Blackstar Amplification Artisan 15 - celolampové kytarové kombo

Blackstar Amplification Artisan 15 - celolampové kytarové kombo
Blackstar Amplification Artisan 15 - celolampové kytarové kombo

Není to dlouho, co jsem nad podobným kytarovým posilovadlem mudroval cosi o porovnání několika takových nízkovýkonných, celolampových zesilovačů a neúspěšné snaze je k podobnému srovnávacímu testu sehnat. A jen došlo k odevzdání testovaného kousku, v muzikusím testovacím skladu se na mě, trochu provokativně, culila další „minilampovka“. Ačkoliv mini...

Popis

Artisan 15 je patnáctiwattové celolampové kytarové kombo, svými rozměry odpovídající výkonnějším typům a označení „minilampovka“ je trochu zavádějící. Z bytelné, polouzavřené skříně z březové překližky vykukuje reproduktor Celestion a ovládací prvky zesilovače jsou umístěny na vrchní straně komba. Jejich uspořádání napovídá, že se jedná o dvoukanálový, avšak vzájemně nepřepínatelný typ zesilovače s opravdu nejzákladnější výbavou Volume a Tone pro každý z nich. Určité rozšíření těchto korekčních prvků představuje dvojice různě citlivých vstupů u každého z kanálů. Ovládací panel ve své pravé části nabízí už jen tři robustní páčkové vypínače – napájení Power, aktivace koncového stupně Standby a volby režimů 5/15 Watts – a výraznou rudou kontrolku zapnutí přístroje.

 

Zadní, chcete-li, spodní panel zesilovače je dosažitelný zadní polouzavřenou stranou komba. Spartánská výbava se, v podobě dvojice paralelních reproduktorových výstupů, volby výstupní impedance 16/8 Ω, pojistek a napájení, objevuje i zde. Volba povrchové úpravy v podobě vínově rudého Tolexu, podobně jako výrazných chromovaných ovladačů, s kontrastní kombinací černé strukturované textilie a bílého vkusně nápadného jména firmy, či zlatá lemovka na přední stěně komba je velmi povedená a nenápadně navozuje pocit čehosi okázale důstojného.

 

Konstrukce

Tento vizuální vjem, podtrhuje záměr tvůrců při samotném konstrukčním řešení, které se záměrně nezaobírá multifunkčností kytarového komba vícekanálovými, dozvukovými či dokonce digitálně simulovanými režimy. Naopak, plně se v souladu s filozofií firmy soustřeďuje na lampový zvuk bez kompromisů. Tento záměr představuje především konstrukce zesilovače bez plošných spojů, jde o hand-wired řešení pájených spojů přímo do oček – spojovacích bodů součástek, tzv. „point to point“ –, nebo použití klasické elektronky EZ81 namísto usměrňovacích diod.

 

Nezvyklým krokem je použití různých typů předzesilovacích lamp u jednotlivých kanálů. Zatímco první kanál je vybaven obvyklou ECC83, druhý využívá vyšší citlivosti a specifických kompresních charakteristik elektronky EF86. Díky konstrukci oddělených kanálů je možné, například za pomoci dokoupeného A/B přepínače, využít nejen střídavé použití odlišně nastavených kanálů, ale za pomoci krátkých kabelových propojek, zkombinovat výhody různých charakteristik vzájemným propojením obou kanálů, podobně jako například známé hendrixovské zapojení čtyřdírových hlav Marshall.

Koncový stupeň je tvořen dvěma pentodami EL84 v A třídě, které zde fungují ve dvou volitelných režimech. Jednočinný je aktivován při volbě 5 W, kdy je harmonického zkreslení koncového stupně dosaženo rychleji při nižší hlasitosti, zatímco režim „push-pull“ je při volbě vyššího 15W výkonu zřetelně dynamičtější.

Blackstar Amplification Artisan 15 - celolampové kytarové kombo
Blackstar Amplification Artisan 15 - celolampové kytarové kombo

Použitý reproduktor, letmým pohledem i označením G12M považovaný za Greenback, má však oproti němu nižší udávaný výkon 20 W. Z celého zpracování Artisanu je zřejmá snaha o maximální důraz na zvukovou kvalitu, které je podřízen nekompromisní výběr součástek. V případě transformátorů to představuje nemalý ústupek váze celého komba, jež se svými dvaceti třemi kilogramy dává v tomto ohledu termínu „minilampovka“ trochu nečekaný rozměr.

 

Zvuk

Po nezbytném nažhavení přístroje a zapojení do citlivějšího vstupu prvního (ECC83) kanálu, se už v počátku dráhy Volume objevuje tolik ceněná lampová komprese. Ta má tendenci, při silnějších akcentech mých aktivních dvoucívkových snímačů (Emg 85 a 81) s hlasitostí na kytaře naplno, zkreslovat už v těch nižších hodnotách Volume. Pro čistší zvuk je možné použít méně (–6 dB) citlivého vstupu, ztlumit hlasitost na kytaře či zvolit jednocívkový nebo neaktivní typ snímače. Všechna tato řešení mají svou osobitou barvu, záleží na vkusu každého „plejera“. S narůstající hodnotou od poloviny dráhy Volume se hlasitost komba prakticky nezvyšuje, dochází jen většímu sycení do zkreslení. Dvojitá trioda ECC83 charakterizuje zvuk prvního kanálu směrem k nízkovýkonným modelům Marshall 1974, tedy k lehce agresivnímu typu zkreslení s dominujícími vyššími středy. Tónová korekce Tone může tuto dominanci v návaznosti na druh použitého snímače do jisté míry potlačit nebo posunout jinam. Míra zkreslení může být v nejvyšších hodnotách Volume podpořena právě silou použitého snímače nebo doplněna některým jakostním druhem overdrivu či distortionu.

Druhý kanál Blackstar Artisan 15 je postaven na předzesilovací elektronce EF86, což je (na rozdíl od ECC83) pentoda, pro svůj vysoký zisk a nízký šum dříve používaná v hig-end audio přístrojích, i když je ji možno objevit i u prvních amerických kytarových nízkovýkonných aparátů – například počáteční Fender Champ. Unikátní zisk a charakter komprese EF86 se projevuje především vyšší mírou zkreslení při hodnotách Volume od 12 h (polovina dráhy) do 17 h (maximum) a podle mého názoru tónově vyrovnanějším a plnějším zvukem. Pro naprosto čistý zvuk se sice snímače typu humbucker u tohoto kanálu moc nehodí – ale na všechno ostatní je naprosto skvělý. Do řízené vazby jdoucí výjimečný zvuk, vás ohromí svou plasticitou a barevností. Reakce na dynamiku hry při příklepu levé ruky nebo úhozu trsátkem jsou úžasné, přenos typických znaků různých typů kytar a snímačů je neuvěřitelně autentický.

 

Oba dva kanály se dají propojit kablíkem – například kytaru máte v citlivějším vstupu prvního kanálu a krátkou propojkou propojíte méně citlivý vstup prvního s více citlivým vstupem druhého kanálu – a rázem se před vámi otevírá bezkonkurenční škála barev definovaná různými vzájemnými pozicemi Volume a Tone u jednotlivých kanálů. Pro koho není problém pracovat s ovládáním hlasitosti na kytaře, může ovlivňovat míru zkreslení daleko citlivěji a rychleji než sebelepší multiprocesor, o třeskutě jednoznačné, naturální kvalitě lampového zvuku ani nemluvě.

 

Závěr

Na heavy metal typu „tu-tu-tá“ Blackstar Artisan 15 jistě není, ale troufám si tvrdit, že kvalitnější lampové zvuky od těch lehce zkreslených přes crunchové až k těm nekonečným sólovým v takové kvalitě na jednom aparátu jen tak nenajdete. Nenechte se zmást nízkým výkonem, tahle patnáctka se prosadí i vedle docela brutálního bubeníka. Podívejme se na tyhle „minilampovky“, klamou tělem, leckdy stojí mraky peněz, ale hrají, ach, jak ty jen hrají...

 

Info:

Blackstar Artisan 15 je celolampové, dvoukanálové kombo té nejvyšší kvality. Zapojení hand-wired, „point to point“, rectifire elektronka EZ81, raritní EF86 a cena je 43 285 Kč.

 

Plus:

skvělý zvuk

perfektní zpracování

barevně odlišené kanály

 

Mínus:

cena

váha

 

Technická specifikace:

výkon: 5 W/15 W

váha: 23 kg

rozměry: 617,5 x 544,5 x 234,5 mm

elektronky: 1 x EZ81, 1 x EF86, 2 x ECC83, 2 x EL84

počet kanálů: 2 (2 x Volume a 2 x Tone)

cena43 285 Kč

Psáno pro časopis Muzikus