Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty

Malé digitální mixážní pulty, co šetří místo i vaši peněženku

Zvučíte se sami? Máte malý klub nebo zvučíte menší akce? A chcete se vejít do kombíku i s výbavou? A skoro zadarmo? Něco bychom tady pro vás měli...

Hrajete v menší skupině a zvučíte se sami? Jezdíte jako zvukař malé akce, koncerty v hospodách, galeriích nebo v místech, kde velký mix není a třeba na něj není mezi lidmi místo? Nechte pult u kapely a míchejte na tabletu!

Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty
Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty

Svěží vítr z MIDASu

Firma Behringer před časem získala pod křídla své Music Group řadu renomovaných značek. Jednou z nich byla i známá společnost MIDAS, jejíž mixážní pulty mají velké renomé, a která se nyní podílí na vývoji pro Behringer. Po průlomové řadě X32, která výrazně promluvila do segmentu digitálních mixážních pultů střední třídy, přišla firma s „odlehčenou verzí“ X32 v podobě řady X Air. Pro snížení ceny nemáte na zařízení skoro ovládací prvky, zařízení umístíte do blízkosti zdrojů signálů a celou výslednou mixáž ovládáte na tabletu, počítači či telefonu. A v porovnání s dobou před několika málo lety zjistíte, že i na těchto malých mixážních pultech dokážete namíchat velmi, velmi slušný zvuk i při jejich nízké pořizovací ceně. V tomto testu se budeme věnovat modelům XR16 a X18, ale produktová řada ještě obsahuje nejmenší model X12 a dvojče X18, tedy skoro totožný XR18, který z tohoto důvodu v recenzi také zmiňuji.

Verze s R v názvu mají konektory na čelní straně a jsou vhodné k zabudování například do racku (jak R napovídá). Verze bez R jsou desktopové, tedy vhodné k položení kamkoliv.

 

X AIR XR 16

Typ XR 16 je šestnáctivstupový mixážní pult ve tvaru kvádru, takže ho snadno umístíte například vedle bicích či jinam na pódium, ale samozřejmě i do nějakého racku.Na čelním panelu najdete osm kombinovaných mikrofonních či linkových vstupů jack/XLR. Pod nimi je řada jackových 6,3mm symetrických linkových vstupů, přičemž vstupy 15 a 16 jsou Hi-Z, tedy vysokoimpedanční. Ještě níže jsou dva hlavní výstupy XLR a čtyři výstupy Aux, také XLR.

Na čelní straně najdete také konektor USB a konektor pro ovládání přes metalickou síť ethernet a anténu, protože řada X Air má v sobě zabudovaný základní přípojný bod pro wi-fi, tj. přímé ovládání z mobilních telefonů či tabletů.

Dále zde naleznete konektory MIDI In/Out a nesmí chybět ani konektor pro sluchátka s ovladačem hlasitosti, z boku pak napájecí konektor a hlavní vypínač.

Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty
Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty

X AIR X18

Verze X18 (výbavou takřka shodná s verzí XR18, hlavní odchylkou od ní jsou konektory Aux, kde jsou jacky místo XLR) je desktopová verze, jejíž horní plocha je upravena jako místo pro tablet/notebook (s LCD displejem do dvanacti palců). Tablet o velikosti deset palců se tam samozřejmě vejde ještě lépe, pouze pokud je dobíjecí konektor tabletu z boku, je to již s běžnými kabely tak tak.

X18/XR18 má všech základních šestnáct vstupů v kombinovaném provedení jack/XLR, máte perfektní variabilitu připojování všech běžných nástrojů na scéně, navíc i díky tomu, že první dva vstupy jsou ještě na jack vstupech Hi-Z, tedy vysoimpedanční pro nástroje, které nemají vestavěný předzesilovač (nejčastěji akustická kytara s piezosnímačem). Osobně bych uvítal, kdyby ty Hi-Z vstupy byly také až 15-16, protože většinou kapelu osazuji od kopáku, ale přepnout přiřazení vstupu na kanál samozřejmě v nastavení jde snadno.

Jelikož je verze X18 plochá, vešly se na horní stranu ještě konektory hlavních výstupů XLR, konektory linkového stereo vstupu RCA L/R (to jsou ty chybějící vstupy do čísla 18 v názvu produktu) a výstupu a ještě i jack konektor pro připojení sluchátek s regulací jejich hlasitosti. Ostatní připojení je na zadní straně, tedy symetrické konektory jack šesti výstupů Aux, konektor Ultranet pro připojení personálních odposlechů Behringer P16, MIDI konektory In/Out, konektor pro Ethernet s přepínačem síťového režimu, USB konektor a samozřejmě také napájecí konektor s vypínačem.Verze X18 má anténu pro wi-fi integrovanou do těla přístroje.

Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty
Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty

Rozdíly mezi verzemi XR16 a X18

Základní rozdíl v provedení je tedy zřejmý a můžete si vybrat, co více vyhovuje vašemu nasazení: Jestli malá hranatá krabice, která má takřka všechny konektory vpředu, nebo je vhodnější plochá verze s odkládacím prostorem pro tablet. Verze XR16 má jen osm kombinovaných vstupů jack/XLR, X18 a XR18 všech šestnáct.

Velký rozdíl může být pro někoho v odposlechových cestách, protože X16 má pouze čtyři, zatímco X18/XR18 má cest AUX šest.

Rozdíl je ve funkci USB. Nižší model v řadě, tedy XR16, má USB vstup typu A pro připojení flash paměti. Umožní vám nahrávat dvoustopý záznam, ale díky vestavěnému přehrávači také stereo záznam pro doprovody nebo podkres přehrávat. Lze zvolit, jaké dva kanály budete nahrávat, můžete tak nahrát třeba moderátora ze vstupu 1 a mikrofon v sále ze vstupu 6. U X18/XR18 toto chybí, ale můžete připojit externí přehrávač (i zařízení pro záznam u X18) do konektorů RCA L/R na X18 (nebo konektorů jack na XR18). Navíc máte USB konektor typu B pro připojení počítače, do kterého můžete nahrát přímo všechny jednotlivé vstupní kanály současně a smíchat později celý live záznam. Pro návrat z počítače si pak můžete u každého vstupu zvolit, jestli do něj půjde analogový vstup nebo signál z některého USB kanálu (samozřejmě to tedy není tak, že byste měli dalších osmnáct vstupů). Ke stažení máte i rychlé drivery ASIO, tedy v podstatě vám X18/XR18 může sloužit jako vícestopá zvuková karta nebo i jako přenosné či domácí studio...

Na XR16 nenajdete konektor Ultranet. Produkty Behringer P16 pro síť Ultranet umožňují napojit externí osobní mixážní odposlechové jednotky a hudebník si sám může namíchat a upravit svůj odposlech v monitoru či sluchátkách.Zde tedy je velký rozdíl v zacílení produktů: XR16 je vhodnější na ty menší akce či prezentace, i díky rozdílu ve vybavení USB/Ultranet je X18/XR18 už „větší“ pult, který výrobce cílil na klasické kapely, menší kluby nebo i domácí studia.

 

Co se stane, když vypadne napájení

Starší digitální mixážní pulty mívaly občas s tímto trochu problémy, některé si nepamatují stav těsně před výpadkem, u X/XR mi vše fungovalo tak, jak má. Pulty po výpadku obnoví poslední stav, tablet si natáhne po připojení nastavení pultu a pokračuje se. Mám s těmito pulty odjeto mnoho desítek, či spíše stovek, akcí a spolehlivost hodnotím za sebe jako skvělou.

Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty
Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty

Channel strip - základní prvek mixážního pultu

Každý vstupní kanál má velmi slušnou výbavu, organizace je přehledná a nemám co vytknout.

Zisk vstupních zesilovačů je řízen digitálně, hodnotu si tak v rámci celé scény uložíte.

V rámci aplikace pro Android máte možnost přepnout z jednoduchého režimu s pár ovládacími prvky do režimu s kompletním ovládáním a velkým množstvím parametrů pomocí tlačítka S/E, takže pokud něco z ovládání nevidíte, zkuste kliknout na S/E na horní liště.

Pro každý channel strip i jednotlivé jeho moduly je z výroby připraveno několik presetů, samozřejmě si můžete svoje presety ukládat do pamětí, dobře funguje i kopírování nastavení mezi kanály.

Každý vstup má možnost otáčení fáze signálu a možnost zapnutí fantomového napájení +48 V.

Můžete spárovat dva sousední kanály pro společné ovládání tlačítkem Link. K dipozici jeladitelná horní propusť do 400 Hz.

Máte možnost zainsertovat do jednotlivého vstupního signálu některý z efektů v efektovém racku.

Dalším modulem je Gate, který může pracovat jako šumová brána s několika režimy. Samozřejmě máte k dispozici všechny parametry i frekvenci, která bude určující pro reakci šumové brány.

Ekvalizér je čtyřpásmový a plně parametrický. V aplikaci se vám u něj ještě zobrazuje páté pásmo, tedy HPF ze vstupního modulu. Máte ho tak okamžitě dostupný a nemusíte překlikávat na jinou obrazovku, což velmi usnadňuje a zrychluje práci. Pro regulaci šířky pásma EQ funguje druhý prst na multi touch tabletu, na PC prostřední kolečko myši. V ekvalizéru vidíte pod křivkou analyzér se zobrazením pásem, takže nejen slyšíte, ale i vidíte, co potřebujete upravit.

Modul kompresoru je opět plně vybaven, včetně nastavení „kolena“ záběru komprese či funkce expanderu, můžete nastavit klíčovou frekvenci i řídit kompresor signálem z jiného kanálu (side-chain).

Sekce Sends vám umožní zaslat signál z kanálů do čtyř nebo šesti sběrnic BUS (výstupů Aux) a do čtyř efektových jednotek. U každé z těchto cest Send si můžete nastavit, odkud se pro ni má brát signál: ze vstupu, předekvalizérem nebo za ním či předhlasitostí nebo za ní. Tato řada nemá klasické samostatné subgrupy, můžete jako subgrupy použít volné sběrnice BUS 1-4/6, které nepoužíváte pro monitory. Pro další společné řízení máte čtyři skupiny DCA a i čtyři skupiny Mute. V X/XR najdete také užitečnou funkci automatického mixu, kdy signál v jednom kanálu potlačí signál v jiném, což je vhodné například pro moderátory.

Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty
Behringer X AIR XR16 a X18 - malé digitální mixážní pulty

Efektové jednotky

Podobnost s velkým bratrem X32 ani zde není náhodná, a tak zde najdeme efektovou výbavu z X32, ovšem počet efektových slotů je redukován na polovinu, tedy na čtyři. Pokud některý efekt chcete použít jako insert pro některý vstup, můžete, ale o to méně jich budete mít v sendech. Efekty jsou plně stereofonní, použijete-li efekt jako insert do jednoho mono kanálu, můžete druhý kanál efektu insertovat do jiného kanálu. Osobně ale v praxi využiji obvykle všechny čtyři na sendech... Efektová nabídka je podle mne pro tuto kategorii skvělá, máte k dispozici reverby, delaye, chorusy, ekvalizéry, flangery, často s grafickým zobrazením předlohy, ze které tvůrci čerpali. Zvuková kvalita efektů je podle mne velmi dobrá, navíc máte ještě možnost ekvalizace návratu efektů a i jejich směrování. Nemám problém, že by se mi nepodařilo nastavit dobře znějící efekty pro běžnou práci. Prvků ovládání je hodně, takže si i s reverby lze vyhrát. Tapovací tlačítko (pokud daný efekt podporuje) je k dipozici v obrazovce efektu, na tabletu jste tam na dvě kliknutí, ale je i placená verze aplikace, kde si můžete udělat svůj layout a přidat si tapovací tlačítko hned na základní obrazovku. Jinak mobilní aplikace podporují úpravu zobrazení na tabletu a tvorbu vlastních layerů.

 

První komerčně dostupný digitální mixážní pult byl Neve DSP-1 z roku 1981 pro BBC, který byste asi na rockovou zábavu vozit nechtěli (on také byl dělán pro úplně jiné nasazení). Vlastní konzole nebyla příliš velká, vypadala celkem jako větší mixážní pult, ale zdání klamalo. Vstupní signály byly z dnešního pohledu moderně digitalizovány v externích stageboxech, odkud šly optikou do tří obrovských racků 36U, výstupní signál byl ve formátu AES/EBU (čtyři roky před jeho standardizací) pro konverzi na analogový nebo pro digitální záznam. Systém nabízela firma i jako mobilní, ovšem v kamiónu. Parametry na tehdejší dobu byly skutečně špičkové, ale cena byla naprosto astronomická. Na rozdíl od recenzovaných XR16/X18 nebyly korekce plně parametrické, ale jen částečně a jen ve 21 skocích, převodníky byly pouze šestnáctibitové, interní procesing pro EQ a dynamiku 24 bitů, pro mix dokonce 32 bitů. A i když se například routing dělal na obrazovce podobně jako u X/XR, já bych si na příští akci vzal raději tu X18 se čtyřmi kilogramy váhy a na svou dobu revoluční DSP-1 nechal v televizním muzeu.

 

Výstupní modul, RTA a další funkce

Hlavní výstupy L/R i sběrnice Bus obsahují opět plně parametrický čtyřpásmový ekvalizér a kompresor. Pokud vám tedy zbývají sběrnice, můžete komprimovat například celou bicí sadu. I použití kompresoru na sumárním výstupu může dát při vhodném nastavení dobré výsledky.

Pro sumární přehled o všech úrovních slouží obrazovka Meter, kde uvidíte všechny úrovně, včetně Ultranetu (u X/XR18) a USB.

Celá X/XR řada umožňuje jednoduché ukládání všech nastavení a scén/snapshotů a jejich vyvolávání.

XR16/X(R)18 má MIDI konektory (In/Out) a velmi slušnou MIDI implementaci, dokážete ovládat základní funkce mixpultu, přepínat uložené scény, i třeba vestavěný audio USB přehrávač (XR16) z externího MIDI kontroléru. Přes MIDI nemůžete ovládat například ekvalizér, ale úrovně jednotlivých kanálů, panoramu, výstupy master i aux takto ovládat můžete. Pro modernější podobné ovládání jsou ale vhodnější kontroléry, např. X-Touch.

 

Síťová připojení a software

Řada X/XR má možnost připojení a ovládání jak přes kabel pro Ethernet, tak pomocí integrovaného přípojného bodu pro wi-fi. Přepínačem si volíte režim, který pro vaše ovládání je nejvhodnější. Všechno sice funguje, ale zde je alespoň jedna výtka vůči této řadě. Výrobce integroval velmi jednoduchý modul wi-fi, který by byl dobrý tak v začátcích bezdrátového internetu. Wi-fi má značně omezený dosah, pouze zabezpečení WEP a při velkém zahlcení wi-fi v pásmu 2,4 GHz se může spojení stát nedostupným. Pokud jste mimo město nebo jen kousek od přístroje, jde to. V přehuštěných obchodních či městských centrech je ale jednoznačné doporučení: pořídit kvalitní externí přípojný bod pro wi-fi, ideálně i s podporou 5 GHz, a interní wi-fi používat jen pro ty nejméně náročné akce.

Řadu X Air můžete ovládat  z počítačů s Windows, MacOS i Linuxem, zásadní jsou aplikace pro Android a iOS (samozřejmě zdarma).

 

Zvuk - a to je to hlavní

To nejdůležitější nakonec. Jak tato řada hraje? Za mne pro tuto kategorii skvěle, jistě i díky internímu čtyřicetibitovému procesingu s plovoucí desetinnou čárkou. Můžete namítnout, že pult XY za sto nebo tři sta padesát tisíc hraje lépe, ale zde se bavíme o cenách řádově nižších a o nasazení na menší akce, menší kapely a kluby. Když si zvyknete na ovládání na tabletu, můžete obcházet celý sál, víte, kde to jak hučí, a můžete to řešit. Použití PC s připojeným ovladačem s motorovými fadery přiblíží pocit z klasické konzole. Mixpulty mají minimální latenci. Současně můžete ovládat X Air ze čtyř zařízení, tedy současně bez problémů z PC i tabletu.

Celkově hodnotím tuto řadu velmi dobře, kdybych neměl výhrady k wi-fi, bylo by to u mne asi i na plný počet hvězdiček. Zvučil jsem na tuto řadu leccos: od akustického jemného folku a ambientu po velmi tvrdý metal. Jestli zvolit menší XR16, nebo X18/XR18 je otázkou nasazení, pro větší zvučení či domácí studio X18/XR18, pro menší aplikaci s použitím vestavěného přehrávače XR16.

 

Info:

Mixážní pulty Behringer XR16/XR18 jsou digitální mixážní pulty v malém provedení pro ovládání z mobilních zařízení nebo počítačů. Při zachování řady vlastností z vyšší řady X32 nabízejí velmi dobrý zvuk a možnosti při výrazně nižší ceně. Ceny jsou 11 700 Kč a 17 500 Kč.

 

Plus:

cena

zvuk

plný channel strip a celkové možnosti

efekty z X32

 

Mínus:

pouze základní a zastaralý modul wi-fi s nedostatečným výkonem

 

Technická specifikace:

Společné parametry XR16/X18
AD/DA konverze 24 bitů, 44,1/48 kHz, dynamický rozsah 114 dB
Interní procesing 40 bitů s plovoucí desetinnou čárkou
efektové jednotky 4 plně stereofonní
Zpoždění vstup/výstup 0,8 ms
Fantomové napětí +48 V
Rozhraní Ethernet a integrovaný wi-fi AP
Max. počet klientů wi-fi AP 4
MIDI In/Out
Behringer X18
vstupní kanály 18, z toho 16 kombinovaných jack/XLR, 2 vstupy RCA
vstupy 2 hlavní XLR
výstupy aux 6 jack
výstupy 2 RCA
Možnost připojení osobního odposlechu pomocí sítě Ultranet
Připojení k PC USB 2.0, typ B
Rozměry (v x š x h) 110 x 409 x 357 mm
Hmotnost 4 kg
Behringer XR16
vstupní kanály 16, z toho 8 kombinovaných jack/XLR a 8 jack vstupů
vstupy 2 hlavní XLR
výstupy aux 4 XLR
USB audio podpora záznam a přehrávání 2 stop (stereo)
Připojení USB USB 2.0, typ A
Připojení Wifi antény SMA konektor, 50 Ω
Rozměry (v x š x h) 140 x 333 x 149 mm
Hmotnost 3 kg

 

www.musictri.be/Categories/Behringer/Mixers/Digital/XR18/p/P0BI8

 

www.musictri.be/Categories/Behringer/Mixers/Digital/XR16/p/P0BI7

Psáno pro časopis Muzikus