Avantone Pro Gauss 7 - dvoupásmové referenční nearfield monitory

Avantone Pro Gauss 7 - dvoupásmové referenční nearfield monitory
Avantone Pro Gauss 7 - dvoupásmové referenční nearfield monitory

Značka Avantone Pro je výrobcem kvalitních studiových zařízení za přijatelnou cenu. Kromě mikrofonů, zesilovačů a sluchátek se zaměřuje i na studiové monitory. Konečně se mi do rukou dostala dlouho očekávaná novinka - aktivní studiové monitory Gauss 7 -, která je poctou profesionálním studiovým monitorům z přelomu 60. a 70. let.

Ozvučnice

Ozvučnice se zadním bassreflexem je vyrobena z masivního MDF s černou dýhou. Přední stěna je vyztužena tuhým tvrdým plastem. Má zkosené hrany, aby byl snížen vznik parazitních kmitočtů a akustické zkreslení při přechodu zvukové vlny přes hranu boxu. Celkově se monitor zdá poctivě vyroben z kvalitních materiálů s profesionálním dílenským zpracováním.

 

Přední panel

Na první pohled zaujme bílý basový měnič, který jako by z oka vypadl reproduktoru AV10-MLF používanému v monitorech CLA-10 (kopie NS-10M). Výrobce tvrdí, že se jedná o jiný typ reproduktoru vyrobený stejnou technologií, ale má nové hi-endové vlastnosti. Zejména je vyzdvihována jeho rychlost, která by mohla být příslibem tvrdších a přesnějších basů.

Nad basovým měničem je umístěn čtyřhranný výškový driver, za jehož štěrbinami by se dal očekávat páskový reproduktor. Jedná se ale o nový výškový měnič typu AMT tweeter, jehož membránu tvoří 65 mm polyetylénftalátová (PET) skládaná fólie s napařeným hliníkem. Tak by prý mělo být dosaženo čistých širokých výšek s přirozenou odezvou.

Nechybí ani multifunkční LED dioda. Modrá barva indikuje zapnutý stav, červená informuje, že k monitoru není přiveden signál. Máte tak užitečnou pomůcku pro řešení případných problémů s propojením.

Avantone Pro Gauss 7 - dvoupásmové referenční nearfield monitory
Avantone Pro Gauss 7 - dvoupásmové referenční nearfield monitory

Zadní panel

V horní části je bassreflex, pod ním ovladač Gain pro nastavení vstupní citlivosti, přepínač Accoustic Placement pro kompenzaci basů při umístění blíže u stěny a High Trim pro nastavení hlasitosti výškového reproduktoru v rozmezí −2 dB, 0 dB a +2 dB.

Vedle dvojice vstupů XLR a TRS jsou znázorněny frekvenční charakteristiky a velice užitečné zapojení konektorů obou vstupů.

Nejníže najdeme hlavní vypínač a konektor pro připojení přívodního napájecího kabelu, v jehož patici je snadno přístupná proudová pojistka.

Avantone Pro Gauss 7 - dvoupásmové referenční nearfield monitory
Avantone Pro Gauss 7 - dvoupásmové referenční nearfield monitory

Poslech

Testy probíhaly přes převodník Motu 896 MKIII a kontrolér Baby RAM. Gauss 7 jsem porovnával s Tannoy Reveal 7, PSI A-14 a NS-10M.

 

První dojmy

Na první poslech mě zaujalo lehké prosazování středů odhadem okolo 900 Hz až 1 kHz. Při přepnutí na Tannoye se mi dojem potvrdil, ale neutrální PSI překvapivě vykazovaly ve stejné oblasti obdobné zdůraznění.

Výšky se zdály čisté, konkrétní a neagresivní, nástroje přesně lokalizované. Tweetery ATM pracovaly velice příjemně a neshledal jsem žádný problém ani při různých hlasitostech. Cinkání a zbytečné syčení páskových výškáčů se nedostavilo. Když uvážíme, že se výšky časem ještě rozehrají a vyčistí, je na co se těšit.

Sedmipalcový nízkofrekvenční měnič se na poslech zdá skutečně jiný. Kromě velice příjemné plnosti zvuku v nižších středech se basy jevily konkrétní, tvrdé a pevné. Ze všech nahrávek se krásně vyloupnul basový part a masivní tomy (Dave Grusin - Caravan) mě přímo nadchly. I sólo Jimmyho Haslipa (Yelow Jackets - Spirit of the West) jsem si poprvé vychutnal se všemi detaily. Union Station (When you say nothing at all) vyznělo přirozeně a opět jsem pocítil příjemné mrazení při nástupu celé kapely. Symfonický orchestr (Mahavishnu Orchestra - Smile of the Beyond) by si zasloužil oblast vyšších středů trošku potlačit, ale zlom do standardního kvintetu se dřevním jazzrockovým zvukem byl skvělý. Tu pasáž jsem si poslech vícekrát, abych si vychutnal práci tehdejších zvukových mistrů. Že by Gauss 7 byly skutečně reinkarnací zvuku monitorů ze 70. let?

Výše uvedený zdvih na 1 kHz byl trošku nepříjemný při rockové a metalové hudbě. Ozzy Osbourne (I Don’t Wanna Stop) a Chicago (Feel) vyzněly možná zbytečně agresivně. I plná sazba dechových nástrojů bigbandu Gordon Goodwins (W. A. Mozart - Symfonie č. 40) vykukovala více, než by se mi líbilo. Michael Jackson (Liberian Girl) zněl jako vždy naprosto perfektně a vyváženě. Himbajs, šůviks, jak to ti kluci tehdy dělali?

 

Měření

Provedl jsem orientační měření růžovým šumem ze vzdálenosti 1 m v ose monitoru. Výsledky potvrdily u Gaussu 7 zdvih na vyšších středech. Zhruba kolem 1,2 kHz, 1,8 kHz a 3,5 kHz jsou výraznější zesílení následována propadem na 4,5 kHz. Od 5,5 kHz se ale zdají výšky vyrovnané až do 15 kHz. Následující pokles se zastavuje na 20 kHz odkud je úroveň vysokých kmitočtů překvapivě srovnána až do 25 kHz. Možná se jedná o velice příjemnou vlastnost nového tweeteru ATM.Nižší středy vypadají prakticky vyvážené až do basových kmitočtů na 90 Hz, odkud dochází k plynulému poklesu až k nejnižším kmitočtům. Když si uvědomíme, že se většinou pohybujeme v tolerančním pásmu 3 až 5 dB, jedná se o vcelku vyrovnanou frekvenční charakteristiku. Pro srovnání přikládám i grafy ostatních monitorů.

 

Závěr

Za nejdůležitější považuji fakt, že Gauss 7 neomylně prozradily rozdíly mezi nahrávkami včetně jemných nuancí a věrně podávaly důležitá frekvenční pásma. Velice příjemné je, že se chovají prakticky stejně při různých hlasitostech. Drobnou subjektivní výhradu bych měl ke zdvihu na středech kolem 1 kHz při poslechu tvrdších žánrů a vážné hudby. I tak se ale mohou monitory Gauss 7 směle zařadit k mnohem dražším výrobním nástrojům zvukových mistrů. Na postprodukčních a masteringových pracovištích i v domácích studiích by mohly být Gauss 7 jedněmi z relevantních monitorů pro náběr, mix a mastering. V jejich prospěch hovoří i velice příznivý poměr cena/výkon.

 

Info:

Avantone Pro Gauss 7 jsou dvoupásmové referenční nearfield monitory s jedinečným podáním celého frekvenčního pásma s prokreslenými jemnými detaily. Cena je 20 590 Kč za pár.

 

Plus:

čisté přirozené výšky

pevné, konkrétní a tvrdé basy

přepínání hlasitosti výškového reproduktoru

Accoustic Placement

stejná barva při všech hlasitostech

chytrá světelná kontrolka

 

Mínus:

zdůrazněné středy pro rock a metal

zadní basreflex

velice stručný manuál

 

Technická specifikace  

typ referenční dvoupásmový studiový monitor
frekvenční rozsah 30 Hz až 22 kHz
basový reproduktor 7”
výškový driver 2,5”
zesilovač bi-amp, třída D, 120 W + 60 W
napájení 110–240 V
spotřeba < 0,5 W (standby) / 250 W (plný výkon)
rozměry 381 x 235 x 212 mm
hmotnost 8,2 kg (1 monitor)

 

http://www.avantonepro.com/gauss7.php

Psáno pro časopis Muzikus