přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukBehringer FCB1010 - MIDI foot controller

24.4.2006 | Autor: Michal Snížek | sekce: pro muzikanty - testy

Behringer FCB1010 - MIDI foot controller

Behringer FCB1010 - MIDI foot controller

Hned v úvodu uklidním všechny pochybovače, kterým se vidouce značku Behringer protahují obličeje, že se o signál ze svého miláčka nemusí nijak obávat. Vše se totiž odehrává na úrovni MIDI, a tudíž přes tento nožní ovladač žádný zvuk neprochází.


Přestože tento produkt není žhavou novinkou, myslíme si, že se něco takového v Muzikusu dlouho neobjevilo, a tak se pojďme podívat, co že to vlastně umí. Jestliže trochu experimentujete se zvukem a vytvořili jste si nějaký zvukový řetězec, zajisté jste už řešili otázku, jak to vše efektivně ovládat. Přestože už dnes není neobvyklé používat automatizaci ze sekvenceru nebo z počítače i při živém hraní, dovolím si tvrdit, že pomocí tohoto kontroléru můžete v mnohých situacích dosáhnout stejného výsledku.
Bylo by chybné omezovat se pouze na kytaristy, nicméně pro jednoduchost si představme takový kytarový set, kdy máme řekněme dvoukanálové kombo, v racku preamp a efektovou jednotku komunikující po MIDI. Pomocí originálního footswitche přepínáme kanály, zapínáme/vypínáme efektovou smyčku, případně ještě ovládáme v kombu reverb. Nemáme k dispozici žádný jiný nožní ovladač, preamp a efektový procesor tedy už ovládáme pouze ručně. Před skladbou nastavíme rack a hrajeme. Můžeme si sice při delším kile odběhnout k aparátu a přecvaknout si presety, ale jistě mi dáte za pravdu, že to není moc pohotové a ani moc pohodlné.
Nabízí se tedy otázka, jestli by to všechno nešlo spolu nějak propojit. Odpověď je jednoduchá - šlo - a jednu z možností představuje právě FCB1010.
Popsat, co všechno umí, je téměř nemožné, neboť to velkou měrou závisí na tom, k čemu jej připojíte a jak s vysílanými MIDI zprávami naložíte. Samozřejmě, že výčet možností není nekonečný, ale ten je celkem zřejmý z MIDI implementace uvedené v manuálu. Pokud se vrátíme k naší imaginární sestavě a připojíme k ní FCB1010, situace se naprosto změní. Jedním sešlápnutím přepneme zvolený kanál na kombu, zvolíme preset v preampu a stejně tak v ten samý moment ovládáme i efektovou jednotku. Navíc máme k dispozici ještě dva expression pedály, kterými, obrazně řečeno, můžeme ovládat v podstatě "vše, na co si jen vzpomeneme". Tedy nejen hlasitost, ale například můžeme plynule měnit délku dozvuku, poměr chorusu, průběh vlny flangeru, úroveň zkreslení, stereobázi, kvákadlo... Omezeni jsme více méně jen vlastnostmi připojeného zařízení a MIDI komunikací. To, že umíme nějakou MIDI zprávu poslat, nám není nic platné, když ji náš efekt neumí zpracovat a naopak.
Opusťme nyní praxi a uveďme si trochu techničtější popis.
Po rozbalení se vám do ruky dostane stříbro-černý pedalboard o rozměrech 687 x 221 x 60 mm. Pro vaši nohu (nohy:-)) je zde připraveno deset spínačů pro volbu jednotlivých presetů, dva spínače pro posun bankami a dva expression pedály. Celý plášť je ze silného plechu. Boční hrany, všechny spínače a oba expression pedály zase z plastu. Vyskytuje se zde tedy určité riziko, že pokud se vám po kontroléru proběhne rozvášněný zpěvák, budete vyhledávat servisní středisko. Nicméně celkově působí konstrukce velmi bytelně a s váhou 3,5 kg a gumovými nožičkami nemusíte mít strach, že vám bude pedalboard ujíždět.
Veškerá propojení se pak dějí na zadním panelu. FCB1010 má svůj vlastní zdroj, takže stačí přivést 220 V a můžete začít. Pro MIDI komunikaci slouží konektory MIDI In a Out/Thru, a dále na zadním panelu naleznete dvě 6,3mm jackové zdířky reprezentující dva relé switche. Pro úplnost si doplňme, že se na zadním panelu nachází také On/Off vypínač.
Programování má dva základní režimy - globální nastavení a nastavení presetů. V prvním jmenovaném nastavujete parametry týkající se všech presetů, tj. přiřazení MIDI kanálů, zapnutí funkce MIDI Merge, zálohování či obnovu všech dat pomocí SysEx zpráv, atd. Ve druhém režimu pak programujete už přímo jednotlivé presety. Těch máte k dispozici celkem 100 (10 bank po 10 presetech). Výrobci zde vytvořili dva způsoby pro přístup k vytvořeným presetům. Buď klasicky, pomocí spínačů Up a Down zvolíte banku, a pak sešlápnutím příslušného pedálu číslo zvoleného presetu, a nebo pomocí funkce Direct Select, kdy prvním sešlápnutím určíte číslo banky a druhým sešlápnutím číslo presetu. Je zřejmé, že pokud se budete při skladbě pohybovat v rámci jedné banky, bude výhodnější funkci Direct Select vypnout. V opačném případě záleží na vás, který způsob si zvolíte.
Při programování se neobejdete bez znalosti MIDI. Pokud vám nebudou jasné pojmy jako je MIDI kanál, MIDI kontrolér, Program Change, atd. a jejich číselné ekvivalenty, budete ze své práce spíše otrávení. Stejně tak je dobré mít při ruce manuál od zařízení, které si přejete ovládat, abyste věděli, co vlastně chcete programovat a hlavně, co vůbec můžete programovat.
Všechna data se zadávají číselně, buď sešlápnutím příslušných čísel a nebo pomocí prvního expression pedálu - nastavením pedálu do příslušné polohy zadáváte hodnotu v rozmezí 0-127, tedy jakási obdoba datového kolečka. O tom, jaký parametr právě editujete, vás srozumitelně informuje třímístný LED display, v kombinaci s jedenácti LED kontrolkami a deseti ledkami u jednotlivých spínačů.
Velkou výhodu FCB1010 představují dva již zmíněné relé switche. Ty totiž nahradí váš stávající přepínač kanálů u vašeho komba či hlavy. Jejich funkce je prostá, umí pouze něco spojit nebo rozpojit. Při propojování vás ale možná čeká trochu experimentování, jelikož ne všechna komba (hlavy...) mají pro připojení footswitche konektor jack 6,3 mm. Nelze tedy vyloučit, že nebudete muset sáhnout po pájce, najít správné zapojení a propojovací kabel si vyrobit.
Z pedálu lze také poslat zprávu Note On, což je to samé, jako když stisknete klapku na klávesách. Touto funkcí můžete jednak spouštět samply ze zvukového modulu a hrát si tak například basovou linku pod vaše sólo, a nebo ji využít pro funkci tap-tempo (nastavení času delaye v závislosti na tempu skladby). Poslední, o čem bych se zmínil, je režim Running Status, který slouží ke snížení zpoždění přenosu MIDI dat. V identických MIDI příkazech se stavový byte odešle pouze jednou a následně se odesílají pouze změněné datové byty. Přenos dat tak "odlehčíte" o několik desítek bitů a celý systém reaguje rychleji.
Pole působnosti je opravdu široké a může se vám lehce stát, že celý arzenál tohoto ovladače při svém hraní ani nevyužijete. Může se stát i dobrým pomocníkem v domácím studiu pro ovládání softwarových aplikací, jako je např. NI Guitar Rig, a podobně. Nicméně jestliže vás MIDI moc nezajímá a nemáte ani chuť se v této oblasti nějak zdokonalovat, spíše bych vám tento druh "vozového parku" moc nedoporučoval. Při programování totiž musíte opravdu přesně vědět, co zrovna děláte, což se netýká pouze pedalboardu, ale vlastně celého MIDI řetězce.

Behringer FCB1010 - MIDI foot controller

Behringer FCB1010 - MIDI foot controller



Pro více informací doporučuji navštívit www.behringer.com, kde je ke stažení mimo jiné také update firmwaru.

Cena:
Behringer FCB1010 je nožní MIDI ovladač se dvěma expression pedály. Pořídit jej lze za 5413 Kč.

Plus:
relé switche
expression pedály
zálohování a obnova nastavení pomocí SysEx
vlastní zdroj

Minus:
plastové spínače
informativnější LCD display by neuškodil

Psáno pro: časopis Muzikus 2006/05

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Behringer-FCB1010-MIDI-foot-controller~24~duben~2006/

Komentáře

celkový počet: 4

Martin  Otazka
Martin  Behringer nezklamal, je to shit
sowhatxy  Re: Behringer nezklamal, je to shit
Ondra  ok

     
 
 
&;