Boss AD-10 - pedálový předzesilovač pro akustické kytary

Boss AD-10 - pedálový předzesilovač pro akustické kytary
Boss AD-10 - pedálový předzesilovač pro akustické kytary

Nejsem velkým příznivcem multiefektů. V mládí mi zkušenější muzikanti radili, že lepší cestou než si pořizovat „prkénko“ je pořídit si jednotlivé efekty zvlášť a vytvořit si podlahovou sadu, které se dnes vznosně říká pedalboard. Přesto jsem si kdysi před lety kytarový multiefekt pořídil a byl jsem nadšen, že si doma můžu přednastavit kompletní zvuk na každou píseň v playlistu a uložit si zvuky do paměti. Od té doby udělala technika i v této oblasti obrovský skok. Akustický kytarový pre-amp, který se mi dostal do ruky pro testování, vypadal na první pohled velmi složitě a sofistikovaně, takže jsem pojal obavy, zda vůbec pochopím, co to všechno umí. Obavy byly zbytečné. Takže se s vámi můžu podělit o své zkušenosti.

Definitivní řešení?

Výrobky firmy Boss jsou mezi muzikanty celkem oblíbené. Mívají slušný poměr kvalita/cena i dobrou životnost. O ceně téhle krabice ještě bude řeč, ale kvalita se zdá být výborná. Po vybalení na vás vykoukne pedál o rozměrech 22 x 16 x 4 cm, kompletně v kovovém plášti s pogumovanými kulatými nášlapnými spínači a klasickými „bosáckými“ potenciometry. Protiskluzové plošky jsou rovněž gumové a celý přístroj působí velmi bytelně - tak, jak jsme u výrobků této firmy zvyklí. V kartonové krabici objevíme kromě pedálu i napájecí zdroj a podrobný manuál v osmi jazycích (čeština nebyla k dispozici). Když jsem uviděl počet tlačítek, ovladačů, a především zdířek na zadní straně, pochopil jsem slogan výrobce „the definitive pre-amp for acoustic guitarists“. Prostě: tady máte AD-10 a víc nepotřebujete. Je tomu opravdu tak?

 

Na čem jsem testoval

Pre-amp jsem testoval pouze doma s kytarou Dowina DCE, která má cedrovou masivní desku a je vybavena snímačem piezoelektrickým a elektronikou Fishman Presys (tedy houkající postrach všech zvukařů). Pro kontrolu výsledného zvuku jsem přes výstup XLR připojil klasické akustické kombo Marshall AS50D. A když už jsme u připojení, začneme tím, co najdete na zadním panelu přístroje. A je tam toho požehnaně. Nejdůležitější je stereo výstup s konektory XLR pro připojení signálu do mixu. Druhý stereo výstup s jackovými konektory umožňuje poslat signál do zesilovače nebo do sluchátek. Na hlavním panelu si můžete určit, zda půjde signál do výstupu s efekty nebo bez efektů, a přiřadit vstupní kanály k nezávislým výstupům. Komu by ani to nestačilo, může si přes efektovou smyčku do signálové cesty zařadit i další externí efekty. Plus je zde konektor pro připojení dvou pedálových spínačů nebo expression/volume pedálu, kterými můžete ovládat funkce looper, volume a tap-tempo.

S čím jsem se u efektu dosud nesetkal, jsou dva vstupní kanály, které umožňují buďto připojit dva různé nástroje, anebo smíchat zvuk například dvou různých snímačů u jedné kytary. Každý vstup má své vlastní nastavení citlivosti. Zajímavé, leč to jsem z důvodu nedostatku kytar a snímačů neotestoval.

Kromě toho můžete využívat AD-10 jako čtyřkanálovou (2x in, 2x out) zvukovou USB kartu a snadno posílat signál do počítače, kde jej můžete poslouchat přes výstupy nebo sluchátka. Anebo signál rovnou nahrajete do programu v DAW. Jak vidíte, možností je fůra.

Boss AD-10 - pedálový předzesilovač pro akustické kytary
Boss AD-10 - pedálový předzesilovač pro akustické kytary

Ovládání

AD-10 vypadá na první pohled jako splněný sen všech akustických kytaristů. Už když si přečtete nadpisy jednotlivých sekcí ovladačů, řeknete si, že můžete všechny krabičky, které se vám vrší v pedalboardu, s klidem prodat. Pravda je, že jsem se každou funkcí, každým efektem ztěžka prokousával. Návod není příliš názorný, ovládání je intuitivní jen částečně a mé technické schopnosti jsou také omezené. Proto jsem se uchýlil k testovacím videím na YouTube. A doporučuji to všem, kteří bez dlouhých řečí chtějí vidět, a hlavně slyšet, co vlastně tahle krabice dokáže.

 

Smyčky i ochrana proti feedbacku

Vezmeme tedy jednu sekci po druhé. Input se dvěma světelnými kontrolkami indikuje připojení jednoho nebo dvou nástrojů/snímačů. Boost vypíná a zapíná funkci stejnojmenného pedálu, který sešlápnutím zesiluje zvuk odhadem o patnáct procent, což ocení ti, co přepínají z doprovodného zvuku na sólový. Zapnutím tlačítka FX Loop přidáte nožním spínačům jiné funkce, určené pro nahrávání, přehrávání a vršení zvukových smyček. Záznam je možný v délce až osmdesát sekund a ten, kdo někdy tuhle funkci v trochu jednodušší formě vyzkoušel na nějakém modelingovém kombu Roland, bude hned jako doma. Stejné ovládání, jen lepší zvuk a delší smyčka.

Ekvalizér je klasický, čtyřpásmový, ovšem obohacený o variabilní low-cut filtr, který aktivujete stiskem tlačítka u basového potenciometru. Filtr vám pomůže s optimálním tvarováním zvuku akustické kytary. Pro srovnání rozdílu zvuku před ekvalizační úpravou a po ní lze ekvalizér zapnout a vypnout.

Velmi dobrá je funkce pro potlačení zpětné vazby. S tou se akustický kytarista potýká neustále. Na AD-10 je tahle funkce opravdu efektivní. Anti-feedback umí vyhledat a potlačit frekvence způsobující zpětnou vazbu. Dva samostatné notch filtry lze naladit manuálně nebo automaticky a nepříjemné zpětné vazby se zbavit okamžitě stiskem jediného tlačítka. Každý filtr odstraní základní i první vyšší harmonickou frekvenci zpětné vazby. Nastavením intenzity filtru zabráníte tomu, aby byl výsledný zvuk jakkoliv ovlivněn.

 

Přidejte do zvuku dřevo

Funkcí, kterou jsem si při testování zamiloval, je Acoustic Resonance. Každý, kdo používá nejrozšířenější kobylkový piezoelektrický snímač, ví, jak plochý a bezvýrazný, občas nepříjemný bývá bez úpravy výsledný zvuk. Je to proto, že snímá pouze chvění kobylky. A ani magnetické snímače nedokážou přenést zvuk kytary tak, aby byl srovnatelný s mikrofonním zvukem, který se ovšem na pódiu nedá použít. A proto je v AD-10 toto kouzelné tlačítko, které přidává k výslednému zvuku chybějící rezonance těla a strun a tím je dosaženo přirozeného akustického zvuku, který je měkčí, teplejší a bohatší. Vyniká to především při pomalých a vybrnkávaných pasážích. Tlačítko pod potenciometrem přepíná efekt do čtyř modů: Off (bypass)/Natural/Wide/Bright. Která varianta je právě aktivní, poznáte podle barvy podsvícení tlačítka nebo na dvoumístném displeji.

 

Dozvuky, ozvěny a ambience

Další tři efekty už kytaristé znají ze sériově vyráběných krabiček. Jejich funkce ani ovládání se nijak neliší od efektů v tomto pre-ampu. Jde o ty nejzákladnější nástroje, kterými kytaristé tvarují zvuk akustiky. Klasický kompresor s jediným ovladačem síly komprese a přepínačem modu Off/Soft/Hard.

Podobné je to u chorusu. Ovládání i zvuk jsou stejné, jako jsme zvyklí u krabičky Boss. Při testování se mi velmi líbilo, že zajímavé šířky konečného zvuku lze docílit jeho kombinací s efektem Ambience, který nabízí tři typy dozvuku (krátký/střední/dlouhý).

Stejně tak delay je standardní. U něho si také tlačítkem přepínáte režimy (Standard, Mod a Reverse), přičemž u druhého z nich je možné si zpoždění nastavovat stylem tap-tempo poklepáváním na prostřední pedál.

 

Zapoj a hraj

Na zkosené hraně pre-ampu najdete tři kulaté nožní spínače. Ty mají příjemně tichý chod, takže bych se je nebál použít ani ve studiu. Všechny mají světelnou kontrolku, proto ani ovládání ve tmě pódia nebude problém. Levý slouží pro zesílení (Boost), střední pro ovládání sekce Delay/Chorus, při společném sešlápnutí se změní pro vyvolávání zvuků uložených v paměti. Pravým spínačem zamutujete signál a můžete rovnou začít ladit (LED diody vedle spínačů vám napovídají, jestli jste naladěni nízko, správně nebo vysoko). Při společném sešlápnutí středního a pravého aktivujete looper.

Do deseti paměťových pozic si můžete uložit svoje oblíbené nastavení pro různé nástroje nebo skladby. Při prvním zapojení zjistíte, že výrobce již do paměti uložil, možná jako inspiraci, deset presetů. Vyzkoušel jsem je a byly skvělé. Všechny jsou okamžitě použitelné, což z AD-10 dělá zařízení typu „zapoj a hraj“. Nastavení z paměti lze vyvolávat jak šipkami, tak i pedály.

Třešničkou na dortu je i možnost vybrat si, zda budete napájet multiefekt klasicky adaptérem nebo jestli do přístroje zasunete šest AA baterií a užijete si například busking v ulicích.

 

Jsou muzikanti, kteří se s tím tak nějak nechtějí párat a potřebují něco jednoduššího na ovládání. Těm můžeme doporučit akustické modelingové kombo Roland AC-33 nebo jeho větší bratříčky. Jak je známo, Boss je divizí firmy Roland, a tak v kombech najdete dobrou polovinu všech efektů obsažených v multiefektu. Stejně tak doporučujeme samostatný efekt TC Electronic BodyRez, který jsme pro vás v Muzikusu také otestovali a který dokáže s akustickým zvukem stejná kouzla jako funkce acoustic resonance.

 

Moje hodnocení

Jsem jednoduše nadšen! Boss AD-10 je ve všech směrech povedený multiefekt. Jak designem, tak výbavou. S tímhle pre-ampem můžete s klidným srdcem jak na pódia, tak i do studia. AD-10 představuje nový etalon pro tuto kategorii pre-ampů vybavených dalšími efekty. Kdo tedy potřebuje mít vše v jednom a nebojí se občas zdlouhavého nastavování kombinace efektů do finálních zvuků, bude jistě spokojen. Osobně mě nadchly funkce akustické rezonance, vychytané potlačení zpětné vazby a ekvalizér v kombinaci s low-cut filtrem. To jsou oblasti, které jsou nejcitlivější při nastavení zvuku každé akustické kytary. AD-10 tyto problémy řeší jednoduše a efektivně. Výrobce sliboval hřejivý a věrný zvuk s nízkou úrovní šumu a já musím rád toto tvrzení potvrdit.

Hračičkové, experimentátoři a zvukaři budou jistě odvázáni i z nepřeberných možností konektivity, včetně přímého propojení s počítačem. Přiznávám, že mě osobně se líbily i presety, které výrobce přednastavil do deseti míst paměti. Vlastník kytary spiezoelektrickým snímačem, který byl dosud zvyklý na plochý piezoelektrický zvuk kytary, bude po vyzkoušení tohoto pre-ampu nadšen jistě stejně jako já a nebude chtít domů odejít bez něho.

A kolik peněz si na tohohle mazlíka musíte vybrat z kasičky? Na konci září se cena AD-10 pohybovala těsně nad hranicí devíti tisíc korun. Není to málo, ale uvědomte si, co vám tenhle pre-amp přinese: skvělé možnosti pro nahrávání, úplně nový pocit ze hry na pódiu, a při živém vystoupení navíc i zvukaře, který se namísto vztekání se zvukem bude pouze spokojeně usmívat. A to je k nezaplacení...

 

Info:

Boss AD-10 je pedálový předzesilovač pro akustické kytary s bohatou konektivitou a širokými možnostmi nastavení zvuku. Cena je 9149 Kč.

 

Plus:

skvělý design i zpracovánívýborné zvukové možnostibohatá konektivita

 

Mínus:

Manuál není příliš návodný.Ovládání působí překombinovaně.

 

Technická specifikace

vstupy 2x jack 6,3 mm (Hi-Z), 1x 6,3 mm jack (return)
výstupy 2x jack 6,3 mm (hlavní výstup), 2x jack 6,3 mm (line out), 1x jack 6,3 mm (send)
control/expression vstup/výstup 1x jack 6,3 mm
USB 1x typ B
efekty rezonance, komprese, čtyřpásmový ekvalizér, boost, chorus, delay, reverb, nastavitelný anti-feedback
ladička ano
looper max. 80 sekund
paměť pro uložení 10 nastavení
napájení 9V adaptér (součást balení) nebo 6x AA baterie
spotřeba 300 mA
rozměry 22 x 16 x 4 cm
hmotnost 1,3 kg

 

Web

https://www.boss.info/global/products/ad-10/

Psáno pro časopis Muzikus