuálně, můžete do zesilovače dávat i nepárované elektronky a i míchat libovolně elektronky typu EL34/6L6 (zde bych ale byl přeci jen opatrnější, osazování zesilovače tím, co zrovna najdete, není úplně ideální, každá elektronka má svůj zvuk daný jednak svým typem, jednak i výrobcem, je lepší pořád používat kvalitní dobře znějící výrobky). Stav elektronek a nutnost jejich výměny signalizují čtyři světelné kontrolky na zadní straně.

 

Varipower je funkce řízení výstupního výkonu zesilovače. Můžete jít od takřka ložnicové hlasitosti s výkonem jednoho wattu po plný výkon. Plynulé ovládání výstupního výkonu vám umožní potenciometr Varipower na čelním panelu. Pro funkci se používá opět procesorová deska Infinium, řídíte koncové elektronky, a jak moc budou puštěné. Není to tedy regulace typu výkonová brzda až na výstupu zesilovače. Je dobré s ovladačem Varipower pohybovat pomaleji, při rychlejším pohybu na chvíli zvuk zmizí, než Infinium správně dorovná předpětí.

 

Single, Dual, Triple... kde se vzal ten název?

Bugera Trirec vychází ze slavných zesilovačů Mesa Boogie série Rectifier (Recto).

 

Tato řada přišla na trh už v roce 1991 a je velmi úspěšná zejména v tvrdších hudebních stylech. První přišel na trh 100W Dual Rectifier, tehdy jen se dvěma kanály, ale již - jak název napovídá - s dvěma usměrňovači, tedy v článku zmíněném s křemíkovými diodami a druhý se dvěma usměrňovacími elektronkami. Méně výkonná 50W verze byla pouze s usměrňovačem z křemíkových diod, její jméno bylo tedy Single Rectifier. Nejvýkonnější model v řadě, tedy 150W zesilovač se šesti výkonovými elektronkami 6L6 má sice také pouze dva druhy usměrňovačů, stejně jako Dual Rectifier, ale jelikož výstupní výkon si vyžádal posílení této části, jsou použity tři usměrňovací elektronky, zde tedy Triple v názvu neznamená tři režimy provozu usměrňovače jako u Bugery Trirec, ale označuje verzi se třemi usměrňovacími elektronkami pro nejvýkonnější model v řadě.

 

Boost a Reverb

Pro zesílení na sóla na scéně máte k dispozici funkci Boost. Hodnotu zesílení nastavíte na čelním panelu a zapnutí funkce Boost ovládáte z nožního ovladače.

 

Bugera Trirec je vybavena také digitálním reverbem, který je nejen aktivovatelný z nožního pedálu, ale také je pomocí MIDI možnost upravovat jeho parametry. Pro nastavení parametrů reverbu pořebujete nějaký další MIDI kontrolér nebo počítač s MIDI, který umí vyslat požadované informace MIDI CC. Pokud to ale dokážete, můžete si nastavit délku reverbu i jeho intenzitu pro každý kanál samostatně.

 

Obě funkce je možné přiřadit k jednotlivým kanálům a po zvolení kanálu se automaticky aktivuje funkce Boost nebo Reverb. Pro tuto paměť je potřeba mít přepínač Assign na zadní straně zesilovače v poloze Channel.

 

Efektová smyčka

Takto komplexně vybavený zesilovač je pochopitelně vybaven i řiditelnou efektovou smyčkou. Na zadní straně zesilovače naleznete přepínač režimů efektové smyčky. Můžete ji mít trvale zapnutou nebo vypnutou, můžete ji ovládat pouze jejím přiřazeným nožním spínačem, ale můžete ji mít i v režimu, kdy si pamatuje stav a aktivuje se dle toho, jak jste si ji k jednotlivému kanálu předtím nastavili. Pokud tedy v tomto režimu (přepínač Assign na zadní straně v poloze Channel) zapnu efektovou smyčku nohou ke kanálu 1, pak přepnu na kanál 2, který nemá smyčku aktivovanou, smyčka se vypne, ale po přepnutí zpět na kanál 1 se smyčka automaticky aktivuje, protože si zesilovač pamatuje, že jste to tak měli. Je to užitečná funkce, bohužel si zesilovač tuto informaci nepamatuje po vypnutí, takže na další akci si zase musíte přiřazení znovu navolit.

 

Úroveň signálu vstupujícího a vystupujícího ze smyčky je nastavitelná, můžete tak přizpůsobit úroveň signálu ve smyčce použitým efektům. Úroveň je nastavitelná v širším rozsahu, pouze mne překvapuje, že pokud nechám výstupní a vstupní úrovně v nastavení Normal dle panelu, hlasitost po aktivaci smyčky není shodná, ale výrazně poklesne (i když ve smyčce máte pouze kabel bez efektů). Dle mého je tedy poloha Normal v reálu jinde, než je nakresleno, ale samozřejmě každý si musí nastavit stejně úrovně dle svého vlastního signálového řetězce.

Bugera Trirec - velmi dobře vybavený celolampový zesilovač
Bugera Trirec - velmi dobře vybavený celolampový zesilovač

Nožní a vzdálené ovládání

Zesilovač Bugera Trirec je komplexně vybaven i pro nasazení do větších sestav, umožňuje nejen ovládání pomocí nožního ovladače, ale také pomocí šesti samostatných vstupů jack na zadní straně (samostatně pro kanály 1-3, Boost, Reverb a efektovou smyčku).

 

Nožní ovladač FSB106A, standardně dodávaný se zesilovačem, je v typickém bugerovském stylu a umožňuje klasické plné ovládání: přepínání kanálů, reverbu, funkce Boost a aktivace efektové smyčky, navíc při poloze Assign v poloze Channel si můžete na nožním pedálu aktivovat Boost, Reverb nebo efektovou smyčku k určitému kanálu a zesilovač si to bude pamatovat při přepínání kanálů.

 

Nožní ovladač FSB106A je vybaven i MIDI rozhraním (na vlastním zesilovači MIDI nenajdete, i když konektor pro nožní ovladač je také klasický DIN pětikolík, jako je pro MIDI). Umožňuje vám z externího kontroléru nebo sekvenceru měnit parametry reverbu, ale hlavně ovládat celý zesilovač. Můžete pomocí MIDI přepínat tak jako na nožním ovladači, ale v MIDI implementaci jsou rovnou příkazy Program Change pro kanály s vypnutou nebo zapnutou funkcí Boost, pomocí CC120 pak můžete aktivovat Mute, tedy ztišit celý zesilovač. V případě, že hrajete s podklady/klikem z počítače a jste líní osobně přepínat zvuky, můžete si v počítači udělat samostatnou MIDI stopu a naprogramovat si přepínání zvuků na celý koncert, včetně ticha v pauzách.

 

Reprobedna Bugera 412H

Na testy jsem k zesilovači dostal i standardní reprobednu Bugera 4x12”, model 412H, kterou již dobře za poslední roky znám. Je to kvalitně řemeslně vyrobená reprobedna, ale přeci jenom je trochu u reproduktorů i materiálu ozvučnice tlak na cenu znát. Pokud tedy jste finančně limitováni, svoji službu vám udělá, pokud ale máte možnost jít do osvědčených „metalových“ standardních reprobeden, udělejte to. Ceny jsou ale ovšem oproti reprobedně Bugera i více než dvojnásobné. Výsledný zvuk z Bugery Trirec ale bude lépe posazen do pásem, která jsou pro tvrdou hudbu podstatná, a také se lépe uslyšíte, protože se zvuk lépe prosadí v kapele.

 

Tak jaké bude zhodnocení?

To nejlepší zhodnocení samozřejmě provedete až vy, když s Bugerou Trirec budete jezdit akce. Za sebe ovšem mohu říci, že Bugera Trirec je pro pódiové nasazení výborně vybavena, umožňuje i nasazení do velkých sestav díky nadstandardním funkcím a rozhraním. Ze svých vzorů si odnesla koncepci a styl, ale přidala navíc pár dalších možností v ovládání. Zvukově zní trochu jinak než její slavné vzory, je tedy nakonec - přes veškerou podobnost - lepší na ni nahlížet spíše jako na nový (= jiný) zesilovač. Stejně jako u Dual/Triple Rectifieru je potřeba se s charakterem zvuku sžít, i u těchto zesilovačů je řada kytaristů, kterým řada DR/TR nezní moc dobře, ale i spousta dalších, kteří dobře vědí, jak ho nastavit pro pořádný zvuk a v jejichž rukách je to ono. Pokud hledáte onen typický krémový lead zvuk a velmi agresivní doprovodný buldozer za dostupnou cenu a ideálně hrajete i v podladění, vezměte Bugeru Trirec v potaz a zajděte do dobré prodejny otestovat.

 

Info:

Bugera Trirec je velmi dobře vybavený celolampový zesilovač s výkonem 100 W a dvěma typy usměrňovačů, s digitálním reverbem, kvalitním nožním ovladačem a dalšími funkcemi pro pokrytí kompletních potřeb metalového kytaristy na scéně. Ceny jsou Trirec: 18990Kč s DPH, 412H-BK: 9990Kč s DPH.

 

Plus:

velká variabilita a výbava

parametry reverbu upravitelné přes MIDI

MIDI ovládání

MUTE v implementaci MIDI

funkčně dobře vyřešený nožní ovladače

regulace výkonu Varipower

hraje jinak (osobitě) než vzor

 

Mínus:

Při pohybech s regulátorem výkonu Varipower procesor Infinium pomalu reaguje a LED dioda svítí jak barevná hudba při několikavteřinovém ztišení zvuku.

Úroveň signálu ve smyčce není zcela optimální.

Zesilovač si nepamatuje přiřazení Boost/FXloop/Reverb po vypnutí.

Nevýrazná reprobedna dodaná se zesilovačem.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Elektronky 5x 12AX7 v předzesilovači, 4x 6L6 v koncovém stupni, usměrňovací 2x 5U4
Výstupní výkon cca 115 W v režimu s křemíkovými diodami, cca 95 W v režimu s usměrňovacími elektronkami
Kanály 3 se samostatnými korekcemi a zvukovými režimy
Typy usměrňovačů 2 pro odlišné reakce zesilovače
Reverb digitální
Efektová smyčka přepínatelná
Linkový výstup s nastavitelnou úrovní
Ovládání výkonu Varipower s rozsahem výkonu od 1 W do maximálního
Procesorové řízení předpětí elektronek Infinium s diagnostikou stavu
Nožní ovladač v ceně
Spotřeba ze sítě 350 W
Rozměry (v x š x h) 310 x 687 x 245 mm
Hmotnost 23,6 kg
Psáno pro časopis Muzikus