Blade X-Fire XF-120 EMG - kytara s aktivní elektronikou

Blade X-Fire XF-120 EMG - kytara s aktivní elektronikou
Blade X-Fire XF-120 EMG - kytara s aktivní elektronikou

Vždy jsem si myslel, že i když je všechno na světě řízeno elektronikou, tak kytara samotná bude jen ten nádherný kus dřeva, který sám dobře zní, a jehož zvuk teprve potom upravujeme krabičkami, zesilovači atd.

Tenhle kousek mě přesvědčil o tom, že i v kytaře můžou být nenásilně zabudovány obvody, které přecvaknutím kouzelného přepínače zázračně změní zvuk. Aneb jak za použití moderních technologií dohonit zvuky, které by z  takového nástroje normálně nevylezly.

 

Vzhled, tvar a osazení

Na první pohled je to hard’n‘heavy kousek. Zezadu je kytara klasicky stratovsky seříznutá, takže netlačí do břicha a pokud si vyberete z  nabízených barev (bílá, černá, wolframová), tak je na pohled prostě příjemná. Kromě krabatého laku okolo zapuštěné jackové samice je i zpracování kytary poctivé, jak by člověk u nástroje v  této cenové kategorii čekal. To samé se dá říct i o hmotnosti, protože je spíše z  těch lehčích. Krk je šroubovaný, ve tvaru C. Kobylka je tune-o-matic, tj. vrtaná do těla, struny vrchem (způsob les paul), přičemž poté jsou vedeny skrz tělo (jako u telecastera).

 

X-fire je osazena aktivními snímači EMG (u krku EMG 85, u kobylky EMG 81 - nenechte se zmást tím, že na oficiálních stránkách to výrobce udává opačně, snímače jsou použity v pozicích, na které jsou určeny). Přepínač snímačů je klasicky třípolohový a pak už zbývá jen hlasitost, tónová clona a malý přepínač VSC (Variable Spectrum Control - hlavní tajemství zvuku, k  němuž se dostaneme).

 

Zezadu se pod umělohmotnou krytkou na čtyři šrouby skrývá elektronika s prostorem pro devítivoltovou baterku, takže křížový šroubovák mějte pořád s sebou. Ovládání parametrů VSC je také pod zadním panelem, ale je přístupné dírkami pro šroubováček (dodáván s  kytarou), takže při nastavování VSC není potřeba panel odnímat.

 

Hrací komfort

Hned po prvních tónech jsem věděl, že se budeme kamarádit. Jde snadno do ruky a přes relativně vysoké posazení strun z továrny se na ni hraje lehce a rychle. Krk je přiměřeně tenký či tlustý. Zkrátka zlatá střední cesta mezi „ibanezáckým“ a „gibsoňáckým“. Dvacet čtyři pražců je čistě posazených, ladicí mechaniky drží a fungují tak, jak mají. Sustain je díky pevné kobylce taky pěkný, takže při hře na pódiu by neměl nastat žádný problém. I díky svojí hmotnosti patří k  těm pohodlnějším kytarám, s kterými se dobře operuje, a není třeba s ničím bojovat.

 

Jediné nevýhody, a to je spíše otázka vkusu, vidím v  umístění jackové samice a baterie. Jack je na přední straně vedle hlasitostního potenciometru, takže nastává problém s lomenými jacky (já jsem se zapojenou vysílačkou tvaru „L“ neměl žádný rozumný přístup k tónové cloně). A baterie je uzavřena pod destičkou na čtyři šrouby. Dle mého názoru by šla umístit do zacvakávacího slotu, abyste nemuseli mít šroubovák stále s sebou. Ale ani jedna z  těchto věcí není nijak výjimečná, a tak už je na každém z nás, aby si rozmyslel, který systém mu vyhovuje.

 

Zvuk

To nejdůležitější, co je třeba hned na začátku uvést, je fakt, že hrajeme přes aktivní snímače, které jsou určeny pro to, aby tlačily, vřískaly a valily co největší hradbu zvuku. Všechny parametry tento nástroj splňuje, a plný, široký zvuk z něj dostaneme velice snadno. A vše, co v následujícím odstavci popíšu, se týká zvuku, který leze z kytary s vypnutým VSC.

 

Charakter kytary a použité snímače EMG jistě nejsou určeny ke křišťálovému cinkání do country. Díky silnému výstupnímu signálu slyšíme na čistém zvuku v celém rozsahu nástroje hutný zvuk plný tlaku, který znáte z „vybrnkávaček“ metalových ploužáků. Vzhledem k intenzitě výstupního signálu stojí za úvahu použití vstupu s nižší citlivostí, pokud je ovšem takovým vstupem váš lampový zesilovač vybaven, aby nedocházelo k přebuzení vstupu na čistém kanále. Díky upevnění strun, které procházejí tělem nástroje, má kytara výrazný sustain. Vzhledem k použitým snímačům bych u zkresleného zvuku očekával o něco větší průraznost, ale je to samozřejmě taktéž otázka použitého aparátu a stylu hry. K dobru bych přičetl, že potenciometr krásně reaguje i na velkém zkreslení a jeho dráha má pocitově lineární průběh (žádné velké hlasitostní skoky). Teď už zbývá probrat to, co přináší firma Blade jako specialitu a co je u této kytary velkou přidanou hodnotou.

 

Variable Spectrum Conrol (VSC)

Zjednodušeně lze říct, že VSC je cosi jako interní ekvalizér vestavěný do kytary. Lze ho zapínat a vypínat malou páčkou umístěnou mezi hlasitostním potenciometrem a přepínačem snímačů. Je to tak blízko a dráha je tak krátká, že jde přepnout v podstatě kdykoli při hraní, pokud zrovna nejedete hadici šestnáctek. Ale myslím, že nějaké rychlé přepínání není zapotřebí, neboť systém moduluje celkový zvuk kytary a zřejmě ho nebudete měnit uprostřed taktu. Nastavit můžete širokou škálu barev, a zvuk kytary se tak díky tomu stává obrovsky variabilní. Na stránkách výrobce je odkaz na jednoduchý PDF letáček, podle jehož návodu pokroutíte korekcemi VSC a získáte od ostrého čistého funky zvuku přes kulatý jazzový až po široký jedovatý Wyldovský overdrive, na kterém pískáte umělými flažolety jak je libo. Samozřejmě si tímto můžete nastavit i svůj vlastní jedinečný zvuk.

Blade X-Fire XF-120 EMG - kytara s aktivní elektronikou
Blade X-Fire XF-120 EMG - kytara s aktivní elektronikou

VSC lze ovládat třemi šroubky (všechny z plastu) zabudovanými v elektronice pod krytkou ze zadní strany kytary. Průběh je jako u běžného potenciometru na aparátu (zhruba od sedmé do páté hodiny). Jsou popsány jako středy, výšky, basy, a každý z nich velice vkusně upravuje právě ty frekvence, které jsou ve zvuku kytary důležité. Je to tedy vlastně ekvalizér, který je tomuto nástroji postaven na míru. Záhada, kterou se mi při testu nepovedlo odhalit, je fakt, že přepínač je třípolohový (nahoru/dolu zapnuto, uprostřed vypnuto), ale při nastavení konkrétního zvuku z  továrního letáčku získáte tento zvuk jen při zapnutí do jedné z  těchto poloh. V  druhé zvuk zpravidla není hezký a použitelný. Nebo se mi na něj aspoň nepovedlo přijít.

 

Nicméně díky přístupnosti dírkami v  plastu pro šroubováček je možné VSC přenastavit v  řádu sekund. Odhaduji, že to netrvá ani tak dlouho jako naladit nástroj. Takže pokud hrajete stylově pestrou hudbu, určitě se nechá zvuk nástroje změnit i na koncertě mezi písničkami, když víte, kam chcete čím kroutit. Najednou se tak z  této kytary stává zvukově velice adaptabilní nástroj, který dokáže při správném zacházení s VSC zvukově zastoupit více nástrojů určených na odlišné styly.

 

Závěrem

Jedná se o zajímavý a inspirativní nástroj se širokou škálou zvukových možností. Osobně si myslím, že tato kytara patrně nepřesvědčí zvukového puristu, který vyžaduje pouze dřevo a struny. Avšak hráč, který požaduje pohodlný nástroj se sytým a dlouhým tónem, který navíc umožňuje úpravu svého charakteru pro každou jednotlivou skladbu, může být z možností tohoto nástroje nadšen.

 

Testováno na Rivera Chubster 55W.

 

Info:

Blade X-fire XF-120 EMG je kytara s  aktivní elektronikou umožňující bohaté zvukové nastavení. Cena je 21 600 Kč).

 

Plus:

Pohodlí při hraní

Zvuková variabilita díky VSC

 

Mínus:

Menší zvuková průraznost při vypnutém VSC

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Tělo: americká olše, 2 kusy
Krk: kanadský tvrdý javor, šroubovaný
Hmatník: indický palisandr
Počet pražců: 24
Hardware: černý nikl
Kobylka: tune-o-matic, struny skrz tělo
Ladičky: Die Cast 16.1
Snímače: EMG 85 Neck, EMG 81 Bridge
Ovládání: 1x hlasitost, 1x clona
Přepínače: třípolohový (snímače), třípolohový (VSC)
Elektronika: Variable Spectrum Control (VSC–3)
Barevné provedení: černá, bílá, wolframová

 

www:

www.bladeguitars.com/guitars/xf-series/xf-120-emg/

Psáno pro časopis Muzikus