muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukBehringer Powerplay Pro-XL HA4700

21.5.2004 | Autor: Jiří Regent | sekce: pro muzikanty - testy

Behringer Powerplay Pro-XL HA4700

Behringer Powerplay Pro-XL HA4700

Možná jste se někdy setkali s potřebou zapojit několik sluchátek do jednoho sluchátkového výstupu, případně s potřebou poslat několika hudebníkům do sluchátek jiný nebo jinak hlasitý signál. Toto a ještě mnoho dalšího umí novinka konce roku 2003 - distribuční sluchátkový zesilovač od firmy Behringer.



Svou koncepcí navazuje na svého předchůdce s typovým označení HA4600, ovšem s některými užitečnými změnami v konstrukci.
Obecně je sluchátkový zesilovač zařízení sloužící k zesílení monitorovacího sluchátkového signálu. Jak nám napovídá slogan, nebude toto asi jeho jediná funkce, ale přístroj se má starat také o "distribuci" signálu do více párů sluchátek. Tím má obsloužit několik hudebníků dodáním patřičného odposlechu. Pokud už jste někdy zkusili zapojit dvoje či troje sluchátka do jednoho výstupu pomocí rozdvojek, můžete si gratulovat, že vám výstup zatím ještě funguje. Většina těchto výstupů není konstruována na příliš nízkou impedanci a lze si dovolit je zatížit tak minimálně 16 ohmy (určitě neuškodí nahlédnout do technických parametrů). Takový výstup by sice snesl připojení dvou kusů sluchátek s impedancí 32 ohmů, ovšem za cenu stejné hlasitosti. A dle zákonů, které platí při natáčení hudby, bude chtít stoprocentně jeden z hudebníků sluchátka zesílit a druhý zeslabit.
S podobnou situací (tentokrát už to nebude rozmarem hudebníků) se setkáte při natáčení bicích třeba s basou. Bubeník bude potřebovat hodně silně basu, bubny bude nejspíš slyšet dobře "z venku", basista si poručí silný velký buben i basu. Při natáčení zpěvu v duu jsem se často setkal s požadavkem zpěváka slyšet svůj zpěv trochu hlasitěji než zpěv svého kolegy. Také sluchátka o různé impedanci mohou hrát s různou hlasitostí, kdežto vy, jak už si zákon schválnosti žádá, potřebujete pro hudebníky nastavit přesně stejnou hlasitost. Všechny tyto a ještě spoustu dalších potřeb nám umožní distribuční zesilovač.

Popis přístroje
Jak bývá zvykem u testů, začneme překvapivě balením. Přístroj je zabalen do nevelké kartonové krabice s pěkným potiskem - obrázkem předního i zadního panelu a hlavními technickými daty v angličtině. Proti otřesům je zabezpečen polystyrenovými bočnicemi. Přibalen je síťový napájecí kabel a sada manuálů včetně českého. Překlad je i s obrázky velmi kvalitní, téměř k nerozeznání od originálu.
A teď už k samotnému přístroji. Je to skutečně krasavec. Behringer si na vzhled svých výrobků potrpí a i přes nízkou cenu je design vysoce profesionální. Čelní panel je rozdělen na pět částí. V první části uvidíme zelený LED indikátor zapnutí On a hned vedle něho čtyřdiodový indikátor vstupního signálu s ocejchováním od -30 dB přes 0 dB po Clip. Pod nimi je jen jeden otočný ovladač - potenciometr Master Level, jímž se nastavuje úroveň vstupního signálu, a jeden vstupní 6,3mm jack označený jako Direct In. Direct vstup můžeme použít společně s hlavními vstupy na zadní straně přístroje, jsou totiž funkční současně, jen s omezením řízení jejich úrovně společným potenciometrem. Vstupy na zadní straně jsou v provedení 2 x XLR (symetrický kanon) nebo 2 x TRS (symetrický jack), je tudíž možno použít je k připojení dvou monofonních nezávislých signálů nebo jednoho stereo signálu.
Tak můžeme už na vstupu zařízení namíchat několik vstupních signálů a (jak se dále dozvíme) je několik možností jejich dalšího nasměrování.
Teď zpět k čelnímu panelu. Další čtyři části jsou naprosto shodné. Jsou to panely jednotlivých kanálů zesilovače. Každý zesilovač má osmisegmentový LED indikátor úrovně signálu od -30 do 0 dB s červenou ledkou Clip. Je zde jeden ze tří sluchátkových výstupů na kanál - další dva jsou vždy na zadním panelu. Každý kanál má navíc svůj vlastní vstup aux in v provedení symetrický jack 1/4" TRS. Tlačítka nad těmito konektory mají označení L Mute, R Mute a ST./2-CH. Prvními dvěma lze zamutovat levý nebo pravý kanál přicházející z hlavního nebo direct vstupu. A protože v takovém případě bychom slyšeli zbytek signálu pouze z jednoho ucha, slouží třetí tlačítko k přepnutí stereo režimu do dvoukanálového mono režimu. Zvuk tak včetně signálu z přídavného aux in vstupu slyšíme vždy uprostřed.
Dvoukanálový mono režim je užitečný také v situaci, kdy do hlavních vstupů L a R přichází hodně rozdílný signál, který ve stereu může působit rušivě. Také při nahrávání zpěvu se jeví příjemnější "mít v uších" mono signál, k němuž se lépe intonuje.
Napravo od konektorů a tlačítek jsou čtyři otočné potenciometry. Dva z nich jsou jednoduché korekce basů a výšek se ziskem ą12 dB, basy na 200 Hz a výšky na 6 kHz, tudíž zabírají dobře na všech běžných sluchátkách. Potenciometr Balance má dvě funkce. Když na vstupu aux není přítomen žádný signál, funguje jako klasický balance, tzn. vyvážení levého a pravého kanálu. Když je signál přítomen jak na hlavním, tak na aux vstupu, funguje potenciometr jako vyvážení mezi těmito dvěma signály. V kombinaci s tlačítky L/R Mute a ST./2-CH je tak k dispozici několik variant nastavení a výběru signálu. Posledním potenciometrem v každé kanálové sekci je Output Level k nastavení výstupní úrovně do sluchátek.
Jak jsem již uvedl, ke každému kanálu lze připojit až tři páry sluchátek, jen je nutné dodržet celkovou impedanci 8 ohmů. Myslím, že by to neměl být problém. Levnější sluchátka mají obvykle 32 nebo 64 ohmů, což dává ve výsledku při paralelním zapojení 10,7, resp. 21,3 ohmu. A dražší kousky jsou většinou s vyšší impedancí, takže těch 8 ohmů je bohatě dostačující hodnota. Výstupní výkon při 8 ohmech je +21 dBm (nemýlím-li se, asi 0,12 W).
Abychom kompletně dokončili přední panel, je tady ještě čtvercový tlačítkový síťový vypínač, který je zapuštěn pod úroveň čelního panelu.
Zadní panel obsahuje kromě zmíněných hlavních vstupů také hlavní výstupy Main Out L a R, rovněž zvlášť a symetricky pro každý kanál na konektorech XLR a TRS. Tyto výstupy slouží k připojení dalšího sluchátkového zesilovače, případně výkonového zesilovače k napájení hlavních nebo pomocných monitorů. Jsou paralelně propojeny s hlavními vstupy. Zbytek zadního panelu zaplňují sluchátkové výstupy a samozřejmostí je zdířka síťového Eurokabelu s pojistkou.

Zkušenosti z provozu
Přístroj po zapojení sluchátek pracoval přesně dle informací z manuálu. Výstup do sluchátek je dostatečně silný a díky impedanci 8 ohmů se není třeba obávat zničení ani při vysokých hlasitostech. Obávat se můžete snad jen o sluchátka. Zvuk je čistý bez šumů a při nastavení korekcí na neutrální hodnotu není nijak nepříznivě zabarven. Zkreslení je i ve vysokých hlasitostech nepatrné (dle technických údajů jen 0,006 % při +4 dBu), zdálo se, že je způsobeno spíše samotnými sluchátky.
Na obrázku je jedno z možných zapojení, kdy není využit hlavní vstup, ale jsou využity individuální vstupy každého kanálu. Pokud bychom zapojili do hlavního vstupu např. signál z hlavního výstupu mixu, můžeme na každém kanále distribučního zesilovače namixovat nezávislý poměr tohoto mixu s určitým signálem z podskupiny nebo auxu mixpultu. Na takové zapojení jsem byl nejvíce zvědavý. Vše fungovalo bez problémů. Malým překvapením bylo "putování" signálu z aux vstupů při použití symetrického připojení monofonního signálu. Ten se při přimíchání k hlavnímu stereosignálu pomocí balance fázově posouvá a putuje po stereobázi. Patrně je to zapříčiněno invertorem na symetrickém vstupu. Při mixu dvou stereosignálů je vše v pořádku a při mixu monosignálů je stejně nutno zvolit dvoukanálový mono režim, jinak uslyšíte nástroj jenom v jednom uchu. Korekce jsou příjemné a pracují dle očekávání. Příjemnou záležitostí je také skoková aretace otočných potenciometrů, i když uznávám, že někomu to může naopak vadit. Nelze totiž nastavit jakoukoli hodnotu, ovladač zaskočí vždy do nejbližší aretované pozice.
Současně s uvedením testovaného modelu představila firma osmikanálovou verzi zesilovače s označením HA8000. Tu jsem bohužel neměl možnost otestovat, ale rozdíly je možné vyčíst přímo v manuálu, neboť ten je pro oba typy společný. Hlavním rozdílem je kromě počtu kanálů ještě možnost připojení dvou nezávislých vstupů s možností volby vstupu na každém kanále, absence ekvalizérů a balance, absence XLR vstupů a výstupů. Co mě ale nejvíce zarazilo, je minimální impedance 100 ohmů na kanál s možností připojení dvou párů sluchátek. Ta by musela být v tomto případě minimálně 200ohmová. Cena osmikanálové verze je zhruba o dvanáct stovek vyšší.

Co říci na závěr?
HA4700 je kvalitní a levný čtyřkanálový sluchátkový zesilovač pro libovolná sluchátka, jichž lze připojit až 12 kusů. Přístroj je zvukově neutrální a je použitelný pro kontrolní i referenční poslech nahrávek doma i v profesionálním studiu.


info
Behringer HA4700 je čtyřkanálový sluchátkový zesilovač pro max. 12 sluchátek. Cena je 4587 Kč.
plus
výborný design - černě-stříbrné provedení
možnost připojení 3 sluchátek na kanál
celkově lze připojit 12 párů sluchátek
ekvalizér na každém kanále
nízká cena
minus
silnější zahřívání přístroje
zvláštní chování při přivedení symetrického mono signálu na aux in


Psáno pro: časopis Muzikus 2004/04

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Behringer-Powerplay-ProXL-HA4700~21~kveten~2004/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.