Bias Peak 4 - software pro záznam a audio editaci na Mac

Bias Peak 4
Bias Peak 4

Peak je profesionální software pro záznam a audio editaci na platformě Macintosh. Komfortní prostředí pro mastering, konverzi digitálních formátů, zvukové úpravy všeho druhu a vypalování CD. Jeho alternativou pro PC je např. Steinbergův Wavelab, s nímž má mnoho společných vlastností.

Pro direct-to-disk záznam pracuje s formáty aiff nebo Sound Designer II. Po skončení práce je možné uložit výsledek v libovolném z ostatních podporovaných formátů - wav, QuickTime, raw, paris, jam, mp3, mp4. Další audio kodeky (např. wmp) bohužel k dispozici nejsou. Místo záznamu je samozřejmě možný také import datového souboru. Výběr vzorkovací frekvence a bitového rozlišení (až 32 bitů) závisí na vlastnostech zvukového hardware.

Funkce Append dovoluje uskutečnit další záznam do aktuálně otevřeného souboru od libovolně vybraného místa. Při záznamu je možné využít i VST pluginů insertovaných na vstup.

 

Editace

Všechny editační procesy jsou nedestruktivní a vratné v neomezeném počtu kroků. Kdykoliv je tedy možný návrat až do počátečního tvaru, neboť všechny změny zůstávají součástí projektu. Teprve při závěrečném uložení se ve vytvořeném souboru fixuje aktuální stav. Editace je interaktivní, jakoukoliv operaci můžete bez omezení provádět i při běžícím playbacku, což představuje jedinečné pracovní pohodlí a flexibilitu. Oba stereo kanály můžete zpracovávat současně nebo také každý zvlášť.

Editační operace lze rozdělit do dvou skupin - zpracování vzorku (waveform) a DSP editace (online nebo offline). Zobrazení vzorku v hlavním okně lze zvětšit až na jednotlivé samply, při horním okraji okna je zároveň vždy přehledný diagram celého záběru.

Výběr bloku určeného k editaci se provádí jednoduše pomocí kurzoru myši, Peak dovoluje také umístění značek (markerů) a definování regions (markery ve standardu SDII, které zůstávají součástí souboru - Peak vytvoří jejich obdobu i v AIFF souborech, v nichž je však jiné aplikace nedovedou rozeznat). Pro vyhledání kritického místa je k dispozici digitální audio scrubbing (poslech) - při "tažení" myši jsou přehrávány krátké smyčky (10-600 ms), odpovídající místu pohybu. Kvalita takového poslechu je velmi dobrá a dostačující k detailní orientaci. Kromě toho ovšem Peak nabízí dva další kontrolní poslechové režimy - jog scrubbing představuje normální playback v místě kurzoru myši (možno i pozpátku) a tape scrubbing simuluje klasický magnetofon, jehož playbacková rychlost je ovládána pohybem myši.

Regions jsou základem pro vytvoření playlistu k vypálení CD. Peak obsahuje všechny potřebné funkce k uspořádání a úpravě stop v CD playlistu (Red Book kompatibilní) a zajistí také finální vypálení disku. Může také playlist uložit v datovém formátu pro použití v CD kompilátoru Roxio Jam.

 

Waveform Edit

Operace jsou založeny na známé triádě funkcí Cut - Copy - Paste. Cut (Delete) smaže, vystřihne označený úsek a zbývající část posune na místo střihu. Pro pouhé smazání se zachováním prázdného úseku slouží funkce Silence. Paste vloží audio zkopírované do clipboardu na určené místo nebo do vymezeného úseku nahrávky. Peak nabízí několik režimů této operace, lišících se vztahem k původnímu záznamu. Ten může být jednoduše přepsán novým materiálem, nebo se část audia od místa střihu přesune za nově vložený úsek, jehož začátek i konec lze ošetřit předem naprogramovaným typem crossfade. Podobně lze insertovat i prázdný úsek (Insert Silence).

Tyto základní funkce jsou standardní součástí jakéhokoliv audio softwaru a v tomto ohledu Peak nepřináší žádné specifické zvláštnosti.

 

DSP Edit

V této oblasti je soustředěna největší síla programu. DSP algoritmy umožňují velmi rozsáhlé změny dynamiky, harmonické struktury, jakož i množství specifických komplexních procesů v celém rozsahu vzorku nebo ve vybraném bloku. Většinu z nich si stručně přiblížíme.

Add - funguje obdobně jako Paste, dovolí však zároveň na vložený úsek aplikovat obálku s modulací hlasitosti. Tato obálka je k dispozici pro modulaci účinku mnoha dalších algoritmů, zejména však pro všechny VST pluginy včetně těch, které pocházejí od jiných výrobců.

Change Gain - změní hlasitost vzorku o udaný počet dB nebo procent. K nastavení slouží slider, maximální zesílení je omezeno na úroveň clippingu hlasitostních špiček.

Normalize - klasická normalizace úrovně signálu s nastavitelným headroomem.

Gain Envelope - umožňuje aplikovat amplitudovou obálku na zvolený úsek audia.

Amplitude Fit - úprava hlasitosti na granulárním základě. Díky granulaci lze definovat volume obálku s libovolným průběhem a časovým rozlišením v řádu desítek milisekund (granulace je provedena automaticky s ohledem na vlastnosti vzorku). Tento proces je ve srovnání s předchozím méně "přirozený", ale dovoluje precizní práci s nejdrobnějšími detaily.

Change Duration - časová komprese /expanze, vynikající v rozsahu 85-115%. Průběh komprese může dynamizovat obálka, je možné manuální nastavení granulace pro optimalizaci výsledku.

Change Pitch - přeladění až do rozsahu jedné oktávy beze změny tempa (lze však zvolit i možnost se změnou tempa - simulace rychlosti posuvu mg. pásku).

Convert Sample Rate - nástroj pro změnu vzorkovací frekvence - Macintosh Core Audio obvykle dovoluje rozmezí 11-64 kHz, případné vyšší hodnoty závisí na vlastnostech přídavného audio hardware.

Convolve - proces známý z konvolučních reverbů - přenos frekvenční spektrální charakteristiky ze zdrojového vzorku (Impulse) na cíl. Umožňuje velmi sofistikované změny v harmonické oblasti a jedinečné prostorové simulace. Peak má vlastní rozsáhlou knihovnu impulsů, jako impulsní zdroj však můžete použít jakékoliv audio z vlastního výběru.

Bias Peak 4
Bias Peak 4

Crossfade Loop - ošetřuje definované smyčky, nabízí výběr z mnoha typů prolínání jejich hraničních oblastí, slouží pro optimalizaci a potlačení nežádoucích sonických artefaktů.

Fade in a Fade out - můžete naprogramovat libovolnou délku a průběh zesílení či zeslabení hlasitosti.

Harmonic Rotate - frekvenční spektrum vybraného úseku rotuje kolem horizontální osy. Frekvence původně asociované s určitou amplitudou v určité oblasti jsou přiřazovány jiným úsekům s odlišnými amplitudami. Výsledkem je velmi zvláštní prostorový dojem s pozoruhodnou animací.

ImpulseVerb - komfortní konvoluční reverb špičkové kvality, jehož vlastnosti jsou srovnatelné např. se známým pluginem Space Designer (Logic). V knihovně je rozsáhlá nabídka rozmanitých prostorových impulsů.

Loop Tuner - velmi precizní nástroj pro absolutně přesné vyladění smyčky a ošetření transientních jevů na jejích okrajích. Vynikající např. pro úpravu vzorku před použitím v sampleru.

Mono to Stereo/Stereo to Mono - algoritmus ve shodě se svým názvem navzájem převádí mono a stereo audio.

Mix - kopíruje obsah clipboardu na zvolené místo, kopie je v programovatelném poměru smíchána s originálem (sound on sound).

Modulate - velmi dobrý kruhový (ring) modulátor pro speciální efekty s využitím rozdílu frekvencí dvou signálů.

Panner - stereo animace, libovolně graficky definovaná pomocí křivky nakreslené do zobrazení vzorku.

Phase Vocoder - spektrální analýza resp. resyntéza s možností měnit tempo a (nebo) ladění vybraného úseku. Od granulačních procesů ji odlišuje Fourierova rychlá transformace (FFT) s volitelným počtem frekvenčních pásem. Každé z nich vytvoří virtuální stopu s průběhem konkrétních frekvencí, tyto stopy jsou pak využity při resyntéze k proměnám harmonického obsahu originálního vzorku. Nejedná se tedy o klasický vocoder, nýbrž o jedinečný způsob harmonické manipulace s velmi zajímavými možnostmi.

Repair Click/Repair Clicks - nástroje slouží k eliminaci krátkých ostrých amplitudových špiček libovolného původu. První umožňuje manuální ošetření jednotlivého "kliku", druhý se snaží automaticky odstranit všechny, které v audiu objeví. K dispozici je řada parametrů pro nalezení požadované spolehlivosti.

Remove DC Offset - odstraňuje DC offset, jenž může vzniknout nejčastěji při AD konverzi, kdy v důsledku chybně interpretovaného rušivého hluku (typicky síťový brum) dojde k vertikálnímu posuvu audiovlny vůči centrální ose.

Reverse - obrátí pořadí samplů ve vybraném vzorku (zpětný playback).

Reverse Boomerang - míchá obráceně přehrávanou kopii zvoleného úseku s originálem. Speciální efekt se speciálním využitím (především pro ruchy apod.).

Threshold - automatická analýza rozdělí audio na samostatné úseky definované nastavenou prahovou amplitudou. Perfektní např. pro izolaci jednotlivých úderů bicích nástrojů.

K těmto pluginům se druží ještě doména VST. Ta nabízí několik nativních pluginů s nabídkou nejběžnějších užitečných procesorů (kompresor, čtyřpásmový ekvalizér, delay, chorus atd.), a také speciální SFX multiefekt od spřízněné firmy s obrovskou nabídkou algoritmů (funkční je však jenom jejich zlomek, zbytek se aktivuje až po zaplacení upgrade). VST nabídku můžete samozřejmě libovolně doplnit z vlastních zdrojů. Peak nabízí i jakýsi VST dock (VST Matrix) - pracovní plochu, na níž můžete přehledně instalovat požadované pluginy a otevírat pak jejich editory, ovládat bypass apod.

Z uvedeného přehledu integrovaných procesorů je zřejmé, že Bias Peak zdaleka není jen nástrojem pro mastering. Ten samozřejmě zajistí v dokonalé míře, ale kromě toho je software disponován k mimořádně účinným a rozsáhlým transformacím jakéhokoliv zvuku do jakékoliv myslitelné i nemyslitelné podoby. Velmi inspirativní nástroj pro zvukové experimentátory všeho druhu, neocenitelný např. při přípravě vzorků pro sampler. Integrovaný Batch Procesor umožňuje automaticky aplikovat vybranou skupinu operací na velký počet audiosouborů. Program umožňuje dokonce přímé připojení SMDI samplerů (za předpokladu, že je v počítači instalováno SCSI), tedy např. E-mu, Kurzweil, Peavey, Yamaha - může tak načíst vzorky přímo z nástroje a po úpravě je zase vrátit zpět. Pro ostatní samplery je nutný manuální import/export samplů v některém z podporovaných formátů.

 

Stručně závěrem

Bias Peak 4 tvoří komfortní editační prostředí s jedinečnou kapacitou. Integrace VST jej otevírá k dalšímu rozšiřování a přizpůsobení individuálním potřebám (škoda a kupodivu, že podobně není otevřen také pro nativní pluginy Audio Units). Jeho místo je především v profesionálním studiu - představuje totiž pravděpodobně nejlepší nástroj, který můžete pro platformu Macintosh pořídit. Vyžaduje operační systém MacOS X (Jaguar, Panther a Tiger), podpora MacOS 9 skončila u předchozí verze Peak 3, která je stále v prodeji.

Program podle očekávání není levný, existují však dvě levnější verze s různě omezenými schopnostmi - Peak LE je optimalizovaný pro běžnou potřebu hudebníků, Peak DV zase pro editaci video soundtracků.

Další informace najdete na stránkách www.bias-inc.com. Tam si také můžete stáhnout všechny verze v plně funkční podobě ke čtrnáctidennímu vyzkoušení.

 

Cena:

Bias Peak 4 je software pro záznam a editaci zvukových souborů, profesionální kvalita, rozšiřitelnost. Ceny včetně DPH jsou Bias Peak 4 - 26 745 Kč, Bias Peak LE - 2945 Kč a Bias Peak DV - 5920 Kč.

 

Plus:

špičkové parametry

nedestruktivní editace

konvoluční procesory

granulární procesory

 

Mínus:

omezený výběr podporovaných formátů

chybí podpora Audio Units

Psáno pro časopis Muzikus