Blackstar Amplification HT-Boost a HT-Dual - jednokanálový, respektive dvoukanálový podlahový overdrive

Blackstar Amplification HT-Boost a HT-Dual - jednokanálový, respektive dvoukanálový podlahový overdrive
Blackstar Amplification HT-Boost a HT-Dual - jednokanálový, respektive dvoukanálový podlahový overdrive

Zkreslení. Základní kámen kytarového zvuku. Každý hledáme ten svůj, který, jakmile sáhneme do strun, bude jedinečný, ihned rozpoznatelný... A pak se jen řekne: "Jó, to je přece ten XY (dosaď své jméno)."

Dnešní test může patřit právě do rubriky "Jak na to s kytarovým zvukem", protože testované krabičky jsou originální, jsou nepříliš rozšířené a jsou své. Ale jsme opět u toho. Bude to stačit?

 

Úvod

Rád bych vám představil dvě netradiční krabičky, a to jak rozměrem, který se blíží poctivé české cihle (dovezené z Koreje a navržené ve Velké Británii), tak vybavením. Obě patří do rodiny HT od zatím nepříliš známého výrobce, britské firmy Blackstar.

První z testovaných krabiček je HT-Boost, druhá HT-Dual. Jak je patrné z názvu, jedná se o kreslítka na podlahu, přičemž HT-Boost nabízí jeden nožní přepínač a HT-Dual dva. Oba využívají vestavěnou lampu 12AX7. Žádná simulace se tedy v tomto případě nekoná. Co mají společné, v čem se liší a co vlastně umí?

 

Popis

Krabičky jsou velmi robustní konstrukce, zdaleka se nejedná o žádné křehotinky. Jsou vyrobeny poctivě - jsou kovové - a vypadají, že snadno ustojí nějaký ten náraz. Povrch je vyveden ve stříbrné barvě, uprostřed je umístěna chromovaná mřížka na lampu. Luxus. Váha je úměrná velikosti.

Spodní část krabičky zabírá solidní gumová "podrážka", která zajišťuje bezvadné chování. Z pravé strany je umístěn kytarový vstup, zleva pak dva výstupy, u každé krabičky s jinou funkcí. Pokud stojíte a chcete zasunout kabel, dá vám odlišení výstupů trochu práce, protože popisky nejsou umístěny seshora, ale z boku.

 

Jdeme na nožní přepínače. Opět působí bytelným dojmem. Zkoušel jsem je zapnout rukou a zhruba v polovině úvratě se ozve první jemné cvaknutí (zvuk zůstává) a při dorazu, kdy už se zvuk přepíná, se ozve ještě druhé cvaknutí. Zřejmě dochází k přepínání více obvodů najednou. Ale žádné lupance, přepnutí je čisté a hladké. U každého přepínače je ledka. Nad přepínačem jsou masivní potenciometry, které při otáčení kladou příjemný odpor.

Na zadní straně je umístěn vstup na adaptér AC 16 V, který je dodáván spolu s efektem. Je kupodivu velmi malý, připomíná miniaturní počítačovou myš a ani při delším hraní zbytečně nehřeje. Provoz na baterie není možný. Krabička má ve svých útrobách plných 300 V, aby elektronka dostala, co jí patří. Přístroj se zapíná pouhým zastrčením konektoru adaptéru. Myslím, že vypínač by slušel lépe. Jakmile je krabička pod napětím, začne žhavit elektronka, a vám je jasné, že teď už je to jen na vás.

 

Spodní víko je připevněné na čtyřech šroubech a jeho konstrukce je velmi podobná efektům Boss (jenom je zhruba třikrát větší :-) Uvnitř je vše provedeno precizně, letování i plošné spoje. Ty jsou navíc hodně široké (asi 3 mm), a to kvůli lepšímu zvuku (menší odpor a kapacita). Vlastní vnitřní obvody se sestávají ze dvou nad sebou umístěných desek s diskrétními součástkami a s paticí na elektronku. Osazen je typ 12AX7, u testovaných kusů byly od renomovaného Sovteku. Výrobce udává použití buffered Bypassu (co to je buffer, naleznete v testu Randall-50 na straně 102). Je vyřešený dobře, při průchodu krabičkou se signál nijak zřetelně nemění. Jenom pamatujte, pokud vypnete napájení, v režimu Bypass krabičkou nic neprochází.

 

HT-Boost

Ovládání

Celá ta nádhera se ovládá velmi jednoduše třemi potenciometry: Boost, Bass a Treble, tedy zkreslení, basy a výšky. Nulová poloha basů a výšek je na dvanáctce, doleva ubírám, doprava přidávám. Korekce jsou velmi citlivé. Zkreslení má standardní ovládání, vlevo nic, vpravo vše. Když je potenciometr úplně vlevo, téměř žádný zvuk neprochází, což je dobré pro nastavení přesně takové hlasitosti, jakou potřebujete. Začínám prostě od nuly. Chybí mi ovladač středů, přeci jen by paleta zvuků mohla být o něco pestřejší. Mrzí také absence ovladače volume. Bez něj jste odkázáni pouze na Boost, který ovládá jak míru zkreslení, tak hlasitosti.

 

Výstupy

Výstupy dělají z této krabičky "dvě v jednom". První se jmenuje Low Output a druhý High Output. Podle manuálu využijete Low pro zapojení do dalších krabiček či efektů, pokud máte delší efektový řetězec. Výstup High užijete, pokud dáte kabel přímo do vstupu aparátu...

 

Jak to hraje

... oprostím se od manuálu a pokusím se stručně popsat rozdíly obou výstupů: Low jemně "nakopává" zvuk a i při maximální úrovni Boost je to stále jen mírná porce overdrive. Máte-li na kombu zkreslený kanál, nabízí se Low na sóla nebo expresivní akordové pasáže. Kytara je hlasitější a kulatější, ale nic nevhodného, slušné lampové vybuzení v mezích zákona.

Máte-li na kombu přepnutý čistý kanál, je nutné vytočit Boost alespoň na půlku, aby byl vliv krabičky patrný. Zvuk je zase dobrý na rozklady nebo sóla.

Je fajn pro blues, rock, jazz, pop, všude tam, kde chcete zvýraznit tón. Tedy podobné využití, jaké nabízí třeba TS-9.

S druhým výstupem High dostanete silnější zkreslení, které končí o kousek dál, než výstup Low. Krabička se už chová jako overdrive, který vám z čistého kanálu na aparátu udělá zkreslený. Tón jde hezky za rukou, jen při větším zkreslení je možná tenčí, než bych vzhledem k lampě očekával. Využití bych viděl od blues po hard rock.

Blackstar Amplification HT-Boost a HT-Dual - jednokanálový, respektive dvoukanálový podlahový overdrive
Blackstar Amplification HT-Boost a HT-Dual - jednokanálový, respektive dvoukanálový podlahový overdrive

HT-Dual

 

Ovládání

Tato krabička nabízí dva kanály CH 1 (zelená LED) a CH 2 (červená LED), každý má nožní přepínač. Máme tedy k dispozici tříkanálový předzesilovač: Kanál 1, Kanál 2 a Bypass. Přepínání je vyřešeno naprosto skvěle, to znamená jednoduše. Je-li zapnutý libovolný z kanálů (řekněme CH 2, svítí červená LED), stiskem CH 1 přepnu na první kanál (svítí zelená LED). Kdybych ale místo toho šlápnul na aktivní CH 2, ten se vypne, červená LED zhasne a signál prochází v režimu Bypass.

Co se týče ovládání, máme k dispozici zkreslení, kompletní korekce Bass, Middle a Treble, následuje speciální ISF ovladač a konečně Volume. Kanál 1 má navíc k dispozici přepínač Crunch a Clean, které mají zásadní vliv na zvuk.

Zmíněný ISF by měl umožňovat měnit zvuk z British na American. Jedná se o pásmový filtr, nebo spíše ekvalizér nastavený do "V", který potlačuje nastavenou frekvenční oblast. Jeho účinek je skutečně znát a umožní plynule měnit mezi středovým a kulatějším zvukem. V zásadě by se mělo jednat o zvukový charakter elektronek EL84 (britský) a 6L6 (americký).

Korekce a ISF jsou společné pro oba kanály. Zato Boost a Volume jsou nastavitelné pro každý kanál zvlášť a hoši z Blackstar to udělali opět elegantně: Zmíněné potenciometry jsou zdvojené, vnější kroutítko slouží pro

Kanál 1, vnitřní pro Kanál 2. Koncepce ovládání je tedy totožná s klasickými dvoukanálovými komby, kdy poměrem Volume a Boost dosáhnu požadovanou hlasitost se žádanou mírou zkreslení.

Všechny knoflíky jsou sice příjemně velké, ale jsou bohužel blízko u sebe (nehledě na ty dvojité Boost a Volume). To může dělat problémy šimpanzům s většími prsty (třeba mně). Nicméně při troše trpělivosti se tomu dá přivyknout.

 

Výstupy

Opět máme k dispozici výstupy dva, tentokrát standardní Output a výstup se Speaker emulací, který lze užít třeba pro přímé zapojení do mixu. Impedance obou výstupů je stejná. Emulovaný výstup je trochu zastřenější a pro přímé nahrávání je dobře využitelný.

 

Jak to hraje

Kanál 1 je zvukově podobný s HT-Boost, pokud mám přepínač Clean/Crunch v poloze Clean. Tón se zdá "tlustší" než u HT-Boost. Může to být dáno konstrukčními rozdíly, ale zřejmě má vliv přítomnost i ovladačů Middle a ISF. V poloze Crunch už se jedná o silnější overdrive, bohatě využitelný jako hlavní "zkreslovadlo". Zvuk je v obou polohách Clean/Crunch opět poctivý a výrazný.

Kanál 2 už nabízí možnost opravdu velkého, až hodně velkého, vybuzení. Má o něco jiný charakter než CH 1, má méně středů a má nádech jakoby tranzistorového vybuzení (to není míněno zle!). Lze jej bez potíží použít nejen na hard rock, ale i na metal. Výrobce jej doporučuje na sóla, já bych se nebál použít jej i na kila a sóla klidně hrát na jedničce. Trochu paradoxně je při nejvyšších úrovních volume kanálu jednička hlasitější než dvojka, což je dáno spíš středovým charakterem zvuku CH 1. Ale mít hlasitost na maximu je zbytečné, velmi lehce nastavíte požadované poměry, třeba na ty doporučené od Blackstar, uvedené v manuálu.

 

Shrnutí

Obě krabičky bohatě splňují to, co od nich čekáme. Lampa je znát, zvuk je živý, skvěle reaguje na dynamiku hry. Zkreslení se nabízí od jemného bluesového přikrmení po ostrou metalovou pilu. Odolná konstrukce, variabilita výstupů a průrazný charakter nám nabízí komfort při hledání žádaného tónu. Takže ten pravý a jedinečný zvuk bude zase jenom na nás :-) Testováno na kombech VHT Pitbull Superthirty, Fender Junior a kabely Monster.

 

Info:

HT Boost a HT Dual je jednokanálový, respektive dvoukanálový, podlahový overdrive, masivní konstrukce, obsahující lampu 12AX7. Doporučená maloobchodní cena činí 4 965 Kč (HT-Boost), respektive 6 630 Kč (HT-Dual).

 

Plus:

bytelná konstrukce

zvuk

lampa

koncepce a provedení

 

Mínus:

chybějící ovladače hlasitosti a středů (HT-Boost)

ovladače jsou blízko u sebe (HT Dual)

společné korekce (HT Dual)

Psáno pro časopis Muzikus