přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukBehringer Ultra-Curve Pro DEQ 2496

27.12.2003 | Autor: Michal Kraus | sekce: pro muzikanty - testy

Behringer Ultra-Curve Pro DEQ 2496

Behringer Ultra-Curve Pro DEQ 2496

V minulém čísle jsme si představili Ultra-Drive Pro 2496, tedy procesor na řízení reprosoustav, a já jsem vám slíbil, že se ještě podíváme na jeho sourozence z velké rodiny Behringerů. Takže dnes je na řadě Ultra-Curve Pro DEQ 2496, který v sobě zahrnuje grafický, paramterický a dynamický ekvalizér, kompresor, limitér, odstraňovač zpětné vazby a mnoho dalšího.



Popis
Ultra-Curve Pro DEQ 2496 má se starou (a u nás hojně rozšířenou) "ultracurvou" společnou snad jen funkci a jméno. Nový přístroj je vysoký už jen jednu rackovou výšku, má výrazně lepší ovládání a je 24bitový. Přednímu panelu vévodí velký display, který je jediný kolmý. Všechna ostatní tlačítka i potisk jsou šikmé a dodávají procesoru dynamický vzhled. Indikátor je zcela "ledkový" a je možné jej přepnout na vstup nebo výstup.
Vedle displeje jsou vlevo tři tlačítka. Horní má pevně danou funkci a posouváme se jím v menu na další stránku a funkce spodních dvou se mění a je zobrazena na displeji. Stejně proměnnou funkci mají i tři datová kolečka napravo. Těmi se nastavují hodnoty přidělených parametrů.
Na zadní straně jsou linkové vstupy a výstupy - konektorey XLR, digitální vstup a výstup (AES-EBU i S/PDIF) a pomocný stereo výstup (jack). Na něm je stejný signál jako na digitálním výstupu (ten může být odbočen dřív a nemusí být upraven všemi "přístroji" - např. před limitérem). Dál nechybí tři MIDI konektory a BNC vstup pro wordclock.

Co všechno umí
Základem je grafický 31pásmový ekvalizér. Zajímavé je, že šířku pásma můžeme rozšiřovat z 1/3 oktávy až na 59/3 a tím plynule přecházet mezi různými typy grafických EQ až k parametrickému. Ovšem samostatný parametrický ekvalizér je také v nabídce, celkem deset filtrů na kanál. U každého se musí navolit, k jakému účelu ho chceme použít, protože jsou společné i pro omezovač zpětné vazby. Parametrický ekvalizér má nastavitelnou frekvenci, zisk a šířku pásma (včetně přepnutí na typ shelving) a k jejich nastavení slouží právě tři datová kolečka. Dalším "vnitřním přístrojem" je dynamický ekvalizér známý z Ultra-Drivu. Můžeme si nastavit typ korekce, který je aktivován dynamicky při překročení určené hranice (threshold). Pokud nastavíme např. zdůraznění na basech, budou zesíleny, když hlasitost nepřesáhne threshold. Pokud bude vyšší, nebude kmitočtová charakteristika upravována. Když nastavíme naopak zeslabení a signál překročí nastavenou prahovou hranici, budou basy potlačeny v poměru nastaveném parametrem ratio. Pokud bude hlasitost nižší, nic se dít nebude. Nastavitelné jsou i časové konstanty. Lze použít nejvýše tři filtry na kanál. Ultra-Curve je stereo, takže kanály jsou dva a volíme mezi režimem stereo link a dual mono.
Jak jsem se již zmínil, procesor umí i potlačovat zpětnou vazby. U každého filtru (z těch, co jsme nevyužili pro parametrický EQ) se nejprve zvolí režim. Auto znamená, že filtr vyhledá zpětnou vazbu a nastaví si kmitočet, šířku pásma a potlačení tak, aby ji odstranil. Pokud přijde jiná zpětná vazba, použije se další volný filtr. Když filtry dojdou, znovu se jinak nastaví ten první. Zatímco v druhém režimu - singl, zůstává filtr zafixován na prvním zachyceném kmitočtu a mění se jen útlum a šířka pásma.
Pak je zde ještě režim learn (učit se). Vytváří krátké zesilující se impulsy, které vyvolají vazbu, a ta by měla být následně odstraněna. Dále můžeme do cesty signálu zařadit kompresor nebo expander. Není sice vícepásmový, ale zato má všechny parametry nastavitelné včetně tvaru zakřivení kolena. Navíc je ještě na druhé straně nabídky pro kompresor okno, kde lze otevřít nabídku limitéru a ten přidat ke kompresoru (nebo expanderu). U něj nastavujeme threshold a release. Chybí attack, ale celkem nepochopitelně je nastavitelný hold. Signál je možné také zpozdit nebo upravit rozšiřovačem stereobáze včetně dodatečného rozšíření na basech. Nechybí samozřejmě nabídka základního nastavení a MIDI parametrů, nabídka volby vstupů a výstupů a ukládání do paměti. K dispozici je celkem 64 uživatelských pamětí. Samostatná nabídka je pro bypass. V ní lze vypínat jednotlivé moduly i vše najednou.
Poslední dvě funkce Ultra-Curve jsou využitelné jen po připojení měřícího mikrofonu. Je to měřič akustického tlaku a spektrální analyzér. Jeho součástí, ve spojení s grafickým ekvalizérem, je funkce auto eq, tedy automatická korekce kmitočtové charakteristiky. Je využitelná hlavně při ozvučování k omezení vlivu sálu.

Vlastnosti a zkušenosti
V předcházejícím testu Ultra-Drivu jsem prováděl základní měření. Na přístrojích, které mám k dispozici, se neukázaly žádné výrazné nedostatky. Nemyslím si, že by Ultra-Curve byl horší, a tak jsem se v tomto případě soustředil pouze na zkušenosti z provozu. Stejně jako u Ultra-Drivu chválím návod a hlavně ovládání přístroje. Je přehledné, logické a díky okamžitému přístupu k pěti parametrům i rychlé. Například nastavování grafického i parametrikého ekvalizéru je úžasně příjemné, protože můžeme zároveň ovládat jak kmitočet, tak zisk i šířku pásma (pomocí tří datových koleček). Kolečko na nastavování úrovně daného pásma při zatlačení srovná zisk na nulu. Trochu mi vadilo, že při rychlejším otočení jsem ho i lehce omylem zatlačil a tím opět vynuloval, místo toho, abych provedl změnu. Většinou lze zatlačením kolečka ještě přepínat mezi hrubým a jemným měněním parametrů. Opravdu, ovládání je výborné a se "starou ultra-curvou" nesrovnatelné.
První problém nastal, když jsem připojil signál a začal zkoušet. Grafický ekvalizér sice ukazoval, že mění křivku, ale nebyla slyšet žádná změna, i když v bypassu nebyl. Vše ostatní fungovalo normálně. Musel jsem vyvolat preset 0, který obsahuje výchozí neutrální nastavení a ekvalizér obživl. Pak se už tento problém nevyskytl. S grafickým i parametrickým ekvalizérem jsem byl spokojen a díky pohodlné editaci patří k tomu nejlepšímu, co Ultra-Curve nabízí. Limitér, pokud zabírá, produkuje drobné lupance, stejně jako u Ultra-Drivu. Lupance jsou slyšet i u kompresoru, pokud nastavíme nulový attack. Lze je ale snadno odstranit právě změnou času náběhu. Ten je u limitéru pevně daný a lupance odstranit nejde. Zajímavý je i rozšiřovač stereo báze, i když bych ho použil spíš v inzertu než na celý signál.
Další vylepšení oproti své předchůdkyni nabízí Ultra-Curve Pro DEQ 2496 ve využití spektrálního analyzéru. Může být aktivován současně s grafickým ekvalizérem a běžet třeba během koncertu. To dřív nešlo. Problematický je, stejně jako u Ultra-Drivu, dynamický ekvalizér. Něco sice dělá, ale ne to, co by měl, a to, co ukazují indikátory. Nevím, podle mě není prakticky využitelný.
Tak - a to nejhorší nakonec. Eliminátor zpětné vazby má sice spoustu nastavitelných parametrů, ale stejně nejde nastavit tak, aby fungoval alespoň z poloviny jako Sabine. Ta zareaguje, když je vazba v zárodku, zatímco u Ultra-Curve přijdete o uši (a možná i o výškáče), než se vůbec pokusí něco dělat. A i potom moc efektivní není. Druhá, ne moc povedená, je autoekvalizace (AEQ). Z procesu AEQ je možné vyřadit některé kmitočty. V návodu se doporučují kmitočty pod 100 Hz, aby v kalkulaci nevznikaly nepřesnosti. Ale největší problémy v sálech bývají právě na basech! Ať vyřadíme basy nebo ne, stejně se nic smysluplného nenastaví. AEQ totiž nemá konec! Prostě: až nás šum omrzí, zmáčkneme "done" a je hotovo.
Do té doby se nastavení ekvalizéru neustále mění a mění. A o hodně. Takže nastavení závisí spíš na tom, kdy proces ukončíme, než na parametrech prostoru.
Na závěr si ještě neodpustím jednu poznámku. Přístroje špičkové a drahé se od těch levných (a také něco dělajících) neliší jen tím, jak fungují, ale také dlouhodobou kvalitou a chováním v krizových situacích. Před pár lety jsem také používal starý 16bitový Behringer UltraCurve. Před jedním koncertem na mžik houplo napětí v síti. Ultra-Curve se dostal do podivného režimu, kdy se na výstupu jednoho kanálu objevil v plné úrovni skoro neslyšitelný signál kolem 20 kHz! Než jsem doběhl k pultu, stálo nás to mnoho tisíc za nové kmitačky do driverů. Doufám, že u nového modelu se už nic podobného nestává. Cenou je nový Ultra-Curve Pro určen pro nejširší použití, i když 13 595 Kč už zase není tak málo jako v případě některých jiných produktů firmy Behringer.


info
Ultra-Curve Pro DEQ 2496 od firmy Behringer je digitální ekvalizér, analyzér a dynamický procesor pro ozvučování a studiové použití. Cena je 13 595 Kč.
plus
ovládání velký display
analyzér v reálném čase
minus
režim autoekvalizace a odstraňovač zpětné vazby
lupance u limiteru
nevýrazná funkce dynamického ekvalizéru



Psáno pro: časopis Muzikus 2003/11

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Behringer-UltraCurve-Pro-DEQ-2496~27~prosinec~2003/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.