Boss CP-1X - digitální kompresor

Boss CP-1X - digitální kompresor
Boss CP-1X - digitální kompresor

Boss CP-1X

K nirváně skrze kompresor

Dá se vymyslet ještě něco nového na téma kompresor pro kytaru ve formátu kytarového efektového pedálu? Firmě Roland se to tentokrát skutečně podařilo a její nový kompresor nastavuje novou laťku pro podobná zařízení.

Můžete si říct, že kytarových kompresorů je v obchodě spousta, že je to pořád skoro to samé, ale budete se mýlit. Tenhle kompresor je sice malý, ale zatraceně dobrý. Závěr bychom měli, vezměme to radši od začátku.

 

Kytarových kompresorů mi prošla za dobu, co se potuluji po světě s kytarou, spousta. Každý měl svůj zvuk, některý byl v podstatě zbytečný a marný, jiný byl zábavný, další měl takové specifické zkreslení, jiný specifické ataky tónu... Velmi často měly ale společnou vlastnost, že vlastně si v rámci několika knoflíků stejně nastavil jeden zvuk a v ostatních polohách to nebylo ono a často to byl boj s nevýraznými, nebo naopak s příliš výraznými ataky a dýcháním efektu. Řada z nich měla příliš tvrdé koleno při nástupu komprimace, další barvily zvuk spíš nežádoucím způsobem. Výběr správného kompresoru tak byl trochu loterií. Když mi tedy z Rolandu poslali nový kompresor, čekal jsem další podobné zařízení a říkal jsem si, jestli má smysl psát o obyčejném kompresoru. Jenže to, co mi kurýr doručil, sice vypadá jako obyčejný kompresor ve formě kytarové krabičky, ale chová se zatraceně jinak.

 

Velký procesor v malé krabičce

Kompresor Boss CP-1X totiž sice vypadá jako typická kytarová krabička, ale už při pohledu do návodu zjistíte, že něco nesedí. Výrobce totiž důrazně upozorňuje, že sice můžete použít kompresor na interní baterii, ale pouze pro otestování, jinak musíte používat napájecí zdroj. Ano - spotřeba 90 mA je několikanásobná oproti analogovým klasickým kompresorům, tento kompresor je totiž digitální. Není to ale jen nějaká softwarová napodobenina analogového kompresoru, to by nemělo přeci smysl dělat, to najdete skoro v každém modelingovém procesoru. Boss zde použil svoji technologii multi-dimensional processing, což je jeho variace na multiband, tedy vícepásmový, kompresor, ale navíc systém analyzuje vaši hru velmi detailně i v dalších ohledech a nastavuje adekvátně i další parametry. Výsledkem je velmi, velmi čitelný tón a přístroj sám je skvěle tichý bez šumů a rušivých artefaktů ve zvuku, navíc s velmi dobrým a příjemným průběhem při znění tónu (to bude ta druhá část k běžnému vícepásmovému kompresoru). Aby netrpěl kompresor ztrátou zvukové kvality z důvodu malého napájení jen z devítivoltového zdroje, je uvnitř napětí konvertováno na osmnáct voltů. To se příznivě projevuje i při použití silnějších snímačů nebo elektroakustických kytar s větším výstupem.

 

Čtyři knoflíky stačí, drahoušku

Přístroj sám vypadá skoro jako běžný kytarový kompresor: čtyři ovladače, signalizace vypnutí/zapnutí efektu, vstup, výstup, vstup pro napájení. Navíc je světelný indikátor úrovně komprese, který znáte ze studiových a rackových zařízení, na krabičkách se moc nevyskytuje, ale je dobře, že je zde přítomen, okamžitě vidíte, jak moc je tón ovlivněn, a můžete i podle toho upravit svoje nastavení. Ovladače jsou typické, i když díky digitálnímu procesingu je interní funkce zejména ovladače Comp pro úroveň komprese komplexnější než u klasických kompresorů. Dalšími ovládacími prvky jsou kompresní poměr Ratio, nastavení náběhu tónu Attack a pak už jen nastavení výstupní úrovně Level. Počet ovládacích prvků zcela dostačuje pro tento typ zařízení a všechny fungují tak, jak mají - i včetně výstupní úrovně, pokud chcete použít vyšší výstup například před lampovým zesilovačem.

 

Nejen vaše kytara občas může vyžadovat kompresor. Před nástupem turbomotorů se u výkonnějších motorů používal kompresor pro zvýšení tlaku vzduchu hnaného do spalovacího prostoru pro výrazné zvýšení výkonu motoru. První patent je již z roku 1860 pro kompresor Roots, který nalezneme i v prvních sériově vyráběných automobilech s kompresorem, kterými byly v roce 1921 dva modely Mercedes. Od těch dob Mercedes označuje takto vybavené modely jako Kompressor. Kompresor Roots neměl největší účinnost, Louis Renault si v roce 1902 patentoval výkonnější systém a Alf Lysholm později také výrazně zvýšil účinnost svého návrhu. Ještě lepších výsledků se pak dosáhlo u turbo motorů, kdy energie pro kompresi je brána z výfukových plynů. U kytarových kompresorů ale nepotřebujete největší kompresi, v hudbě je často méně více.

 

Zvuk! To je to, o čem tahle krabička je!

Svoje testování jsem začal u sebe ve studiu, kde mám ještě pár dalších kompresorů pro porovnání. Malých, velkých, integrovaných v digitálním pultu, i spoustu dalších. Jako první nástroj - a pro mé testy v tomto případě nástroj klíčový - jsem si vzal jednu svoji elektroakustickou kytaru s hybridním snímáním. Nejprve jsem zkusil zvuk přes jiné kompresory, nastavil si takové běžné zvuky, kdy se mi docela dobře hrála i sóla, a pak přepnul z klasických kompresorů na Boss CP-1X. Nirvána. Skoro ano. Zvuk je čistý, až nezvykle, že jsem si nejprve říkal, že mu chybí trochu ten pověstný „smrad“ analogových efektů, ale okamžitě si zvyknete, po chvíli přepínání na jiné a zpět už jednou prostě nepřepnete z CP-1X.

 

Zvuk je perfektně vyvážený, neslyšíte žádné tvrdé „koleno“ nástupu komprese jako u řady malých konkurentů, zvuk je krásně čitelný, máte pořád perfektní sustain a vyhrávky se z rukou sypou samy, táhne vás to do feelingu, hrajete si s tónem... Má to jedinou nevýhodu: Nechcete ho vypnout a odložit kytaru. Neslyšíte typické nežádoucí efekty řady kompresorů (již zmíněné tvrdé ataky, dýchání efektu, výrazné šumy), zůstane vám výtečný zvuk a velmi dobře naprogramovaná reakce na hru. Ano, musím to říci: Vynikající. I s elektrickou kytarou funguje vše přesně tak, jak má.

Pochopitelně jsem nelenil a otestoval kompresor i přes stowattového lampového Marshalla jak k čistému zvuku, tak i pro dotvoření již nakresleného zvuku, v obou případech fungoval velmi dobře. Pokud chcete čisté nakopnutí signálu, tak i toto umí velmi dobře (samozřejmě je to kompresor, ne overdrive!), rezerva výstupní hlasitosti je zcela dostatečná.

 

Kurz negativního myšlení

V tomto případě je tento kurz velmi krátký. Jediné, co si dovolím vytknout, je bílý potisk na stříbrném panelu, to se občas vyskytne i u jiných výrobců a vždy je to stejné: Na světle (i na stage) je to často velmi špatně vidět. Ale stejně si to pořadí knoflíků zapamatujete, zase tolik jich není.

 

Resumé

Dá se říci, že podobně znějící kompresor budete hledat těžko. Klasický obyčejný analogový kompresor to není, je to vyváženější, vycizelovajší, velmi příjemný nástup komprese i její průběh, perfektně přechází z ataku do sustainu. Jestli tedy je kompresor to, co pro svoji hru hledáte, určitě si na něj zahrajte. A mojí akustické kytaře se po něm také strašně stýská. Nejdříve jsem váhal, jestli se dá ještě něco vylepšit na klasických nástrojových kompresorech, když už jich je tolik, teď vím, že dá.

 

Info:

Boss CP-1X je digitální kompresor se speciálním multidimensionálním procesováním pro elektroakustickou i elektrickou kytaru. Cena efektu je 4049 Kč.

 

Plus:

skvělý vyvážený zvuk

žádné tvrdé „koleno“ nástupu komprese

perfektní průběh v celé délce znění tónu

čistota tónu a velmi malý šum

vyšší interní napájení pro dobrý zvuk

 

Mínus:

bílý potisk na stříbrném panelu

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Typ efektu kompresor
Přípojná místa 1x vstup, 1x výstup, 1x napájení 9 V
Typ přepínání s elektronickým přepínáním (buffer), není true bypass
Bateriové napájení Ano, 9 V, ale pouze pro krátkodobý provoz
Spotřeba ze zdroje 90m A
Hmotnost 450 g
Rozměry 73 x 129 x 59 mm

 

www:

www.boss.info/us/products/cp-1x

Psáno pro časopis Muzikus