Boss ME-70 - další z řady osvědčených „bossackých“ kytarových multiefektů

Boss ME-70 - další z řady osvědčených „bossackých“ kytarových multiefektů
Boss ME-70 - další z řady osvědčených „bossackých“ kytarových multiefektů

A je to tady zase... Krabičky, nebo multiefekt? Digitálně, nebo analogově? Cvakat tlačítky, nebo točit knoflíky? Neustálé lovení mezi efekty a aparáty, přesvědčování sama sebe, že teď už je to přesně to, co potřebujeme, a po čase zas ta nejistota... To vše vede výrobce nejrůznějších legrácek pro muzikanty k vymýšlení nového a nového, a tím řetězec „výrobce-prodejce-spotřebitel“ drží pohromadě, ku spokojenosti všech. Vlastně pozor, spotřebitel nebude zpravidla spokojen nikdy - nebo alespoň ne dlouho, co by si pak výrobce s prodejcem počali?

Pro ty, kteří chtějí okusit technologii COSM, ale přitom by rádi zůstali u ovládání klasických efektových krabiček, připravila firmy Boss následující novinku.

 

Popis

Jak již z názvu vyplývá, jde tedy o multiefekt používající při tvorbě zvuků technologii COSM. Krabička o velikosti čtyř samostatných „pastiček“ a jednoho kvákadla je vyrobena z dvoumilimetrového plechu, což by nějaký ten dupanec mělo vydržet. Jak budou dupance snášet plastové nožní přepínače, toť otázka, ale to má asi výrobce odzkoušené. Najdeme zde Pedal FX, využitelný rovněž jako volume, dále kompresor, jehož ovladače jsou použitelné i pro FX, následuje Overdrive v kombinaci s Distortionem. Další z „krabiček“ namalovaných na plechu multiefektu je Modulation a nakonec Delay. Také zde najdeme sekci Pre-amp, simulující různé druhy předzesilovačů, a ovladač pro reverb. Výstupní hlasitost a pár tlačítek pro editaci a zapisování do paměti. Pokud jde o konektorové zdířky, je zde kytarový vstup, který zároveň spíná napájení při chodu na baterie, dále výstupy mono nebo stereo, sluchátkový výstup a vstup aux. Následuje stereo zdířka pro připojení dvojpřepínače, kterým je možno vypínat reverb a sekci pre-ampu. Poslední je napájecí zdířka pro devítivoltový adaptér. Adaptér ani dvojpřepínač balení však neobsahuje. Veškeré ovládání efektů i simulátoru pre-ampů probíhá pomocí potenciometrů s knoby stejnými jako na bossáckých krabičkách. Pojďme k jednotlivým efektům a jejich ovladačům.

 

Efekty

Pedál Comp/FX obsahuje krom tří plynule otočných potenciometrů jeden otočný osmipolohový přepínač. V každé jeho poloze mají potenciometry jinou funkci. První poloha je klasický kompresor, tudíž ovládání sustain, attack a hlasitost. Druhá a třetí poloha produkuje wah efekt, odpovídající intenzitě úhozu na struny. Ovladače pak mají na starosti parametry sens, tone a peak zvuku kvákadla. Čtvrtá poloha simuluje houslový tón, ovladače sens, attack a hlasitost efektu. Pátá pozice je simulátor bezpražcové kytary. Pozice šest a sedm mění zvuk z jednocívkového single snímače na humbucker a opačně. Osmá pozice zajišťuje jump (zesílení) pro hraná sóla.

 

Pedál OD/DS nabízí výběr mezi různými druhy overdriverů a distortionů. Opět tři potenciometry a jeden vícepolohový přepínač, to už bude stejné i u dalších dvou efektů. Potenciometry, které standardně nacházíme na pedálových zkreslovadlech - Drive, Tone a hlasitost (Level). Celkem deset poloh, klasický booster, pak přebuzený zesilovač, dále zvuk krabičky Boss OD-1. Další stupeň se jmenuje Blues, pěkný nakřáplý zvuk. Stupeň Dist, klasický distortion s „dloooouhým“ sustainem. Šestý stupeň má simulovat klasický vintage stack, tady bych byl opatrný. Následující tři stupně se týkají „moderních“ zkreslení s názvy Modern, Metal a Core. Poslední pozice se jmenuje Fuzz a jako fuzz se to v jistých nastaveních i chová.

 

Pedál Modulation nabízí efekty, které zvuk rozšiřují, modulují nebo posouvají jeho výšku. Celkem deset poloh. Chorus, Phaser a Flanger asi všichni znají, ale pro jistotu... Chorus přidává jemné vlnění, zvuk je pak širší, bohatší. Phaser fázově posunuje a vytváří krouživý zvuk. Flanger je modulační efekt typu letadlo, stoupání a klesání. Další poloha se jmenuje Rotary a simuluje zvuk rotujícího reproduktoru a následující pozice je Uni-V, pěkný zvuk, typický pro šedesátá. Pozice Tremolo funguje také, jak má, výkyvy v hlasitosti hraného tónu o nastavitelné rychlosti. Zajímavá pozice Vibrato simuluje hru vibrační pákou, velice efektní. Stupeň Harmonist - zde jde o simulaci zvuku dvou kytar a má uplatnění opravdu jen při zahrání jednotlivých tónů, stejně jako následující Octaver, který přidává hranému tónu oktávu směrem dolů. U Harmonist stupně lze nastavit interval tercie, kvarty, kvinty, sexty a oktávy od hraného tónu oběma směry. Poslední pozice Delay je brána jako sekundární echo. Sekundární, protože dozvuky se zabývá poslední pedál.

Tento efekt má první tři stupně rozdělené do časů v desítkách, stovkách a tisících milisekund. Další pozice simuluje analogový delay. Stupeň Modulate přidává do echa velice příjemný chorusový efekt. Dále je zde reverzní echo, což nám přehrává tón pozpátku, a následuje Delay dohromady s Chorusem, kdy nastavení chorusu se nedá ovšem měnit. To ale vůbec nevadí, zvouček je to i tak hezký. Stupeň Momentary nám způsobuje opakování jen po dobu, kdy stojíme na pedálu Delay. Pozice Tap jistě znáte, jak rychle si „našlapeme“, tak rychle se nám z repráku ozývá. Poslední stupeň Phrase Loop umožňuje nahrát vaši hru po dobu až třiceti osmi sekund a následně přehrát, popřípadě vrstvit další „stopy“. Je to vhodné jak pro cvičení, tak sem tam i pro živé hraní. Přece jen, když se u sledovaného kytaristy, který je v kapele jediný, ozve najednou vícehlas v sóle, kapelu podezření z playbacků nemine.

 

Dostáváme se k sekci Preamp. Potenciometry, jak je zvykem - Gain, Bass, Middle, Treble a Level je možné hned ve druhé pozici krokového potenciometru využít jako klasický čtyřpásmový parametrický EQ. Další pozice Clean je určena pro čisté zvuky. Následuje stupeň Combo, který má simulovat nakřáchlý zvuk komba Vox. Další stupeň Tweed připomíná zvuk komb Bassman a stupeň Stack zvuk Marshallů sedmdesátých let. Pozice Lead Stk je určena pro sólové zvuky s vysokým gainem a poslední R-Fier moduluje zvuk komba Mesa/Boogie Dual Rectifier. Vedle sekce Preamp je potenciometr Reverb, který do poloviny funguje v režimu Room, což je ozvěna uvnitř místnosti, a od poloviny Hall, pro dozvuk koncertní síně.

Ještě zbývá Pedal FX, který vyrábí efekty s využitím expression pedálu. Tento může fungovat jako klasický volume pedál umístěný v řetězci až za overdrivem, kompresorem a pre-ampem, což znamená, že jako volume na kytaře to fungovat nebude. Když se pedál zaktivuje sešlápnutím, máme možnost krokovým potenciometrem vybírat efekty. Jednak klasický Wah, pak Voice, což funguje podobně jako wah, ale má to tendence simulovat lidský hlas. Funkce +1 a -1 Octave je super věc. Můžeme zde zcela plynule přidávat další tón k hranému, a to v rozmezí oktávy směrem nahoru nebo dolů. Dodat si jen tak uchem tercii či další interval je i výborný trénink pro vnímání souzvuků intervalů. Stupeň Mod Rate umožňuje ovládání rychlosti efektu Modulation a stupeň Delay Lev ovládání hlasitosti efektu delay. Pedál FX jde stisknout opravdu velice ztuha, podobně jako nově zakoupené analogové kvákadlo.

 

Zvuky lze upravovat a znovu ukládat do devíti bank po čtyřech zvucích. Dalších devět bank je nastaveno z továrny napevno. Abych nezapomněl, je zde samozřejmě režim ladičky a všechny diody svítí sympatickou a neoslňující červenou barvou.

 

Zvuk

Pokud jde o zvuky tohoto multiefektu, nebudu se o nich zeširoka rozepisovat. Je jich zde opravdu celá škála a možnosti nastavení jsou téměř nekončící. Důležité je, že v podstatě v jakémkoliv režimu se efekt chová hratelně a použitelně. Některé zvuky najdou uplatnění častější, jiné ne. Budeme-li brát ME-70 jako třeba pět solidních pedálových efektů v jednom, s možností navolit si je v podstatě, jak potřebujeme, bude to názor naprosto objektivní. Několik zvukových ukázek samotných sekcí multiefektu jsem zaznamenal na přiloženém CD s výkladem, o jaký efekt a jaké nastavení v danou chvíli jde.

 

Závěr

Multiefekt ME-70 je vhodný pomocník pro kytaristy všech žánrů za velice lidovou cenu okolo sedmi tisíc. Zvuky v drtivé většině znějí přirozeně a použitelně, zejména modulační efekty a možnosti pre-ampu si jistě najdou zalíbení u mnohých z vás. Samozřejmě v případě, že si doma „píchnete“ tento efekt do patnáctiwattového komba s osmipalcovým reproduktorem, nečekejte, že při nastavení pre-ampu na stupeň Stack na vás vypadne zvuk dvou čtyřdvanáctkových beden Marshall. Buďte soudní i při hraní si s nekonečnem všech možných kombinací a nezapomeňte na to, že nejdůležitější je na tu kytaru hrát a že tenhle multiefekt vám jen dopomáhá realizovat vaše představy, stejně tak jako další „pastičky“. Znám pár lidí, kteří dopadli tak, že si doma hrají jeden akord a už léta si kroutí knoflíkama a přepínají a přepínají... a čas utíká a utíká...

 

Info:

Boss ME-70 je další z řady osvědčených „bossackých“ kytarových multiefektů, zde je koncipován tak, aby především ovládáním vyhovoval přiznivcům „pastiček“. Doporučená maloobchodní cena je 7500 Kč.

 

Plus:

využitelnost většiny zvuků ve všech žánrech

celokovová konstrukce

ovládání jako u analogových krabiček

efekt přelaďování plynule o oktávu níže či výše

červené ledkyJ

cena

 

Mínus:

adaptér není součástí balení

některá zkreslení se zdají být příliš chemická

 

AD konverze: 24 bitů + AF metoda (vlastní metoda firmy Roland, která výrazně zlepšuje odstup signálu od šumu)

DA konverze: 24 bitů

vzorkovací frekvence: 44,1 kHz

patche: 36 uživatelských + 36 továrních

vstupní úroveň: kytara: -10 dBu; aux: -18 dBu

vstupní impedance: kytara: 1 MΩ; aux: 22 kΩ

výstupní úroveň: -10 dBu

výstupní impedance: 2 kΩ

displej: 7 segmentů, 2 cifry, LED

napájení: DC 9V (není součástí balení); baterie 6 x AA 1,5 V

spotřeba: 130 mA

životnost baterie: alkalické cca 12 hodin

rozměry: 384 x 229 x 74 mm

hmotnost: 3,5 kg

Psáno pro časopis Muzikus